Forum

Topic: Een eerste blik op Firstlook 2013

Anoniem's avatar

Eigenlijk zou ik ook dit jaar niet naar Firstlook gaan. Ga elk jaar naar de Gamescom, en Firstlook kan daar wat mij betreft (nog) niet aan tippen. Maar toen ik uitgenodigd werd om op vrijdagavond mee te gaan naar het PS4 Preview Event, hoefde ik daar uiteraard niet lang over na te denken (thanks again, Wes)!

Zoals wel vaker tikte ik m’n ervaringen even vlug in een mailtje om ze te delen met vrienden en ik dacht, ach, laat ik het ook maar even op PSX knallen, wie weet vindt iemand het interessant:

DriveClub:
Moeilijk! Realistisch als GT, en stuurt nog wat stroever, maar dat kan ook aan de auto’s hebben gelegen die je kon kiezen, maar 2 namelijk, een Mercedes en een Maserati. Het zag er wel goed uit al, maar mag het allemaal nog wel iets strakker.
Verder zijn de verschillende opdrachten die je moet doen, zoals zo lang mogelijk driften of zo snel mogelijk een bocht door, niet storend aanwezig, maar het is ook niet zo dat ik meteen doorhad wanneer ik wat moet doen. Maar dat zal als je het spel echt gaat spelen wel stapje voor stapje uitgelegd worden.

Knack:
Eerst een minpunt, de camera. Je kan niet, zoals je gewend bent bij bv. Ratchet & Clank (om maar een vergelijkbare game te noemen), de camera draaien met het rechterknuppeltje. Daarmee kan je nl. een side-step maken om aankomende projectielen te ontwijken. Aan de andere kant was ik dan ook wel weer vrij snel aan de camera gewend, maar dat was toch flink wat onnodige side-steps later…
Maar ik ben om, ik wil die game hebben. Eigenlijk was ik dat al (niet voor niets รฉรฉn van m’n pre-orders), maar nu weet ik het zeker. Het speelde gewoon gruwelijk lekker, op HARD uitdagend genoeg voor de volwassen gamer denk ik en het ziet er goed uit, vooral de manier waarop je karakter is opgebouwd uit allemaal kleine deeltjes is oogstrelend. Wel hoop ik dat er nog wat meer moves zullen zijn dan die in de demo beschikbaar. Maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Hohokum:
Vage shizzle. Je bent een soort langgerekte zaadcel (Hoho, cum?) en daarmee kan je door verschillende kleurrijke werelden ‘vliegen’, langs allerlei psychedelische objecten. Hier kan je wezentjes oppikken, verzamelen, dingen laten doen en vast nog veel meer wat ik niet ontdekt heb. Het doel? Geen idee. Maar in combinatie met de rustgevende muziek zal dit vast wel een relaxe ervaring worden. Ben benieuwd.

AC: Black Flag:
Dit moet wel de beste Assassin’s Creed tot nu toe worden. De missie omvatte een zeeslag(je) en de bestorming van een fort, en het speelde heerlijk, zoals ik van AC gewend ben. Was helaas net te laat om een schip te enteren, want op het moment dat ik zag dat het kon, had ik ook m’n kanonnen afgevuurd, en zonk ie al…
Ziet er geweldig uit, de cutscenes, de vloeiende combat (die wel nog steeds hetzelfde is als voorheen; counteren en killen, of je vijanden gelijk koud maken in een verrassingsaanval) maar bijvoorbeeld ook de bewegingen van het water zijn een genot om naar te kijken, om maar wat te noemen.
Ik wil ‘m.

Contrast:
Grafisch denk ik de minste PS4 game die ik tot nu toe heb gezien, maar wel met unieke gameplay. Je speelt met een vrouwtje, maar je kan ook switchen zodat je haar schaduw bestuurt. Bestuur je haar schaduw kan je op schaduwen lopen en zo nieuwe delen in een level bereiken. De demo was kort, maar liet wel goed zien wat er allemaal mogelijk is. Sfeertje deed me een beetje denken aan Bioshock: Infinite en Dishonored. Niet slecht dus. Ben benieuwd wat dit gaat worden. Stond bij de (overigens zeer kleine) indie-stand, waar ook Hohokum te spelen was.

Dualshock 4:
Na onze eerste ontmoeting op de Gamescom, nu de DS4 wat langer in m’n handen gehad. Niks mis mee, voelt meteen vertrouwd. De knuppeltjes zitten perfect; het ‘xbox-randje’ is prettig (beter goed gejat…). De triggerknoppen zijn beter geplaatst. Het touchscreen is niet alleen dat, maar ook een daadwerlijke knop. Ben benieuwd wat ze hiervoor gaan verzinnen.
En heb ook het idee dat ie, omdat ie iets breder is, wat fijner in de hand ligt als je grote handen hebt.
Laat maar komen, die joystick.

Dat was het wat betreft de PS4. Verder aanwezig en gezien en/of gespeeld op de PS3 en Vita:
Gran Turismo 6: Blijft leuk om dat te spelen in een playseat met een stuurtje. Voor de rest blijft het Gran Turismo en zag ik persoonlijk niet zoveel verschil met 5.
Ratchet & Clank: Into the Nexus: Good old R&C, voor de liefhebbers (waaronder ik) kan dit geen miskoop worden. Zag er erg kleurrijk uit, en bestuurt als gebruikelijk.
Puppeteer: Tja, die game zou iedereen eigenlijk al in huis moeten hebben… Pareltje.
Rain: Voorbij gelopen, want die ga ik op korte termijn kopen.
Beyond: Two Souls: Idem, voorbij gelopen, en zelfs niet gekeken want die wil ik volgende week spelen zonder voorkennis. Ja, misschien heb ik heel even stiekem gespiekt, en ja, het ziet er ge-wel-dig uit. Damn.
Killzone Mercenary: Had die game zelf nog niet live in actie gezien, en nu wel even. Dit is echt de mooiste Vita-game tot nu toe. Zodra die een tientje is ergens ga ik ‘m ook kopen, ondanks mijn geweldige shooter-kunsten… NOT!!
Tearaway: Gespeeld op de Gamescom, nu overgeslagen, maar een must-have wat mij betreft. Het spel dat misschien wel het best alle mogelijkheden van de Vita benut.
The Last of Us: Need I say more….

Voor diegenen die nog gaan, veel plezier, wat betreft Sony heb je nu een goed idee wat je zoal kan verwachten!!

Gr. Vloetje

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

14 reacties

  1. 865 XP
    Sir. Nigell's avatar

    Leuk dat je je bezoekje aan Firstlook ff met ons deelt ๐Ÿ™‚ het geeft me toch wel weer kopzorgen over de DS4, ik zit met kleine handen hier! :p aah komt vast goed. Hoe bedoel je eigenlijk dat de touchscreen een knop is, je kunt het echt indrukken ofzo? Zo ja, misschien wel ter vervanging van de select knop, want die knop is eraf gehaald toch?

  2. 228 XP
    Equinox_BE's avatar

    Leuk dat je je bezoekje aan Firstlook ff met ons deelt ๐Ÿ™‚ het geeft me toch wel weer kopzorgen over de DS4, ik zit met kleine handen hier! :p aah komt vast goed. Hoe bedoel je eigenlijk dat de touchscreen een knop is, je kunt het echt indrukken ofzo? Zo ja, misschien wel ter vervanging van de select knop, want die knop is eraf gehaald toch?

    Je kan de touchscreen inderdaad indrukken ๐Ÿ˜‰

  3. 1058 XP
    Vloetje's avatar

    Leuk dat je je bezoekje aan Firstlook ff met ons deelt ๐Ÿ™‚ het geeft me toch wel weer kopzorgen over de DS4, ik zit met kleine handen hier! :p aah komt vast goed. Hoe bedoel je eigenlijk dat de touchscreen een knop is, je kunt het echt indrukken ofzo? Zo ja, misschien wel ter vervanging van de select knop, want die knop is eraf gehaald toch?

    Ja, zoals Equinox bevestigt, je kan de knop indrukken, en net las ik als reactie op een comment van me, hier op de site, dat je ‘m zelfs op 4 plaatsen kan indrukken, links- en rechtsboven, links- en rechtsonder! Ik zie mogelijkheden!

    Start en Select zitten er beide niet meer op. Je hebt nu Share en Options. Options vervangt Start (in de meeste gevallen, lijkt me), en Share laat je naar het menu gaan waar je screenshots kan maken en beelden kan opnemen etc. Dan klinkt het dus logisch dat Select vervangen kan worden door het touchpad ja! Inderdaad.

  4. Redacteur - 542 XP
    Ezio Auditore da Firenze's avatar

    Ik was er vandaag en vond het maar vies tegenvallen. Er ging van alles fout qua organisatie en ik had VIP kaartjes waar je vervolgens niks mee kan, aangezien de reden waarom je VIP koopt, compleet afwezig was.

    ON TOPIC:

    Leuk stukje, vond de DualShock 4 erg fijn spelen en het is lang niet zo breed als men denkt. Hij is ietsje breder en ligt bijna even goed in de hand als de DS3. ร‰รฉn ding viel me wel op, hij voelde veel lichter aan dan de PS3 controller. Leek net alsof hij hol was of zo ๐Ÿ™‚

  5. 865 XP
    Sir. Nigell's avatar

    Ik was er vandaag en vond het maar vies tegenvallen. Er ging van alles fout qua organisatie en ik had VIP kaartjes waar je vervolgens niks mee kan, aangezien de reden waarom je VIP koopt, compleet afwezig was.

    ON TOPIC:

    Leuk stukje, vond de DualShock 4 erg fijn spelen en het is lang niet zo breed als men denkt. Hij is ietsje breder en ligt bijna even goed in de hand als de DS3. ร‰รฉn ding viel me wel op, hij voelde veel lichter aan dan de PS3 controller. Leek net alsof hij hol was of zo ๐Ÿ™‚

    Oke dit neemt alweer een gedeelte van de kopzorgen weg, mja ik zal het toch zelf moeten ervaren ๐Ÿ™‚

  6. 1199 XP
    chris65's avatar

    Hier kolenschoppen, dus was wel blij dat de ds4 groter is.

    Leuk stukje trouwens ….. Knippen en plakken naar de nieuwssectie ๐Ÿ˜‰

  7. 874 XP
    Esromeron's avatar

    Prachtig stuk Vloetje, bedankt. Helaas kon ik het jaar der jaren (PS4) niet er bij zijn. Heerlijk informatief stuk. Grootste minpunt: Wachten wachten wachten op 29 november!

  8. 182 XP
    Mitch1993-'s avatar

    Ik vond Firstlook maar tegen vallen… Dat was 1x en nooit meer haha.
    Wel Lennard en Roel nog gespot :p

  9. 146 XP
    johnny_89_'s avatar

    Heb het alleen gezien via gamekings de stream hier en daar. Wel grappig om vanuit je luie stoel te zien maar hoef daar niet heen.

    Info van games haal ik van deze site en gamekings site. Qua gameplay..Battlefield en Cod zijn niet mijn favo spellen (daar kan je voornamelijk mee spelen) fifa geloof ik wel hoef ik niet persee op een beurs te spelen en koop meestal om het jaar fia (heb 11 en 13 dus)..Verder boeit me alleen de playstation en die controller vasthouden doe ik wel later als ik de ps4 zelf heb (over een jaar ofzo). Dus leuk zo’n beurs maar niks voor mij ๐Ÿ™‚

  10. 1789 XP
    Wesley_PS's avatar

    Het was zeker leuk Vloetje ๐Ÿ˜‰
    Echt echt echt de moeite waard! Vooral dat we meteen alles konden spelen!
    Mocht er weer een event komen en ik kan iemand meenemen… ๐Ÿ˜‰

  11. 1068 XP
    SkySurprise's avatar

    Wou dat ik erheen kon gaan!
    Zeker nu ik jou reactie over firstlook lees!

  12. Redacteur - 2251 XP
    aarjen116's avatar

    Het was zeker leuk Vloetje ๐Ÿ˜‰
    Echt echt echt de moeite waard! Vooral dat we meteen alles konden spelen!
    Mocht er weer een event komen en ik kan iemand meenemen… ๐Ÿ˜‰

    …dan ben ik geรฏnteresseerd! ๐Ÿ˜‰

  13. 454 XP
    desauzenman's avatar

    Firstlook was inderdaag vet ben zelf als vip er naar toe gegaan en heb ook de prestige edition van cod ghost gescoord.

    Maar het was inderdaad wel leuk alleen is het me hellaas niet gelukt om de ps4 te proberen vanwegen dat het daar echt veelste druk was.

    Maar voor de rest heb ik bijna alles gedaan en gespeeld.

  14. 1058 XP
    Vloetje's avatar

    Het was zeker leuk Vloetje ๐Ÿ˜‰
    Echt echt echt de moeite waard! Vooral dat we meteen alles konden spelen!
    Mocht er weer een event komen en ik kan iemand meenemen… ๐Ÿ˜‰

    …dan ben ik geรฏnteresseerd! ๐Ÿ˜‰

    Haha LOL ๐Ÿ™‚