Forum

Topic: Huidige of volgende generatie? What to do?

Anoniem's avatar

Dag mede-gamers,

Zoals sommige van jullie nog wel weten was er een topic in het forum wat als “koop gids” moest dienen waaruit je wat informatie kon halen om je te helpen met een keuze maken tussen de PS4 of Xbox One en wat voor jou eventueel de beste keus kon zijn.

Helaas zal dat topic niet verder up to date gehouden worden, de user die het begon is namelijk niet langer onder ons (dankzij een tikje met de banhamer), ook voldeed het topic niet helemaal aan de verwachting. Zo was het meer een opsomming aan informatie wat we al wisten en deed het je niet begeleiden in het maken van een beslissing.

Echter gaven meerdere mensen aan dat ze er toch wel enigszins behoefte aan hadden of het in ieder geval interessant vonden om te lezen, wat mij deed beslissen om het onderwerp op te pakken en in een ander formaat te gooien. Naar mijn beste weten heb ik wat vrije tijd opgeofferd om jullie toch een soort van begeleiding te bieden om alsnog een beslissing te maken. Ik waarschuw jullie alvast, het is een WALL OF TEXT. O_o

Het advies wat uit de vragen komt is dan ook niet bindend, ik acht jullie allemaal wijs genoeg om zelf een beslissing te maken wat voor jou het beste is. Ook vraag ik om jullie medewerking, zodat we elkaar kunnen voorzien van de juiste informatie en ervaringen waardoor iedereen een mooie gaming toekomst tegemoet kan zien.

Inleiding
Met behulp van een aantal simpele vragen probeer ik voor jullie een duidelijk beeld te scheppen hoe je te werk kunt gaan om te kiezen voor een next-gen console die bij jou past, of waarom je wellicht beter nog even kunt wachten en het bij je huidige gamesetup kunt houden.
Ook kunnen jullie hier natuurlijk ervaringen delen over de betreffende consoles, want ook die kunnen soms doorslaggevend zijn.

Hoe werkt het dan?
Vrij eenvoudig, per vraag zullen er een aantal antwoorden te kiezen zijn. Noteer de letter voor het antwoord wat het best bij jou past. Wanneer je dan alle vragen beantwoord hebt kun je op basis van de gegeven antwoorden een vrijblijvend advies terugvinden onder het kopje “conclusie”. Voordat de vragen gesteld worden zullen er in een aantal categorieen wat algemene informatie opgesomd worden, ben je nieuwsgierig over specifieke onderwerpen kun je diverse links volgen om jezelf goed in te lezen. Ook kun je altijd even google raadplegen met een gerichte zoekopdracht, want al met al… knowledge is power!

Games, games en nog meer games.
Dit is toch wel waar het voor elke gamer om draait, het spelen van de leukste en coolste games. Nu bieden beide consoles ons een gamelibrary met aardig wat diversiteit, waarvan sommige games op beide platformen te spelen zijn of zelfs nog op de huidige generatie consoles. Bedenk goed voor jezelf wat jij leuk vind aan genres, of je het belangrijk vind om met je vrienden te gamen of liever alleen speelt en welk budget je te besteden hebt.
Beide fabrikanten van de consoles bieden ons exclusieve games die enkel op hun platformen te spelen zijn, maar ook diverse multiplatform titels. In het verleden was het nog weleens zo dat de Xbox de betere versie multiplatform titels bevatte, echter is dat in de laatste jaren flink gelijk getrokken, verschillen zul je dan ook steeds minder tegenkomen en worden steeds meer bepaald door (soms tijdelijke) exclusieve content.
Wel is het zo dat Xbox veelal games aanbiedt welke gericht zijn op de Amerikaanse markt, wat inhoud dat deze vaak schiet elementen bevatten. Ook heeft de Xbox aanzienlijk minder exclusieve titels en is de diversiteit ook een stuk kleiner. Wel is het zo dat Microsoft hun consoles wil profileren als multimedia apparaten welke naast gamen dus veelal andere services biedt. Ook is Microsoft bekend vanwege windows en zij proberen dan ook met behulp van hun OS en uitgebreide software kennis de brug tussen de PC en console kleiner te maken.
Playstation is in de afgelopen jaren bezig geweest met hun pijlen te richten op de gamer, door deze een zo groot mogelijke en diverse gamelibrary te bieden in zowel hun exlcusives als in het ondersteunen van indiegames. Ook ligt hun focus bij het samen laten werken van hun handhelds en consoles. Ook extra services voor multimedia doeleinden zijn hier mogelijk maar gaming blijft voor hen de hoofdzaak.

Lijsten met games kun je terugvinden dmv onderstaande linkjes te volgen, deze lijsten bevatten soms games welke nog moeten komen maar geven een redelijk beeld wat beschikbaar is. Voor de huidige generatie consoles raad ik je aan te googlen. Om een impressie van games te krijgen kun je ook de titel van de game googlen met het keyword “review” of “preview” erbij.
PS4 games
Xbox one games

PSplus vs Xbox Live
Voor beide next-gen consoles geldt dat als je online wilt gamen je (naast een internetverbinding natuurlijk) een maandelijks bedrag betaalt om hier gebruik van te maken. Omgerekend komt het neer op ongeveer 6 euro per maand, waarbij je dan ook verschillende extra’s kunt verwachten.
Voor de huidige generatie geldt dat je met je PS3 gratis online kunt gamen maar voor diverse games een online pass nodig hebt. Vaak zit deze inbegrepen bij een nieuw spel, maar voor 2e hands titels zul je soms in de buidel moeten tasten om deze pass aan te schaffen.
Sony biedt ons voor het maandelijkse bedrag PSplus aan, een service welke ondertussen al een tijdje meegaat en ons op diverse playstation platformen gratis games biedt, welke regelmatig wisselen en dus behoorlijk wat variëteit kan bieden. Ook krijg je een stuk opslagcapaciteit voor je savegames op hun cloudservers.
Microsoft biedt ons al vanaf de launch van de 360 Xbox Live aan, een service welke al vanaf de originele xbox in het leven geroepen is en je voornamelijk laat betalen om online te kunnen gamen. Pas sinds een paar maanden bieden ook zij je gratis games, al zijn dit vaak wat oudere titels en is het aanbod dan ook beperkt vergeleken met PSplus. Wel gaf het je op de 360 de exclusiviteit tot party- en crossgame chat. Op de next-gen consoles kun je hier op beide platformen gebruik van maken.
Meer informatie over beide services kun je vinden als je onderstaande linkjes volgt.
Xbox live info
PSPlus info

Extra’s en toebehoren
De controllers doen nagenoeg hetzelfde voor alle systemen, de grootste verschillen zijn dan ook voornamelijk de plaatsing van de analog sticks en het aanvoelen van de triggers.
Sony biedt nog een extra touch sensitive gedeelte op de DS4 controller en share buttons, terwijl Microsoft al enige tijd bezig is met hun Kinect camera wat jou de console (en ook diverse games) laat besturen zonder controller. Ook Sony heeft een camera beschikbaar maar deze biedt toch een andere ervaring.
Beide next-gen consoles zullen (uiteindelijk) beschikken over voice-commands, zodat je met behulp van je stem je systeem opdrachten kunt geven.
Ook kun je bij beide next-gen consoles de harde schrijf vervangen, iets wat op de vorige generatie alleen bij de PS3 mogelijk was. Beide komen met een 500GB HDD, maar er wordt vaak aangeraden deze tijdig te vervangen voor iets groters. Hoe je dit kunt doen is terug te vinden door even te googlen, je kunt dan diverse guides vinden die je stap voor stap verder helpen hoe je dit kunt doen en waar je rekening mee dient te houden.
Ook zijn er voor beide platformen diverse derde partij accesoires te vinden, van headsets tot controllers. Maar ondanks dat deze vaak voor een betere prijs aangeboden worden kan de compatibiliteit nog wel eens te wensen over laten. Laat jezelf dan ook goed informeren over het product en zoek altijd gebruikers ervaringen op, dit zijn geen garanties maar kunnen je een goed beeld geven of het product ook voor jou de moeite waard is om aan te schaffen.

Klaar met lezen? Tijd voor jouw visie.

Vraag 1.
Is jouw budget beperkt of heb je wel wat te besteden aan een console en toebehoren?
N – Ik heb geld genoeg, dus dat is niet mijn grootste zorg.
H – Ik heb niet zoveel te besteden, dus als ik het besteed doe ik dat liever zo goed mogelijk aan games bijvoorbeeld.
O – Ik heb geld voor 1 console en wat extra’s, maar er is zoveel te vinden en ik ben er nog niet echt uit wat ik wil.

Vraag 2.
Ben je bereid om te betalen om online te kunnen gamen en wat verwacht je voor je maandelijkse bedrag?
X – Ja, ik vind het niet erg om wat geld te betalen zolang ik maar met mijn vrienden kan gamen en chatten. Alles wat ik extra krijg is leuk maar ik vind het ook belangrijk om naast het gamen m’n console te kunnen gebruiken voor zaken gericht op multimedia zoals films en apps.
P – Ja, ik vind het niet erg om wat geld te betalen zolang ik maar met mijn vrienden kan gamen en chatten. Alles wat ik extra krijg is belangrijk voor me want ik wil zoveel mogelijk kunnen gamen en zo divers mogelijk. Multimedia en apps zijn leuk maar niet het meest belangrijke voor mij.
H – Ik betaal liever zo weinig mogelijk, ik game ook vaak alleen en als ik online game doe ik dat maar met een aantal specifieke titels. Multimedia en apps, daar heb ik andere apparaten voor.

Vraag 3.
Speel je liever alleen of met vrienden en is hun keuze qua consoles ook voor jou belangrijk?
X – Ik speel het liefst met mijn vrienden, maar als ik alleen ben dan game ik ook graag online tegen anderen. Als ik niet game dan houd ik me vaak bezig met films of dergelijke, hoe dan ook ik vermaak me wel… maar het liefst met anderen. Mijn vrienden zijn overtuigend Xbox fans.
P – Ik speel het liefst met mijn vrienden, maar als ik alleen ben dan game ik ook graag online tegen anderen. Alleen gamen doe ik ook vaak omdat er gewoon zoveel games zijn die ik wil spelen en niet alles online of multiplayer hoeft te zijn. Als ik niet game kijk ik graag een filmpje of iets dergelijks. Mijn vrienden hebben immers ook veelal Playstations.
H – Ik speel het liefst alleen, maar als ik met andere speel dan bij voorkeur in dezelfde kamer. Als ik online speel dan is dat het liefst met vrienden maar ik wil nog weleens online tegen anderen spelen als ik een game erg leuk vind. Als ik niet game dan houd ik me bezig met van alles eigenlijk.

Vraag 4.
Tellen je huidige game ervaringen voor een groot deel mee in je keuze?
O – Niet echt.
P – Absoluut, ik ben toch erg gehecht aan mijn Playstation en mijn vrienden hebben ook voornamelijk Playstations.
X – Absoluut, ik ben toch erg gehecht aan mijn Xbox en mijn vrienden hebben ook voornamelijk Xbox’s.

Vraag 5.
Speel je het liefst games waar je bekend mee bent of speel je liever zoveel mogelijk nieuwe games?
H – Ik speel graag nieuwe games, maar ik heb nog zoveel games niet gespeeld en er zijn zoveel games die ik heb die ik nu nog speel of moet spelen.
O – Ik speel het liefst nieuwe games. Ik heb al zoveel games gespeeld en weet eigenlijk best wat ik leuk vind.

Conclusie
Heb je alle vragen beantwoord, dan heb je dus 5 letters bij elkaar en kun je een advies bepalen.
Zet voor jezelf de adviezen onder elkaar, dit zou je een redelijk beeld kunnen geven waarop jij je beslissing kunt baseren.
Vraag 1.
N = Je hebt het geld voor een. Next-gen console, dus waarom zou je er niet 1 halen eigenlijk.
H = Met je huidige budget ben je eigenlijk nog best goed af met je huidige gamesetup.
O = Je twijfelt nog, in principe zit je nog best goed maar je zou best een nieuwe console kunnen betalen.
Vraag 2.
X = Je gamet graag met je vrienden, maar omdat je ook veel andere dingen op je console wilt doen dan gamen is de Xbox one best geschikt voor je.
P = Je gamet graag met je vrienden en gamen is dan ook iets wat je graag doet. Andere dingen doe je ook wel op je console, maar gamen is toch wel het liefste wat je doet.
H = Je gemet graag, maar je wil toch best nog wat overhouden om andere dingen te doen. Je bent nog best goed af eigenlijk met je huidige gamesetup.
Vraag 3.
X = Een Xbox one zou best een uitkomst kunnen zijn, zeker omdat je vrienden er hoogstwaarschijnlijk ook 1 hebben of gaan halen.
P = Een Ps4 zou best een uitkomst kunnen zijn, zeker omdat je vrienden er hoogstwaarschijnlijk ook 1 hebben of gaan halen.
H = Je zit nog best goed met je huidige gamesetup, ongetwijfeld zijn er nog games die je nog moet spelen en verder doe je ook genoeg andere dingen om je bezig te houden.
Vraag 4.
O = Je bent er nog niet uit, dus waarom zou je het risico niet nemen om iets anders te proberen. Maar dan toch, je zou het ook nog wel even uit kunnen houden met je huidige gamesetup.
P = Je hecht waarde aan je Playstation, een nieuwe Playstation zou je bijna niet teleur kunnen stellen.
X = Je hecht waarde aan je Xbox, een nieuwe Xbox zou je bijna niet teleur kunnen stellen.
Vraag 5.
H = Je zit nog best goed met je huidige gamesetup, je kunt nog genoeg vinden om te gamen voorlopig.
O = Je bent toe aan wat nieuws, een next-gen console is voor jou een uitkomst.

En ben je er al uit?
Je zou nu toch een redelijk beeld moeten hebben van wat jou het beste uitkomt.
Of je nu een next-gen console aan gaat schaffen is verder volledig aan jou.
Het kan ook zo zijn dat je best kunt wachten, dus houd je geld dan nog even in je zak en kijk nog even verder rond. Wellicht dat er nog games komen die doorslaggevend zijn in je beslissing.
Twijfel je nog steeds? Informeer jezelf dan nog eens goed met alle mogelijkheden. Ga er eens op uit om de consoles ergens uit te proberen of lees wat anderen ervan vinden. Alles zou je kunnen helpen de juiste keuze te maken.
Voor heb die al een next-gen console hebben, deel je ervaringen met het apparaat. Jouw mening kan andere tenslotte helpen hun beslissing te maken, maar wees objectief en leg goed uit waarom jij voor je next-gen console gegaan bent.
Hopelijk hebben jullie iets gehad aan dit topic. Ik waardeer dan ook jullie feedback van harte, zolang jullie het maar netjes houden natuurlijk en enigszins beargumenteren wat niet juist of anders kan. Keyword is dan ook dat het bedoeld is om elkaar te helpen.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

10 reacties

  1. 594 XP
    Supersnorkel's avatar

    Wow man! Je hebt er een heel werkstuk van gemaakt haha goed bezig.

    Ik wou en heb hoe dan ook de ps4 op release.
    Maar achteraf had ik liever gewacht.. Tenminste wachten voor een prijs verlaging? Nee, dat zou dan weer te lang duren. Maar, ik zou wachten omdat het me op het gebied van games weinig keus geeft. Ja battlefield ziet er goed uit! En ja! Ik kon niet wachten om Ac4 erin te gooien maarja, wereld van verschil qua graphics? Nee helaas. Wel een stuk strakker/rustiger maar geen verschil zoals tussen de ps2 & de ps3 in die tijd (in verhouding dan hè).

    Vooral als ik nu zie wat je krijgt op je ps3 met psplus, tja daar zit wat leuks tussen.

    Ik heb er absoluut geen spijt van! Maar vind de variatie in games nog net wat te min (logisch natuurlijk maar dat ter zijde).
    Dus voor mensen die al dagen/weken twijfelen, doe rustig aan, je weet toch wel dat je console gaat lopen shinen in je tv kast. Je mist niet enorm veel, de betere gametijden gaan komen (redelijk snel dan wel maar toch).

    Dit is mijn ervaring tot op heden, en als je nog even wacht zijn de huidige spellen met een beetje mazzel voor een prikkie te scoren 🙂

  2. 2015 XP
    WJayW's avatar

    @ Supersnorkel: dank je wel, ik ben er inderdaad even goed voor gaan zitten, mezelf afvragend wat mensen nu daadwerkelijk in overweging nemen om een console te kopen. Qua hardware doen de consoles immers weinig aan elkaar onder, dat is iets wat we allemaal al wisten… dus wat er overbleef heb ik nog maar even opgesomd.

    En nogmaals dank voor het delen van je ervaringen met je PS4, precies wat jij zegt heeft mij bij de aankondigingen al doen beslissen te wachten op minimaal 3 exclusieve games waar ik in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Zover staat mijn teller voor beide consoles op 1 game,waarbij ik alleen de games die momenteel uitgebracht zijn in ogenschouw neem en dus niet degene die nog moeten komen of aangekondigd zijn. Voor mij is dat voor de XBox one – Ryse en voor de PS4 – Knack.

  3. 140 XP
    Wes1987's avatar

    Mooi stukje! Hier mijn ervaring:

    Het is de eerste keer dat ik een ps bij launch gekocht heb en ik heb er geen spijt van. Maar toch heb ik nu ik hem een poosje in mijn bezit heb het idee dat ik makkelijk wat langer had kunnen wachten.
    De games zijn nog erg karig en er zit niets bij wat ten opzichte van de ps3 je daadwerkelijk het gevoel geeft van wow hier heb ik een ps4 voor gekocht (op battlefield 4 die eindelijk de pc ervaring evenaart misschien na, al is het mijn game niet).

    De interface van de console is een verademing vergeleken met de ps3. Heerlijk snel en toch wel simpel en vrij overzichtelijk. toch heb je als je het gebruikt wel het gevoel dat het nog wat leeg is en er veel meer mogelijk zou moeten zijn qua Functies van de interface. Wat ik bijvoorbeeld mis is een melding als er iemand online komt, zoals je bij de ps3 wel hebt. Er zal later dmv patches wel meer worden toegevoegd.

    De apps vallen ook tegen, gebrek aan aanbod.

    Share en live streamen werkt super snel en soepel, streams van anderen bekijken is daarentegen weer wat minder goed. Zowel in beeldkwaliteit als in gebruiksgemak.

    De controller is een verademing en ook het grootste pluspunt voor nu.

    De graphics vind ik toch wel een prima update, al heb je ook hierbij het gevoel dat het nog wel een stuk beter kan. Maar dit verschilt per game natuurlijk!

    Voicechat werkt goed, al is de layout hiervan in het begin even puzzelen.

    Eerst dacht ik van ik heb geen zin om te betalen voor online gaming. Maar playstation plus is een service waarvan je niet eens spijt krijgt dat je er voor moet betalen. Je krijgt toch leuke games gratis, resogun was top, ik snap de potentie van don’t starve wat ook een leuke game is als je er tijd en energie in stopt om het door te krijgen. En volgende maand komt Outlast waar ook prima reviews over zijn. En dat allemaal “gratis”. Bekijk wat er nu allemaal gratis is op de Ps3 en wat er nog kan komen voor ps4, plus is een absolute meerwaarde voor de console!
    Als er eindelijk echte games komen die echt voor deze nieuwe generatie ontwikkeld zijn zal ik ongetwijfeld veel meer gamen op mijn ps4.

    Je hebt op dit moment bij alles (zowel games als console) nog het idee dat er nog grote stappen gemaakt kunnen worden.
    Van sony en hun visie ben ik overtuigd dat het allemaal beter gaat worden!
    Nu de game developers nog en dan zal de ps4 zijn volledige potentie benutten en voor iedereen een aankoop zijn waar je super veel plezier aan gaat beleven!

  4. 2015 XP
    WJayW's avatar

    @ Wes1987: dank je voor het delen van je ervaringen met de PS4. Net als jij ben ik ook overtuigd dat er in de toekomst nog zoveel uit deze nieuwe console te halen valt en dat we tot nu toe alleen het topje van de ijsberg gezien hebben.

  5. 357 XP
    Mausie's avatar

    Mooi stuk, en de vraagjes even gedaan en kwam toch bij de PS4, pff erg verassend (of toch niet =D).

    Ben erg blij met PS4, tjaa het game aanbod is nog wel matig maar mijn favoriete game (COD) is toch voor uit en mijn PS3 fat kreeg toch wel kuren dus heb hem direct maar gepreorderd en vanaf dag 1 in huis en echt nog geen moment spijt, nu alleen nog wachten op de games: watch Dogs, the division, the witcher 3 zijn toch wel de games waar ik naar uit kijk en denk dat we dan ok echt de next gen gaan zien.

    Maar trouwens toch wel beetje ok nieuwsgierig naar Xbox ivm de exclusives

  6. 61 XP
    HIGH RES 01's avatar

    Voor mij was het gedoe van MS qua DRM ja/nee, release ja/nee en hun achterlijk arrogante houding de reden om na de xbox, de xbox360 (8 jaar MS consolespeler) de reden om te twijfelen.
    Toen zag ik Sony op de E3 en MS op de E3 en ik was om..PS4 all the way beebie..Day One in huis en geen micro seconde spijt.

    99% van de games zijn cross-platform en voor elke exclusive heeft ‘het andere platform’ wel een gelijkwaardige titel..
    En blij toe..Nu laat MS weer de gamer in de steek en weigert nog steeds om n release aan te kondigen voor Benelux.

    Ik raadt elke twijfelaar een PS4 aan als je gewoon wilt gamen, niet met verplichte kosten zit voor randapparatuur die je niet gaat gebruiken, zelf je HD wilt aanpassen en je garantie behouden en de beste graphics wilt…

  7. 2015 XP
    WJayW's avatar

    @ Mausie & High Res 01: ook jullie bedank ik voor het delen van jullie ervaringen. Ben blij te lezen dat jullie je goed vermaken met jullie next-gen consoles.

  8. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    Plus punt van de Xbox-one en live is dat het een multimedia apparaat is: zit ik hier op te wachten NEE..min punt is die verplichte camera die ik niet wil en de games van MS zelf.

    Plus punten van de PS4 zijn de PS+ games voor ps3/ps4/vita ‘en sony zelf heeft geweldige games’ min punt is dat het geen multimedia apparaat is.. vind ik dit erg? nee totaal niet.. heb er geen interesse in.

    Dus voor mij was de keuze snel gemaakt.

  9. 682 XP
    Playstation Fan's avatar

    voor mij was het duidelijk de Ps4 killzone bundel pakket
    ben tevreden over deze console nu nog wachten op Destiny die rond sept? in de winkel verkrijgbaar is
    en zeker division waar ik al naar uit kijk die iets later verkrijgbaar is

  10. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Ik zit zelf zonder werk dus de keuze is snel gemaakt. Als ik eerlijk moet zijn is het maar goed ook de PS3 voldoet nog aan mijn verwachtingen ik ben een groot fan van RPG’s. Nu wordt ik doodgegooit met mijn genre de ene na de andere RPG komt uit dus redt ik het voorlopig nog wel. Ik zie het zo ik kan dat geld spenderen aan de games inplaats van de nieuwe console. Het wordt zeker geen Xbox hierna de PS4 deze komt alleen wat later.