Forum

Topic: Het oplossen van de fout: NW-31280-4 en het ‘sneller’ maken van je Playstation 3/4.

Anoniem's avatar

Hallo,

mijn naam is Mativo en ik heb dé oplossing voor de veel voorkomende foutmelding NW-31280-4. Nu heb ik zelf een PS4 en is dit forum alleen voor PS3 maar zover ik mij kan herinneren is het proces hetzelfde. Overigens maakt het ook nog eens je PS3/PS4 sneller omdat je systeem meer data aankan en je daardoor minder lagg hebt. Hieronder het complete overzicht dat ik heb gemaakt. Succes!

Inleiding
Deze betreffende fout komt vaak voor op de Playstation 4 en om niet direct jullie aandacht kwijt te raken komt het erop neer dat de Playstation geen verbinding meer kan maken met het internet en daardoor ook niet online kan. Één van de vele oorzaken kan zijn dat het IP-adres dat je Playstation aanmaakt genegeerd wordt of simpelweg niet ontvangen wordt. Dit heeft ook weer verschillende oorzaken maar bij mij kwam het doordat ik teveel apparaten op het netwerk had en daardoor mijn Playstation dezelfde IP had als mijn PC en daardoor maar één van de twee internet kon hebben.

De oplossing
Door het aanmaken van een statisch IP zorg je ervoor dat je Playstation, in plaats van de normale gang van zaken (steeds nieuwe tijdelijke IP aanmaken), een vast IP adres krijgt waardoor je geen dubbele adressen hebt en dus lekker internet houdt op je Playstation. Het is vrij simpel om een statisch IP aan te maken op je Playstation. Voor jullie info, ik wist voorheen niet eens hoe je in een router kon komen (nu natuurlijk wel) maar ik heb dit ook kunnen oplossen. Opmerkelijk is wel dat zowel Sony als Ziggo deze oplossing niet wist.

Handleiding
Voordat we beginnen op de Playstation moeten we een Windows computer hebben.

Stap 1: Klik op start en typ bij zoeken ‘CMD’ en druk op enter.
Dit opent een zwart venster met wat tekst.
Stap 2: typ achter ‘C:\Windows\systemX>’ ‘ipconfig/all’ en druk op enter.
Als het goed is krijg je nu enorm veel info, voel je je al een nerd?
Stap 3: kijk in het tweede tabel (Ethernet adapter Ethernet) naar:
1: Default gateway (noteer dit)
2: Subnet mask (noteer dit)
3: DNS servers (heb je er 1 schrijf die op, heb je er 2 of meer schrijf de eerste 2 op).

Stap 4: Start je Playstation 4 op en ga naar instellingen > netwerk > internetverbinding instellen
Stap 5: klik op (afhankelijk van wat je gebruikt) WI-FI netwerk of ethernet kabel (proces is hetzelfde)
Stap 6: klik op aangepast > handmatig
Je krijgt nu een venster met vijf dingen die je moet invullen.

Stap 7: IP-adres, dit is het adres dat je Playstation krijgt. Noteer de eerste drie getallen van je Default Gateway, dit kan 192.168.1 zijn maar ook 128.192.192, dat maakt verder niet uit. Na het derde getal noteer je een getal die in je huis nog niet gebruikt wordt, omdat je dit nog nooit eerder hebt gedaan (neem ik aan) is het slim om iets te nemen tussen de 120-130. Uiteindelijk wordt het iets als: 192.168.178.129

Stap 8: Subnetmasker invullen, dit is hetgene dat je hebt genoteerd vanaf je PC onder de naam Subnet Mask. Zo ver ik weet is dat in 99% van de gevallen 255.255.255.0.

Stap 9: Standaard Gateway, dit is hetzelfde als de Default Gateway die je hebt genoteerd vanaf je computer, bij mij was dit 192.168.178.1.

Stap 10: Primaire en secundaire DNS invullen. De primaire DNS is de eerste DNS server die je hebt opgeschreven. De secundaire is (als je er 1 hebt) hetzelfde als wat er al staat dus 0.0.0.0. Heb je er twee of meer dan is de secundaire de tweede DNS, lijkt veel op je eerste.

Het moeilijkste is nu achter de rug want:
Stap 11: klik op: volgende > Automatisch > Niet Gebruiken > Internetverbinding testen

Stap 12: Weer lekker online gamen.

Succes en groetjes,

Mativo

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

8 reacties

  1. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    Er is een PS4 gedeelte op dit forum.

  2. 996 XP
    BosnianBoss's avatar

    Zet je ps4 gewoon in DMZ,of nat type 2 is al genoeg.
    @Mativo: op internet kan je voldoende info vinden,meeste problemen zijn met kpn routers.

  3. 682 XP
    Playstation Fan's avatar

    Goed dit te weten bedankt Mativo en BosnianBoss voor de info :).

  4. 1870 XP
    R*forever's avatar

    Ik wil niet moeilijk doen maar dit is toch echt wel basis kennis?

    Internet heeft te maken met jouw snelheid en verbinding zelf. Zoals je uitlegd is gewoon optioneel maar ook een oplossing..

    Zorg gewoon dat je poorten open staan voor de perfecte nat
    Reboot alles en installeer desnoods je drivers opnieuw..

    Een router van je WiFi heeft natuurlijk limieten. Je moet het niet perse primair zetten via je ip adres.

    Veel aparaten downloaden ook veel zonder dat je het weet. Dat gaat van echte downloads die jij bepaalt /updates. Maar ook jouw pop up standaarden. Zorg gewoon dat je niet teveel open staan hebt…

  5. 357 XP
    Mausie's avatar

    Ik wil niet moeilijk doen maar dit is toch echt wel basis kennis?

    Internet heeft te maken met jouw snelheid en verbinding zelf. Zoals je uitlegd is gewoon optioneel maar ook een oplossing..

    Zorg gewoon dat je poorten open staan voor de perfecte nat
    Reboot alles en installeer desnoods je drivers opnieuw..

    Een router van je WiFi heeft natuurlijk limieten. Je moet het niet perse primair zetten via je ip adres.

    Veel aparaten downloaden ook veel zonder dat je het weet. Dat gaat van echte downloads die jij bepaalt /updates. Maar ook jouw pop up standaarden. Zorg gewoon dat je niet teveel open staan hebt…

    Voor jouw miss basiskennis, voor mij is het hocus pocus. =P

  6. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik wil niet moeilijk doen maar dit is toch echt wel basis kennis?

    Internet heeft te maken met jouw snelheid en verbinding zelf. Zoals je uitlegd is gewoon optioneel maar ook een oplossing..

    Zorg gewoon dat je poorten open staan voor de perfecte nat
    Reboot alles en installeer desnoods je drivers opnieuw..

    Een router van je WiFi heeft natuurlijk limieten. Je moet het niet perse primair zetten via je ip adres.

    Veel aparaten downloaden ook veel zonder dat je het weet. Dat gaat van echte downloads die jij bepaalt /updates. Maar ook jouw pop up standaarden. Zorg gewoon dat je niet teveel open staan hebt…

    Hahahaha, basis kennis? Misschien als je ICT’er bent of graag prutst met computer. Maar voor je standaard persoon is dit echt niet iets wat ze zo eventjes uitvoeren. Voor de meeste is het uit de doos halen en aanzetten en pas naar omkijken als het niet goed werkt. En als het niet goed werkt, hebben ze vaak geen idee wat ze eraan kunnen doen. Dus, ja het is basiskennis voor geavanceerde gebruiker maar zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

  7. Anoniem -
    66.249.65..xxx's avatar

    Ik heb gewoon een kortere internet kabel gebruikt! Probleem weg

  8. Anoniem -
    189.203.150..xxx's avatar

    Bedankt! het enige waar ik een tijdje bij heb gestaan is dit stukje :
    *Stap 1: Klik op start en typ bij zoeken ‘CMD’ en druk op enter.
    Dit opent een zwart venster met wat tekst.

    CMD kon ik niet vinden, dit bleek bij mij Opdrachtprompt te heten.
    *Stap 2: typ achter ‘C:\Windows\systemX>’ ‘ipconfig/all’ en druk op enter.
    In principe hoef je alleen maar: ipconfig/all te kopieren en plakken. de rest is bijzaak en doet er niet toe. maar verder top!