Forum

Topic: Kan de PS3 60 frames per seconden aan?

Anoniem's avatar

Een vriend van mij die zegt dat de PS3 maar 30 FPS aan kan, maar is dat echt waar? En als de PS3 60 fps aan kan, welke games werken op 60 fps?

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

7 reacties

  1. 449 XP
  2. 8831 XP
    7th-son's avatar

    Om uit me hoofd een paar games op te noemen, Gran Turismo, Tekken (twijfel), Call Of Duty

  3. 361 XP
    Denders's avatar

    Die vriend van jou heeft geen snars verstand waar hij over praat.

    Zelfs een 286 computer kan 60 fps aan. Het aantal beelden per seconde heeft niks te maken met de snelheid van een console.

  4. 1870 XP
    R*forever's avatar

    Ik weet dat het een hype is maar besef je wel hoe een game in elkaar zit?

    Het draait hem niet om de fps. Ten eerste de engine en de work in progress. Deze standaarden geven een 3D perspectief voor games en tal van elementen.

    Denk maar aan de enviroment en textures.

    Deze dingen kunnen zo krachtig mogelijk gaan tot ultra next gen want het is een build.. Het probleem zit hem in de hardware.

    Consoles krijgen altijd een standaard en daarmee moeten ze het doen. Bij een ps3 is dat dus 256 Mb video geheugen en een geadvanceerde chip. Deze prossssor heeft Sony zelf exclusief laten ontwikkelen…

    Bij de ps4 is het dan weer tot x aantal GB’s wat dan weer een vooruitzicht geeft.

    Het lijkt dus allemaal ingewikkeld. Maar om verder te gaan hebben we nog het een ander uit te klaren ..’

    Naast jouw prossessor en videogeheugen is er dus altijd een standaard opgelegd. Omdat consoles nu eenmaal niet dienen voor om te bouwen. Consoles zijn eigenlijk vereenvoudigde pc’s enkel op gaming en entertainment gericht. Dat wil dus zeggen dat ze krachtige hardware hebben maar geforceerd. Zo moet je het doen met wat je er voorgeschoteld wordt. De homebrew bepaalt Sony door hun updates(bij ps consoles )

    Daar zit juist het addertje. Want iedereen die slim is zou zelf eigenlijk gewoon een pc kunnen creëren met dezelfde hardware…

    Het verschil?
    Hardware is niet up te graden, en het is gaming/entertainment gericht maar wel optimaal gebruik van de processor/videokaart.

    Pc daarentegen zou dat je ook kunnen bieden maar alles is veel ingewikkelder. Want je moet weten hoe je games installeert , hoe je ze afspeelt enz. Want het is tenslotte open source..

    Pc zou nooit alles optimaal gebruiken voor gaming tenzij je echt de shit uit u pc mod… Want grafisch geheugen en processor geheugen worden over de pc verdeeld. Bv je bios,programma ‘s, entertainment , gaming…

    Bij pc gaming moet je tenslotte alles zelf updaten en in de juiste folder steken…ja dat ook nog! Want bij pc games heb je letterlijk alle files van de game in handen en met speciale readers kun je de codes achterhalen van de game voor bv mods en HACKS uit te brengen. Of erger nog , de game gewoon kraken zodat hij te downloaden valt via pirate sites…

    Maar wtf heeft dit allemaal te maken met jouw simpele vraag?

    Consoles=pc maar geforceerd met os
    Pc= open source en te upgraden..
    …..
    Waarom heeft niemand dan gewoon een pc voor te gamen? Vrij simpel: het is veel te ingewikkeld voor de meesten ookal kan je makkelijk een console namaken. Het probleem zit hem vooral bij het gebruiksgemak …

    Ps3 is de console zelf en gepatenteerd. Maar Sony brengt de os erop. Geven hun eigen updates. En hebben tal van services…

    Eerst en vooral hun exclusieve games
    Hun eigen updates die de console fraaier maken maar zeer easy houden
    Zij hebben de macht, dus zij hebben de patenten en copyrights… Alles is veel beter tegen piraterij omdat het niet open source is. Tenzij natuurlijk een of andere kloot zelf de ps4 kan kraken ofzo…
    Maar het belangrijkste: psn network
    -speel online games
    -party chat
    -berichten sturen
    – integratie met zoveel 3th party apps
    – integratie met software updates/patches
    Enz
    ….
    Dus om nu nog wijzer te worden : wat hebben we vandaag geleerd?
    1: consoles zijn gebruiksvriendelijk
    2: hebben een hardware standaard

    Eens je de ellenlange saaie tekst snap kunnen we naar het volgende gaan…

    Hoe games worden ontwikkeld. Ik had je al kort uitgelegd in bovenstaande text welke de belangrijke factoren zijn. Nu gaan we toch wat dieper…

    HOE CREËR JE EEN GAME(in theorie)

    De engine: dit is de motorkap van een game. Dit bepaalt hoe grafisch sterk een game kan zijn, welke enviroment gebruikt kan worden , hoe NPC eruit zien enz.

    Wat is het nu eigenlijk? Gaming vergt veel programmering. Met programmeringen creër je programma’s/tools. Een engine creëren duurt echt superlang omdat het zovele standaarden moet hebben en dat vergt veel programmering …

    Vandaar dat vele devs bijna nooit een engine upgraden maar in mate het uiterste euit halen.

    Er zijn bekende engines die ook aangeboden worden maar dan koop je een licentie… En je moet het dan echt gebruiken voor development. Naast games kan een engine ook gebruikt worden voor ontwerpen te creëren…

    Bekende engines:
    Unreal engine
    Crytek engine(cry engine)
    En de fristbite engine…

    Er zijn ook engines die voor eigen gebruik binnen het bedrijf gehouden worden.

    Zo heeft R*games bv de rage engine. Dit is hun eigen engine dus …
    ….
    De engine is dus je basis van een game en toont de limiet dus ook aan. Bekijk het bv met een motor. Het kan maar zoveel max PK gaan dus moet je rekeninghouden welke onderdelen je gebruikt voor je auto…op een casual wagen ga je bv geen race rem gaan installeren want dat is niet in balans…

    Welke onderdelen zijn dus belangrijk in een game ?

    Enviroment: dit is alles wat te maken heeft met de omgeving in de game. De items dus. Tuurlijk zie je dit niet een game maar moest je een game stopzetten in foto modus ofzo zul je het rapper begrijpen..

    Bekijk het een beetje als de editor van far cry 3. Wat dus een gelimiteerde versie is vanuit een onderdeel uit de engine. Knap dat zulke games dit willen meegeven. Terwijl trials je laat betalen in vorm van DLC …

    Textures: dit is de afwerking van een enviroment. Voor dit beter te begrijpen moet je verstaan hoe een ontwerp tot leven komt…
    Er zijn tal van technieken tegenwoordig.

    Hier een 3 tal:
    Via een digitaal tekentablet : je tekent dus een item in zoveel detail mogelijk vervolgens werk je dit af met 3D software. Daarna wordt dit een bestand. En dit bestand zet je dus in de map van textures …zo komt het item in de textures terecht en kan het gebruikt worden.
    Foto’s: trek zoveel foto’s van iets van elke hoek kant tot je zeker weet dat je er genoeg hebt, deze scan je in en open je in 3D software… Zo krijg je dus ook een item
    Mocap: is meer voor de scenario’s maar sommige items moeten bewerkt worden met effecten en alweer 3D software voor een computer gecreëerd object uit te brengen…
    ….
    Oke nu weet je dus wat dus deze items zijn. En nu snap je hopelijk ook hoe het detail in elkaar zit. Naast dit is gras/rots/vuur enz. Kortom elementen en natuur ook inbegrepen in textures…

    De textures zorgen er dus voor hoeveel detail je krijgt in je game..

    NPC: is een character dat je niet bestuurd maar wel in de game zit voor er leven in te brouwen, of wordt gebruikt voor doelstellingen.

    Npc’s zijn dus bv alle mensen in een gamewereld (gta, ac, noem maar op)
    Of intervals voor jouw game. Bv in missies enemy’s

    Ai: deze is verbonden aan de NPC. Hiermee kan je de intiligentie van de NPC creëren. Een NPC kan dus als decoratie lijken en altijd hetzelfde doen maar ook slim zijn.

    Zo kan je ze acties geven :
    bv applaus , dansen noem maar op(ze dus iets aanleren)
    Hun patroon van afstand instellen. Zullen ze altijd naar voor lopen en dan weer terug. Of zullen ze echt beginnen zoeken en totaal geen standaard hebben.
    De loopsnelheid inbrengen
    ….
    De 2de soort is dan weer voor missies. Vooral in shooters dus.
    Kan hij ontwijken
    Zullen ze rushen
    Gaat hij alleen of samen met een partner
    Zullen ze in team zoeken …of gewoon alert zijn
    Zal hij cover zoeken
    Zal hij versterking roepen?
    Enz

    Oke naast NPC , ai, textures, enviroment heb je de Fx en GFX

    Dit zijn technieken en effecten die dingen echt laten lijken.

    FX: zijn de effecten zoals schaduw, blur en nabootsingen van een camera standpunten
    GFX: zijn ook effecten maar die alles vanuit een grafisch standpunt te maken hebben
    Bv rook, vuur echt laten lijken vanuit een ontwerp
    Maar ook sunflare, belichting, regen en onweer enz in de game te laten intrigeren zodat het een nieuwe dimensie geeft..
    Deze effecten zijn dus echt belangrijk.

    Bv in racegames de sense of speed (een soort van blur) of de sunflare voor de racervaring leuker te maken. Maar ook de belichting op zich…

    AND last but not least AUDIO:
    Je hebt al bewegende fragmenten en zovele ingewikkelde onderdelen. Maar zonder dit is je game niks…

    AUDIO kan zowel voor soundeffects zorgen als voor muziek in de game. Of dialoog voor verhaallijnen enz.

    Soundeffects: alles wat te maken heeft in de game zelf dat audio geeft. Bv wapens, auto’s maar ook de weersomstandigheden want een GFX zonder audio zou gewoon op niks trekken. Dit betekent dus dat ze elk item individueel gaan programmeren zodat het echt lijkt. Een enviroment kun je ook een dimensie geven. Denk maar aan liften of instortingen ..
    MUZIEK: dit spreekt voor zich denk ik? Bv op cliffhangers ,radio stations , einde van de games , credits
    Dialoog : wordt via mocap opgenomen en apart bewerkt oftewel ingesproken achteraf in een studio en zo bewerkt in de game

    Zo ik heb nu een shitload aan onderdelen uitgelegd maar wtf heeft dit te maken met jouw vraag? Superveel. En ik zal je bewijzen waarom

    Deze onderdelen zijn maar een paar van alle game gerelateerde onderdelen maar wel het meeste. Want elk onderdeel op zich heeft zijn eigen subcategorieën en daar kan je dus ver in gaan. Je hebt dus allemaal bestanden.. Tijd voor het plakwerk.

    Welkom to programming..

    Programmeren is echt een raar monster. Het kan acties creëren, eigen taal maken van de osx zelf , dingen laten uitvoeren, dingen levend laten maken, tools creëren , software creëren enz. Het is echt insane.

    Kijk en nu kom ik terug bij het begin. Remember mijn tekst hierboven? Consoles zijn geforceerd, pc’s zijn open…

    Als een dev een ultra rig heeft kan hij eigenlijk games creëren ver boven onze toekomst. Waarom doen ze dit niet ? De economy… Ze proberen zoveel mogelijk uit te halen ui een standaard en zetten daarna een nieuwe standaard. Dit is uiteraard voor consoles…

    Elk onderdeel uit een game pakt veel data in beslag. Ze moeten ervoor zorgen dat ze het maximale uit de standaard kunnen halen en ze mogen er niet boven zitten…

    Ze hebben wel technieken voor data te verkleinen maar dat is echt veel werk. Want dan moeten ze letterlijk elk bestand comprimeren. En niet elke dev wilt dit met plezier doen 😛

    Standaarden van hardware betekent ook limieten op data. Elke nieuwe standaard zal meer data vrijgeven. Wat dus ook betekend dat elke console altijd meer en meer gb’s zal gebruiken voor een game.

    Het zit hem ook in de software van de engine. Want als de engine zo GEADVANCEERD is tov vroeger kan het niet anders dan meer wegen.

    Voor je een idee te geven wat ik bedoel :
    Een 360p video van 1 minuut weegt misschien maar 10 tot 22 mb
    Terwijl 720p al snel het dubbele in beslag neemt
    En 1080p… Al het dubbele van de vorige
    En 4k… Oh boy….

    Wat ik dus duidelijk wil maken:
    Een enviroment zoals PS2 tov ps4 weegt een pak minder…

    Een resolutie van 720p betekent dat elk grafisch item in HD ontwikkeld moet geweest zijn.als je deze dus convert naar 720 P … Zal je game dus meer wegen dan non HD. In tijden van nu is dit dus overbodig …
    1080p daarentegen zal dus echt alle bestanden moeten concerten naar FULL HD. Wat dus een pak data in beslag neemt..

    Games van een PS2 wegen dus uitdrukkelijk minder tov ps4 of zelfs 3. Een HD remake is misschien een game in HD . Maar dat neemt niet weg dat het evenveel als een huidige standaard zal wegen..

    Waarom? Vrij simpel…
    De game zijn ai blijft identiek , games waren veel kleiner want hadden toen een andere standaard. Alles wat grafisch is wordt dus upgegrade. Wat dus ook al veel meer zal wegen…

    2 het komt vanuit een old gen build dus dat vergt zowizo al minder kracht en data …
    ….
    FPS: fps is tegenwoordig zo een hype dat ik me afvraag of jullie wel snappen wat het inhoudt…

    Het heeft ten eerste een grote invloed op jouw game data ..
    Waarom?

    1 dit betekend dat elke frame (of foto) x aantal keer aan de snelheid moet worden aangepast. Bij free roam games heb je bv zoveel meer elementen dat het moeilijker is.
    Race games daarentegen vergen stukken minder data en kan rap een betere snelheid behalen en bij shooters juist hetzelfde.

    Pas op, ik heb het wel over een zelfde standaard. Want een free roam zoals gta 3 zou je nu makkelijk op 200 fps laten lopen 😀

    2 de hardware standaard is het probleem ..

    Kijk en nu kan ik je vraag dus beantwoorden met alle bovenstaande elementen.

    Fps hangt af van :
    De huidige hardware standaard
    De huidige data standaard
    De soort game
    De hoeveelheid data
    De soort van engine
    De resolutie ..

    Ps3 had aanzienlijk minder geheugen. Maar een ps3 game was toen de standaard. Een psn titel , indie game wat bijna niks weegt zou je in theorie dus zelfs in 4k kunnen spelen op je ps4. Het probleem dan weer is de protocol van Sony zelf. Zij ondersteunen geen 4k output op hun console. Je console zou het aankunnen met de hardware maar dit is dus LOCKED … Natuurlijk moet ook je scherm het aankunnen ..

    Maar ik was dus eigenlijk bezig over je fps sorry voor die 4k weer hier bij te betrekken …
    Je ps3 kan dus 60 fps aan want het is een soort van output onderdeel. Maar weet dus wel dat standaarden nooit grote fps aan kunnen omdat consoles forced zijn.

    Wij console gamers denken dat onze console machtig is. Voor een console wel ja ..

    Maar weet wel dat pc nu al gewoon software kan draaien van 4 tot zelfs 8k. En 1080p software zelfs op 250 fps …

    Pc zal altijd verderop blijven want het is open source. Ik koop een console gewoon voor de nieuwste games te kunnen draaien want zo zit de economy in een. Ze konden evengoed super hardware in de ps4 steken… Maar dan zou Sony nu gewoon bankrubbed zijn. Technologie kost geld. Technologie is kostbaar. Zij er zuinig mee en geef niet alles vrij… Maar bouw het op in mate… Consoles zijn dus echt buisiness en pc komt veel goedkoper uit maar aan de andere kant wordt de pc ook opgehouden met gelimiteerde builds ondanks hun hardware veel krachtiger is…

    Hoe komt dat ?
    Consoles zijn marketing en dev friendly. Ze hebben een veel grotere user base door het gebruiksgemak. Games zoals outlast waren populair op pc. Outlast komt nog maar een jaar op de consoles… En de devs mogen in hun handen vrijven. Het is een win win situatie …

    Outlast 2 is ineens aangekondigd hoe zou dat toch komen ? Rarara

    Het is pure buisines en ingewikkeld als fuck maar hopelijk heb ik je of jullie iets bijgeleerd 🙂

    En dan nog een ding: games op disc is gewoon dus dat massieve bestand. Met de pc zou je dit ook kunnen afspelen. Dus exclusives zijn wel degelijk speelbaar op pc. Het probleem is de security,protocol en copyrights…

    Een ps4 game is een blueraydisc met het bestand + beveiliging os+ beveiliging van het game bestand zelf.

    Als deze keys dus gekraakt kunnen worden kun je the last of us ook gewoon op een pc spelen ….

    Anyways nu stop ik of ik kan evengoed een boek beginnen schrijven van tot in het kleinste detail 😀

  5. 545 XP
    Senor el Tigre's avatar

    LOL!

    Toen ik dit las:

    Een ps4 game is een blueraydisc met het bestand + beveiliging os+ beveiliging van het game bestand zelf.

    Als deze keys dus gekraakt kunnen worden kun je the last of us ook gewoon op een pc spelen ….

    Wist ik dat ik je absoluut niet serieus kan nemen. Ben blij dat ik alles daarvoor niet heb gelezen, bespaart me een hoop foutieve informatie. Je snapt hopelijk dat een PS4 game ontwikkeld/geschreven wordt om af te kunnen spelen op de PS4. Door de disc in de PC te steken (en de zogenaamde ‘keys’ te hebben) wil niet zeggen dat je PC het daadwerkelijk ook kan afspelen. Games worden geschreven met een SDK (Software Development Kit) voor een specifiek platform. Dat wil zeggen dat Sony bepaalde tools vrij geeft aan ontwikkelaars (verkoopt) zodat zij games kunnen schrijven die kunnen draaien op de PS4.

    Makkelijker voorbeeld: Als iemand een boek in het Engels schrijft, dan kan iemand die alleen maar Spaans kan lezen het boek dus ook niet lezen. Als een game ontwikkeld wordt met een SDK voor de PS4 waar dus gebruik wordt gemaakt van specifieke API’s, dan kan het ook alleen afgespeeld worden op de PS4. Een PC ‘spreekt’ de PS4 taal niet waarvoor geschreven is. De PC erkent dat het een PS4 game is (net als een Spanjaard kan erkennen dat het een Engels boek is) maar kan het verder niet afspelen. Wanneer de game geporteerd wordt naar de PC, dan kan het afgespeeld worden. Dat is iets wat veel gedaan wordt bij multiplatform games. Porten is in feite vertalen voor een ander platform.

    Enige manier dat je zomaar een PS4 game kan afspelen op de PC is door de PS4 softwarematig te emuleren (na doen). Zo kan je SNES of PS2 games op je PC. De PC draait dan een runtime waar de SNES of PS2 wordt ge-emuleerd. Via de runtime kan je dus de games spelen, waardoor je dus eigenlijk een softwarematige SNES of PS2 hebt. De PS4 is veels te krachtig om even te emuleren. Al heb je de nieuwste videokaart of cpu en 30GB RAM. Het kost extra kracht om iets te emuleren. Wanneer datgene ook al krachtig is dan is het voor nu onbegonnen werk. Zelfs de PS3 kan je niet eens emuleren, dus vergeet de PS4 maar.

    Wilde dit even uitleggen voordat mensen jouw verhaal daadwerkelijk geloven. Niks persoonlijks verder.

  6. 8831 XP
    7th-son's avatar

    LOL!

    Toen ik dit las:

    Een ps4 game is een blueraydisc met het bestand + beveiliging os+ beveiliging van het game bestand zelf.

    Als deze keys dus gekraakt kunnen worden kun je the last of us ook gewoon op een pc spelen ….

    Wist ik dat ik je absoluut niet serieus kan nemen. Ben blij dat ik alles daarvoor niet heb gelezen, bespaart me een hoop foutieve informatie. Je snapt hopelijk dat een PS4 game ontwikkeld/geschreven wordt om af te kunnen spelen op de PS4. Door de disc in de PC te steken (en de zogenaamde ‘keys’ te hebben) wil niet zeggen dat je PC het daadwerkelijk ook kan afspelen. Games worden geschreven met een SDK (Software Development Kit) voor een specifiek platform. Dat wil zeggen dat Sony bepaalde tools vrij geeft aan ontwikkelaars (verkoopt) zodat zij games kunnen schrijven die kunnen draaien op de PS4.

    Makkelijker voorbeeld: Als iemand een boek in het Engels schrijft, dan kan iemand die alleen maar Spaans kan lezen het boek dus ook niet lezen. Als een game ontwikkeld wordt met een SDK voor de PS4 waar dus gebruik wordt gemaakt van specifieke API’s, dan kan het ook alleen afgespeeld worden op de PS4. Een PC ‘spreekt’ de PS4 taal niet waarvoor geschreven is. De PC erkent dat het een PS4 game is (net als een Spanjaard kan erkennen dat het een Engels boek is) maar kan het verder niet afspelen. Wanneer de game geporteerd wordt naar de PC, dan kan het afgespeeld worden. Dat is iets wat veel gedaan wordt bij multiplatform games. Porten is in feite vertalen voor een ander platform.

    Enige manier dat je zomaar een PS4 game kan afspelen op de PC is door de PS4 softwarematig te emuleren (na doen). Zo kan je SNES of PS2 games op je PC. De PC draait dan een runtime waar de SNES of PS2 wordt ge-emuleerd. Via de runtime kan je dus de games spelen, waardoor je dus eigenlijk een softwarematige SNES of PS2 hebt. De PS4 is veels te krachtig om even te emuleren. Al heb je de nieuwste videokaart of cpu en 30GB RAM. Het kost extra kracht om iets te emuleren. Wanneer datgene ook al krachtig is dan is het voor nu onbegonnen werk. Zelfs de PS3 kan je niet eens emuleren, dus vergeet de PS4 maar.

    Wilde dit even uitleggen voordat mensen jouw verhaal daadwerkelijk geloven. Niks persoonlijks verder.

    dit klinkt al een stuk geloofwaardiger 😉

  7. 1870 XP
    R*forever's avatar

    LOL!

    Toen ik dit las:

    Een ps4 game is een blueraydisc met het bestand + beveiliging os+ beveiliging van het game bestand zelf.

    Als deze keys dus gekraakt kunnen worden kun je the last of us ook gewoon op een pc spelen ….

    Wist ik dat ik je absoluut niet serieus kan nemen. Ben blij dat ik alles daarvoor niet heb gelezen, bespaart me een hoop foutieve informatie. Je snapt hopelijk dat een PS4 game ontwikkeld/geschreven wordt om af te kunnen spelen op de PS4. Door de disc in de PC te steken (en de zogenaamde ‘keys’ te hebben) wil niet zeggen dat je PC het daadwerkelijk ook kan afspelen. Games worden geschreven met een SDK (Software Development Kit) voor een specifiek platform. Dat wil zeggen dat Sony bepaalde tools vrij geeft aan ontwikkelaars (verkoopt) zodat zij games kunnen schrijven die kunnen draaien op de PS4.

    Makkelijker voorbeeld: Als iemand een boek in het Engels schrijft, dan kan iemand die alleen maar Spaans kan lezen het boek dus ook niet lezen. Als een game ontwikkeld wordt met een SDK voor de PS4 waar dus gebruik wordt gemaakt van specifieke API’s, dan kan het ook alleen afgespeeld worden op de PS4. Een PC ‘spreekt’ de PS4 taal niet waarvoor geschreven is. De PC erkent dat het een PS4 game is (net als een Spanjaard kan erkennen dat het een Engels boek is) maar kan het verder niet afspelen. Wanneer de game geporteerd wordt naar de PC, dan kan het afgespeeld worden. Dat is iets wat veel gedaan wordt bij multiplatform games. Porten is in feite vertalen voor een ander platform.

    Enige manier dat je zomaar een PS4 game kan afspelen op de PC is door de PS4 softwarematig te emuleren (na doen). Zo kan je SNES of PS2 games op je PC. De PC draait dan een runtime waar de SNES of PS2 wordt ge-emuleerd. Via de runtime kan je dus de games spelen, waardoor je dus eigenlijk een softwarematige SNES of PS2 hebt. De PS4 is veels te krachtig om even te emuleren. Al heb je de nieuwste videokaart of cpu en 30GB RAM. Het kost extra kracht om iets te emuleren. Wanneer datgene ook al krachtig is dan is het voor nu onbegonnen werk. Zelfs de PS3 kan je niet eens emuleren, dus vergeet de PS4 maar.

    Wilde dit even uitleggen voordat mensen jouw verhaal daadwerkelijk geloven. Niks persoonlijks verder.

    Wel daar heb je een punt. Ik bedoelde natuurlijk emuleren maar ik wist niet dat dit onmogelijk was door de zovele ram. Kan ook nog bijleren he. De tekst heb ik aandachtig besteed mits an fouten uiteraard. De rest mag je ook verbeteren hoor :). Al denk ik toch 90% dat ik juist zat…