Forum

Topic: Het "Meer dan gewoon een spel" bericht

Anoniem's avatar

Beste PSX-Sense,
ik zag zojuist jullie bericht “Meer dan gewoon een spel” over Unibet. Ik begrijp dat jullie inkomsten nodig hebben, maar ik heb erg veel moeite met dit bericht, en wel om het volgende:
1. Een advertentie (want dat is het natuurlijk) op deze manier opnemen met niets-zeggende kop, tussen de nieuwsberichten, is niet correct, er is geen onderscheid tussen een ‘ gewoon’ nieuwsbericht en de advertentie. Er zou sowieso een melding ‘advertorial’ of ‘advertentie bij moeten staan.
2. Jullie moeten je bewust zijn van je doelgroep. Een groot deel van de bezoekers is minderjarig, en het is verboden om reclames voor wedden om jongeren te richten.
3. het artikel noemt het ‘spelen op Unibet’, terwijl het gewoon gaat om ‘gokken op Unibet’. Dat is misleiding. Dit gaat eigenlijk het hele artikel door. Inzetten is makkelijk, het is aan te raden voor echt geld te spelen, enzovoorts. Dat is echt aanzetten tot gokken.

Bovendien wordt Unibet in Belgie (waar jullie link naar verwijst) gezien als een illegale goksite, waar jullie je ver van zouden moeten houden.

“De Kansspelcommissie [..]noemt de uitspraak “een opsteker voor de Belgische wetgever, die een kansspelbeleid wil voeren dat de eerlijkheid van het spel en de bescherming van de spelers garandeert.”

Deze uitspraak bevestigt volgens de FOD Justitie dat Unibet een illegale goksite is. “Spelers moeten zich bewust zijn van het feit dat ook zij strafbaar zijn wanneer zij op dergelijke websites deelnemen aan kansspelen. Ook andere partijen (o.a. voetbalstadions die reclame toelaten) laten zich op die manier in met illegale praktijken”, luidt het. ” (nav de veroordeling van Unibet in 2011)

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

39 reacties

  1. 377 XP
    Valentino1994's avatar

    Beste PSX-Sense,
    ik zag zojuist jullie bericht “Meer dan gewoon een spel” over Unibet. Ik begrijp dat jullie inkomsten nodig hebben, maar ik heb erg veel moeite met dit bericht, en wel om het volgende:
    1. Een advertentie (want dat is het natuurlijk) op deze manier opnemen met niets-zeggende kop, tussen de nieuwsberichten, is niet correct, er is geen onderscheid tussen een ‘ gewoon’ nieuwsbericht en de advertentie. Er zou sowieso een melding ‘advertorial’ of ‘advertentie bij moeten staan.
    2. Jullie moeten je bewust zijn van je doelgroep. Een groot deel van de bezoekers is minderjarig, en het is verboden om reclames voor wedden om jongeren te richten.
    3. het artikel noemt het ‘spelen op Unibet’, terwijl het gewoon gaat om ‘gokken op Unibet’. Dat is misleiding. Dit gaat eigenlijk het hele artikel door. Inzetten is makkelijk, het is aan te raden voor echt geld te spelen, enzovoorts. Dat is echt aanzetten tot gokken.

    Bovendien wordt Unibet in Belgie (waar jullie link naar verwijst) gezien als een illegale goksite, waar jullie je ver van zouden moeten houden.

    “De Kansspelcommissie [..]noemt de uitspraak “een opsteker voor de Belgische wetgever, die een kansspelbeleid wil voeren dat de eerlijkheid van het spel en de bescherming van de spelers garandeert.”

    Deze uitspraak bevestigt volgens de FOD Justitie dat Unibet een illegale goksite is. “Spelers moeten zich bewust zijn van het feit dat ook zij strafbaar zijn wanneer zij op dergelijke websites deelnemen aan kansspelen. Ook andere partijen (o.a. voetbalstadions die reclame toelaten) laten zich op die manier in met illegale praktijken”, luidt het. ” (nav de veroordeling van Unibet in 2011)

    Helemaal mee eens

  2. 336 XP
    abrain's avatar

    Inderdaad totaal ongeschikt artikel/reclame voor deze site.

  3. 169 XP
    renzer1133's avatar

    Ook helemaal mee eens. Ik weet dat er in het verleden ook wel eens reclame werd gemaakt voor goksites, maar deze keer gaan ze te ver.

  4. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Hier ben ik het ook mee eens. Reclame over gokken of goksites zijn voor 18+
    …een groot deel van de doelgroep op deze site heeft die leeftijd nog niet bereikt. Dit zou hetzelfde zijn als XXX advertenties op de site te plaatsen.
    Tevens neem ik aan dat de advertenties via Adfactor ook gefilterd zijn waardoor daartussen ook geen ongepaste reclame tussen zit.

    En zoals Mithrandir al aangeeft is Unibet niet toegestaan in Belgie, hiermee adverteren op een site die zichzelf bestempeld als een community voor de BENELUX is dan ook eigenlijk not done.

  5. 241 XP
    Squidward's avatar

    Je zou dan ook drankreclames op deze site kunnen zetten, als we dit doortrekken. Lijkt me inderdaad niet helemaal de bedoeling…

  6. 1306 XP
    A Gamer's avatar

    Ik wil hier nog wel aan toevoegen dat 99% van alle spelers op Unibet verliest op de lange termijn. Tenzij je een wiskundegenie bent die tevens kennis heeft van IT valt er niets te winnen op deze sites. Je wint alleen als je een statistisch programma weet te ontwikkelen waarmee je de winkansen van alle wedstrijden berekend en op basis daarvan inzet.

    Maar dergelijke spelers worden eruitgefilterd door Unibet en ze worden gebanned of er wordt een speellimiet opgelegd.

    Unibet is de enige winnaar.

  7. 2015 XP
    WJayW's avatar

    …Dan wil ik er ook nog even aan toevoegen dat hier natuurlijk alleen geregistreerde gebruikers reageren… maar dat er al bij diverse artikelen ook ongeregistreerde gebruikers hun ongenoegen beginnen te uiten.

  8. 169 XP
    Grav3D1gger's avatar

    Helemaal mee eens, dit kan gewoon niet. Het valt me sowieso op dat er steeds meer reclame komt op deze site. Vooral die grootte blokken zijn erg irrie.

  9. 495 XP
    patrick3's avatar

    Daarbij is het ook niet playstation gerelateerd!

  10. 262 XP
    dnmw2705's avatar

    Gaat de laatste tijd erg zwaar hier inderdaad. Veel kritiek op bijna elke post die we hier kunnen lezen.

    Zo jammer, was een hele fijne site.

  11. 75 XP
    Pemat66's avatar

    Een heel vervelende manier van advertren. Ben ook benieuwd naar een officiele reactie van de site. Nog meer vn dit soort onzin, en ik verdwijn voorgoed van deze site. En ook begrijp ik dat inkomsten gegenereerd moeten worden, maar het mag wel wat minder met de advertorials.

  12. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik heb het artikel verder op de mainpage laten zakken waardoor het niet meer zo prominent in beeld komt. Wat betreft illegaal in België, het bedrijf achter PSX-Sense is in Nederland gevestigd en Unibet adverteert in Nederland dan ook op andere websites.

    Groot deel van onze bezoekers is niet minderjarig, maar ligt tussen de 16 en 30 jaar. Veel games waarover we posten is ook voor 18 plus, dus dan zouden we dat ook niet meer kunnen doen? Drankreclames ook niet? Nou dan mag je een hoop sites aankijken op de ads van Heineken Sub.

    Hoe Unibet de uiting invult is aan hun, dat ze dit niet netjes doen schaadt in dit geval dan het imago van hun bedrijf. Als SBS6 een reclameblok uitzendt van een hagelslag of snoepje of erger nog TellSell Home Shopping, dan ga je toch ook geen brief sturen? Nee, dan heb je gewoon niets met dat bedrijf en hun manier van adverteren. Wij zijn slechts een medium waar de mogelijkheid tot adverteren bestaat en advertertenties staan volledig los van de formule van PSX-Sense zelf.

    Helemaal mee eens, dit kan gewoon niet. Het valt me sowieso op dat er steeds meer reclame komt op deze site. Vooral die grootte blokken zijn erg irrie.

    Reclame wordt groter, ben ik het met je eens. Maar je moet niet denken dat wij ook blij zijn met deze trend, daarnaast wordt reclame niet steeds groter maar levert het ook steeds minder op. De enorme ads van nu leveren hetzelfde op als de kleine ads van 4-5 jaar geleden. Hier kun je ons moeilijk op aankijken, aangezien onze kosten groter zijn dan 4-5 jaar geleden en je dit niet alleen bij ons terugziet, maar ook andere websites. Het advertentiemodel op internet is niet ideaal, maar dat hebben wij niet bedacht.

  13. 2457 XP
    peyj's avatar

    En dan gek vinden dat mensen AdBlock gaan en blijven gebruiken.

  14. 1150 XP
    DarkElement's avatar

    peyj sites als psx-sense hebben nou eenmaal een kleine bron van inkomsten nodig om de servers te kunnen ontlasten/upgraden. Zonder die advertenties had het waarschijnlijk niet meer bestaan in de vorm zoals je het nu ziet, en blij zijn dat ze er wat aan doen. Top zaak dit, ook ik ergerde me eraan maar goed dat er aan is gewerkt .

  15. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    Ik dacht ook al bij dat artike: wtf is dit nu weer..!!
    Ik erg me al kapot aan de reclame op deze en ander site’s… maar het lezen van dat bericht was ook nog eens zonde van m’n tijd.
    Dit soort berichten kan ik met ABP op m’n pc en tablet jammer genoeg niet blokkeren.
    Als er nog meer van dit soort reclame of opdringerige reclame hier komt kom ik hier niet meer.

  16. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ik dacht ook al bij dat artike: wtf is dit nu weer..!!
    Ik erg me al kapot aan de reclame op deze en ander site’s… maar het lezen van dat bericht was ook nog eens zonde van m’n tijd.
    Dit soort berichten kan ik met ABP op m’n pc en tablet jammer genoeg niet blokkeren.

    En je denkt niet dat dat ook een reden is waarom adverteerders dit soort dingen doen? Omdat mensen als jij ABP gebruiken wordt er aan andere nog irritantere methodes gedacht om dit te omzeilen. Adverteerders willen niet eens meer dat er ‘advertentie’ in staat omdat het anders geblokt wordt, het is een verhaal met twee kanten schuld.

  17. 2457 XP
    peyj's avatar

    peyj sites als psx-sense hebben nou eenmaal een kleine bron van inkomsten nodig om de servers te kunnen ontlasten/upgraden. Zonder die advertenties had het waarschijnlijk niet meer bestaan in de vorm zoals je het nu ziet, en blij zijn dat ze er wat aan doen. Top zaak dit, ook ik ergerde me eraan maar goed dat er aan is gewerkt .

    Ik snap het hele concept. Ik snap ook dat advertenties nodig zijn etc. En thuis heb ik PSX ook geëxclude en daarnaast kijk ik ook op mn telefoon. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. En als reclames meer irritatie gaat opwekken dan zijn mensen ook sneller geneigd om de advertenties te blokkeren. Dus ja, dan vind ik het niet gek dat mensen het blijven gebruiken. Wat PSX misschien zou kunnen doen is zoals Tweakers. Die herkent dat de advertenties worden geblokt en vraagt netjes of je ze wil excluden.

  18. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Groot deel van onze bezoekers is niet minderjarig, maar ligt tussen de 16 en 30 jaar.

    Dus 16 en 17 is nog steeds minderjarig. Daarnaast betreft dit naar jouw zeggen een groot deel, echter kun je dit alleen meten aan je geregistreerde bezoekers die hun leeftijd ingevuld hebben. Niet aan je anonieme bezoekers en lurkers.

    Veel games waarover we posten is ook voor 18 plus, dus dan zouden we dat ook niet meer kunnen doen?

    Berichtgeving is iets anders dan adverteren. Dit is roepen dat je anders ook geen journaal uit mag zenden… niet dezelfde situatie natuurlijk.

    Drankreclames ook niet? Nou dan mag je een hoop sites aankijken op de ads van Heineken Sub.

    Ben je weleens op hun site geweest? Neem maar eens een kijkje voor de loldoor hier te klikken.

    Wij zijn slechts een medium waar de mogelijkheid tot adverteren bestaat en advertertenties staan volledig los van de formule van PSX-Sense zelf.

    Je biedt ruimte aan op de site en een medewerker heeft dit gepost (waarschijnlijk ook geschreven), dus nee… je staat er niet volledig los van. Weliswaar dat het verder niets met je berichtgeving over games te maken heeft (wat je formule voor PSX-Sense betreft), maar dat sprak het artikel zelf al tegen door te beginnen met de tekst:

    ”Het mag dan wel geen PlayStation spel zijn, maar toch mag de volgende optie niet onderschat worden als het gaat om het hebben van uren speelplezier.”

    Ik heb het artikel verder op de mainpage laten zakken waardoor het niet meer zo prominent in beeld komt

    Dit vind ik persoonlijk al een goede directe actie die je ondernomen hebt, maar neemt niet weg dat je kunt opmaken uit deze forumdiscussie en diverse opmerkingen bij andere artikelen dat er dus een deel is van de mensen die deze site bezoeken die hier simpelweg niet echt van gediend zijn.

    En voor we de discussie weer verder beginnen met “we hebben inkomsten nodig om de site draaiende te houden”, hier zijn we ons allemaal van bewust en hebben hier ook over het algemeen geen bezwaar tegen, maar sommige wijzes van adverteren zijn wellicht te prominent aanwezig is dan ook het grootste commentaar wat je hier krijgt.

  19. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    En dan gek vinden dat mensen AdBlock gaan en blijven gebruiken.

    met ABP heb ik nog steeds reclame op mijn tablet 🙁 het blokkeert alleen maar de reclame van site’s waar ik op gekeken heb (of er staat een error link) voor de tablet/telefoon moet je de applicatie downloaden via de site zelf (staat niet in de store)

  20. Management - 2337 XP
    Rastapopulos's avatar

    En voor we de discussie weer verder beginnen met “we hebben inkomsten nodig om de site draaiende te houden”, hier zijn we ons allemaal van bewust en hebben hier ook over het algemeen geen bezwaar tegen, maar sommige wijzes van adverteren zijn wellicht te prominent aanwezig is dan ook het grootste commentaar wat je hier krijgt.

    Fair enough, ik neem het mee met andere kritiekpunten waar ik op dit moment mee bezig ben. 🙂

  21. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Ik heb het artikel verder op de mainpage laten zakken waardoor het niet meer zo prominent in beeld komt. Wat betreft illegaal in België, het bedrijf achter PSX-Sense is in Nederland gevestigd en Unibet adverteert in Nederland dan ook op andere websites.

    Groot deel van onze bezoekers is niet minderjarig, maar ligt tussen de 16 en 30 jaar. Veel games waarover we posten is ook voor 18 plus, dus dan zouden we dat ook niet meer kunnen doen? Drankreclames ook niet? Nou dan mag je een hoop sites aankijken op de ads van Heineken Sub.

    Hoe Unibet de uiting invult is aan hun, dat ze dit niet netjes doen schaadt in dit geval dan het imago van hun bedrijf. Als SBS6 een reclameblok uitzendt van een hagelslag of snoepje of erger nog TellSell Home Shopping, dan ga je toch ook geen brief sturen? Nee, dan heb je gewoon niets met dat bedrijf en hun manier van adverteren. Wij zijn slechts een medium waar de mogelijkheid tot adverteren bestaat en advertertenties staan volledig los van de formule van PSX-Sense zelf.

    Reclame wordt groter, ben ik het met je eens. Maar je moet niet denken dat wij ook blij zijn met deze trend, daarnaast wordt reclame niet steeds groter maar levert het ook steeds minder op. De enorme ads van nu leveren hetzelfde op als de kleine ads van 4-5 jaar geleden. Hier kun je ons moeilijk op aankijken, aangezien onze kosten groter zijn dan 4-5 jaar geleden en je dit niet alleen bij ons terugziet, maar ook andere websites. Het advertentiemodel op internet is niet ideaal, maar dat hebben wij niet bedacht.

    Sorry Roy,
    zo makkelijk kom je hier niet van af. Het is jouw site, en jouw verantwoordelijkheid. Als SBS overdag 18+ reclames uitzendt, krijgt SBS de reclamecodecommissie op bezoek. Deze reclame schendt een flink aantal reclamecode regels, maar met name artikel 11: reclame moet als zodanig herlenbaar zijn. En er is diidelijk werk gestoken in het zo veel mogelijk verbergen van dw advertentie als nieuwsartikel/ opiniestuk.
    Dit kan ECHT niet.

    Maar, we kunnen ook de reclamecodecommissie laten oordelen?

  22. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    En je denkt niet dat dat ook een reden is waarom adverteerders dit soort dingen doen? Omdat mensen als jij ABP gebruiken wordt er aan andere nog irritantere methodes gedacht om dit te omzeilen. Adverteerders willen niet eens meer dat er ‘advertentie’ in staat omdat het anders geblokt wordt, het is een verhaal met twee kanten schuld.

    Ik gebruik het sinds kort omdat ik stron* ziek wordt van alle reclame. Als dit soort artikel’s een gewoonte worden op een site dan zien ze mij daar niet weer.
    Een app waar reclame in zit gebruik ik ook al niet, speel daarom ook geen games op mij mobiele apparaten.

  23. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    WJayW en Mithrandir bij jullie beiden heb ik af en toe het gevoel dat ik tegen een muur aan praat. Jullie trekken allebei conclusies zonder te weten hoe zo’n advertentie tot stand komt en ik krijg ook heel vaak, vooral met WJayW het gevoel dat er altijd gezocht wordt naar kritiek op PSX-Sense. Ook de opmerking van jou nu weer Mithrandir, ‘kunnen ook de reclamecodecomissie laten oordelen’, is dit een dreigement?..

    Advertenties zijn erg lastig en vaak slokt het alleen maar extra tijd op om aan te werken die we liever steken in het maken van leuke artikelen voor mensen die dit waarderen.

    WJayW, zodra er kritiek op PSX-Sense is of zodra wij 1 fout maken ben jij haantje de voorste met het laten zien hoe fout we iets wel niet doen en hoe erg dit allemaal wel niet is, alsjeblieft, heb jij niks beters te doen? Voor iemand die het vaakste kritiek geeft zou je denken dat ik daar het meeste uithaal qua feedback, maar eerlijk gezegd, ik heb zoveel meer aan andere leden gehad aan jou die misschien 1 ding (terechte dingen) aankaarten in plaats van jij die 100 dingen aankaart waarvan nog geen 1 ons geholpen heeft. Zelfs members in comment threads hebben kritiek op jou dat je zovaak zeurt over onzin en ik moet maar deze comments over jou verwijderen omdat het anders off-topic gaat.

    Ik heb het behoorlijk lang geaccepteerd dat je een zeur kan zijn, maar op den duur is bij mij de maat ook vol. Alles wat ik zeg neem je onder de loep, pluis je uit en wil je het tegendeel van bewijzen. Wat het ook is en hoe krom je antwoorden ook zijn, je probeert altijd een weerwoord te hebben dit zorgt er ook voor dat ik je bericht gewoon steeds met meer moeite serieus kan nemen. Haal je er een Heineken Sub site bij terwijl ik het over advertenties heb, noem ik de doelgroep kom je met anonieme bezoekers.. sjonge jonge jonge. Zoals je net ook al kon merken, een medewerker heeft het niet geschreven het is een uiting van Unibet, wij hebben niks geschreven Amrish heeft het enkel gepubliceerd. Nu kom je ongetwijfeld met ‘MAAR ER STAAT GESCHREVEN DOOR’, ja zo zit dat in de template betekent niet dat dit ook zo is en nee ik verander het niet naar ‘Gepubliceerd door’.

  24. 490 XP
    Goregash's avatar

    Het punt waar het om gaat in dit geval is dat het niet een advertentie blok is. Het is geplaatst als een nieuwsbericht en dat is het niet. Het is gewoon reclame. Daarbij ging het inderdaad niet over playstation of uberhaupt sony in dit geval en is het dus niet gerelateerd aan deze community. Ook werden er plaatjes gebruikt van Populaire games om de aandacht te trekken. Assassin’s creed en GTA hebben namelijk niks te maken met UNIBET.

    Het feit dat je niet kan reageren op het bericht duidt al aan dat jullie wisten dat er gezeik van zou komen. En voila hier is het dan.

  25. 241 XP
    Squidward's avatar

    Ik snap het hele concept. Ik snap ook dat advertenties nodig zijn etc. En thuis heb ik PSX ook geëxclude en daarnaast kijk ik ook op mn telefoon. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. En als reclames meer irritatie gaat opwekken dan zijn mensen ook sneller geneigd om de advertenties te blokkeren. Dus ja, dan vind ik het niet gek dat mensen het blijven gebruiken. Wat PSX misschien zou kunnen doen is zoals Tweakers. Die herkent dat de advertenties worden geblokt en vraagt netjes of je ze wil excluden.

    Eens! Bij mij komen de advertenties van PSX-Sense ook gewoon in beeld, omdat ik deze site support.
    Leuk is anders, maar dat wordt ook door PSX-Sense erkent. Het alternatief is helemaal geen PSX-Sense.
    Maar deze advertentie was toch een gevalletje “jammer”.

  26. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Eens! Bij mij komen de advertenties van PSX-Sense ook gewoon in beeld, omdat ik deze site support.
    Leuk is anders, maar dat wordt ook door PSX-Sense erkent. Het alternatief is helemaal geen PSX-Sense.
    Maar deze advertentie was toch een gevalletje “jammer”.

    Het punt waar het om gaat in dit geval is dat het niet een advertentie blok is. Het is geplaatst als een nieuwsbericht en dat is het niet. Het is gewoon reclame. Daarbij ging het inderdaad niet over playstation of uberhaupt sony in dit geval en is het dus niet gerelateerd aan deze community. Ook werden er plaatjes gebruikt van Populaire games om de aandacht te trekken. Assassin’s creed en GTA hebben namelijk niks te maken met UNIBET.

    Het feit dat je niet kan reageren op het bericht duidt al aan dat jullie wisten dat er gezeik van zou komen. En voila hier is het dan.

    Laat ik voorop stellen dat ik heel veel respect voor members heb die het aankaarten zoals jullie dit doen, dit helpt ons verder, geeft ons een andere invalshoek op sommige beslissingen en zijn we erg blij mee. Ook zijn we trots om te horen dat jullie ons willen supporten hoe irritant advertenties soms kunnen zijn, we hebben dit de laatste tijd toch flink proberen te verminderen en zijn blij om te horen dat jullie geen moeite hebben met de reguliere display-ads. Dit is immers toch onze hoofdbron aan inkomen en enorm belangrijk voor het onderhoud van de site, zonder deze inkomsten hadden we dit topic nu niet kunnen openen.

    Deze ‘gok’-advertentie kan nu achteraf worden gezien als een misser, jammer, maar helaas en ook onze excuses hiervoor. Het is een verkeerde inschatting van ons geweest en had niet mogen gebeuren. Het enige wat ik nog kon doen om de pijn te verzachten tegenover trouwe members die hier moeite mee hebben is de advertentie laten zakken van de mainpage, dit heb ik dan ook gedaan. Puur om aan te tonen dat we niemand in het harnas willen jagen en al helemaal niet onze trouwe members. Verwijderen is helaas geen optie omdat we ja hebben gezegd op de campagne. Hoe dan ook zorgt dit soort feedback ervoor dat we bij volgende voorstellen van dergelijke campagnes beter nadenken wat wel en niet kan en ook andere eisen gaan stellen, dankzij jullie feedback.

  27. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    WJayW en Mithrandir bij jullie beiden heb ik af en toe het gevoel dat ik tegen een muur aan praat. Jullie trekken allebei conclusies zonder te weten hoe zo’n advertentie tot stand komt en ik krijg ook heel vaak, vooral met WJayW het gevoel dat er altijd gezocht wordt naar kritiek op PSX-Sense. Ook de opmerking van jou nu weer Mithrandir, ‘kunnen ook de reclamecodecomissie laten oordelen’, is dit een dreigement?

    Roy, die muur is wederzijds. Deze advertentie kan gewoon niet, en daar heb ik uiting aan willen geven. Lager plaatsen is geen oplossing, hij is er nog steeds. Het gaat om de ethiek van advertenties op een populaire site als deze plaatsen. Een adverteerder daarbij de volledige vrijheid geven om de advertentie als nieuws/opinie-stuk van de originele site te laten lijken is gewoon not done.
    Er hoeft maar één persoon inderdaad naar die commissie te stappen, en je kan je site opdoeken. Je neemt dus een enorm risico door deze advertentie op te nemen, ZONDER duidelijk te maken dat het een advertentie is, en die ook nog een dubieuze adverteerder is, voor een niet geschikte doelgroep.

    Ik zal het nog wat helderder maken:
    “11. Herkenbaarheid reclame
    11.1 Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.
    11.2 Reclame in audiovisuele media dient door optische en/of akoestische middelen duidelijk gescheiden te zijn van de rest van het programma-aanbod. [..]”
    Of die stap naar de ReclamecodeCommissie een dreigement is? Dat laat ik aan jou over. Je moet er sowieso rekening mee houden dat IEMAND dat zou kunnen doen, en je dus aan de regels houden.

    En volgens mij valt die muur aan mijn kant best mee, ik heb een mening over bv die anoniempjes, maar accepteer dat jij die mening niet deelt. Alleen, deze advertentie kan gewoon niet. Hoe die ook tot stand gekomen is.

  28. 490 XP
    Goregash's avatar

    Bedankt voor het begrip hiervoor en ook het verhelpen van dit ‘probleem’. Ook al komt het inderdaad soms hard aan maar dit is feedback. Je krijgt meteen een reactie op iets nieuws. En wij snappen het echt dat er geld issues zullen zijn bij een site, maar voor ons is het ook belangrijk dat jullie je waarde behouden. Hou het bij de reclame banners en als het zonodig moet in de titel gebruik dan gewoon de naam van het bedrijf of hun logo als icoon. Deze was gewoon te misleidend.

  29. 2015 XP
    WJayW's avatar

    WJayW en Mithrandir bij jullie beiden heb ik af en toe het gevoel dat ik tegen een muur aan praat. Jullie trekken allebei conclusies zonder te weten hoe zo’n advertentie tot stand komt en ik krijg ook heel vaak, vooral met WJayW het gevoel dat er altijd gezocht wordt naar kritiek op PSX-Sense. Ook de opmerking van jou nu weer Mithrandir, ‘kunnen ook de reclamecodecomissie laten oordelen’, is dit een dreigement?..

    Advertenties zijn erg lastig en vaak slokt het alleen maar extra tijd op om aan te werken die we liever steken in het maken van leuke artikelen voor mensen die dit waarderen.

    WJayW, zodra er kritiek op PSX-Sense is of zodra wij 1 fout maken ben jij haantje de voorste met het laten zien hoe fout we iets wel niet doen en hoe erg dit allemaal wel niet is, alsjeblieft, heb jij niks beters te doen? Voor iemand die het vaakste kritiek geeft zou je denken dat ik daar het meeste uithaal qua feedback, maar eerlijk gezegd, ik heb zoveel meer aan andere leden gehad aan jou die misschien 1 ding (terechte dingen) aankaarten in plaats van jij die 100 dingen aankaart waarvan nog geen 1 ons geholpen heeft. Zelfs members in comment threads hebben kritiek op jou dat je zovaak zeurt over onzin en ik moet maar deze comments over jou verwijderen omdat het anders off-topic gaat.

    Ik heb het behoorlijk lang geaccepteerd dat je een zeur kan zijn, maar op den duur is bij mij de maat ook vol. Alles wat ik zeg neem je onder de loep, pluis je uit en wil je het tegendeel van bewijzen. Wat het ook is en hoe krom je antwoorden ook zijn, je probeert altijd een weerwoord te hebben dit zorgt er ook voor dat ik je bericht gewoon steeds met meer moeite serieus kan nemen. Haal je er een Heineken Sub site bij terwijl ik het over advertenties heb, noem ik de doelgroep kom je met anonieme bezoekers.. sjonge jonge jonge. Zoals je net ook al kon merken, een medewerker heeft het niet geschreven het is een uiting van Unibet, wij hebben niks geschreven Amrish heeft het enkel gepubliceerd. Nu kom je ongetwijfeld met ‘MAAR ER STAAT GESCHREVEN DOOR’, ja zo zit dat in de template betekent niet dat dit ook zo is en nee ik verander het niet naar ‘Gepubliceerd door’.

    Het gevoel is dan ook wederzijds hoor Roy, ook ik heb het gevoel dat ik tegen een muur aan praat. Wat mijn grootste hekelpunt is bij jou is dan ook dat je alles zo persoonlijk aantrekt en niet begrijpt of wil begrijpen dat wanneer er kritiek geuit wordt je hier enkel een les uit kunt leren. Dat ik de laatste tijd er redelijk snel bij ben is hoe jij het opvat, persoonlijk val ik niet zo snel over een typefoutje, tenzij ik 4 artikelen achter elkaar geopend hebt van verschillende auteurs en in elk artikel wel een foutje zit. Dan merk ik dat op, toevallig was de laatste keer dat ik dit zei bij een artikel van jou…

    Ja, ik beken dat ik regelmatig wat kritiek uit omtrent de wijze waarop PSX-Sense zaken benaderd of afhandelt. Zal ook zeker de laatste zijn die dit zal ontkennen.
    Maar hoe je het ook opvat, is alles bedoeld vanuit goede wil. Hoe vaak ik het ook zeg dat ik PSX-Sense over het algemeen een prettige site vind verder wordt dat altijd ondermijnd door het maar op de stelling kritiek te gooien.
    Wel is het zo dat je dus zelf ook al zegt dat er fouten gemaakt worden… dus als iemand dit opmerkt en er wat van zegt is dan ook niet meer dan logisch in mijn optiek.
    Ook ik merk aan jouw reacties heel goed hoe je over mij denkt hoor, bestempeld me als een “zeur” en ongetwijfeld zul je ook denken “daar heb je m weer”… so be it.
    Dat ik je commentaar wat je geeft dan ook onder de loep neem en vervolgens met een weerwoord kom noemen ze een discussie…dat is iets wat je doet op een forum, of niet soms?

    Over hoe je adverteert heb ik m”n zegje al gedaan… dat een medewerker het niet geschreven heeft en simpelweg de tekst geplaatst heeft, okay… maar neemt niet weg dat de eindverantwoordelijkheid over de inhoud bij jou ligt.
    Dat je het over de advertenties hebt van Heineken en ik je wijs naar hun site wil ik je best nog wel even uitleggen. ALCHOHOL kun je pas kopen vanaf 18 jaar, reclames over alcohol op websites kun je uit je aanbod filteren en als je vervolgens op zo’n reclame klikt kom je dus uit op de site die ik je doorgelinkt hebt. Waarbij je je leeftijd in moet geven om verder te gaan waarbij je volgens hun voorwaarden aangeeft 18+ te zijn en hun dus niet verantwoordelijk meer zijn over het feit dat jij hun site bezoekt.

    Het is dan ook wel vervelend om te lezen dat je denkt dat Mithrandir en ik niet jullie artikelen waarderen, want zo komt het nu over.. voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat ik het wel degelijk waardeer. Ik ben ondertussen ook al een tijdje lid van jullie site en lees bijna alle artikelen, zie dat jullie een zelfde soort passie omtrent games delen als ik en dat maakt het dus uiteindelijk dat ik terugkom op deze site om te lezen wat jullie schrijven. Ik uit ook vaak genoeg (denk ik alhans) mijn dankbaarheid bij video items of artikelen.

    Dat ik mijn 2 cents geef op artikelen of wijs op punten waarvan ik denk dat je er iets mee KUNT doen betekend niet dat je er iets mee MOET doen. Dat dat nog steeds niet duidelijk overgekomen is snap ik dan ook niet. Al is het fijn om feedback te krijgen natuurlijk, als is het maar een NEE DOEN WE NIET.

    Maar het meest verbazingwekkende is nog altijd dat jij reageert of ik je persoonlijk aanval, terwijl Lennard bijvoorbeeld zegt iets te doen met het gegeven commentaar.

    Dat allemaal gezegd hebbende, kan ik alleen maar zeggen doe er je voordeel mee… want dit zal denk toch wel 1 van de laatste keren geweest zijn dat ik mijn zegje doe met de intentie om deze site te helpen verbeteren. Want als we allebei het gevoel hebben tegen een muur te praten is het dus zinloos om dit nog te doen.

  30. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Mithrandir, WjayW, zie mijn reactie op de feedback van de overige leden. Dit is waar het bij blijft, meer kan ik er op dit moment niet aan doen behalve zoals net al aangeven dat we er op proberen te letten.

    De toon waarop je reacties plaatst als feedback is daarnaast ook doorslaggevend in de reactie die je van mij krijgt. Als je gewoon aangeeft het als irritant ervaart en je het er niet mee eens bent en er zijn vervolgens leden die dit ook vinden, dan helpt dit ons.

    Daarnaast komt sommige feedback WJayW soms over als ‘je zin doordrijven’ in plaats van gewoon aangeven dat je iets irritant vindt, je probeert er namelijk soms alles aan te doen om aan te tonen dat hoe jij het wil zien de juiste manier is. Terwijl het enige wat wij gewoon willen horen is wat je irritant vindt en dan weten we dat en kunnen we peilen hoe dit bij anderen zit. Gun andere leden ook de mond en als er dan genoeg mensen zijn die ook ergens over struikelen kunnen we er kritisch naar kijken.

  31. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Roy, wat mij betreft prima zo, we houden het hierbij.
    Overigens geldt altijd dat een ‘ja’ tegen een adverteerder heel makkelijk een ‘nee’ kan worden, met verdediging dat het volgens de wet/Reclamecode niet mag zoals het nu is. Maar dat terzijde. Ik begrijp ook wel dat dat weer een inkomstenderving zou zijn.

    Wat mij betreft heeft dit topic zijn doel bereikt, en mag hij gesloten worden.

  32. 2015 XP
    WJayW's avatar

    @M4GN3T:

    De toon of hoe een stuk geschreven tekst over komt is verschillend voor iedereen, dit komt natuurlijk door de wijze waarop je het leest en het feit dat je er geen emoties bij kunt uiten anders dan emoticons 🙂 (die jammer genoeg ook niet altijd de juiste wijze van interpretatie weergeven)

    Ik probeer dus ook vaak met mijn posts wat meer woorden te gebruiken om zoveel mogelijk misverstanden weg te nemen. Blijkbaar werkt dit bij jou dus aafrechts, dat is de les die ik hieruit kan trekken en dus dan ook zal proberen mee te nemen in volgende berichten of feedback.

    Als laatste wil ik je dus nogmaals zeggen, dat ik niets met de intentie WIL brengen om m’n zin door te drijven… de uiteindelijke beslissing of je iets doet met de feedback ligt en zal altijd liggen bij jou en je redactie. 🙂

    PS. Hoe je verder omgegaan bent met het verplaatsen van het artikel zodat deze niet prominent in beeld ligt kan ik dus apluadiseren (zoals ik in m’n eerdere post al geprobeerd had aan te geven). En dat je deze niet kunt verwijderen ivm afspraken die je gemaakt hebt met de betreffende partij kan ik begrijpen. Ook vind ik het fijn om te lezen dat je in het vervolg hier beter op gaat proberen te letten. Nogmaals, ik denk dat we het allebei niet vervelend bedoelen… dus laten we allebei een les lerren uit de wijze waarop we met elkaar omgaan en hoe we dingen proberen over te laten komen.

  33. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    WJayW en Mithrandir ben blij dat we het in ieder geval aan beide kanten zo hebben kunnen toelichten wat onze beide emoties en drijfveren zijn achter het plaatsen van de reacties die we tikken. Ook jullie bedankt voor toelichting en intentie achter de feedback, dat maakt het voor mij ook wat duidelijker en zorgt ervoor dat ik mijn mening ook weer kan bijstellen over gegeven feedback.

    Ik ben blij dat het nu tot zekere hoogte opgelost is en we nemen dit ook absoluut mee als een leer volgende keer, desnoods in overleg met 1 van jullie 2 of je iets passend vindt of niet wanneer we twijfelen.

  34. 241 XP
    Squidward's avatar

    Ik wil hier overigens ook nog wel even melding maken van het feit dat de vorm van de advertentie, waarbij het op een gewoon nieuwsitem lijkt ook op andere sites voorkomt.

    Op “Insidegamer” kwam ik een artikel tegen over 3 gamefrustraties en hun oplossingen.
    Pas aan het einde van het bericht kwam ik er achter dat het een advertentie was van Vodafone Thuis.
    Achteraf stond in de titel de aanduiding “partnerbijdrage” waaruit naar voren kwam dat het bericht niet van Insidegamer zelf was.

    Zij hebben hier ene meneer Verteren voor ingehuurd. 3 keer raden wat zijn voornaam is (hint: is tevens de afkorting van een groot landelijk dagblad)

    Verschil hierin is dan weer wel dat de advertentie indirect toch met gamen te maken heeft.

    Verder moet ik zeggen dat ik het zeer op prijs stel dat er wat met de feedback wordt gedaan.

  35. 169 XP
    Grav3D1gger's avatar

    En je denkt niet dat dat ook een reden is waarom adverteerders dit soort dingen doen? Omdat mensen als jij ABP gebruiken wordt er aan andere nog irritantere methodes gedacht om dit te omzeilen. Adverteerders willen niet eens meer dat er ‘advertentie’ in staat omdat het anders geblokt wordt, het is een verhaal met twee kanten schuld.

    En daar werken jullie dan weer klakkeloos aan mee. ABP is voor mij net als een ja/nee sticker, het is ieders vrije wil om advertenties te blokken. Nou gaan jullie het op een andere manier door iedereens strot douwen, lekker is dat. Was er maar voor reclames net zoiets als het belmeniet register. IP adres opgeven en je bent verlost van alle reclames.

    Het wordt eens tijd dat er een nieuw verdienmodel verzonnen wordt, iedereen is de advertenties ondertussen zat.

  36. 397 XP
    WushuDanny's avatar

    Idd, deze manier van adverteren komt steeds meer voor en is al vrij normaal in Amerika.
    Advertorials moeten ergens wel tonen dat het een advertentie is, maar dit hoeft niet erg duidelijk te zijn.

    Zo zijn er ook veel studies die in magazines worden geplaatst die bijv. aantonen hoe goed melk voor je is, maar deze studie is bekostigd en gemaakt in aanvraag van een bedrijf dat melk verkoopt (slechts een voorbeeld).
    Dat is nog een stapje erger dan de advertentie op psx sense omdat je denkt dat je feiten leest, maar deze “feiten” zijn zo gekozen en beschreven dat ze in het voordeel van de adverteerder werken.

    Het zou iig fijn zijn als er voortaan “advertentie” “advertorial” of iets dergelijks in de titel staat, maar dat zal een heleboel clicks kosten.

    En daar werken jullie dan weer klakkeloos aan mee. ABP is voor mij net als een ja/nee sticker, het is ieders vrije wil om advertenties te blokken. Nou gaan jullie het op een andere manier door iedereens strot douwen, lekker is dat. Was er maar voor reclames net zoiets als het belmeniet register. IP adres opgeven en je bent verlost van alle reclames.

    Het wordt eens tijd dat er een nieuw verdienmodel verzonnen wordt, iedereen is de advertenties ondertussen zat.

    Mee eens. Zolang er geen ander verdienmodel is zou er een optie moeten zijn zoals het belmeniet register, maar wanneer jij je daar op registreert worden wel meteen alle sites wiens bestaan afhangt van de advertenties voor jou geblokkeerd. Veel plezier op je lege internet. (behalve winkels natuurlijk, maar vind die maar eens zonder Google)

  37. 236 XP
    Dropy1983's avatar

    Jezus wat een azijn zeikers hier zeg. Er zijn wel ergere dingen in de wereld hoor, ga je daar druk om maken i.p.v een advertentie

  38. 85 XP
    Davey's avatar

    Hoe weten hun dan de kijkers tussen 16-30 zijn. De meeste gebruikers zijn idd volwassen omdat jongeren daar niet aan denken. Ik ben 15

  39. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    En daar werken jullie dan weer klakkeloos aan mee. ABP is voor mij net als een ja/nee sticker, het is ieders vrije wil om advertenties te blokken. Nou gaan jullie het op een andere manier door iedereens strot douwen, lekker is dat. Was er maar voor reclames net zoiets als het belmeniet register. IP adres opgeven en je bent verlost van alle reclames.

    Het wordt eens tijd dat er een nieuw verdienmodel verzonnen wordt, iedereen is de advertenties ondertussen zat.

    Goed dat je vindt dat het tijd is voor een nieuwe verdienmodel, vinden wij ook, dus ik zou zeggen, start het op!

    Verder is deze discussie inmiddels afgerond, nemen we de feedback zoals eerder gezegd mee in de toekomst en hopen we dat hiermee de zaak over deze advertentie in ieder geval is afgedaan.

    Voor vragen kun je mij altijd PM-en, maar het hoogtepunt van dit topic is inmiddels geweest en dus gaat er zoals gevraagd een slotje op.