Forum

Topic: psx-sense in geldnood ?!

Anoniem's avatar

Inleiding
Een héérlijke misleidende titel, wat is het toch fijn om dat te doen. Sinds ik 18 ben geworden (paar maanden terug) ben ik me toch maar eens bezig gaan houden met geldzaken. Ermee bezig zijn schept voor mij zoveel duidelijkheid op en ik zie hierdoor kansen en speel gevaren (zo goed als) uit de weg. Ik ben student en heb op dit moment geen bijbaan, wel zoekende.

Kasboek
Op Excel heb ik ongeveer 10 uur manuren besteed aan het maken van een format, een financiële administratie. Elke cent die erin of eruit gaat word erin verwerkt en berekent met formules. Op welke manier dan ook (Sparen, consumeren, uitlenen, tijdelijk in bezit etc etc). Ik heb direct een beeld op me totaal vermogen aan geld en het beschikbaar vermogen (wat zou ik deze minuut nog kunnen uitgeven). Als het kan, wil ik dit document met geïnteresseerde delen.

Sparen
Voor de gein ben ik eens wezen kijken wat ik per week ongeveer opzij zou moeten leggen wil ik een PS5 en games direct kunnen kopen wanneer deze uitkomt. Het bleek dat hiervoor maar 2 tot 2,5 euro per week voor nodig was. Ik zou niet eens merken wanneer dit uit me portemonnee zou worden gestolen. Daarom heb ik nu verschillende spaardoelen aangemaakt, waar verschillende bedragen per week worden bijgeschreven.

Laptop
Start: 7,50
Inleg: 7,50 p/w
Duur: 24 maanden
Doelbedrag: 750 euro

PS5
Start: 2,50
Inleg: 2,50 p/w
Duur: 54 maanden
Doelbedrag: 600

Buffer:
Start: 500
Inleg: 100 (variabel aan inkomen)
Duur: –
Doelbedrag: –

Gamers & geld
Nu ben ik benieuwd hoe jullie als (fanatiek?) gamers nou omgaan met geld. Sparen jullie voor aanschaf van een nieuwe console en/of game. Of is het als ik het heb dan leg ik in één keer het bedrag neer. Houden jullie ook rekening met het hebben van een buffer? Hoe groot is je buffer dan ongeveer. En als laatste houden jullie je financiële zaken bij?

Tot slot