Forum

Topic: psx-sense in geldnood ?!

Anoniem's avatar

Inleiding
Een héérlijke misleidende titel, wat is het toch fijn om dat te doen. Sinds ik 18 ben geworden (paar maanden terug) ben ik me toch maar eens bezig gaan houden met geldzaken. Ermee bezig zijn schept voor mij zoveel duidelijkheid op en ik zie hierdoor kansen en speel gevaren (zo goed als) uit de weg. Ik ben student en heb op dit moment geen bijbaan, wel zoekende.

Kasboek
Op Excel heb ik ongeveer 10 uur manuren besteed aan het maken van een format, een financiële administratie. Elke cent die erin of eruit gaat word erin verwerkt en berekent met formules. Op welke manier dan ook (Sparen, consumeren, uitlenen, tijdelijk in bezit etc etc). Ik heb direct een beeld op me totaal vermogen aan geld en het beschikbaar vermogen (wat zou ik deze minuut nog kunnen uitgeven). Als het kan, wil ik dit document met geïnteresseerde delen.

Sparen
Voor de gein ben ik eens wezen kijken wat ik per week ongeveer opzij zou moeten leggen wil ik een PS5 en games direct kunnen kopen wanneer deze uitkomt. Het bleek dat hiervoor maar 2 tot 2,5 euro per week voor nodig was. Ik zou niet eens merken wanneer dit uit me portemonnee zou worden gestolen. Daarom heb ik nu verschillende spaardoelen aangemaakt, waar verschillende bedragen per week worden bijgeschreven.

Laptop
Start: 7,50
Inleg: 7,50 p/w
Duur: 24 maanden
Doelbedrag: 750 euro

PS5
Start: 2,50
Inleg: 2,50 p/w
Duur: 54 maanden
Doelbedrag: 600

Buffer:
Start: 500
Inleg: 100 (variabel aan inkomen)
Duur: –
Doelbedrag: –

Gamers & geld
Nu ben ik benieuwd hoe jullie als (fanatiek?) gamers nou omgaan met geld. Sparen jullie voor aanschaf van een nieuwe console en/of game. Of is het als ik het heb dan leg ik in één keer het bedrag neer. Houden jullie ook rekening met het hebben van een buffer? Hoe groot is je buffer dan ongeveer. En als laatste houden jullie je financiële zaken bij?

Tot slot
Het lijkt me interessant om te weten wat voor rol geld speelt bij gamers, tips en tricks zijn altijd welkom.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

19 reacties

  1. 490 XP
    Goregash's avatar

    Ik heb een budget, maar ik let er niet echt op. Het is heel variabel namelijk. Zo zijn er maanden dat ik me geld uitgeef aan kleine games, indie of early acces games. Ook hou ik wel echt de sales in de gaten. Steam, PSN en Allkeyshop zijn dan waar ik meeste rond kijk. Dat scheelt echt bakken met geld.

    Steam sales gaan vaak tot 80% korting en nieuwe games kijk ik altijd eerst op Allkeyshop of de prijs daar laag is. Vaak koop ik daar games voor 70% van de winkelprijs. En op die manier bespaar ik dan weer geld.

    Vaak is het ook dan weer andersom, dan loop ik impulsief een winkel binnen en trek ik een game uit het rek en koop ik em gelijk. Mijn PS4 heb ik ook zo gekocht vanwege Destiny die iets later uit zou komen.

    Ik schaf ook mijn hardware zo aan. Headset, joysticks en ander apparaten. Die vervang ik vrijwel meteen als het kapot is met in gedachte dat ik mijn aankomende gamebudget oversla.

    Dus ja ik ben er wel redelijk mee bezig maar het heeft wel wat rekbaarheid.

    Dit jaar gaat er heel weinig geld naar games dus ga ik investeren in computeronderdelen 🙂

  2. 495 XP
    patrick3's avatar

    Ik heb niet echt een budget en ben ook geen die hard gamer! Ik koop hooguit 3 tot 5 games max per jaar(PS4)… Voorheen kocht ik veel meer maar heb de helft van de games(PS3) dan niet eens gespeeld. Dus zo probeer ik eigenlijk een beetje geld verspilling tegen te gaan. Moet dan wel zeggen dat ik 2de hands dan nog wel eens wat spellen aanschaf!

  3. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik heb ook geen budget speciaal voor games, ik heb wel een buffer voor mijzelf voor eventuele onverwachte onkosten (zo’n 100eu minimaal per/maand) wat ik opzij zet. Verder heb ik natuurlijk mijn vaste lasten en in principe is alles wat ik dan nog overhoud geld wat ik kan spenderen aan wat ik wil. Vrij basic dus. 🙂

  4. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik koop tegenwoordig alleen enkel games die mij aanspreken. Geen onnodige crap of games waarvan ik weet dat ik ze niet ga uitspelen. Soms komt het voor dat ik meerdere games te gelijk koop, maar meestal koop ik er maar één. Toen ik nog studeerde moest ik wat meer letten op mijn budget. Maar ik had een bijbaantje bij een elektronica zaak, met als voordeel dat ik de meeste games eerst kon proberen in de winkel en ze daarna met korting kon kopen. Tegenwoordig is budget niet zozeer het probleem met games, maar eerder de tijd :P. Wat ook weer scheelt in je portemonnee ;). Mocht je ooit krap bij kas zitten kan je beter een spel later kopen of naar een gameshop gaan waar je voor een eerlijke prijs je games kan inleveren.

  5. 773 XP
    Retrogamer's avatar

    Naast me huur en vaste lasten hou ik meestal genoeg over voor minstens 1 game per maand. Dus ik en me vrouw (ook een gamer) kijken altijd van tevoren welke games eruit komen en hoeveel we overhouden die maanden..

    Ik denk dat wij naast alles (huur/vaste lasten/huisdieren\sport) gemiddeld 1 game per maand op de pc/3ds/ps4 of retro console kopen. Met aanbieding weken wat meer en met kerst ook. Ook zijn we film verslaafd en hebben we rond de 700 orginele dvd’s/blurays .

    Wij zijn dan rond de 900 euro kwijt aan vaste lasten en we houden naast de boodschappen ongeveer 300 euro over per maand.

  6. 4299 XP
    Peter01's avatar

    bedankt voor de misleidende titel.

  7. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Lol @ titel, nicely done 😛

    Overigens moet de Knab bank met dit soort dingen erg handig zijn!

  8. 35 XP
    YouriKramer's avatar

    Ik heb een budget, maar ik let er niet echt op. Het is heel variabel namelijk. Zo zijn er maanden dat ik me geld uitgeef aan kleine games, indie of early acces games. Ook hou ik wel echt de sales in de gaten. Steam, PSN en Allkeyshop zijn dan waar ik meeste rond kijk. Dat scheelt echt bakken met geld.

    Steam sales gaan vaak tot 80% korting en nieuwe games kijk ik altijd eerst op Allkeyshop of de prijs daar laag is. Vaak koop ik daar games voor 70% van de winkelprijs. En op die manier bespaar ik dan weer geld.

    Vaak is het ook dan weer andersom, dan loop ik impulsief een winkel binnen en trek ik een game uit het rek en koop ik em gelijk. Mijn PS4 heb ik ook zo gekocht vanwege Destiny die iets later uit zou komen.

    Ik schaf ook mijn hardware zo aan. Headset, joysticks en ander apparaten. Die vervang ik vrijwel meteen als het kapot is met in gedachte dat ik mijn aankomende gamebudget oversla.

    Dus ja ik ben er wel redelijk mee bezig maar het heeft wel wat rekbaarheid.

    Dit jaar gaat er heel weinig geld naar games dus ga ik investeren in computeronderdelen 🙂

    Goed en leuk om te lezen dat je met geld bezig bent (y)

    En wat is je situatie? thuiswonend, werkend/studerend, vriendin/vrouw (die zijn nog het duurste hobby).

    Ik heb niet echt een budget en ben ook geen die hard gamer! Ik koop hooguit 3 tot 5 games max per jaar(PS4)… Voorheen kocht ik veel meer maar heb de helft van de games(PS3) dan niet eens gespeeld. Dus zo probeer ik eigenlijk een beetje geld verspilling tegen te gaan. Moet dan wel zeggen dat ik 2de hands dan nog wel eens wat spellen aanschaf!

    Ja ik had precies hetzelfde, paar jaar terug kocht ik games die me wel leuk speelde, maar uiteindelijk laat je die toch liggen, zonde.
    Nu koop ik nog maar 1 game per jaar (FIFA), gamen is bij mij véél minder geworden, ongeveer 5 a 10 uur per week.

    Ik heb ook geen budget speciaal voor games, ik heb wel een buffer voor mijzelf voor eventuele onverwachte onkosten (zo’n 100eu minimaal per/maand) wat ik opzij zet. Verder heb ik natuurlijk mijn vaste lasten en in principe is alles wat ik dan nog overhoud geld wat ik kan spenderen aan wat ik wil. Vrij basic dus. 🙂

    Idd vrij basic, toch goed dat je een buffer opbouwt.
    Met een buffer kun je je wat vrijer voelen, je kan een klap opvangen.

    Ik koop tegenwoordig alleen enkel games die mij aanspreken. Geen onnodige crap of games waarvan ik weet dat ik ze niet ga uitspelen. Soms komt het voor dat ik meerdere games te gelijk koop, maar meestal koop ik er maar één. Toen ik nog studeerde moest ik wat meer letten op mijn budget. Maar ik had een bijbaantje bij een elektronica zaak, met als voordeel dat ik de meeste games eerst kon proberen in de winkel en ze daarna met korting kon kopen. Tegenwoordig is budget niet zozeer het probleem met games, maar eerder de tijd :P. Wat ook weer scheelt in je portemonnee ;). Mocht je ooit krap bij kas zitten kan je beter een spel later kopen of naar een gameshop gaan waar je voor een eerlijke prijs je games kan inleveren.

    Haha ja, scheelt zeker in je portemonnee!
    Als een game me echt leuk lijkt wacht ik tegenwoordig totdat het in de PS+ komt (wat naar mij mening laatste tijd niet echt een vetpot is).
    Je moet een beetje geduld hebben.

    Naast me huur en vaste lasten hou ik meestal genoeg over voor minstens 1 game per maand. Dus ik en me vrouw (ook een gamer) kijken altijd van tevoren welke games eruit komen en hoeveel we overhouden die maanden..

    Ik denk dat wij naast alles (huur/vaste lasten/huisdieren\sport) gemiddeld 1 game per maand op de pc/3ds/ps4 of retro console kopen. Met aanbieding weken wat meer en met kerst ook. Ook zijn we film verslaafd en hebben we rond de 700 orginele dvd’s/blurays .

    Wij zijn dan rond de 900 euro kwijt aan vaste lasten en we houden naast de boodschappen ongeveer 300 euro over per maand.

    Leuk om te lezen dat gamen en film kijken/verzamelen jullie ding is!

    Netjes!

    bedankt voor de misleidende titel.

    I love uuuuu, graag gedaan.

    Lol @ titel, nicely done 😛

    Overigens moet de Knab bank met dit soort dingen erg handig zijn!

    Is knab bank handig voor sparen, bedoel je dat?

  9. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Ja voor sparen zijn ze ideaal aangezien je allemaal virtuele potjes kan aanmaken.

  10. 35 XP
    YouriKramer's avatar

    Ja voor sparen zijn ze ideaal aangezien je allemaal virtuele potjes kan aanmaken.

    Tegenwoordig kan ING dit ook, ik maak hier ook gebruik van.
    https://www.ing.nl/particulier/sparen/doelsparen/index.html

    Het is idd handig!

  11. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Tegenwoordig kan ING dit ook, ik maak hier ook gebruik van.
    https://www.ing.nl/particulier/sparen/doelsparen/index.html

    Het is idd handig!

    Ja oke maar rente is heeel laag bij ING en het bankpakket is ook duurder volgens mij. Als je echt financieel wilt managen is Knab veel beter.

  12. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Bij de Rabo kan dit ook.

  13. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Bij de Rabo kan dit ook.

    Zit zelf ook bij Rabo, maar lage rente en vind de interface ook niet superfijn.

  14. 11 XP
    Musa's avatar

    Mijn ouders kopen meestal wat ik wil, als ik goeie cijfers op school heb en goed me best doe. Zo heb ik me PS4 gekregen bijvoorbeeld.

  15. 2457 XP
    peyj's avatar

    Mijn ouders kopen meestal wat ik wil, als ik goeie cijfers op school heb en goed me best doe. Zo heb ik me PS4 gekregen bijvoorbeeld.

    Volgens mij zie je van dat soort situaties steeds vaker tegenwoordig. Papa en mama kopen je van alles, in ruil dat je je “best” doet op school. Je kan beter zelf sparen en leren omgaan met geld dan leren dat bepaald gedrag beloond moet worden. Uit eigen ervaring weet ik dat genoeg jeugd hier misbruik van maakt door op een lagen niveau een opleiding te volgens, zodat ze goede resultaten halen.

  16. 280 XP
    DarkDevil's avatar

    Ik woon nog bij mijn ouders (27), dus voor mij is het makkelijker om de games te kunnen kopen.

  17. 2417 XP
    Sensu's avatar

    Ik ben samenwonend en ik gen geen budget voor games. Ofja, eigenlijk wel, maar mijn budget is (bijna) oneindig. Ik koop heel veel games (vooral de CE’s) en accessoires, goodies, pluches, t-shirts – noem maar op.

  18. 593 XP
    tovenaar's avatar

    @DarkDevil: same story bro.. 27 en woon nog thuis maar niet voor lang meer hoop ik, ben druk op zoek naar een leuke koopwoning.

    Maar tot op heden kunnen leven als god in frankrijk.,
    Money on the bank, money in my pocket, alles wat ik wil en een zeldzame baas die mij te veel betaald 😉

  19. 71 XP
    Telebonkie's avatar

    Ben gestopt met blowen schild me al zozo 500 per maand