Forum

Topic: Spam in Nederland geheel verboden

Anoniem's avatar

Spam is met ingang van dinsdag in Nederland geheel verboden. Het ongevraagd toezenden van elektronische berichten aan personen was al taboe, maar door een wijziging van de Telecomwet is dit verbod nu uitgebreid naar bedrijven.

Opta logoBedrijven of organisaties die in weerwil van het verbod toch spam versturen, kunnen worden bestraft met een boete van maximaal 450.000 euro. Wie ondanks het verbod toch nog spam ontvangt, kan bij de site spamklacht.nl een klacht indienen. De Opta zal toezicht houden op de naleving van het verbod. Alleen aan wie expliciet aangeeft nog ongevraagde e-mails, sms’jes en faxen te willen ontvangen, zullen deze nog verstuurd mogen worden, meldt het Ministerie van Economische Zaken.

In het dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen wijzigingsvoorstel van de Telecomwet wordt ook geregeld dat het opzeggen van telefoon- en internetabonnementen eenvoudiger moet worden. Zo moeten deze na afloop van de eerste contractperiode per maand kunnen worden opgezegd. Momenteel worden veel telecomabonnementen automatisch met een jaar verlengd.

Tot slot legt de wetswijziging telemarketeers aan banden. Er komt een ‘bel-me-niet-register’; wie geen ongevraagde commerciële telefoontjes wil ontvangen, kan dat daarin laten vastleggen. Het wordt voor telemarketeers verboden om nog langer mensen op te bellen die zich in het register hebben laten opnemen. Ook hier zal de Opta op toezien.

Het spamverbod is met onmiddellijke ingang van kracht geworden; de beide andere maatregelen zullen naar verwachting op 1 juli 2009 in werking treden

Bron: Tweakers.net

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

12 reacties

  1. 896 XP
    WoofeR's avatar

    goeie zaak 😉

  2. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Relaxed. Ik zal dan meteen die 700 berichtjes in mijn spambox melden op spamklacht.nl

  3. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Mwah ik vind het een beetje een rare wet. Het toezenden krabbels en berichtjes op Hyves met reclame bijvoorbeeld is in weze niet verboden, tenminste volgens de algemene voorwaarden van Hyves. Dit is wel weer in tegenstrijd met de wet die zegt dat je geen ongevraagde elektronische reclame mag verzenden, dit terwijl je wel ongevraagd een folder bij iemand in de deur mag gooien. Wil je dit niet moet je persé een lelijke sticker op je brievenbus plakken.

  4. 703 XP
    sweetkill_NL's avatar

    ik zie net op de website spamklacht.nl zelf een sms is een spam:P
    haha dat slaat egt nergens op

  5. 703 XP
    sweetkill_NL's avatar

    ik zie net op de website spamklacht.nl zelf een sms is een spam:P
    haha dat slaat egt nergens op

  6. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    ik zie net op de website spamklacht.nl zelf een sms is een spam:P
    haha dat slaat egt nergens op

    Mja deze wet valt overigens ook nog eens makkelijk te omzeilen, gezien het enkel strafbaar is voor spam verstuurd uit Nederland kun je, indien je je plaats van handelen verandert, ongestraft spam versturen uit bijv. Duitsland. En dan mag het ministirie hun best doen dat je het hebt verstuurd vanuit Nederland. Tevens zijn adressen als @hotmail.com Amerikaans en wanneer je met hotmail spam verstuurd vanuit Nederland ben je wel strafbaar, maar laat hun maar eens het tegendeel bewijzen als je beweert dat je in Rusland ofzo zat.

  7. 561 XP
    Stefz0r's avatar

    En als bijv. je msn gehackt is en er via jou msn spam verstuurd word.. dan ben jij de lul:O

  8. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Ik weet niet of dit echt van kracht blijft ookal lijkt me dat “bel-me niet register” wel chill!

  9. 3889 XP
    vinnie1234's avatar

    meeste SPAM heb je vaak op 1 of andere manier el toestemming voor gegeven dus drooge we 😐

  10. 3457 XP
    bardfielt's avatar

    [spam]haahahahahahaahaa[/spam] lol maar wel goed dat ze het tegen gaam

  11. 1077 XP
    robinginkel's avatar

    Mja deze wet valt overigens ook nog eens makkelijk te omzeilen, gezien het enkel strafbaar is voor spam verstuurd uit Nederland kun je, indien je je plaats van handelen verandert, ongestraft spam versturen uit bijv. Duitsland. En dan mag het ministirie hun best doen dat je het hebt verstuurd vanuit Nederland. Tevens zijn adressen als @hotmail.com Amerikaans en wanneer je met hotmail spam verstuurd vanuit Nederland ben je wel strafbaar, maar laat hun maar eens het tegendeel bewijzen als je beweert dat je in Rusland ofzo zat.

    dat kunnen ze wel aan je ip zien(A)

  12. 3889 XP
    vinnie1234's avatar

    dat kunnen ze wel aan je ip zien(A)

    als ik op mijn IP zoek of zo woon ik in Den haag xD
    dus weinig nut:P