Forum

Topic: Voice-quality op het PSN

Anoniem's avatar

Beste mede-gamerts,

Ik begin hier even over omdat ik me er enorm aan stoor en heb gestoord de afgelopen paar maanden: De kwaliteit van de voicechat in games op het PlayStation Network.

Één op één chatten in de XMB gaat prima. Als beide partijen een redelijke verbinding hebben dan is de kwaliteit zeer acceptabel. Beter dan bellen zelfs.

Echter, in een hoop games (bij LittleBigPlanet is het, als de servers niet te druk zijn op zich best redelijk) en zelfs in PlayStation HOME is de kwaliteit dermate slecht dat zowel jijzelf als de ander onverstaanbaar zijn. Of je kunt elkaar in uiterste concentratie wel verstaan, maar dan zit er een vertraging tussen van 5-10 seconden waardoor het tempo uit een gesprek raakt en het begint te frustreren.
Ik heb sinds vorig weekend nu een officiële PlayStation-headset (tof ding, ik kreeg ‘m bij EndWar) en ik merk dat ik zelf iets beter te verstaan ben. Echter: In (bijvoorbeeld) WarHawk (of GTA IV/Battlefield: Bad Company/Skate) kan ik amper iemand verstaan. Zelfs het handjevol Nederlanders dat ik tegenkom die ook een headset hebben niet.

Wat voor zin heeft zo’n ding dan eigenlijk als je elkaar toch niet kunt verstaan in games?
Ik bedoel, als ik het vergelijk met bijvoorbeeld Xbox Live, dan is het echt belachelijk gewoon. Daar versta ik 99/100 mensen wél. In ieder geval Nederlanders.

Waar ligt dit dan aan, denken jullie? Het PlayStation Netwerk? De servers van de games zelf? Of aan iets anders?
Ik weet het niet. Maar ik vind wel dat iedereen die hier ook last van heeft en zich er aan ergert zich moet laten horen. Misschien doet Sony er dan iets mee, want er komen een aantal waanzinnig toffe games aan (bijvoorbeeld KillZone 2) die ik niet online kan spelen op m’n Xbox. En ik heb nog het geluk dat ik de keuze heb. De meeste mensen hebben niet eens de keuze en moeten het er maar mee doen.

Even ter aanvulling trouwens: Ik vind het ook waanzinnig vervelend dat een private chat niet mogelijk is via het in-game XMB. Ik hoop echt dat Sony hier snel verandering in brengt. En elkaar bellen in HOME is ‘leuk’, maar zeker geen oplossing. Tenzij ze alle functionaliteiten van het Start-menu in HOME ook in de XMB verwerken (Sterker nog: Dat zou perfect zijn, want dan kun je te allen tijde games starten/joinen/met elkaar chatten en hoef je er niet speciaal HOME voor in).

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

17 reacties

  1. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Ik ben het volledig met je eens.
    Ik denk dat het aan een combinatie ligt tussen de servers en de microfoons. Bij de Xbox krijg je standaard een goede microfoon en de servers zijn van betere kwaliteit omdat ze een inkomen hebben van Live.

    Ik zie dat Sony wel bezig is om dingen te verbeteren. Ze hebben een Sony Headset gelanceerd en waarschijnlijk moet dit de standaard worden; zoals de headset van de Xbox dat nu is. De servers breiden ze waarschijnlijk ook uit. Zeker met het uitzicht op HOME. Maarja, voor de servers van PSN hoef je niet te betalen dus heb je ook minder kwaliteit. Alles wat Sony extra doet is leuk maar geen vereiste.

  2. 88 XP
    Caemgen's avatar

    Ik ben het volledig met je eens.
    Ik denk dat het aan een combinatie ligt tussen de servers en de microfoons. Bij de Xbox krijg je standaard een goede microfoon en de servers zijn van betere kwaliteit omdat ze een inkomen hebben van Live.

    Ik zie dat Sony wel bezig is om dingen te verbeteren. Ze hebben een Sony Headset gelanceerd en waarschijnlijk moet dit de standaard worden; zoals de headset van de Xbox dat nu is. De servers breiden ze waarschijnlijk ook uit. Zeker met het uitzicht op HOME. Maarja, voor de servers van PSN hoef je niet te betalen dus heb je ook minder kwaliteit. Alles wat Sony extra doet is leuk maar geen vereiste.

    Dat laatste klopt, maar dan zeg ik: Geef de consument meer keuze en lanceer een premium-service. Ik wil bést betalen hoor, als ik dan kwaliteit krijg.

  3. 564 XP
    Rox92's avatar

    Dat laatste klopt, maar dan zeg ik: Geef de consument meer keuze en lanceer een premium-service. Ik wil bést betalen hoor, als ik dan kwaliteit krijg.

    Ja maar dan gaat het weer naar de xbox kant en uiteindelijk kiezen er mensen voor de PS3 vanwege het gratis netwerk.
    Want ik vind het grote onzin om voor netwerk te betalen zolang het maar werkt en lkkr boeie dat chatte kut is 😛

  4. 88 XP
    Caemgen's avatar

    Ja maar dan gaat het weer naar de xbox kant en uiteindelijk kiezen er mensen voor de PS3 vanwege het gratis netwerk.
    Want ik vind het grote onzin om voor netwerk te betalen zolang het maar werkt en lkkr boeie dat chatte kut is 😛

    Nou, dat vind ik dus wel boeiend. Ook omdat er mee gepromoot wordt bij diverse games 🙂
    Plus dat voicechat gewoon een hoop bijdraagt aan de ervaring.

    Het is overigens ook zo dat er bij diverse games (GTA IV bijvoorbeeld) een hoop lag is. En dat speelt kut. Of vind je dat ook niet boeiend?

  5. 437 XP
    The Vole NL's avatar

    Bij de Xbox krijg je standaard een goede microfoon en de servers zijn van betere kwaliteit omdat ze een inkomen hebben van Live.

    Amen. Niks meer 🙂 Amen. God zij met u 🙂

  6. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    De Xbox heeft inderdaad een betere online service maar dat komt omdat je er inderdaad per jaar voor moet betalen. Dat vind ik een beetje oplichterij en en dan is het nog van Microsoft ook. xD. Maar games als GTA IV moet je niet online spelen, die zijn er niet voor gemaakt. Het is leuk geprobeerd maar die game speel je voor de Singleplayer. Call of Duty loopt volgens mij wel goed? Maar ik heb thuis niet zo’n super internetverbinding. xD.

  7. 437 XP
    The Vole NL's avatar

    De Xbox heeft inderdaad een betere online service maar dat komt omdat je er inderdaad per jaar voor moet betalen. Dat vind ik een beetje oplichterij en en dan is het nog van Microsoft ook. xD. Maar games als GTA IV moet je niet online spelen, die zijn er niet voor gemaakt. Het is leuk geprobeerd maar die game speel je voor de Singleplayer. Call of Duty loopt volgens mij wel goed? Maar ik heb thuis niet zo’n super internetverbinding. xD.

    nope, niet waar. Het kan per maand, per 3 maanden, per 6 maanden (geloof ik) en per jaar. Per maand kost het 7.50, per 3 maanden 21 euro, per 6 maanden iets van 35 euro (als dat er is, geloof ik), per jaar 60 euro.

  8. 3457 XP
    bardfielt's avatar

    Het is wel iritand ik heb een redelijke microfoon maar moet nog een keer een goeie kopen:P

  9. 564 XP
    Rox92's avatar

    Nou, dat vind ik dus wel boeiend. Ook omdat er mee gepromoot wordt bij diverse games 🙂
    Plus dat voicechat gewoon een hoop bijdraagt aan de ervaring.

    Het is overigens ook zo dat er bij diverse games (GTA IV bijvoorbeeld) een hoop lag is. En dat speelt kut. Of vind je dat ook niet boeiend?

    Ja oke das waar.
    Maar gta speel ik niet online en eigenlijk speel ik alleen cod online 😛
    Maar ik merk het idd ook met pes die lagt echt hard en dan is het niet te doen…….
    Maja het is gratis dus dan zou het raar zijn als je dezelfde kwaliteit krijgt als dat je betaalt.

  10. 88 XP
    Caemgen's avatar

    Ja oke das waar.
    Maar gta speel ik niet online en eigenlijk speel ik alleen cod online 😛
    Maar ik merk het idd ook met pes die lagt echt hard en dan is het niet te doen…….
    Maja het is gratis dus dan zou het raar zijn als je dezelfde kwaliteit krijgt als dat je betaalt.

    Dat zou niet raar zijn. Dat is service en het goed bedienen van je klanten. Immers, wij kopen met z’n allen miljoenen games waar Sony flink aan verdiend. Dan kunnen er best een aantal extra servertjes vanaf, niet? Als dat de ervaring uiteindelijk ten goede komt..

  11. 1268 XP
    luctheman's avatar

    De Xbox heeft inderdaad een betere online service maar dat komt omdat je er inderdaad per jaar voor moet betalen. Dat vind ik een beetje oplichterij en en dan is het nog van Microsoft ook. xD. Maar games als GTA IV moet je niet online spelen, die zijn er niet voor gemaakt. Het is leuk geprobeerd maar die game speel je voor de Singleplayer. Call of Duty loopt volgens mij wel goed? Maar ik heb thuis niet zo’n super internetverbinding. xD.

    het is ook zo en het heeft niks met oplichterij te maken, zij geven het geld dat ze krijgen van de gamers uit aan updates e.d voor de Xbox. Bij Sony denken ze zoiets als bekijk et maar je bent online en voor de rest boeit het ons niet. Microsoft doet moeite voor hun klanten. Ik weet niet of het met de releases ook zo is, maar als in Amerika een spel uitkomt komt ie pas een maand later in de EU uit. Kijk maar naar Resistance 2. Mij maakt het niet zoveel uit dat voice-chat het niet doet, maar voor mensen zoals Caemgen kan het bijdragen aan een leuke ervaring. Als je zou kunnen betalen voor goeie communicatie mogelijkheden zou ik het niet doen. Maar mensen die het leuk vinden om te voice-chatten kan je dan ook weer blij maken:)
    En die hebben er vast wel iets extra`s voor over? of niet;)

    Offtopic: kan je elkaar bellen in Home? lol:p

  12. 1878 XP
    NL-3rR0r-NL's avatar

    Hoe dan ook. Bij xbox betalen ze ervoor. Wij krijgen het gratis.

    Ik heb het trouwens niet echt vaak dat ik iemand niet versta. =/

  13. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Hoe dan ook. Bij xbox betalen ze ervoor. Wij krijgen het gratis.

    Ik heb het trouwens niet echt vaak dat ik iemand niet versta. =/

    Ik ook niet. Laatst in Home met Woofer konden we elkaar goed via die telefoon en gewoon als we naast elkaar stonden, elkaar goed verstaan dus ik heb geen last. Van mij mag het gratis blijven.

  14. 896 XP
    WoofeR's avatar

    Ik ook niet. Laatst in Home met Woofer konden we elkaar goed via die telefoon en gewoon als we naast elkaar stonden, elkaar goed verstaan dus ik heb geen last. Van mij mag het gratis blijven.

    Ja als jij je mic tenminste niet op je buik leg volgende keer xD

  15. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Meestal kan ik de mensen van mijn vrienden lijst gewoon goed verstaan. Maar zo gauw ik online (zonder vrienden) ga in b.v. Battlefield: Bad Company dan is het bijna altijd onverstaanbaar.

  16. 66 XP
    sneezle's avatar

    Ik gebruik zelf de playstation Eye.Ingebouwde microfoon werkt goed. Ben volgens andere helder te verstaan. licht soms ook aan de volume stand van andere spelers. Deze staat dan zo hoog dat ze alles en iedereen overstemmen.

  17. 548 XP
    PotAFluX's avatar

    Ik vind dat Sony Peer to Peer moet instellen en niet via Servers. te lage upstream F* you 😛