Forum

Topic: Uitleg PAL, NTSC en HDTV

Anoniem's avatar

Hieronder kunnen jullie de meest voorkomende termen vinden die te maken hebben met televisie. Eerst leg ik even uit wat het verschil is tussen Interlaced en Progressive. Verder praat ik over Aspect ratio, dit is niks anders dan de beeldverhouding/beeldformaat dat is dus de verhouding tussen breedte en hoogte van een beeld (4:3= letterbox 16:9= breedbeeld)
Een aantal termen heb ik niet beschreven zoals PALplus en SECAM, gewoon om dat deze niet echt relevant zijn.

Progressive (volledig-beeldtechniek)
De Progressive (HD) resoluties zijn 576p, 720p en 1080p, de p staat uiteraard voor Progressive.
Bij een Progressive beeldsysteem wordt het beeld steeds opgebouwd uit hele plaatjes die een x aantal keer per seconde worden weergegeven. Bij 720p60 bijvoorbeeld, bestaat het beeld uit 60 plaatjes per seconde met een resolutie van 1280×720.

Interlaced (halfbeeldtechniek)
In tegenstelling tot Progressive zijn er meer Interlaced resoluties: 576i (PAL) 525i (NTSC) en 1080i (HD-TV). Een Interlaced beeld wordt net als Progressive ook opgebouwd uit losse beeldjes die snel achter elkaar afgespeeld worden maar met een groot verschil: Bij Interlaced wordt steeds de helft van het plaatje weergegeven. Eerst worden namelijk alle even (verticale) beeldlijnen weergegeven, en daarna alle oneven, wanneer dit snel achter elkaar gebeurd ontstaat een heel beeld.

Maar bij interlacing heb je het probleem hoe groter het beeldscherm, hoe zichtbaarder de lijnen. Bovendien, zodra een plaatje beweegt zullen ten gevolge van het tijdverschil alle tussenliggende lijnen op een andere plek geprojecteerd worden. Elke objectrand wordt vertekend weergegeven, als een soort zaag of kam verspringend van lijn naar lijn. Dat kan verholpen worden door de-interlacing. Daarbij worden beide lijngroepen door middel van geavanceerde software van onscherpte verlost en in één moment op het scherm geprojecteerd. Het wordt hier sinds kort in dvd-spelers en externe lijnverdubbelaars/de-interlacers toegepast onder de naam Progressive scan.

HDTV
High Definition Television, hoge definitie televisie met tenminste 720 beeldlijnen, breedbeeldformaat (16/9) en meerkanaalsgeluid.
Hoge definitie televisie pakt de wortel van het probleem aan door zowel het aantal lijnen als het aantal pixels per lijn te verveelvoudigen. Het kent twee standaarden: 720p en 1080i. Die kunnen door elkaar gebruikt worden. HDTV-toestellen kunnen beide soorten verwerken. De eerste standaard maakt een plaatje van 720 lijnen van elk 1280 pixels en doet dat via progressive scan, de tweede doet het met 1080 lijnen van elk 1920 pixels en interlacing. Ruim 1 miljoen pixels: nog meer scherpte, ten koste van een langere ‘sluitertijd’.
—————————————————-

[480i] NTSC
Aspect ratio: 4:3[INDENT]NTSC staat voor “Never The Same Colour”
Voornamelijk in Noord-Amerika, een deel van Zuid-Amerika en Japan gebruikte analoge norm voor kleurentelevisie. Het televisiesysteem NTSC maakt een beeld dat is opgebouwd uit 480 × 720 beeldpunten, dat betekend 480 lijnen van elk 720 pixels. Dat beeld wordt 29,97 keer per seconde in twee delen ververst: eerst één voor één alle oneven lijnen, vervolgens alle daartussen liggende even lijnen. Deze techniek is standaard met 60 Hz.
[/INDENT][576i] standaard PAL interlaced
Aspect ratio: 4:3[INDENT] PAL staat voor “Phase Alternating Line”
Dit is het signaal wat wordt gebruikt voor ‘normale’ TV uitzendingen in de Benelux, en de uitgang van een gewone DVD-speler. Het Europese televisiesysteem PAL maakt een beeld dat is opgebouwd uit 576 × 720 beeldpunten, dat betekend 576 lijnen van elk 720 pixels. Dat beeld wordt 25 keer per seconde in twee delen ververst: eerst één voor één alle oneven lijnen, vervolgens alle daartussen liggende even lijnen.
Deze techniek is standaard met 50 Hz.
[/INDENT][576p] standaard PAL progressive
Aspect ratio: 4:3[INDENT] Progressieve uitvoering van PAL. Alles verloopt hetzelfde als bij het beeldformaat 576i alleen wordt in 576p het beeld niet in twee fasen ververst maar 50 keer per seconden in een keer op het beeldscherm gezet. Deze techniek is dus standaard ook met 50 Hz. [/INDENT][720p] HD-Ready
Aspect ratio: 16:9[INDENT] Met 720 lijnen en 1280 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de ‘volledig-beeldtechniek’ (progressive). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz.
[/INDENT][1080i] HD-Ready
Aspect ratio: 16:9[INDENT] Met 1080 lijnen en 1920 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de ‘halfbeeldtechniek’ (‘Interlaced’, per beeldwissel steeds het halve aantal lijnen, dus even en oneven lijnen worden om en om weergegeven), mogelijk met 50 of 60 Hz.
[/INDENT][1080p] Full-HD
Aspect ratio: 16:9[INDENT] Met 1080 lijnen en 1920 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de ‘volledig-beeldtechniek’ (Progressive). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz. Dit is het maximaal haalbare uitgangs Progressive scan videosignaal.[/INDENT]
Copyrighted by KiefDelicious

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

18 reacties

  1. 76 XP
    Fano5314's avatar

    Dankje voor deze tut.
    Nu zijn bepaalde dingen voor mij ook duidelijker!

  2. 8864 XP
    7th-son's avatar

    tevens:
    60 hz = ietsie sneller dan 50hz
    ook als je 60hz beeld heb, heb je altijd volledig beeld
    met 50hz heb je vaak zwarte balken aan de boven en onderkant van je scherm
    komt geloof ik weer omdat ze bij 50hz een hogere resolutie hebben dan bij 60hz

  3. 266 XP
    KiefDelicious's avatar

    tevens:
    60 hz = ietsie sneller dan 50hz
    ook als je 60hz beeld heb, heb je altijd volledig beeld
    met 50hz heb je vaak zwarte balken aan de boven en onderkant van je scherm
    komt geloof ik weer omdat ze bij 50hz een hogere resolutie hebben dan bij 60hz

    60 Hz betekend gewoon dat het beeld 60 keer per seconden vernieuwd.(Progressive)
    Bij Interlaced is dat 29,97 per seconden 2 beeldjes worden vernieuwd.
    Dus nog al logisch dat 60Hz sneller is dat 50 Hz!
    Verder hebben zwarte balken en resolutie helemaal niks te maken met het aantal Hz! Dus dat klopt niet wat je zegt.
    Die zwarte balken hebben te maken met de pixel Aspect Ratio, is ietsje moeilijker uit te leggen 😀

  4. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Wat is nou het verschil tussen frames (met dat 24P) en met verversen?

    btw, die nieuwe sony is 200hz (A)

  5. 1250 XP
    Tommy88's avatar

    Wat is nou het verschil tussen frames (met dat 24P) en met verversen?

    btw, die nieuwe sony is 200hz (A)

    200Hz is pure marketing.. ja innovatief is het zeker, maar of je het ook ziet? je moet niet teveel naar cijfers kijken als je een tv koopt.. (inches en hd zijn wel belangrijk:P) dat geld ook voor contrast cijfers

  6. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    ik zeg ook niet dat je het ziet :p.

  7. 861 XP
    Morticuz's avatar

    Wat is nou het verschil tussen frames (met dat 24P) en met verversen?

    Films worden opgenomen met 24p (24 beelden per sec.).
    Terwijl DVD spelers en “gewone” tv uitzendingen in 25p worden afgespeeld/uitgezonden (25 beelden per sec.). Met andere woorden kan je zeggen dat wij versneld kijken (stemmen zijn iets hoger enz).

    Blu-ray speelt de films wel af op 24p, Dus eigenlijk zoals ze in de filmstudio’s gemaakt zijn en precies zoals de regiseur het wou (authentiek dus).

    (Eindconclusie: Een film op Blu-ray duurt langer dan op een DVD. Wat gelijk ook een goed argument is waarom je dan toch maar de duurdere Blu-ray Films moet hebben in plaats van DVD :P)

    Snap je het nu of moet ik het anders uitleggen?

  8. 2623 XP
    nis-gens's avatar

    duidelijke uitleg dank je:
    weet ik eindelijk het verschil tussen ntsc en pal

  9. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Snap je het nu of moet ik het anders uitleggen?

    Dat snap ik ja :). Maar ik bedoel tussen 24P en 60Hz (etc). Waarom 60x verversen als er toch maar 24x een nieuw beeld komt?

  10. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    bump :p

    10t

  11. 266 XP
    KiefDelicious's avatar

    Dat snap ik ja :). Maar ik bedoel tussen 24P en 60Hz (etc). Waarom 60x verversen als er toch maar 24x een nieuw beeld komt?

    24p gaat over films (blu-ray/hddvd) en hoeveelheid frames per seconde.
    Nou met 60 hz wordt het aantal keren dat het scherm ververst wordt bedoeld. Het verschil tussen bijv 60 hz en 120 hz is, dat het rustiger overkomt (dus geen flikkerende beeld). Veel mensen merken weinig verschil, maar ikzelf merk het vooral gamen.

    Je moet wel opletten dat je nieuwe tv 24p aankan, anders krijg je problemen met de conversie. Want 50/60 hz is niet goed te delen met 24. Nieuwe schermen zijn vaak 120 hz en dan krijg je 1 frame 5 keer te zien.

    Snappie het nu??

  12. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Maar waarom moet het dan zovaak verversen? Het zijn toch maar 24 beelden p/s. Dan laat hij bij elke verversing nog precies hetzelfde zien.

  13. 266 XP
    KiefDelicious's avatar

    Maar waarom moet het dan zovaak verversen? Het zijn toch maar 24 beelden p/s. Dan laat hij bij elke verversing nog precies hetzelfde zien.

    Idd zoals ik al zei, als je TV op 60Hz staat laat hij bij films 2,5 frames hetzelfde beeld zien. Dit omdat dat rustiger is voor je ogen.
    Games kunnen wel 60 verschillende beelden per seconden laten zien.
    Als je Tv 24 Hz was dan is het heel erg vermoeiend om naar te kijken, en je ziet je beeld steeds flikkeren.

  14. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Dus het komt erop neer dat het flikkering bij de overgang verkomt :)?

    [b]Edit:[b/]
    Ik snap het toch nog niet helemaal, waarom 2.5x hetzelfde beeld tonen? Dat zou toch niet uit moeten maken voor je ogen?

  15. 266 XP
    KiefDelicious's avatar

    Dus het komt erop neer dat het flikkering bij de overgang verkomt :)?

    [b]Edit:[b/]
    Ik snap het toch nog niet helemaal, waarom 2.5x hetzelfde beeld tonen? Dat zou toch niet uit moeten maken voor je ogen?

    Het maakt dus wel uit voor je ogen, dat heet namelijk Aliasing, en als je meer wilt weten waarom het uitmaakt voor je ogen, had je op moeten letten bij biologie en natuurkunde. 😛 (wiki)

    klein voorbeeld:
    Als je naar een rijdende auto op de tv kijkt, lijkt het net of de wielen achteruit rijden als de auto sneller gaat.
    Dat is natuurlijk niet zo! (we gaan er vanuit dat het 24p is opgenomen en wordt afgespeeld)
    Elke seconde, draaien de autowielen een bepaald aantal keer rond. Hoe vaak dat is, hangt af van hoe hard de auto rijdt. Als de wielen per seconde meer dan 24 keer draaien, zie je ze op tv vooruit gaan. Een wiel dat precies 24 keer per seconde een rondje draait, lijkt stil te staan. Je ziet namelijk elke keer het wiel in precies dezelfde stand. En als het wiel minder dan 24 keer in een seconde ronddraait, lijkt het net of hij achteruit gaat.
    Zie hier voor een voorbeeld.

  16. 108 XP
    heuyerjans's avatar

    Bedankt, dus wat kan ik volgens JOU het beste gebruiken?
    720P of 1800i?

  17. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    OKe, nu snap ik het :p.

    @boven
    Dat is je eigen keuze, dat is 100% wat je zelf wil. Meer beeldlijnen maar sneller vermoeide ogen, of minder beeldlijnen en minder snel vermoeide ogen?

  18. 266 XP
    KiefDelicious's avatar

    Bedankt, dus wat kan ik volgens JOU het beste gebruiken?
    720P of 1800i?

    Ik zou eigenlijk altijd gaan voor Progressie, vooral bij snelle games (60fps (race games en shooters) heb je gewoon mooier beeld. Als je veel teksten leest (browser of ingame) en je hebt een heel groot beeldscherm dan kan je 1080i kiezen want dan past er meer op je beeldscherm.