Forum

Topic: Het einde van de Playstation 3?

Anoniem's avatar

Het einde van de Playstation 3?

30 december 2008

Rond de feestdagen lijkt de PlayStation 3 van Sony opnieuw terrein verloren te hebben op de concurrerende spelers van Microsoft en Nintendo.

Tot nog toe verliep het jaar voor Sony’s geavanceerde spelcomputer veelbelovend, met groeicijfers die twee maal zo hoog lagen als in de overeenkomstige kwartalen van 2007. De verkopen liggen 60 procent hoger dan vorig jaar, meldt het concern trots. Sony leek zelfs de nummer 2-positie in de markt over te kunnen nemen van Microsoft. In de Verenigde Staten vielen de verkopen van de PS3 in december echter met 19 procent terug vergeleken bij december 2007, meldt de Wall Street Journal op basis van voorlopige cijfers van onderzoeksbureau NPD. De verkopen van de Wii van Nintendo verdubbelden ten opzichte van december vorig jaar, terwijl Microsoft met zijn Xbox 360 een groei van 8 procent boekte.

Sony ligt al behoorlijk achter op de concurrentie. Tussen het verschijnen en eind september heeft Sony volgens NPD 17 miljoen PS3’s verkocht, terwijl Microsoft over de vergelijkbare periode 22 miljoen Xbox-en wist af te zetten en Nintendo 35 miljoen Wii-spelcomputers verkocht. Verder achterblijven op de concurrentie kan het platform minder aantrekkelijk maken voor softwareontwikkelaars. Dan dreigt een vicieuze cirkel te ontstaan die het einde inluidt voor de PS3.

Sommige analisten verwonderen zich erover dat Sony nog steeds de prijs van de PS3 niet naar beneden heeft gebracht. Met 399 dollar in de VS is het apparaat een stuk duurder dan de Xbox en de Wii. De Wii gaat daar voor 249 dollar over de toonbank, terwijl Microsoft sinds september actie voert met een Xbox 360 voor 199 dollar, inclusief enkele spellen. Met dat prijsverschil dreigt Sony zich letterlijk uit een markt te prijzen die voor het bedrijf van groot belang is.

Analyses van iSuppli geven echter aan dat de ruimte voor Sony om het prijswapen te hanteren beperkt zijn. Volgens iSuppli kost het Sony 448 dollar en 74 dollarcent om een PS3 te maken. Dat is 35 procent minder dan bij de eerste series van de PS3, maar ligt nog steeds boven de verkoopprijs.

Belangrijke kostenposten zijn de Blu-Ray dvd-speler en de ingebouwde harde schijf. Die hebben de Xbox 360 en de Wii niet. Maar de meerprijs daarvan weegt voor veel consumenten niet op tegen het speelgenot dat ze bieden.

Bron: http://www.automatiseringgids.nl/markt-monitor/markt%20in%20cijfers/2008/53/sony%20raakt%20verder%20achterop%20met%20playstation%203.aspx

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

47 reacties

  1. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Dus de PS3 gaat waarschijnlijk de markt uit? :(.

  2. 1268 XP
    luctheman's avatar

    als ze de playstation niet goedkoper maken niet nee.
    met de psp gaat het ook al niet zo goed meer.:(

    http://www.gamed.nl/view/53114

  3. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Wat een onzin vind ik zeg. We verkopen minder dan vorige jaar en zijn duurdere dan de concurent, nu gaan we eraaaaaaaaaaaan. En bij iedereen die ik ken in rl met PS3 telde de blu-ray ook mee.

  4. 1250 XP
    Tommy88's avatar

    De ps3 de markt uit?:| Ahahahahahahahaha:D jaahooorrrrrrr

    Even serieus jongens, dat gaat niet gebeuren. Die prijs gaat nog wel omlaag..

  5. 454 XP
    arwin1993's avatar

    inderdaad en er moeten nog een hoop goede games komen die zeker wel voor meer verkopen gaan zorgen misschien nog een prijsdaling en je achterstand is gelijk een stuk minder aan de xbox. wii boeit niet want die is voor een ander soort publiek:P

  6. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Sony kan er trouwens wel nog meer mee doen. Meer soorten headsets, een keyboard, opladers maken en nogmeer hardware stuff.

  7. 102 XP
    Boegie's avatar

    Wat een bangmakerij.. De PS3 gaat echt niet de markt uit hoor hahahaha.

    Killzone 2 word de ommekeer muhahaha!

  8. 3457 XP
    bardfielt's avatar

    lol sony is al goedkoper aan het maken de winkels maken het al goedkoper ik verwacht dat de PS3 binnen driekwart jaar nog maar 200-250 euro is

  9. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Dit is de reinste stieren schijt.

    Dit alles komt door de financiële crisis. De Xbox360 en de Wii zijn nou eenmaal goedkoper. Maar helaas, voor de gene die er 1 hebben, gaan die consoles véél minder lang mee; misschien nog 1 jaartje? Zo gauw de financiële crisis een beetje over waait gaan de verkoop van PS3 consoles weer booming.

    En dit hele verhaal is alleen gebaseerd op Amerikaanse markten. In de EU doet de PS3 het stukken beter!

  10. 49 XP
    switched12's avatar

    Ik heb laast een PS3 gekocht voor 299 euro incl. een game en een film

    dus hij is wel in de aanbieding

  11. 1268 XP
    luctheman's avatar

    Wat een onzin vind ik zeg. We verkopen minder dan vorige jaar en zijn duurdere dan de concurent, nu gaan we eraaaaaaaaaaaan. En bij iedereen die ik ken in rl met PS3 telde de blu-ray ook mee.

    De ps3 de markt uit?:| Ahahahahahahahaha:D jaahooorrrrrrr

    Even serieus jongens, dat gaat niet gebeuren. Die prijs gaat nog wel omlaag..

    inderdaad en er moeten nog een hoop goede games komen die zeker wel voor meer verkopen gaan zorgen misschien nog een prijsdaling en je achterstand is gelijk een stuk minder aan de xbox. wii boeit niet want die is voor een ander soort publiek:P

    Wat een bangmakerij.. De PS3 gaat echt niet de markt uit hoor hahahaha.

    Killzone 2 word de ommekeer muhahaha!

    Dit is de reinste stieren schijt.

    Dit alles komt door de financiële crisis. De Xbox360 en de Wii zijn nou eenmaal goedkoper. Maar helaas, voor de gene die er 1 hebben, gaan die consoles véél minder lang mee; misschien nog 1 jaartje? Zo gauw de financiële crisis een beetje over waait gaan de verkoop van PS3 consoles weer booming.

    En dit hele verhaal is alleen gebaseerd op Amerikaanse markten. In de EU doet de PS3 het stukken beter!

    Ik heb het alleen maar gepost;)

  12. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Ik heb het alleen maar gepost;)

    Neemt 1 van ons jou dan wat kwalijk?

  13. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Ik heb het alleen maar gepost;)

    We nemen je toch ook niks kwalijk :P?

  14. 2623 XP
    nis-gens's avatar

    jezus daar klopt niks van hier is niks van waar de xbox 360/wii gaat eerder van de markt dan de ps3 denk ik:tease::tease:

  15. 591 XP
    dajez's avatar

    De ps3 de markt uit?:| Ahahahahahahahaha:D jaahooorrrrrrr

    Even serieus jongens, dat gaat niet gebeuren. Die prijs gaat nog wel omlaag..

    wa tommy zegt:D

  16. 108 XP
    heuyerjans's avatar

    Die zijn iets te goedkoop:P, maarja het gaat hier om kwaliteit wie wint dat???

    Ik geen idee;P

  17. 561 XP
    Stefz0r's avatar

    wrom nou allemaal weer zo negatief?? dit is toch een “PS3” forum?? we moeten sony juist steune:P en geloven in de playstation:P ‘I have a dream’ xD

  18. 1077 XP
    robinginkel's avatar

    wrom nou allemaal weer zo negatief?? dit is toch een “PS3” forum?? we moeten sony juist steune:P en geloven in de playstation:P ‘I have a dream’ xD

    omg:P
    ps3 overleeft het wel
    de wii ligt er al bijna af
    en de xbox, begint ze’n aanhangers kwijt te raken

  19. 3891 XP
    vinnie1234's avatar

    Ik ken zelf nu steedds meer Xbox fanaten die een PS3 kopen 🙂 Zijn probleem was niet de prijs. Maar dat hij niet omgebouwt kan worden. Na veel zijken van mij heeft hij tog gekocht 😀 Maar jullie zullen zien wanneer de PS3 gehackt is hij vel beter verkoopt

  20. 1268 XP
    luctheman's avatar

    Ik ken zelf nu steedds meer Xbox fanaten die een PS3 kopen 🙂 Zijn probleem was niet de prijs. Maar dat hij niet omgebouwt kan worden. Na veel zijken van mij heeft hij tog gekocht 😀 Maar jullie zullen zien wanneer de PS3 gehackt is hij vel beter verkoopt

    waarom nou altijd gehackt, laat hem gewoon zoals hij is…

  21. 954 XP
    Callme's avatar

    nou dat is goed voor sony^ Sarcasm*

    als hij gehackt word dan verkopen ze veel minder spellen, en dat gaan ze voelen.

  22. 1268 XP
    luctheman's avatar

    nou dat is goed voor sony^ Sarcasm*

    als hij gehackt word dan verkopen ze veel minder spellen, en dat gaan ze voelen.

    idd.

    en trouwens, hoe groot is de kans dat de ps3 wordt gehackt?:juggle:
    200 ps3`s vormen een supercomputer en bij 8 ps3`s kan je het al een supercomputer noemen

  23. 8864 XP
    7th-son's avatar

    uhmm hoezo verkoopt het slechter als de ps3 gehacked is?
    de 360 en wii verkopen beide beter dan de ps3, en die zijn allebei volgens mij allang gehacked

  24. 49 XP
    MagicFeather's avatar

    Maak je niet druk! Sony zal hoe dan ook zorgen dat de PS3 op de markt blijft.

  25. 1268 XP
    luctheman's avatar

    kijk, als een redacteur het zegt… is het goed:console:

  26. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    uhmm hoezo verkoopt het slechter als de ps3 gehacked is?
    de 360 en wii verkopen beide beter dan de ps3, en die zijn allebei volgens mij allang gehacked

    Dat staat er niet. Hij zegt de game’s minder verkopen.

  27. 8864 XP
    7th-son's avatar

    als de games minder verkopen, dan is dat toch slechter? of ben ik nou gek 😛

  28. 665 XP
    SaykOdelik's avatar

    wii en x360 is voor skere mensen lol.

  29. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Ik laat mijn PS3 toch niet ombouwen. Mijn consoles laat ik nooit ombouwen!

  30. 1077 XP
    robinginkel's avatar

    Ik laat mijn PS3 toch niet ombouwen. Mijn consoles laat ik nooit ombouwen!

    ik zou niet leukvinden als ps3 omgebouwd kon worden,
    maar dan zou ik het wel doen

  31. 818 XP
    Justinvd's avatar

    Ik geef toe dat ze het moeilijk hebben..
    Maar de kosten om ze te maken is al omlaag en de prijs ook al lang dus dat komt wel goed..
    Als de ps3 uit de markt zou gaan dan breekt mn teennagel 😐

  32. 665 XP
    SaykOdelik's avatar

    Ik laat mijn PS3 toch niet ombouwen. Mijn consoles laat ik nooit ombouwen!

    word zou ik ook niet doen

  33. 424 XP
    Dawes's avatar

    ik vind de games meer dan betaalbaar (nu ik ze kan laten importeren, dus ik zal ‘m ook niet ombouwen)

    // Dawes

  34. 8864 XP
    7th-son's avatar

    mja, alles behalve betaalbaar vind ik
    nieuwe games zijn gewoon belachelijk duur, vooral als je zou omrekenen (wat wel erg achterhaald is, maar toch)

  35. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Naar guldens niet. Wat eerst 2 gulden was, werd daarna 2 euro. Dat de lonen nou veranderd zijn 😉

  36. 1268 XP
    luctheman's avatar

    nieuws:

    Volgens geruchten zal Sony volgende maand de stekker uit een van haar ‘Major Divisions’ trekken. Eerder bleek al dat Sony last had van de krisis die er op dit moment in geld land heerst (ontslagen, fabrieken die sloten). Maar als ze zelfs een van de hoofd divisies willen gaan sluiten, dan is het een teken dat het wel erg slecht gaat. Als het gerucht waar is, dan betekent het dat Sony een aantal hoofdmerken (die onder Sony vallen) gaat sluiten om hen geld te besparen. Klik op lees meer voor meer info

    Sony heeft meerdere hoofdmerken, waarvan PlayStation er ook een is. Naast PlayStation kan je bijvoorbeeld denken aan Bravia en CyberShot. Echter is PlayStation op dit moment de meest instabille divisie van Sony. Dit komt door de hoge uitgaven aan de PlayStation 3 (onderzoeks kosten en productie kosten). En de verlies die men maakt per verkochte PlayStation 3. Echter haalt men dit verlies in met de software verkopen, die het wel goed doen. Al lijkt het sterk dat het merk PlayStation zal verdwijnen, is de mogelijkheid er natuurlijk wel. Als het waar is wat het gerucht zegt, welke merken zouden dan verdwijnen van de markt?
    Of het nou PlayStation is, Sony Ericsson, Bravia of CyberShot of meerdere divisies. Het zou allemaal een gemis zijn aangezien elk genoemd merk van goede kwaliteit is. Verder geeft het dan alleen maar aan dat Sony op dit moment te kampen heeft met grote problemen. En het feit dat het gerucht over Major Devisions spreekt (dus meervoud), is al helemaal angstaanjagend voor de Sony fans.
    Over een maand is er hopelijk meer duidelijkheid over dit gerucht,

  37. 93 XP
    Rowin268's avatar

    Als ze de games nou gewoon eens 50 euro en niet hoger maken. Ik denk dat ze dan vele malen meer zouden verkopen. Als ik zo zie dat ik toen voor Uncharted 70 euro heb gedokt en hem in 10 uur op Hard uithad vind ik dat toch wel heel erg veel geld >_>. Maarja ze hebben nu toch ook Home? Verdienen ze veel aan als je het mij vraagt dus eerst zien, dan geloven!

  38. 561 XP
    Stefz0r's avatar

    Update: Sony ontkent geruchten. Geen andere saneringsmaatregelen dan de eerder aangekondigde besparingen op investeringen en 8000 ontslagen…

    http://www.gamer.nl/doc/49436/Sony-ontkent-geruchten-over-reorganisatie

  39. 1 XP
    valentino46rossi's avatar

    de markt uit nee hoor sony verdiend niet op de console maar op de games en acces…
    buiten om dat het de duurste console is ben ik ervan overtuigd met mijn game ervaring al sinds de commodore64 playstation een brand is zoals ipod niet meer te stoppen is ook niet door een gigant als microsoft zelfs in deze krediet crisis.

  40. 468 XP
    TwysT's avatar

    ”Dan dreigt een vicieuze cirkel te ontstaan die het einde inluidt voor de PS3”
    uhm waarom? die redenering die ervoor staat slaat dus echt helemaal nergens op

  41. 4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Lelijke controller op dat plaatje btw 😛

  42. 1268 XP
    luctheman's avatar

    Lelijke controller op dat plaatje btw 😛

    hoe bedoel je zinloze reactiexD

  43. 3457 XP
    bardfielt's avatar

    hoe bedoel je zinloze reactiexD

    Voor jou geld hetzelfde:P voor mij trouwens nu ook:P

  44. 591 XP
    dajez's avatar

    tword hier al een even erge spam topic als hoe bekend is degene boven jou:P

  45. 1250 XP
    Tommy88's avatar

    Jongens, blijf aub ontopic. MSN is de oplossing voor alle welles nietes discussies.

  46. 437 XP
    The Vole NL's avatar

    tssss, zinloos discusieren zonder mij?

  47. 7189 XP
    jimke1's avatar

    ma jongens wacht eerst het jaar 2009 af vergeet niet dat killzone2 GOD OF WAR 3
    GRAN TURISMO 5 EN NOG VEEL TOPPERS GAAN KOMEN DUS DIE GERUCHTEN
    DIE DE RONDEN GAAT IS GEWOON OM WAT DRUK TE ZETEN BIJ SONY MEER NIET
    GEWOON AFWACHTEN EN DAN ZIEN