Forum

Topic: Microsoft speelde een heel vies ‘spelletje’

Anoniem's avatar

n 2001 klopte Sony aan bij IBM voor een processor voor zijn nieuwe console, de PlayStation 3. Het moest een compleet nieuw ontwerp worden, krachtiger dan alles wat ooit bedacht was. Deze chip is nu bekend als de Cell Processor. De ontwikkeling van deze chip kostte Sony 400 miljoen dollar. Twee voormalig IBM-werknemers hebben nu echter in hun boek “The Race for a New Game Machine” bekendgemaakt dat Microsoft daar ook een graantje van heeft meegepikt.
In 2002 klopte Microsoft namelijk aan bij IBM voor een nieuwe CPU voor, je raadt het al, zijn nieuwe console. De Xbox 360 had destijds nog geen naam, maar inmiddels weten we waar het om draaide.

IBM was nog lang niet klaar met de Cell, maar was al een eind met de ontwikkeling. Ze lieten hun werk aan Microsoft zien, de eindbazen aldaar vonden het wel een interessant ontwerp. Ze gaven IBM dan ook opdracht om een CPU te maken die gebaseerd was op de belangrijkste onderdelen van de Cell. Dat scheelde natuurlijk gigantisch in de onderzoekskosten, de basis was immers al gelegd. En zo gebeurde het dat een paar verdiepingen boven de ontwerptafels van Sony’s nieuwe processor, de nieuwe CPU van Microsoft op de testbank lag.

Het verhaal wordt echter nog mooier: door een fout in de chipfabriek van IBM was de eerste lading plaatjes silicium mislukt. Microsoft had echter voorzorgsmaatregelen genomen, ze hadden namelijk bij een andere chipfabriek productiecapaciteit ingehuurd voor het geval er iets mis zou gaan. Microsoft kon dus gewoon doorgaan met testen en produceren, terwijl Sony moest wachten op een nieuwe batch. Het gevolg is dat de Xbox 360 ongeveer een jaar eerder op de markt kwam dan de PlayStation 3, ondanks dat de ontwikkeling van de CPU een jaar later gestart was. En we weten allemaal wat dat betekend heeft voor de verkoopcijfers…

Bron: Fok! Games

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

14 reacties

  1. 561 XP
    Stefz0r's avatar

    Das cker wel genaaid.. FOK! microsoft en bill gates

  2. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Ik vind het eigenlijk wel slim. Toch wat aan de geheimhouding doen xD.

  3. 6677 XP
    Myx's avatar

    Ja slim maar toch vind ik het echt vies gedaan hoor.

  4. 954 XP
    Callme's avatar

    vind ik ook^, sony was eerder op het geweldige idee gekomen en microsoft maar meeprofiteren hoor.

  5. 1077 XP
    robinginkel's avatar

    ik vind het wel slim,
    maar echt kut voor sony

  6. 3457 XP
    bardfielt's avatar

    Naja kom op microsoft kan je dan echt helemaal niks zelf bedenken?

  7. 437 XP
    The Vole NL's avatar

    Weet je? Ik denk dat jullie niet zo negatief moeten doen over Microsoft. Wie zegt dat Microsoft het idee heeft gejat van Sony? Wie zegt dat Microsoft wist of Sony naar IBM ging. En waarom zeuren jullie op Microsoft, als IBM zegt tegen Sony: Sorry, we hebben een beter aanbod gekregen. Dan is het toch gewoon goed handelen van IBM?

  8. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Dit is typisch MicroSoft…
    De ongelofelijke monopoly positie van MicroSoft is gewoon héél smerig.

  9. 3889 XP
    vinnie1234's avatar

    wist ik al :0maar egt zo genaaid 🙁
    Ag jah zo is Microsoft he 🙁
    JATTERS

  10. 257 XP
    Joost's avatar

    Ag jah zo is Microsoft he 🙁
    JATTERS

    *kuch Trophies.

    Ze hebben allebei veel van elkaar gejat. Eerst kwam de een met iets waarna de ander het overnam en verbeterde. Teveel om op te noemen, daar gaan we dus niet aan beginnen!

  11. 954 XP
    Callme's avatar

    *kuch Trophies.

    Ze hebben allebei veel van elkaar gejat. Eerst kwam de een met iets waarna de ander het overnam en verbeterde. Teveel om op te noemen, daar gaan we dus niet aan beginnen!

    Jamaar Hun zijn begonnen:'(:'(:'(:'(:'(

  12. 93 XP
    Rowin268's avatar

    En wat nou als Microsoft van niks wist van Sony en IBM? Dat kan je nooit zeker weten. Dan hebben ze gewoon heel veel geluk gehad en daarna hebben ze het zeer slim aangepakt.

    Always have a backup plan people~

  13. 437 XP
    The Vole NL's avatar

    heeft trouwens volgens jullie Microsoft het product gejat, of de technologie? Dat zijn 2 verschillende dingen.

  14. 93 XP
    Rowin268's avatar

    Als je het aan mij vraagt, rook IBM de zoete geur van vele dollars ^^