Forum

Topic: Microsoft looft kwart miljoen dollar uit voor Conficker-arrestatie

Anoniem's avatar

Microsoft heeft een beloning van 250.000 dollar uitgeloofd voor informatie die leidt tot de arrestatie en veroordeling van degenen achter het Conficker-wormvirus. De softwaregigant beschouwt de worm als ‘criminele aanval’.

De beloning geldt volgens Microsoft wereldwijd vanwege het wereldomspannende karakter van internet. Informatie over de makers van Conficker kan naar de landelijke opsporingsdiensten gestuurd worden. Naast het uitloven van een geldbedrag voor de opsporing van de verantwoordelijken van de worm heeft Microsoft ook een verbond gesloten met onder meer de Icaan en met NeuStar, VeriSign, Cnnic, Afilias, Public Internet Registry, Global Domains International Inc., M1D Global, AOL, Symantec, F-Secure, ISC, onderzoekers van de Georgia Tech-universiteit, de Shadowserver Foundation, Arbor Networks en Support Intelligence om de verspreiding van Conficker een halt toe te roepen. Eerder al kondigden het antivirusbedrijf Kaspersky en OpenDNS een soortgelijk initiatief aan.

Conficker, ook wel bekend onder de naam Downadup, gebruikt het MS08-067-beveiligingslek in Windows. Verschillende varianten van de worm hebben inmiddels in totaal ongeveer tien miljoen Windows-computers besmet. De eerste, onschuldige, proefversies doken in oktober 2008 op. Het huidige virus kan onder meer wachtwoorden stelen en zich behalve via netwerken ook via usb-sticks en andere draagbare opslagmedia verspreiden.

De worm heeft er onder meer voor gezorgd dat jachtvliegtuigen van de Franse luchtmacht noodgedwongen aan de grond moesten blijven vanwege een geïnfecteerde database voor het downloaden van vluchtinformatie. Ook de Franse marine was getroffen door het virus en verbrak alle netwerkverbindingen om verspreiding van de worm tegen te gaan. Vanwege de infectie van juridische ict-systemen in Houston werden lokale rechtbanken gesloten en werd de politie opgedragen alleen de zwaardere vergrijpen te bestraffen.

Bron: tweakers.net

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

10 reacties

  1. 3889 XP
    vinnie1234's avatar

    Jha ik weet het 😛
    IK ga hem pakken 😀

  2. 703 XP
    sweetkill_NL's avatar

    ben benieuwd wie hem gaat vinden

  3. 3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Zo’n iemand is niet te vinden. Hij is anoniem misschien was het je buurman wel.

  4. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Zo’n iemand is niet te vinden. Hij is anoniem misschien was het je buurman wel.

    Lol, denk je dat die mensen anoniem kunnen blijven? Iedereen laat sporen na op het internet.

    Het internet is lang niet zo anoniem als je denkt.

  5. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Is eigenlijk helemaal niet anoniem. Lang leve het IP-adress.

    Ik ga er ook 1tje maken en dan zeg ik wel dat het m’n broertje was =D

  6. 2623 XP
    nis-gens's avatar

    je zus veel geld

  7. 1250 XP
    Tommy88's avatar

    ik denk dat die ekte pro’s zo’n ip wel kunnen vervalsen/verwijderen or whatever:P

  8. 561 XP
    Stefz0r's avatar

    Lol, denk je dat die mensen anoniem kunnen blijven? Iedereen laat sporen na op het internet.

    Het internet is lang niet zo anoniem als je denkt.

    Die gaste weten echt alles van computers en internet en kunnen zich heeeel goed verborgen houden hor..

  9. 1553 XP
    Roytjuh's avatar

    Maar niet volledig. De FBI kan ok heeeeeeeeel goed mensen vinden, 1000x keren beter dan hun zich kunnen verstoppen.

  10. 703 XP
    sweetkill_NL's avatar

    gaat nog wel tijdje duren ze geven niet zomaar zoveel geld uit hoor dit is dan wel heeeel erg 😛 en die gene doet het dan wel goed om niet gepakt te worden