Forum

Topic: Deze game moet eigenlijk een review krijgen dus bij deze (civilization)

Anoniem's avatar

Civilization Revolution

INTRODUCTIE

Hoewel dit spel al in Juli 2008 gereleased is ben ik van mening dat hij maar weinig aandacht onder de gamers heeft gekregen en niet de eer heeft ontvangen die deze game eigenlijk zou moeten ontvangen. Vandaar dat ik dus als niet PS3-sense lid graag een review schrijf over dit ondergesneeuwde juweeltje.

Sid Meier’s Civilization is een gamereeks waarvan in 1988 het eerste deel voor de Amiga verscheen en als groot succes ontvangen door de eerste gamers. Door de jaren heen zijn er diverse delen verschenen en in 2008 verscheen dan heer eerste deel voor de nieuwe generatie consoles. Civilization Revolution.

Hoewel ik in de eerste instantie nogal sceptisch was over deze turn-based game op de console, en ik het vermoeden heb dat dit bij meerdere mensen speelt wil ik graag met jullie mijn ervaring delen.

VERHAAL

Aan het verhaal van Civilization is door de jaren heen weinig veranderd. In Civilization Revolution heb je de mogelijkheid om uit een van de 16 oude beschavingen een bevolking te kiezen, elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen welke naarmate het spel vordert weer verder veranderen. Het is de bedoeling deze beschaving zo goed en zo snel mogelijk te ontwikkelen om de wereld te veroveren of wereld vrede te creëren. Dit kun je doen op verschillende manieren en door diverse strategieën uit te voeren.

Omdat ieder zijn eigen strategie kiest, kan het wel eens zijn dat je voor verrassingen komt te staan, je hebt geen geld meer, loopt achter met technologie of je steden worden overgenomen door andere legers omdat je het te druk had met het bouwen van een van de vele wereldwonderen. Het is dus van belang om je tegenstanders goed in de gaten te houden en voor jezelf een balans te vinden tussen al deze factoren.

GAMEPLAY

Zoals ik al eerder vermelde was ik erg bang dat door de game voor een console te ontwikkelen veel opties uit eerdere Civilizations kwamen te vervallen, echter bij het spelen valt dit reuze mee. Er ontbreken wel een paar opties, maar die verminderen absoluut niet de Gameplay en de besturing als wel de tutorial is erg prettig opgesteld
Je hebt bij Civilization Revolution de keuze uit diverse mogelijkheden zowel single player als Mutiplayer bieden mogelijkheden voor uren speelplezier. Een potje Civilization duurt al snel 1,5 tot 3 uur en dit is ook te merken bij de Multiplayer. Gaandeweg medespelers er slechter voorstaan zijn zij vaak geneigd om het spel te verlaten. Gelukkig wordt hen spel dan door de computer verder gespeeld zodat de rest daarvan nooit het dupe is, al zijn deze vaak wel wat meer voorspelbaar.
De game heeft een hoge verslavingsfactor en even snel een spelletje spelen is er niet bij. Omdat ierder spelletje anders is heeft hij daardoor ook een hoge replay waarde, wel blijft het jammer dat er tot op heden nog geen trophies voor dit spel zijn.

GRAPHICS & GELUID

De graphics van dit spel zijn erg goed, dit is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk aangezien dit geen game is waar veel grafische berekeningen bij behoren. Ze zijn duidelijk en de alles is goed te lezen. De game zoomt regelmatig in en uit maar doet dit om het overzicht te behouden. Het enige nadeel zijn de tussentijdse filmpjes, bij het bouwen van een wonder. In de oude civilizations krijg je nog een filmpje te zien na het completen van een wonder, dit is helaas nu niet, je ziet wel iets op je landkaart maar dat geeft minder victory gevoel als ik bij de oude civilizations gewend was. Al om al gaat dat meer over inhoud als de graphics op zich.

De muziek is daarbij zoals je gewoon van een civilization mag verwachten. Goed passend maar niet al te spannend, echter is dat bij dit type spellen ook niet zo van belang.

CONCLUSSIE

Men is er goed in geslaagd om Civilization naar een console te brengen zonder daarbij het idee van de Civilization te verpesten of de gameplay in het gedrang te brengen. Het is gewoonweg een Civilization zoals Civilization hoort te zijn, verslavend, uitdagend en iedere keer anders.
Ik had graag meer filmpjes gezien maar dit is absoluut geen groot gemis. Als je hem nog niet in je kast hebt staan, dan wordt het misschien nu tijd.

Pluspunten

+ Goede tutorial
+ Verslavend
+ Computer die het overneemt bij het verlaten van een tegenstander bij Multiplayer.
+ Zeer hoge replay waarde

Minpunten

– Klein minpuntje dan (filmpjes ontbreken)

Gameplay : 9,5
Graphics : 9
Sound : 7,5 (moeilijk iets bij te bedenken)
Replay : 9,5

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

3 reacties

  1. 163 XP
    Dazz-e's avatar

    Sorry schrijf nooit reviews hahahah maar heb het gewoon eens geprobeerd, vindt dat hij onder gewaardeerd wordt, net als Valkyria etc.

    Trouwens moeten sowieso meer reviews op deze site komen

  2. 954 XP
    Callme's avatar

    je hebt het goed gedaan, en het is een goed initiatief man..maar meld er effe bij wat voor soort game, fps of RPG en wat de belangrijkste elementen van de gameplay zijn, gwn shooten of skills upgraden enz.

    Edit: turn based game…

    Leuk, volgende x fotos erbij? maken het makkelijker lezen

  3. 163 XP
    Dazz-e's avatar

    Tnx was ook gewoon bezigheids therapie, geen officiele review, maar meer zo van kom op is het nu zo moeilijk

    Ik ben echter wel van mening dat ze veel te weinig reviewen hier.

    Pak desnoods de games die je thuis hebt liggen