Forum

Topic: Garantie ps4 binnen 2 jaar, ja of nee?

Anoniem's avatar

In september 2015 heb ik mijn playstation 4 (+ fifa 16) online aangeschaft bij de Bart Smit (dus nog geen 2 jaar geleden).
Een aantal weken geleden bevroor mijn beeldscherm en kon ik helemaal niks meer doen met mijn playstation. Na een halfuur vanalles geprobeerd te hebben heb ik de stekker er uit getrokken.

De volgende keer dat hij opstartte gaf hij de foutcode ”CE-34335-8, geen harde schijf gevonden in je ps4”.
Het is de originele harde schijf.

Hierna heb ik op internet opgezocht hoe ik dit zou moeten verhelpen. Ik heb overal gelezen en gezien dat je de harde schijf opnieuw zou moeten plaatsen, dan zou hij het weer doen.
Helaas werkte dit niet bij mij (inmiddels heb ik het al 4 keer geprobeerd).

Vervolgens heb ik de playstation helpdesk gebeld met de vraag wat ik er nog aan zou kunnen doen, en hoe lang de garantie is. De man aan de lijn vertelde me dat hij me een mail zou sturen met stappen die ik zou moeten ondernemen waarna de playstation het weer zou moeten doen, maar dit werkte ook niet.
Volgens de man bedroeg de garantie ook maar 1 jaar, terwijl ik een aantal jaar geleden 2 jaar garantie had op mijn playstation 3 die ik destijds ook in heb moeten ruilen omdat ook die kapot was gegaan.

Nu lees ik overal dat de garantie van dit soort producten volgens de Europese Richtlijn Koop en Garantie 2 jaar bedraagt, maar zoals het hier is beschreven is voor mij een beetje onduidelijk:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa?cookie=ja.13863461643071065821925

Mijn vraag luidt:
Kan ik nog mijn geld terugvragen/gratis reparatie krijgen/nieuw product krijgen?
En zou ik dit via de playstation helpdesk moeten aanvragen of via Bart Smit?

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

17 reacties

  1. 734 XP
    Kuroda's avatar

    Bart Smit zal je door verwijzen naar de playstation helpdesk, uit mijn ervaring. Dus gelijk de helpdesk bellen is de kortste klap.

    Ik kreeg zelf toen van hun akkoord dat ik bij de Bart Smit mijn playstation om mocht ruilen maar mijn probleem deed zich al binnen de eerste 2 maanden voor. Volgens Bart Smit de maximale omruil termijn. En met goedkeuring van de helpdesk heb ik alsnog moeten lullen als brugman om daar toen gelijk een nieuwe ps4 mee te krijgen.

    Volgens hun had de mijne opgestuurd moeten worden om te reparen. Ik zou de helpdesk weer bellen als ik jou was, als iemand je kan helpen zijn zij het. Succes!

  2. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    2 jaar garantie en niet 1 jaar. Op witgoed is het zelfs langer.

  3. Anoniem -
    88.99.148..xxx's avatar

    Hi Steevie,

    Je dient ten alle tijde je garantie te claimen bij de verkooppunt waar je je PlayStation hebt gekocht. Oftewel, je zult met Bart Smit je probleem moeten oplossen. PlayStation is enkel de fabrikant en heeft geen wettelijke verplichtingen richting jou als consument. Vandaar dat ze ook maar 1 jaar fabrieksgarantie aanbieden, dit is een andere soort garantie dan waar je denkt recht op te hebben. Nu weet ik toevallig dat de Bart Smit over het algemeen een 2e jaar garantie aanbiedt, echter is het voor hun voordeliger en makkelijker om de consument te verwijzen naar PlayStation. Ik raad je aan om je kwestie voor te leggen bij je Bart Smit en standvastig te zijn. Succes!

  4. 4 XP
    Steevie's avatar

    Iedereen heel veel bedankt voor de antwoorden! Ik ga er morgen even goed achter aan!

  5. 4 XP
    Steevie's avatar

    heel erg bedankt*

  6. 539 XP
    Trellgoth's avatar

    1 jaar winkel garantie, plus 1 jaar fabrieksgarantie.
    Dus ten aller tijden 2 jaar in totaal voor elektronica.

  7. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    (Sony heeft niet veel vertrouwen in hun eigen producten) Als je in het garantie boekje kijkt hanteert Sony een garantie van 1 jaar. In Nederland is 2 jaar verplicht. Bartsmit echter wil na mijn ervaring maar 3 maanden verantwoordelijk zijn voor het door jou aangekochte console, dit na alle waarschijnlijkheid om niet de kosten op te hoeven hoesten. Het enige wat je dus kan doen is de winkel er op wijzen dat een garantie van 2 jaar verplicht is in Nederland en dat hun verplicht zijn om jou in die 2 jaar te helpen.
    Koop je volgende PS4/5 gewoon bij MM.

  8. 3825 XP
    PBJ85's avatar

    over de duur van de garantie zijn we het eens 2jaar.

    maar nu het volgende…. heb je de PS4 opengemaakt?
    Heb je de seal op het schroefje verbroken?

    Zo ja dan vervalt ten aller tijden de garantie ven je product.
    Hier is niks aan te doen.
    Waarschijnlijk heb je bij de helpdesk aangegeven dat je het zelf al geprobeerd hebt. Dus de medewerker weet dat je de seal hebt verbroken en dus de garantie hebt doen vervallen.

    enige wat je kan proberen is met de bon terug naar de Bart Smit.
    Zij hebben je het product verkocht en moeten zorgen voor reparatie.

  9. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Zoals iedereen zegt en zoals je zelf al hebt opgezocht heb je twee jaar garantie. Ik zou eerst proberen aanspraak te maken op de garantie via Bart Smit.

  10. Anoniem -
    88.99.148..xxx's avatar

    Ik heb zelden zoveel onzin gehoord als hier. Iedereen lult elkaar maar na zonder echt erin te verdiepen. Het is precies zoals 88.99.148..xxx vermeld. PlayStation heeft geen verplichtingen naar jou toe. Ook winkels zijn niet verplicht 2 jaar garantie aan te bieden.

    ER IS GEEN EUROPESE verplichting en/of wet waar wordt vermeld dat je recht hebt op 2 jaar garantie. Als het wel zo zou zijn dan breken al die bedrijven wetten, wat dus strafbaar zou zijn. Wel is er een europese richtlijn waar elk land/deelstaat zich naar kan conformeren, Nederland doet hier niet aan mee! In Nederland heb je recht op een deugdelijk product, en in de praktijk houdt dat bijvoorbeeld in dat een koelkast redelijkerwijs langer zal moeten meegaan dan een DualShock controller.

    De garantie bepalingen zijn vastgesteld op het moment dat je het product ook hebt aangekocht, wanneer op de bon vermeld staat dat je recht heb op 1 jaar dan kun je niet in het 2e jaar aanspraak maken op deze garantie. Daarom bieden veel winkels ook verlengingen van hun garantie aan, zodat je mogelijk 3 of 4 jaar garantie kunt krijgen.

  11. Anoniem -
    94.110.88..xxx's avatar

    @88.99.148..xxx: dat klopt. wij belgen hebben altijd 2 jaar garantie dat is de wet. als nl. iets verkoopt aan de belgen bv bol.com dan moeten ze de belgiche wet na leven want wij zijn daarvoor beschermd. als ik nederlander was dan koop ik altijd in be. altijd 2J garantie

  12. 4 XP
    Steevie's avatar

    Vandaag de klantenservice van Bart Smit opgebeld. Ik werd snel doorverbonden ondanks de vele slechte reviews die ik online heb gezien over de klantenservice en ik werd gelijk goed geholpen.

    Er werd naar het ordernummer van de betreffende order gevraagd van september 2015 en toen ik die op had gelezen vertelde ze me dat er inderdaad nog garantie op zit. Vandaag heb ik het opgestuurd naar het opgegeven adres in Volendam met een beschrijving van het probleem erbij en de factuur enzovoorts.

    @PBJ85, ik heb inderdaad de playstation geopend om de harde schijf er uit te halen en er weer in te doen. Wat bedoel je met de seal op het schroefje? Heb hier niks van gezien.

  13. 8864 XP
    7th-son's avatar

    @Steevie: Hij bedoelt de niet het schroefje van de hardeschijf, dat mag. Hij vraagt of je de PS4 zelf open hebt gehad, door alle schroefjes te verwijderen. Er zit hier een zegel (sticker) die zodra die stuk is, de garantie verlopen is.
    Jij hoeft je dan geen zorgen te maken als je dat niet gedaan hebt 🙂

  14. 3825 XP
    PBJ85's avatar

    @Steevie: @7th-son: klopt…. ik had me ff vergist en de PS3 en PS4 door elkaar gehaald! Zoals 7th-son zegt klopt het!

  15. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    @88.99.148..xxx: Je hebt niet volledig gelijk. In Europa geldt wel degelijk een wettelijke garantie van 2 jaar. Deze termijn is als minimum voorgeschreven aan lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag echter andere regels hanteren, zolang deze regels voordeliger zijn voor de consument.

    In Nederland is er zoals je aangeeft het recht op een deugdelijk product. Dat betekend concreet dat je van veel producten wel mag verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kan je de verkoper ook na twee jaar zelfs nog aanspreken volgens de Nederlandse wet. Wel is dit in mijn ervaring voor consument en winkel vaak lastig en tijdrovend. Daarom hanteren veel winkels waarschijnlijk op veel apparaten gewoon die twee jaar garantie, ook als ze zeggen maar één jaar garantie te geven.

    https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
    https://www.eccnederland.nl/nl/ik-wil-informatie/kopen-europa/garantie-bij-aankoop

  16. 233 XP
    Johnny's avatar

    zodra je hem zelf openschroeft is de garantie eraf naar mijn weten

  17. Anoniem -
    83.128.190..xxx's avatar

    @Johnny: Dat doen ze je graag geloven, maar binnen de garantieperiode zal de verkopende partij (Bart Smit in dit geval) dan ook moeten aantonen dat het defect door jou is veroorzaakt en/of hierdoor komt om onder de garantie uit te komen. 😉