Forum

Topic: Hoe krijg ik betere video kwaliteit voor mijn ps2 / ps3 op mijn 1080HD tv?

Anoniem's avatar

Hoi Community,

Sinds heden ben ik begonnen met het verzamelen van retro consoles en games. Ik heb hier momenteel een playstation 2 en 3 slim staan en heb ik deze aangesloten met de standaard kabels op mijn tv. Ik merk met sommige spellen dat het kwaliteit niet al te best is. Wellicht herkennen jullie dit probleem en hebben jullie ervaring met oude consoles en games die je graag wilt spelen op een 1080HD TV. Ik zou graag wat meer/betere kwaliteit willen en plezier hebben van al die oude games!. Sommige games zijn gewoon blur.

Momenteel heb ik al wat videos gevolgd en kom ik op een HDMI Audio Video Converter Adapter uit. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer en snap het eerlijk gezegd niet zo goed! Wat moet ik nou kopen? een audio video converter voor mijn ps2/ps3? betere kables, zoja waar kijk ik dan naar.

Alvast bedankt!

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

21 reacties

  1. 502 XP
    Qurx28's avatar

    Welke zijn de “standaard kabels” voor deze consoles?
    Voor de ps3 slim zou ik een HDMI kabel verwachten (hij heeft immers gewoon een hdmi aansluiting). Als je deze aansluit op je TV met die HDMI kabel zou je naar mijn weten goed beeld moeten krijgen. Misschien moet je nog naar de video instellingen kijken op je ps3?

    voor de ps2 weet ik niet zo veel (heb ik nooit gehad), maar volgens mij komt die een
    Audio-Video SCART kabel standaard. ik heb weinig ervaring hoe het beeld hiervan er uit ziet op een groter resolutie scherm. Maar als ik zo google zou een converter inderdaad het beeld zou kunnen verbeteren.

    tldr:
    Voor ps3 zou goed moeten zijn met een HDMI kabel (je hebt er vast al 1 of meer in huis (iig om te testen)). Als je dat al hebt, controleer je ps3 instellingen.
    Voor ps2 kan een converter helpen.

    En anders weet ik het niet. Je zei ook dat het sommige games zijn. Misschien heeft het gewoon te maken met de games??? ik weet ook niet wat voor blur je bedoeld verder.

  2. Anoniem -
    212.178.136.xxx's avatar

    “Standaard kabels”.
    Dus wat je zegt is dat je de RGB kabels in gebruik hebt in plaats van HDMI (voor de PS3).

    Verder: “begonnen met het verzamelen van retro consoles”
    Accepteer dan ook de “Retro” kwaliteit 😉

  3. 1776 XP
    Scrappy-_-coco0's avatar

    Je kan een RCA en S-video naar hdmi converter kopen.

  4. 1428 XP
    Dippiedoe's avatar

    Voor de PS2 zou ik een component kabel aanraden. Ik gebruik er zelf ook eentje, en je krijgt er kwalitatief echt veel beter beeld mee, dan met een standaard AV kabel.

    Wat trouwens ook wel leuk is, is dat enkele PS2 games ook 1080i support hebben. Het zijn er niet heel veel, maar voor zo ver ik weet hebben onder anderen Gran Turismo 4 en Valkyrie Profile 2 daar support voor. En met een component kabel is het dus mogelijk om dit 1080i signaal te ontvangen 🙂

  5. 168 XP
    whiteshiro's avatar

    Jongens, bedankt voor de reacties, dit had ik echt niet verwacht! toppie hoor!

    Ik maak gebruik van een HDMI kabel voor de ps3 maar ga zo even checken hoe ik dat beter kan instellen op mijn TV. De blur die ik tegen kom heeft vooral te maken voor de Ps2. Ik speel dan games zoals suikoden 5 en Resident evil Outbreak 1 en 2. ( hele vette games )

    @Scrappy-_-coco0: ga ik even naar zoeken of dat wat voor mij is!

    @Dippiedoe:

    Zou je mij kunnen laten weten welke component kabel je gebruikt, dan bestel ik die even 😉

  6. 1428 XP
    Dippiedoe's avatar

    @whiteshiro: Ik heb mijn component kabel besteld via AliExpress:

    https://nl.aliexpress.com/item/1Pc-1-8m-6FT-HDTV-AV-Audio-Video-Component-Cable-Cord-for-Sony-for-PS2-for/32755204982.html (precies deze).

    Je bent hier ook een heel stuk goedkoper uit. Alleen is het nadeel dat je ongeveer 1-2 weken moet wachten totdat je bestelling in huis heb. Mocht je ‘m graag sneller willen hebben, dan kan je ‘m het beste via deze site bestellen:

    https://www.onlinekabelshop.nl/componentkabel-voor-ps2-en-ps3-1-8-meter?channable=e17871.MjE0Njk&gclid=EAIaIQobChMIuZSLnK632gIVxJUbCh359AEvEAQYASABEgJPiPD_BwE

  7. 168 XP
    whiteshiro's avatar

    @Dippiedoe:

    Hoe is jouw ervaring met dit: https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-adapter-voor-playstation-2

  8. Anoniem -
    94.130.67..xxx's avatar

    Voor de PS3 een HDMI kabel, naar video instellingen gaan en vervolgens optimaliseren naargelang jouw TV model.

    Voor PS2 een component-kabel. Verwacht echter niet teveel van de beeldkwaliteit. Tevens, kun je ook een PS3 backwards compatible aanschaffen. Die kan de resolutie upscalen naar 1080P. Kwaliteit van de meeste games is dan ook goed, op sommige na.

    Een andere en betere optie voor PS2 games is PCSX2 installeren op jouw PC/laptop indien je over goede specs bezit. Indien je niet over een schijfstation beschikt: de games die je hebt kun je converteren naar ISO bestanden met behulp van IMGBurn.

    Het is ook vanzelfsprekend dat je eens kijkt naar de TV instellingen voor elk input kanaal.

    Hopelijk heeft dit bericht geholpen. Dit is tevens ook mijn eerste bericht op PSX-sense.

  9. 1428 XP
    Dippiedoe's avatar

    @whiteshiro: Heb weinig ervaring met zulk soort HDMI adapters. Maar heb op YouTube een tijdje terug wel eens wat vergelijkingen gezien tussen component en zo’n HDMI adpater, en moet zeggen dat je met zo’n HDMI adapter over het algemeen iets betere kleuren hebt en iets scherper beeld, vanwege de upscaling die deze switch doet.

  10. Anoniem -
    84.82.76.xxx's avatar

    @94.130.67..xxx:

    Dankjewel voor de informatie, en welkom op psx, als ik je ergens mee kan helpen mag je mij rustig een prive berichtje sturen. In het verleden heb ik te maken gehad met deze emulator maar mijn pc is erg verouderd en dingen zijn kapot gegaan. Ik zal het verhaal besparen maar daar vanuit ben ik erachter gekomen hoe gaaf en leuk het is om retro consoles te verzamelen en games. Met de emulator heb je dat niet. Maar oude games zien er zo verschrikkelijk goed uit. Ik ga zo even een kabel bestellen 🙂 misschien dat ik ooit weer een 1500 – euro pc aanschaf 🙂

  11. Anoniem -
    84.82.76.xxx's avatar

    @Dippiedoe:

    Dip, dankjewel voor je hulp, je hebt me echt goed advies gegeven en uit de brand geholpen. Ik vind het naar dat mensen zo een hoge mening over je hebben op deze site en soms pijnlijke en hatelijke comments over jou plaatsen. Ik zie anders en jij bent echt geen slecht persoon. Ik hoop dat management van psx hier ook naar gaat kijken.

  12. 1428 XP
    Dippiedoe's avatar

    @84.82.76.xxx: Zo kan het dus ook 🙂 Ik begrijp dus ook niet waarom sommige mensen zich op alle mogelijke manieren tegen mij keren. Ik geef ook maar gewoon mijn mening, zoals iedereen hier doet. Alleen hebben sommigen er soms blijkbaar moeite mee om mijn mening te accepteren.

  13. Anoniem -
    2a02:a212:2b81:4180:6168:c237:4c8e:1.xxx's avatar

    @Dippiedoe: Je geeft te vaak een negatieve mening en dat stoort mensen. Verder ben je ook een hypocriet. Reageer voortaan gewoon normaal op mensen en op artikelen en probeer niet alles en iedereen af te zeiken.

  14. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    Voor de ps2 geeft een (PS3 Component AV kabel) het best resultaat https://goo.gl/images/zaorKY (werk niet bij 100% van de games) kan je deze kabel niet aansluiten op je tv? dan kan je er een (hdmi component converter) tussen zetten. Zelf gebruik ik ook wel eens mijn ps2 Blaze scart kabel https://goo.gl/images/Tbeq8A ook erg goed.

  15. Anoniem -
    84.82.76.xxx's avatar

    @82.74.254..xxx:

    Ik heb overal gekeken of deze producten te koop zijn, maar het is er gewoon niet! heb je wellicht tips? bedankt tot zo ver!

  16. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    @84.82.76.xxx: Voor een ps3 component kabel kan je natuurlijk ook gaan voor een andere merk bv: speedlink deze is nu nog gewoon te koop bij bv Nedgame. Een vervanger voor de Blaze Ultimate Scart Cable weet ik niet, als je voor Scart gaat moet je wel voor een goede kwaliteit gaan. Een component naar hdmi en scart naar hdmi converter is online nog gewoon te koop, zelf gebruik ik voor mijn DC een VGA naar Hdmi converter van het merk Marmitek. Ga nooit voor de goedkope rommel, converters kosten rond de â‚Ŧ50, en let hierbij ook op of het een componenten/scart naar Hdmi is en niet andersom. Gebruik zelf ook 2 Denon receivers met allerlei aansluitingen, deze kunnen alles omzetten naar Hdmi in elke resolutie tot 4k 🙂 deze hebben alleen geen scart aansluiting maar wel alle oude tulp en s-video aansluitingen.

  17. 502 XP
    Qurx28's avatar

    Is het allemaal nog wat gelukt?

  18. Anoniem -
    84.82.76.xxx's avatar

    @Qurx28: Ik heb voor nu een component kabel gekocht en ga daarvanuit kijken naar andere opties als ik niet tevreden ben met het kwaliteit. Ik hou je op de hoogte, als het goed is moet de post zo binnen komen 😛

  19. Anoniem -
    84.82.76.xxx's avatar

    component kabel is tot zo ver echt een verbetering en ben er blij mee! kent iemand anders nog een mooiere en leukere kwaliteit kabel of converters? graag met linkje aub 😉

  20. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    @84.82.76.xxx: Voor de ps2 is er geen betere optie in kwaliteit dan de kabel die je nu hebt gekocht.. deze kan je ook voor je ps3 gebruiken omdat dit in werkelijkheid een ps3 kabel is, deze kabel kan tot 1080i dat is helaas geen 1080p maar dit heeft je ps2 en volgens ook je ps3 niet nodig. Ik kwam er zelf jaren geleden achter dat deze kabel ook met mijn ps2 werkte, had de kabel gekocht om mijn ps3 op een oude 1440p monitor/tv aan te sluiten. Mijn vga naar hdmi converter is trouwens van een andere merk dan ik noemde ‘het merk dat ik neer had getypt had ik terug gebracht omdat het niet goed werkte’. Heb een andere gekocht bij Media Markt’s computer afdeling. Ik kan nu niet kijken van welk merk het is omdat het nog al wat lawaai maakt als ik er nu om 03:52 na ga zoeken 😉

  21. Anoniem -
    17.58.99..xxx's avatar

    je kan natuurlijk ook je scherm resolutie aanpassen op voor de PS2 zodat je niet volledig beeld krijgt en alle kanten uit elkaar gerekt worden.