http://www.psx-sense.nl/images/file/img_566ea36589941.jpg

Het is een prachtig gamejaar geweest en we hebben eigenlijk weinig te klagen gehad in 2015, maar toch viel er iets op. Sony PlayStation heeft namelijk weinig laten zien qua first-party games, maar in 2016 gaat dit uiteraard anders zijn met onder andere Uncharted 4: A Thief’s End en Ratchet & Clank. Sony geeft zelf ook toe dat 2015 een mager jaar was qua first-party exclusives en GameSpot ging in gesprek hierover met Michael Ephraim. Hij is de Managing Director van Sony Computer Entertainment Australië.

Hij (Ephraim) vertelde dat Sony zich vooral gefocust heeft op third-party partnerschappen, wat ook zichtbaar is geweest met games als Assassin’s Creed: Syndicate, Destiny en Call of Duty. Sony zelf heeft dit jaar, ondanks het lage aantal, toch een drietal kwaliteitsgames uitgebracht. Dit zijn natuurlijk Bloodborne, The Order: 1886 en Until Dawn. Uncharted: The Nathan Drake Collection heeft het overigens ook goed gedaan, maar dat is natuurlijk niet volledig nieuw.

“Games that have been released this year, from Destiny, Call of Duty, Star Wars — most of them we have a collaboration with for additional content if you play on PlayStation 4, so we’re pretty confident with the way Christmas is going. The demand is strong.”

“We have worked very closely with third parties this year because our first party lineup was not as a strong as we would have liked.”

Ephraim vervolgde het gesprek door te vertellen dat 2016 een ongelooflijk goede line-up gaat hebben. Hij noemde voor 2016 de titels Street Fighter V, Uncharted 4: A Thief’s End, No Man’s Sky, The Last Guardian en Gran Turismo. Stuk voor stuk exclusives en twee hiervan zijn nieuwe franchises, zo zei Ephraim.

“Next year, our first party lineup looks incredible. You’ve got Street Fighter, Uncharted 4, No Man’s Sky, The Last Guardian, Gran Turismo. These are all exclusives, and two of them are new franchises.”

Daarnaast is Sony ook van plan om PlayStation VR volgend jaar te lanceren, iets waar Ephraim ook heel positief over was. Hij draaide er alleen een beetje omheen als het gaat om toegeven dat de nieuwe hardware cruciaal is voor Sony’s strategie in 2016. Hij vertelde dat de core business de PlayStation 4 is, omdat dit de fundering is van Sony PlayStation. PlayStation VR is nieuw, iedereen wil het en er zijn veel ontwikkelaars mee bezig zo gaf hij aan. Hij is alleen nog onzeker of het meteen een succes zal zijn, of dat het juist een traag proces gaat worden.

“We’re still in the planning stages of PlayStation VR, and clearly based on the responses we’re getting so far: it’s very solid. But our core business right now is PlayStation 4 and the offerings we have on there. Disc, digital, downloadable season passes, and endless entertainment. So, it’ll be another component.”

“In 12 months time, PlayStation 4 is still the primary business because it’s the foundational device. PlayStation 4 will still be our primary objective to grow the install base. PlayStation VR is new, everyone wants it, there are a lot of publishers developing for it. But whether it’s going to just go completely nuts early, or if it’s a slow build, time will tell.”

“The PS4 is the fastest selling console ever for PlayStation globally and in Australia, PS4 is the fastest selling console in hardware history”

Als laatste voegde hij nog toe dat de PlayStation 4 alles in huis heeft om voor iedereen interessant te zijn. Grote games? Indie games? Online gamen? Het streamen van oudere games? PS2-games? VR-games? De PS4 heeft het volgens hem allemaal.

“What we’re doing is we’re saying: How do you want to play games? What kind of games do you want to play? Indie games? Big games? Do you want to play online? Do you want to stream older back catalog games? And next year, do you want to play games in VR? It’s the evolution of PlayStation 4 morphing into where the trends are, and to how people want to ingest content now.”