Mededeling – Je hebt ongetwijfeld al een paar reviews online zien verschijnen van Just Cause 3, een game die officieel op 1 december in de winkels lag. Nu hebben wij deze game ook al een tijdje op de redactie en de review had eigenlijk allang online moeten staan. Er is alleen een probleem met Just Cause 3. De performance op de PS4 is dermate slecht, dat het ons belemmert een goede review te kunnen schrijven.

Wat er aan de hand is met Just Cause 3

Er zijn met de PS4-versie van Just Cause 3 namelijk twee hele grote problemen. Laten we beginnen met het grootste euvel; framedrops. De game wordt namelijk praktisch onspeelbaar wanneer er veel explosies op het scherm te zien zijn, wat eigenlijk 70% van de tijd zo is. Als je net begint met Just Cause 3 op de PS4, valt het allemaal wel mee en zul je er niet veel last van hebben, maar na 10+ uur in de game en de missies te hebben gestoken, is het steeds maar erger geworden. Missies veranderen in een slideshow bij veel actie wat ervoor zorgt dat je niet fatsoenlijk de gameplay elementen kunt gebruiken. Het mikken met geweren wordt verdomde lastig, met de grappling hook richten wordt een drama en dit resulteert dus in praktisch een onspeelbare game.

Nu zijn er wat framerate tests op het internet en dan vooral YouTube, maar deze laten slechts het begin van de game zien. Het probleem doet zich echter vooral voor wanneer je gevorderd bent in de game, hoe dit precies kan, dat weten we niet. Op Steam heeft Avalanche Studios al laten weten te werken aan een patch, wat ongetwijfeld ook voor de PS4 zal gelden.

Dan komt er nog een probleem bij, want doordat het af en toe moeilijk te besturen is dankzij de enorme framedrops, ga je regelmatig dood. Op zich valt hier mee te leven, vooral wanneer het komt door je eigen schuld, maar in Just Cause 3 ga je bij elke ‘game over’ op je vuist bijten. Het duurt namelijk goed en wel 2 tot 3 minuten voordat je weer verder kunt met de game, elke keer nadat je doodgaat staar je namelijk erg lang naar een laadscherm. Enorm frustrerend dus, vooral bij de Wingsuit-challenges die behoorlijk tricky kunnen zijn.

En nu?

We wachten met het reviewen van de game totdat er een patch is uitgebracht die de performance van Just Cause 3 aanpakt op de PS4. IGN heeft ervoor gekozen wel een console review te publiceren, die eigenlijk ook alleen maar gaat over de performance problemen van de game. Zij hebben alleen het voordeel dat ze ook een PC-review hebben, die wel dieper op de game in gaat. Die vlieger gaat voor PSX-Sense natuurlijk niet op, want wij willen jullie echt onze ervaringen met de PS4-versie kunnen vertellen. Het probleem is nu alleen dus dat de performance nogal wat roet in het eten gooit, want buiten deze issues om is Just Cause 3 een uitstekende game. Er van genieten blijkt helaas verdomd moeilijk in de huidige staat waarin de game nu verkeert.

Voor diegene die nu dan ook al Just Cause 3 willen halen voor de PS4, laat dit een waarschuwing zijn. Wellicht is het slimmer om even te wachten op een patch die deze problemen aanpakt, want veel plezier ga je niet beleven als een game zoveel moeite heeft met genereren van de juiste weergave. De discussie over hoe erg het is dat games in deze staat worden uitgebracht, die laten we in dit artikel even buiten beschouwing, maar heel blij worden we hier natuurlijk niet van.

Mocht je meer willen weten over de performance van Just Cause 3 op de PS4 – wij hebben immers ook research gedaan om zeker te weten dat wij niet de enige waren – dan kun je terecht bij de onderstaande links vol met community feedback. Voel jezelf ook vrij om hieronder in de comments aan te geven hoe jij Just Cause 3 ervaart op de PS4.

Zodra de patch (binnen aanzienlijke tijd) verschijnt, zullen we de game natuurlijk van een review voorzien.

Framerate PS4 vs. Xbox One

IGN Console Review