Forum

Topic: HDD (hardschijf) vervangen, types en en voorwaarden

Anoniem's avatar

Beste mensen hierbij een topic voor de regels die er zijn voor een hardschijf van een ps3 mocht je deze willen vervangen.

1. aantal GigaBytes (GB):
het maximum aantal gigabytes dat door het unieke iegen fatsysteem van de ps3 herkend wordt is
2,4TB (alhoewel in thorie de hardware van de ps3 tot 30TB aankan alleen de software niet verder gaat op het moment)

de grootste hardschijf nu verkrijgbaar is 640GB

2.groote:
het formaat van de HDD mag maximaal 2,5″ zijn (mits je een passende wilt hebben die net buiten je ps3 hangt, wat ook mogelijk is via verlengkabels). en een hoogte hebben van 9,5mm (je kan ze krijgen tot 14mm)

3. snelheid.
de orginele hardschijf van de ps3 draait op 5400rpm, nu kan je ze ook krijgen van 7200rpm en 10.00rpm.
DOE DIT NIET. op diverse forums hebben mensen problemen met deze schijven, sommige games zullen niet correct meer werken
omdat de ps3 officieel niet compactabel is met deze schijven. als je snelheid wilt zoek dan naar een hardschijf met een flinke cache en snelle toegangssnelheid (waarbij het laatste het belangrijkste is) of kijk bij nummer 5.

[edit]
Selec1 was zo vriendelijk me op de snelheid te wijzen.
ik heb nu persoonlijk onderzoek gedaan naar de hardeschijven.
daarbij kwam ik tot de volgende conclusie:

test is gedaan met een Samung 640GB van 7200rpm en 16mb cache.

oude games vs. nieuwe games: bij oude games iwl het soms problemen geven. deze zijn random en zullen eens in de 4 uur speeltijd voorkomen, bij nieuwe games heb ik dit probleem totaal niet.

fat vs slim: de fat ps3 geeft eerder problemen bij een hoog toerental. dit merk je echter alleen bij het kijken van een film met bd live. die data op slaat op je ps3 hdd. dit kan 1 op de 11 keer fout gaan. (in de test zijn er 3 films gebruikt, elke gaf problemen op een fat, elke film is 30 keer opgestart en is er bd live content geladen. de slim gad geen enkel probleem.

hieruit concudeer ik dat het wel kan een snellere hardeschijf te gebruiken, maar ik het niet aanraad. zeker omdat sony vandaag de dag nog 5400rpm gebruikt.

4. merk:
Het merk maakt eigenlijk niet veel uit, aan te raden is een schijf van Hitachi, Samsung, Seagate, Western Digital of Toshiba te nemen. Maxtor raad ik niet aan aangezien deze nogal tempartuur gevoelig reageren en dus snel kapot gaan in systemen als de ps3.

5. SSD of HDD?
sinds 2008 zijn er ook SSD’s verkrijgbaar, deze zijn veel sneller dan een HDD (ook veel duurder) maar de performancewinst die je eruit haalt kan het waard zijn. laadtijden zijn ruim 3x zo snel (ik spreek uit ervaring) en sommige games die het flink van de instaltie moeten hebben zoals: Metal Gear Solid 4, GTA IV en Heavy rain, werken soepeler, hebben een snellere framerate (gemmideld 5 tot 9 frames per seconde meer. SSD’s zijn er in verschillende snelheden en grootes, ik raad ze aan met de sandforce controller en een grote van 120GB of meer anders zit je er te snel doorheen.

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, voor op of aanmerkingen reageer AUB en ik zal mijn tekst aanpassen met een [edit].
alvast bedankt voor jullie bijdrage.

mijn excusus voor eventueel gemaakte fouten, controleer als eerst of mijn informatie daadwerkelijk klopt, fouten kunnen gemaakt worden en alles verandert dagelijks, in deze digitale wereld is het moeilijk om 100% up-to-date te blijven maar ik doe mijn best.

voor de mensen die gaan vervangen: heel veel succes en game ze daarna verder ;).

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

17 reacties

  1. 270 XP
    fl1pp13's avatar

    Is het tegenwoordig nog mogelijk om een nieuwe schijf erin te doen? Ik hoorde dat Sony bezig was alle USB apparaten te blokkeren, zodat men alleen nog maar officieel Sony spul zou gebruiken. Het zou dan dus niet meer mogelijk zijn om een back-up te maken, waardoor je alles kwijtraakt. Wel een mooie tutorial, maar als ik jou was zou ik een beetje de layout aanpassen en de spelfouten eruit halen, waardoor het lekkerder weg leest. (Dit wil ik ook wel voor je doen, stuur maar een PM)
    Ga zo door!(Y)

  2. 536 XP
    Glennps3's avatar

    is 8mb cache een beetje goed? :http://www.alternate.nl/html/product/Harddisks_2,5_inch_SATA/Samsung/HM641JI/396677/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA&l3=2,5+inch

    Bij Western Digital is dat op dit moment het laagste aantal cache dus ik zou misschien beter gaan voor de 16. Weet je toevallig welke hdd er in de ps3 zit?

  3. 283 XP
    Alycan's avatar

    Is het tegenwoordig nog mogelijk om een nieuwe schijf erin te doen? Ik hoorde dat Sony bezig was alle USB apparaten te blokkeren, zodat men alleen nog maar officieel Sony spul zou gebruiken. Het zou dan dus niet meer mogelijk zijn om een back-up te maken, waardoor je alles kwijtraakt. Wel een mooie tutorial, maar als ik jou was zou ik een beetje de layout aanpassen en de spelfouten eruit halen, waardoor het lekkerder weg leest. (Dit wil ik ook wel voor je doen, stuur maar een PM)
    Ga zo door!(Y)

    Mijn merkloze externe HDD werkt nog gewoon. Dus je zou het gewoon kunnen doen.

  4. 118 XP
    bricefeyenoord's avatar

    ook 8mb staat er op internet http://forums.gametrailers.com/thread/i-wanna-get-this-2-tb-hard-dri/1104284 (laatste bericht van ares 84 op die pagina)

  5. 118 XP
    bricefeyenoord's avatar

    Bij Western Digital is dat op dit moment het laagste aantal cache dus ik zou misschien beter gaan voor de 16. Weet je toevallig welke hdd er in de ps3 zit?

    Ook 8mb staat er op internet http://forums.gametrailers.com/thread/i-wanna-get-this-2-tb-hard-dri/1104284 (laatste bericht van ares84 op die pagina: You are very wrong. The PS3’s standard HDD is 8MB. Most HDD’s are 8MB…….)

  6. 536 XP
    Glennps3's avatar

    Ook 8mb staat er op internet http://forums.gametrailers.com/thread/i-wanna-get-this-2-tb-hard-dri/1104284 (laatste bericht van ares84 op die pagina: You are very wrong. The PS3’s standard HDD is 8MB. Most HDD’s are 8MB…….)

    Oh xD dat weet ik dan ook weer.

  7. 1402 XP
    Selec1's avatar

    3. snelheid.
    de orginele hardschijf van de ps3 draait op 5400rpm, nu kan je ze ook krijgen van 7200rpm en 10.00rpm.
    DOE DIT NIET. op diverse forums hebben mensen problemen met deze schijven, sommige games zullen niet correct meer werken
    omdat de ps3 officieel niet compactabel is met deze schijven. als je snelheid wilt zoek dan naar een hardschijf met een flinke cache en snelle toegangssnelheid (waarbij het laatste het belangrijkste is) of kijk bij nummer 5.

    Dit is volgens mij niet waar. Ik heb ook verschillende succes verhalen gehoord over 7200rpm schijven. Het enige nadeel is dat deze schijven een aantal graden warmer worden dan andere waardoor dus je sneller kans hebt op defecten, voor zowel je harde schijf als je PS3. 10000rpm Schijven zou ik persoonlijk niet doen vanwege de hitte die deze schijven veroorzaken.

    Is het tegenwoordig nog mogelijk om een nieuwe schijf erin te doen? Ik hoorde dat Sony bezig was alle USB apparaten te blokkeren, zodat men alleen nog maar officieel Sony spul zou gebruiken. Het zou dan dus niet meer mogelijk zijn om een back-up te maken, waardoor je alles kwijtraakt.

    Je harde schijf vervangen gaat intern. Je hebt dus niks te maken met USB poorten. Sony blokkeert sommige 3rd party USB apparaten (vanwege de PSJailbreak) maar veel externe harde schijven werken nog gewoon.

    Mooie tutorial! Ik heb hem verplaats naar de juiste sectie.

  8. 43 XP
    JBVisual's avatar

    zijn er mensen die er een zelfgemaakte video op prijs zouden stellen. indien er animo is zal ik uitgebeid stap voor stap bij zowel de fat als de slim de hdd vervangen.

    binnenkort zal er een benchmark verschijnen met daarin de volgende games:
    -Fallout new vegas
    -Gran turismo 5
    -star wars: the force unleashed 2
    -heavy rain
    -killzone 2
    -metal gear solid 4

    als er nog verzoeken zijn voor meer games, dan hoor ik het graag op 17 december start ik met de benchmark tot die dag 17.00 kunnen verzoeken worden ingestuurd via een replay.
    je spel wordt hoe dan ook mee genomen, aangezien ik een collectie heb liggen waar geen enkele titel aan ontbreekt.

    het volgende gaat gebruikt worden:

    ps3 versies:
    PS3 Fat met ps2 ondersteuning (60GB standaart)
    PS3 Fat zonder ps2 onersteuning (40GB standaart)
    PS3 Slim (80GB standaart)
    PS3 Slim second edition (op kleinere nm gebakken hardware zit hier in, het is geen officieele naam maar via het serienummer is dit te zien) (120Gb standaart)

    hardeschijven:
    standaart schijven per ps3
    -samsung 640GB, 7200rpm, 16mb, 4ms
    -Hitachi 500GB, 5400rpm, 16mb, 2ms
    -samsung 320GB, 7200rpm, 8mb, 3ms
    -samsung 500GB, 5400rpm, 8mb, 3ms
    -WD velociraper, 10000rpm, 16mb, 2ms
    -Kingston SSD 80GB
    -OCZ SSD 120GB
    -Intel 80GB
    -Rammvz 200GB

    ik hoor nog van jullie

  9. 3 XP
    petpret's avatar

    ik heb vandaag mijn nieuwe harde schijf binnen. een corsair forse SSD 60GB. Na het plaatsen in de {oude versie 60gb}ps3 krijg ik de melding: de juiste harde schijf is niet aangetroffen.

    is hier nog wat aan te doen of voldoet deze schijf niet?

    had hier goede verhalen over gehoord…

    greetz peter

  10. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    ik heb vandaag mijn nieuwe harde schijf binnen. een corsair forse SSD 60GB. Na het plaatsen in de {oude versie 60gb}ps3 krijg ik de melding: de juiste harde schijf is niet aangetroffen.

    is hier nog wat aan te doen of voldoet deze schijf niet?

    had hier goede verhalen over gehoord…

    greetz peter

    Kan zijn dat die harde schijf niet geschikt is voor de PS3 of dat je hem wellicht niet goed aangesloten hebt. Krijg je ook de mogelijkheid om je HDD te formatteren? Met je PS3.

  11. 3 XP
    petpret's avatar

    Ik was daar dus ook bang voor maar gelukkig nadat ik de harde schijf nog een keer goed in de ps3 drukte kreeg ik de verlossende vermelding: schijf formatteren.

    Om gelijk even wat info te geven over het resultaat:

    had diverse vastloop problemen met de andere schijf tijdens het spelen van gran turismo 5. {nooit problemen gehad met andere spellen of toepassingen} in de menu’s en tijdens pauzeren van een race gebeurde dit vastlopen dus regelmatig.
    Nu een dag getest.. geen vastlopers meer.. terwijl dit dagelijks meerdere keren gebeurde

    GROOT VOORDEEL= laadtijden van de races zijn gehalveerd door deze SSD schijf! Ik raad dit dan ook iedereen aan die zich kapot ergert aan de lange wachttijden.. kosten 60gb harde schijf rond de 120 eurie 120gb kost zo’n 200 euro.. maar goed daar heb je dan ook een nieuwe ps3 voor.

    bedankt voor reactie!

  12. 3 XP
    NightWidow's avatar

    Ik heb ff een vraagje. Ik heb een 60 gb launch ps3 met ps2 backwards compatibility. Nou wil ik er een nieuwe 500 gb hdd inzetten 5400 rpm maar dat haperen in games is dat bij alle games of alleen bij de oude en dan ook bij alle hdd’s of alleen bij een enkeling? Want ik las dat een ps3 sata 1.5 nodig heeft en alle nieuwe disks zijn sata 3.0. Ik vraag me dat gewoon ff af voordat ik er 1 ga kopen. Ik heb al aardig wat research gedaan op internet maar alle topics zijn dan meestal uit 2008. Ik vraag me af hoe dit onderwerp nu ligt in het jaar 2011.

    Ik hoor het graag van iemand 😉

    Alvast bedankt!!

  13. 2259 XP
    iRobbert-'s avatar

    Ik zou nooit een externe usb hdd aansluiten op mn ps3.
    want, dan gaat die sws langzamer vanwege de usb-kabel.
    het is een leuke topic !
    en leerzaam.

  14. 3 XP
    NightWidow's avatar

    Ik bedoelde meer de interne hdd vervangen eigenlijk. Mn externe sluit ik vaak aan en geeft geen problemen hoor. Hij moet alleen wel fat32 zijn geformatteerd.

  15. 844 XP
    thom430's avatar

    Ik heb mijne vervangen, alleen laden bepaalde games nu wat slomer, maar ik heb gewoon een standaard 8mb buffer/cache 5400rpm schijf.
    Iemand een oplossing?

  16. 3 XP
    petpret's avatar

    het is een tijd goed gegaan met de sdd schijf, maar hij ziet de schijf de ene x wel en de andere x niet. dus schiet niet echt op. het erge is dat als ie het doet het ook snel en goed doet. darom wil ik deze graag blijven gebruiken. iemand nog een tip?