Forum

Topic: 2e hands games doorverkopen!!!

Anoniem's avatar

Zou dit nou ook betekenen dat die online codes bij doorverkoop gewoon bruikbaar moeten blijven? Zeer benieuwd waar dit heen zal gaan. Want deze uitspraak schept toch ook een presedent voor iedereen die het niet eens is met de online passen op games.

Consument mag software en games doorverkopen

AMSTERDAM – Consumenten mogen zowel fysieke als gedownloade software en games doorverkopen. Dat heeft het Europese Hof van Justitie dinsdag bepaald. De uitspraak geldt ook voor fysieke software.
Dat uitgevers Europese consumenten proberen van het doorverkopen te weerhouden is niet rechtsgeldig.

Het recht van exclusieve distributie aan de consument verdwijnt namelijk zodra de transactie tussen deze persoon en de uitgever is voltooid, omdat het eigendomsrecht van het digitale exemplaar op dat moment aan de koper wordt overgedragen.

Kanttekening is dat het digitale exemplaar dat doorverkocht wordt, door de verkoper niet meer gebruikt mag worden en onklaar moet worden gemaakt. Er mag maar één werkende kopie overblijven.

Licentiecode

Aangezien digitale exemplaren van games en software veelal werken met een eenmalig bruikbare licentiecode, is doorverkoop op dit moment niet mogelijk. Mogelijk worden partijen als Valve en Electronic Arts, de platformhouders van Steam en Origin, verplicht hun gebruikersovereenkomst aan te passen op basis van de wetgeving.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

5 reacties

  1. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    zoals het er staat klopt het idd wat je zegt. Maar of dit werkelijk door zal gaan is maar de vraag.. ik denk dat ontwikkelaars dan ook weer een rechtszaak gaan aanspannen omdat ze inkomsten verlies hebben.

  2. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Ik denk dat het juist alleen maar erger wordt.

  3. 440 XP
    Zocalox's avatar

    De EU heeft dat gisteren bepaald, je zult de uitgevers nu niet meer horen maar als er iemand werk van maakt en bijvoorbeeld EA aanklaagt staan zij in het nadeel en zullen dit waarschijnlijk moeten veranderen.

  4. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Theoretisch wellicht wel, maar ik moet de eerste gamer nog zien die de handschoen oppakt, en inderdaad een uitgever aan gaat klagen. Kost een boel geld en tijd, voordat je je gelijk kan halen.

  5. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Kost mij teveel geld en zo lang hou ik het toch niet uit 😛
    financieel gezien dan 😛