Forum

Topic: illegale software

Anoniem's avatar

Hallo mede forum bezoekers,

Ik weet niet helemaal of de titel past, maar ik heb een probleem. Op school hebben wij allemaal een mooie laptop waar we alles op kunnen installeren en doen. Helaas komt er na 5 jaar een controle op illegale software. De controle is al bij 2 andere scholen gebeurt en wij, op mijn school, hebben de garantie dat we er dit school jaar ook mee te maken krijgen.

Nou heb ik niet ontzettend veel illegale games of iets anders in het totaal, maar wel heb ik office illegaal. Weet iemand een manier om het te ‘hiden’ voor een controle, of heeft iemand een gratis alternatief? Ik vind open office er wel heel ouderwets uitzien, wel heb ik pages legaal (via school) maar ik wil mijn Windows computer niet buiten sluiten. Ik werk namelijk voornamelijk op mijn Windows.

Het duurt nog wel even voordat er een controle komt, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het gaat trouwens om een Mac laptop (op snow leopard). Ook vroeg ik me af of ze kunnen klagen over het programma utorrent. Het lijkt me wel, ookal is het niet illegaal geïnstalleerd.

Laurens

-edit-
Het liefst ook iets met een Nederlandse spelling check, typ bijna elk woord fout. :p

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

17 reacties

  1. 440 XP
    Scholtenbrau's avatar

    1. Wat heb jij een kinderachtige school man! Wow…

    2. Neem aan dat het je eigen laptop is? Dan is het jouw eigendom, dus mag je zelf bepalen wat erop staat. School heeft het recht niet in je laptop te gaan zitten kijken. Maar sowieso, alleen het uploaden is illegaal, downloaden ‘mag’. 😉 Maar eigenlijk zou ik niet weten hoe ze kunnen zien dat het om een ‘illegaal’ programma gaat.

  2. 253 XP
    lauwie's avatar

    De controle gebeurt (voor zover ik weet) door een externe organisatie. En het is niet mijn laptop. Ik betaal schoolgeld en een verzekering, zo krijg ik een laptop i.p.v. boeken. Hun repareren hem ook en aan het eind van de havo zou ik hem over kunnen kopen voor een heel zacht prijsje. Dit had ik inderdaad wel in het topic kunnen zetten.

    Het lijkt mij ook vrij makkelijk te zien of iemand office betaald heeft. Bij de product key, of de activering staat vast wel iets geks. (zij hebben er wel verstand van)

  3. 67 XP
    Sinner's avatar

    uTorrent kunnen ze (wettelijk gezien) niks over zeggen eigenlijk, dat programma kan je
    namelijk ook gebruiken om “legale” bestanden mee te downloaden. Wat office betreft zou
    het het makkelijkst zijn om even gewoon office te uninstallen en, nadat de controle is geweest,
    opnieuw te installeren. Uninstallen/installen duurt hooguit 10 minuten en werkt 100%.

  4. Management - 1314 XP
    Dexter145's avatar
  5. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    http://www.openoffice.org/nl/ Gratis en legaal!

    Daar weet hij al van en wilt hij juist niet…

    OT: Uhm dan is het nog steeds officieel eigendom van de school zelf en bepalen hun uiteindelijk wat er gebeurd.
    Uninstallen en goed kijken bij de schijf zelf of er nog wat bewaard word. Utorrent mag je inderdaad gewoon laten niks mis mee:)
    Je kan ook gewoon een back up maken en eventueel een fresh reset doen dan is alles weg en wanneer het voorbij is de back up er weer opzetten

  6. Management - 1314 XP
    Dexter145's avatar

    Daar weet hij al van en wilt hij juist niet…

    Ik zie het ja, helemaal overheen gelezen 😛

  7. 94 XP
    Maks-PSVita's avatar

    Daar weet hij al van en wilt hij juist niet…

    OT: Uhm dan is het nog steeds officieel eigendom van de school zelf en bepalen hun uiteindelijk wat er gebeurd.
    Uninstallen en goed kijken bij de schijf zelf of er nog wat bewaard word. Utorrent mag je inderdaad gewoon laten niks mis mee:)
    Je kan ook gewoon een back up maken en eventueel een fresh reset doen dan is alles weg en wanneer het voorbij is de back up er weer opzetten

    Wat saidddd zegt lijkt me inderdaad een erg goed idee. Een vriend van me heeft een soortgelijk probleem, maar die heeft gewoon een externe harde schijf voor zijn games, films, muziek e.d.. Als hij deze nodig heeft, sluit hij de harde schijf aan via USB en kan hij gaan spelen. Genoeg gehad? USB eruithalen en niemand merkt er iets van. Je schoolspullen kun je gewoon op de interne harde schijf laten staan, want daar hoeven ze niks mee.

    Ik zou gewoon ff op internet rondkijken, volgens mij heb je al een vrij simpele harde schijf voor 50€. Hoop je geholpen te kunnen hebben, als je nog vragen hebt, ik probeer zo snel mogelijk te antwoorden 🙂

  8. 253 XP
    lauwie's avatar

    Bedankt voor iedereens hulp. Ik zal in wel even office uninstallen tot de controle, maar het kan nog even duren voordat er een controle komt. Ga wel over op open office, maar kun je office ook installeren op een 16 gb usb stick? lijkt me niet aangezien er geen OS op staat.

    Google is my friend op dit moment.

  9. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Bedankt voor iedereens hulp. Ik zal in wel even office uninstallen tot de controle, maar het kan nog even duren voordat er een controle komt. Ga wel over op open office, maar kun je office ook installeren op een 16 gb usb stick? lijkt me niet aangezien er geen OS op staat.

    Google is my friend op dit moment.

    kan wel office 2010 starter maar is erg beperkt.

  10. 91 XP
    Srakkars's avatar

    Volgens mij kan je gewoon een legale licentie op internet zoeken, als je goed zoekt.

  11. 67 XP
    Sinner's avatar

    Waarom koop je trouwens niet gewoon een office pakket als student zijnde?

    Geen gezeur meer aan je hoofd en het kost je nog geen 5 tientjes..

  12. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Wat Sinner zegt… Gewoon kopen voor die paar tientjes, ben je van al het gezeur af.

  13. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Illegale software schaadt vele inkomens.
    Maar over uTorrent (of beter gezegd, µTorrent), dat mag gewoon.

    Torrents zijn niet echt illegaal te noemen, veel gratis Software (Linux, etc.) gaan ook via Torrents, om bandbreedte te besparen.

  14. 202 XP
    askanan's avatar

    utorrent is een legaal programma, dat je er iligale programmas mee kan downloaden heeft er niks mee te maken. Ik zou zeggen als jou laptop eigendom is van de school dat je best alle illigale software wegsmijt of vervangt door legale, was het jou eigen pc dan was dit een compleet ander vehaal, dan had de school een bevelschrift nodig van een rechter om in jouw computer te mogen kijken en die geven dat niet zomaar.

  15. 67 XP
    Sinner's avatar

    Ohja, dat openoffice er “ouderwets uitziet” is imho echt een drogreden..
    Het is een uitstekende gratis vervanger voor MS-Office.

  16. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    OpenOffice was goed in de Sun tijdperk.
    Nu dat Oracle Sun heeft overgenomen, zijn alle Linux gebruikers overgestapt op LibreOffice.

  17. 2457 XP
    peyj's avatar

    Vraag na of je school surfspot ondersteunt, daar kunnen studenten namelijk vaak veel goedkoper software aanschaffen.

    Maar je werkt dus op een mac? Is de windows die je draait binnen je mac dan wel legaal? Straks vallen ze daar ook nog over.

    Als ik eigenlijk eerlijk moet zijn vind ik het een beetje bullshit dat je school zo’n controle krijgt en dat ze daarbij ook de laptops van studenten gaan controleren. Als jij office nodig bent voor je opleiding en de laptop is van school laat hen dan mooi een legale versie regelen. Ik neem aan dat jij of je ouders ook een contract hebben getekend voor die laptop, zoek dat contract is op en lees door wie er verantwoordelijk voor is. Misschien kan je op die manier zelf nog weigeren dat iemand jouw laptop onderzoekt.

    Allerlaatste wat ik voor je kan bedenken is twee medestudenten zoeken die in het zelfde schuitje zitten. En gewoon met z’n drieën office kopen die je op 3 pc’s mag installeren.