Forum

Topic: Welke laptop specs zijn nodig?

Anoniem's avatar

Hallo allemaal,

Ik zit erover te denken om een laptop aan te schaffen, maar ik heb zelf totaal geen verstand van welke specificaties nou een beetje goed zijn voor laptops. Vandaar mijn vraag: welke specs moet een laptop nou toch echt wel hebben om aan mijn eisen te voldoen?

Wat wil ik op de laptop doen?
Allereerst wil ik er aardig op kunnen gamen. Ik hoef echt niet de nieuwste en zwaarste games zoals BF3 ofzo, maar ik wil er wel gewoon op kunnen gamen, games zoals een aantal COD’s of een leuke racegame. Ik hoef de games ook niet per se op ultra settings. Medium tot high is genoeg. Verder wil ik op de laptop snel kunnen internetten en tekst verwerken.

Wat voor budget heb ik?
Budget ben ik nog niet over uit. Hangt er dus ook vanaf wat voor specs de laptop moet hebben om aan mijn eisen te voldoen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

23 reacties

  1. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Mijn laptop:

    Acer V3-571G

    Processor: Intel Core i7
    Processorversie: 3610QM
    Kloksnelheid: 2,3 GHz
    Turbo Frequency: 3.3 GHz

    Intern geheugen: 6GB
    HDD: 500GB

    Beeldscherm: 15,6″
    Formaat: 1366×768 HD (LED Backlight)
    Videokaart: Nvidia GT640M 2GB

    Ik kan BF3 op Ultra spelen, zonder lagg, maar op High speelt het wel wat soepeler (meer FPS). De laptop heeft me €850 gekost destijds, maar is nu te koop voor minder dan €800 volgens mij. De laptop kan alle games die ik er op heb sowieso makkelijk aan op High settings. (Denk aan Sleeping Dogs, Far Cry 3, Hitman Absolution, Need for Speed: Most Wanted) Dus CoD kan je er sowieso op spelen want de graphics van die games lopen 7 jaar achter op de huidige High-end graphics van (bekende) games.

    Hopelijk heb je hier wat aan. 😉

  2. Redacteur - 2251 XP
    aarjen116's avatar

    Thx! Ik heb nu in ieder geval wat om te vergelijken! Mijn budget is echt geen 600 euro, maar ik hoef dus ook niet zulke spellen te draaien. Misschien kan ik wel wat vinden. Bedankt in ieder geval!

  3. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Mijn laptop:

    Acer V3-571G

    Processor: Intel Core i7
    Processorversie: 3610QM
    Kloksnelheid: 2,3 GHz
    Turbo Frequency: 3.3 GHz

    Intern geheugen: 6GB
    HDD: 500GB

    Beeldscherm: 15,6″
    Formaat: 1366×768 HD (LED Backlight)
    Videokaart: Nvidia GT640M 2GB

    Ik kan BF3 op Ultra spelen, zonder lagg, maar op High speelt het wel wat soepeler (meer FPS). De laptop heeft me €850 gekost destijds, maar is nu te koop voor minder dan €800 volgens mij. De laptop kan alle games die ik er op heb sowieso makkelijk aan op High settings. (Denk aan Sleeping Dogs, Far Cry 3, Hitman Absolution, Need for Speed: Most Wanted) Dus CoD kan je er sowieso op spelen want de graphics van die games lopen 7 jaar achter op de huidige High-end graphics van (bekende) games.

    Hopelijk heb je hier wat aan. 😉

    Op wat voor resolutie speel jij? Sorry staat erbij 😛

  4. 1150 XP
    DarkElement's avatar

    Als je minimaal maar dual core hebt, 6 tot 8 gb ram, een fatsoenlijke videokaart en een grote hardeschijf dan zit je wel aardig goed.

    Dit lijkt me bijvoorbeeld een heel aardig ding, staat in de top 10 laptops van Coolblue:

    http://www.laptopshop.nl/product/232562/category-1560-top-10/hp-pavilion-g6-2051sd.html

    heeft o.a. 6gb ram, 1 tb harde schijf (1000gb dus) en een hele dikke videokaart (2 zelfs) voor dat geld 🙂

  5. Redacteur - 2251 XP
    aarjen116's avatar

    Bedankt voor je reactie. De laptop ziet er goed uit. Er is echter één probleem: mijn budget is niet zó groot. Helaas. Maar nogmaals bedankt.

  6. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Bedankt voor je reactie. De laptop ziet er goed uit. Er is echter één probleem: mijn budget is niet zó groot. Helaas. Maar nogmaals bedankt.

    Als je games van anno 2012-2013 op je laptop op medium/high wilt spelen ben je echt al snel meer dan €500 kwijt hoor.

    Op wat voor resolutie speel jij? Sorry staat erbij 😛

    Haha, ja 1366×768 HD dus, haha. Maar soms speel ik ook op een extern Full HD scherm. 😉

  7. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Minimaal I5 processor ! ( als je in de intel kant wilt zitten, over amd kan ik weinig zeggen ) i7 zou mooi zijn maar is vaak 100€ duurder. Verder raad ik je een Nvidea geforce kaar aan, welke moet je zelf een beetje kijken wat in je budget past etc. Ik zelf heb de 610m, nou niet een denderend beest maar goed genoeg voor de gemiddelde games.

  8. 358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    Bedankt voor je reactie. De laptop ziet er goed uit. Er is echter één probleem: mijn budget is niet zó groot. Helaas. Maar nogmaals bedankt.

    sorry, maar voor minder dan 500 euro kan je geen laptop vinden waarop je kan gamen. als je een budget hebt van 300 euro mag je blij zijn dat hij farmville aankan (oke misschien wat overdreven, maar meer dan farmville zal er niet inzitten In ieder geval) en met 400 euro geluk als er überhaupt een losse grafische kaart in zit. Mijn advies is dan ook: even door sparen. als je een beetje fatsoenlijk wilt gamen zal je toch minimaal +-600 euro bij elkaar moeten sparen.

    Nog een paar richtlijnen die handig zijn aan te houden als je in het vervolg opzoek gaat naar een laptop:

    1: Geen Acer. de laptop op zich is goed maar staat bekend om slechtste service ever als er daadwerkelijk iets mis is.
    2: Met Asus zit je wat betreft kwaliteit en service zeker goed en is ook s’werelds beste laptopmerk. (niet alleen mijn mening maar ook met vele awards bekroont)
    3: kies absoluut voor een intel processor. Ik heb zelf ervaring met 3 AMD processoren en ze hadden allemaal hetzelfde euvel: de prestaties nemen zeer snel af. Dat is bij een desktop een niet al te groot probleem, aangezien je er dan gewoon weer een nieuwe in zet, maar dat is een duur grapje en in laptops ook niet mogelijk.
    4: aangezien je meer wilt doen dn farmville moet je een losse grafische kaart hebben. welke je van AMD kan nemen weet ik niet (ben Nvidia fan en weet dus ook alleen de specs van die GPU’s) maar van Nvidia is een GT540m of hoger of een GT620m of hoger zeker aan te raden.

    Disclaimer: Mijn adviezen zijn gebaseerd op ervaring en kennis die ik opgedaan heb van hardware.info en tweakers.net. Ik kan niet garanderen dat alles 100% klopt, maar als het niet klopt zit het wel erg dichtbij de daadwerkelijke cijfers / waarheid.

    Hopelijk ben je hiermee geholpen.

    Have A Nice Day,
    MTR (Marc Ravesteijn)

  9. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    sorry, maar voor minder dan 500 euro kan je geen laptop vinden waarop je kan gamen. als je een budget hebt van 300 euro mag je blij zijn dat hij farmville aankan (oke misschien wat overdreven, maar meer dan farmville zal er niet inzitten In ieder geval) en met 400 euro geluk als er überhaupt een losse grafische kaart in zit. Mijn advies is dan ook: even door sparen. als je een beetje fatsoenlijk wilt gamen zal je toch minimaal +-600 euro bij elkaar moeten sparen.

    Nog een paar richtlijnen die handig zijn aan te houden als je in het vervolg opzoek gaat naar een laptop:

    1: Geen Acer. de laptop op zich is goed maar staat bekend om slechtste service ever als er daadwerkelijk iets mis is.
    2: Met Asus zit je wat betreft kwaliteit en service zeker goed en is ook s’werelds beste laptopmerk. (niet alleen mijn mening maar ook met vele awards bekroont)
    3: kies absoluut voor een intel processor. Ik heb zelf ervaring met 3 AMD processoren en ze hadden allemaal hetzelfde euvel: de prestaties nemen zeer snel af. Dat is bij een desktop een niet al te groot probleem, aangezien je er dan gewoon weer een nieuwe in zet, maar dat is een duur grapje en in laptops ook niet mogelijk.
    4: aangezien je meer wilt doen dn farmville moet je een losse grafische kaart hebben. welke je van AMD kan nemen weet ik niet (ben Nvidia fan en weet dus ook alleen de specs van die GPU’s) maar van Nvidia is een GT540m of hoger of een GT620m of hoger zeker aan te raden.

    Disclaimer: Mijn adviezen zijn gebaseerd op ervaring en kennis die ik opgedaan heb van hardware.info en tweakers.net. Ik kan niet garanderen dat alles 100% klopt, maar als het niet klopt zit het wel erg dichtbij de daadwerkelijke cijfers / waarheid.

    Hopelijk ben je hiermee geholpen.

    Have A Nice Day,
    MTR (Marc Ravesteijn)

    Ik heb hier 3 Acer computers. Alleen met de Acer laptop met een AMD processor heb ik problemen, dus op dat punt ben ik het met je eens, maar verder zijn Acer computers gewoon goed, en worden ze volgens mij zelfs enorm ondergewaardeerd. 🙂 Acer is dus een prima keuze. Vooral een laptop van de V3-571G serie. 😉

    Je wilt trouwens geen Nvidia GT620M hebben voor het gamen, maar een GT540M is wel zeer goed om te gamen. Als je toch voor een videokaart van de Nvidia 600M-serie wilt gaan voor het gamen, (= nieuwste generatie) dan is de eerste videokaart die in aanmerking komt de GT630M. (Om games anno 2012 op medium, misschien high te spelen dus) 😛

  10. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Lol maar waar en hoe zet je al die settings aan van Ultra-High etc? 😛

    Die HP Pavillion G6 ziet er ook nice uit, standaard zit voor school zit daar ook gewoon op ( Word. Powerpoint etc )?
    Windows 7 vind ik nicer dan 8 dus das ook voordeel.

  11. Redacteur - 2251 XP
    aarjen116's avatar

    Iedereen bedankt voor de reacties!
    Aangezien een laptop mij toch wat te duur wordt, ga ik denk ik maar een gewone mooie pc aanschaffen. Als je een pc hebt met dezelfde specs, kost het je redelijk wat minder dan een laptop met diezelfde specs. Ik ga eens rondkijken, mochten jullie nog suggesties hebben voor een niet al te dure, maar goede pc om wat op te kunnen gamen hoor ik ze graag!

  12. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Lol maar waar en hoe zet je al die settings aan van Ultra-High etc? 😛

    Die HP Pavillion G6 ziet er ook nice uit, standaard zit voor school zit daar ook gewoon op ( Word. Powerpoint etc )?
    Windows 7 vind ik nicer dan 8 dus das ook voordeel.

    Met games bedoel je? Gewoon, in het menu van een game naar opties en dan graphics/video ofzo aanklikken, en dan kan je alle graphics instellingen wijzigen. 😛 Dat weet je toch wel? xD

    Nee, Microsoft Office zit bijna nooit standaard op een computer. Dus dat zou je moeten kopen/downloaden. Windows 7 vind ik ook veel beter dan Windows 8. Windows 8 heeft gewoon te veel gebreken op een laptop of pc, zoals de start button die er niet is. 😛

  13. 2457 XP
    peyj's avatar

    Met games bedoel je? Gewoon, in het menu van een game naar opties en dan graphics/video ofzo aanklikken, en dan kan je alle graphics instellingen wijzigen. 😛 Dat weet je toch wel? xD

    Nee, Microsoft Office zit bijna nooit standaard op een computer. Dus dat zou je moeten kopen/downloaden. Windows 7 vind ik ook veel beter dan Windows 8. Windows 8 heeft gewoon te veel gebreken op een laptop of pc, zoals de start button die er niet is. 😛

    Af en toe vind je Office Starten op een pc of laptop. Dan heb je volgens mij alleen Word en Excel, maar met vorse beperkingen erop. Iets voor mensen die wel een brief of iets dergelijks moeten typen, maar nooit alle functies uit office ooit zou benutten. Mochten je office graag legaal in de winkel willen kopen. Ga dan altijd voor de CD versie! Ook al koop je een mini of ultra book zonder cd drive. Je hebt dan namelijk voor 2 tientjes meer mag je die office versie op 3 pc’s activeren.

    En je kan wel een redelijke laptop komen voor rond de 400 -500 euro waarop je kan gamen. De tip is goed winkels in de gaten te houden. Soms gaan laptops die misschien al een jaar in het magazijn staan voor ruim 100 – 200 euro goedkoper weg. Moet je wel net het geluk hebben dat een winkel bij jou uit de buurt zoiets net op voorraad heeft. (gebaseerd op ervaring toen ik nog in een elektronica winkel werkte). Voor pc’s geld hetzelfde trouwens ;). Als je nog kan wachten met het kopen van laptop tot aan de zomer. In de schoolvakantie zijn vaak back-to-school aanbiedingen.

    Om de merken discussie nog even aan te wakkeren. Acer stond lang bekend als slechte service maar in die 2 jaar dat ik in een winkel heb gewerkt gezien dat ze zich snel laten ompraten wanneer het op garantie aankomt (lees: ze geven mensen sneller gelijk in het feit ze recht op garantie hebben). Ik heb zelden meegemaakt dat het lang duurde (1 of 2 gevallen). Dus service is goed, kwaliteit is vaak redelijk tot goed afhankelijk van model. Van een laptop die 300 euro koste hoef je ook geen top kwaliteit te verwachten.. HP is vaak kwalitatief toch iets beter in afwerking, maar accu’s zijn meer een probleem. Tot slot Packerd Bell.. PB is een merk dat vooral voordelige laptops maakt. Zien er vaak leuk uit, maar goedkoop afgewerkt = snellere slijtage aan je body.. Dat wil dus zeggen dat het mooie rode randje om je toetsenbord snel wegsluit en de zwarte kleur er onderdoor komt. PB valt onder acer dwz dat je dus ook Acer service krijgt en dat is gewoon goed. Punt blijft alleen dat PB laptops 50 – 100 euro goedkoper aanbiedt tenopzichte van bijvoorbeeld HP met dezelfde specs. Deze bezuiniging komt ergens vandaan en het kan zijn dat bepaalde series gewoon problemen hebben, dus doe je research als je laptop koopt. 9 van de 10 laptops die ik verkocht was een PB. Hoofdzakelijk omdat deze goedkoper was of dat ze het ontwerp wat mooier vonden (het zijn vaak mooie laptops). Dus dan is het ook niet gek dat hier een merendeel van terug komt want het is de meest verkochte. Dat praat niet goed dat ze stuk gaan.. Maar het blijft techniek en techniek kan in de steek laten. Maar in de meeste gevallen was het een fout van de eigenaar en eigen fout is geen garantie. Maar zoals gezegd doe altijd research naar het type laptop dat je gaat kopen (zeker bij goedkopere).

  14. 202 XP
    askanan's avatar

    kwa cpu zou ik zeker voor een intel i5,i7 series gaan. als grafische kaart zou ik toch opteren voor een midrange kaart, 640/50 of 550/60, voor RAm zit je zeker goed met 8gb meer is vrijwel nutteloos tenzij je veel videos rendert :P.
    Opslag zou ik kieze voor een ssd voor een snelle windows boot,moet geen heel grote zijn want voor data opslag kan je altijd een externe hd aanschaffen later dus ik zou niet te veel kijke naar de grote van de interne hd.

    in ieder geval wil je een deftige laptop die een paar jaren competitief blijft dan moet je toch kijke van een budget van tussen de 800-1000 euro, wil je een gaming laptop dan gaan prijze vaak 1500+
    van merken kan ik je enkel aanraden van te kijken naar asus, msi of toschiba, andere merken zijn daarom niet slechter ma bij deze 3 heb ik goede ervaringen gehad, vermijd echter sony laptops, duur en minder betrouwbaar!

  15. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Kzit ook te kijken rond de 500 die aardig kan gamen.
    Die HP serie lijkt goed, kijk ook nog even verder op andere sites.
    Tzou ook nice zijn als Microsoft Office er standaard op zat.
    Maarja BF3 High zou wel nice zijn ( thanks Patty haha tuurlijk ), maar kwacht nog even ( AH Moneyyzzz 😛 ) maar ook voor de aanbiedingen, als iemand nog suggesties heeft, graag! 😉

  16. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    http://gamepc.nl/

    Leuke site voor erg leuke PC’s 😉

  17. 145 XP
    Out_Of_Ammo's avatar

    Mijn laptop is onlangs gestolen geweest en ik zoek dus ook een vervangin, ditmaal eentje die wel kan gamen. mijn budget is maximum 800-900 euro denk ik, en ik wil voor een keer toch wel hedendaagse games op high kunnen draaien. liefst dan ook nog met een degelijke schermomvang, maar ik begrijp dat de prijs nogal snel kan oplopen. iemand goeie tips, ik ben echt niet goed in dit soort zaken

  18. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Mij hetzelfde dus voor 500 eu 😛
    Dacht aan die HP Pavilion G6 http://www.laptopshop.nl/product/232562/category-1560-top-10/hp-pavilion-g6-2051sd.html
    maar als jullie andere hebben of op deze iets aan te merken hebben hoor ik het graag, evenals wat ie ongeveer kan draaien. 🙂

  19. 1034 XP
    mickvl's avatar

    Het gaat er niet echt om wat nodig is, het gaat er meer om wat jij belangrijk vindt. Prestaties tegen graphics.

  20. 145 XP
    Out_Of_Ammo's avatar

    ik wil een degelijke snelle laptop, maar ik denk dat vanaf het moment dat je met een i5 of i7 processor zit je al meer dan genoeg hebt. maar ik wil naast het gewone spul ook eens deftig kunnen gamen, ik heb al een paar steam games die ik voordien zelf nooit kon draaien. liefst wil ik het op high tot beter kunnen draaien qua graphics, maar met laptops ben je nooit zeker

  21. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    ik wil een degelijke snelle laptop, maar ik denk dat vanaf het moment dat je met een i5 of i7 processor zit je al meer dan genoeg hebt. maar ik wil naast het gewone spul ook eens deftig kunnen gamen, ik heb al een paar steam games die ik voordien zelf nooit kon draaien. liefst wil ik het op high tot beter kunnen draaien qua graphics, maar met laptops ben je nooit zeker

    Wat is je budget? Voor ongeveer €1000 kan je makkelijk een Gaming laptop kopen die iedere game anno 2012/2013 aan kan op Very High/Ultra met veel FPS.

  22. 145 XP
    Out_Of_Ammo's avatar

    liefst rond de 800 euro, 900 vind ik al veel worden. tenzij die van 900-1000 echt stukken beter zijn dan de beste die ik vind voor 800. Ik ben wel een ramp in het zoeken van die dingen, en nu met de examens heb ik ook niet echt de tijd om er mn hoofd over te breken.
    Nog een extra detail, ik woon in belgie, dus nederlandse sites mogen wel gepost worden, maar ik zal wrs een belgisch alternatief moeten zoeken als ik niet te veel import wil betalen

  23. 358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    Ik heb hier 3 Acer computers. Alleen met de Acer laptop met een AMD processor heb ik problemen, dus op dat punt ben ik het met je eens, maar verder zijn Acer computers gewoon goed, en worden ze volgens mij zelfs enorm ondergewaardeerd. 🙂 Acer is dus een prima keuze. Vooral een laptop van de V3-571G serie. 😉

    Je wilt trouwens geen Nvidia GT620M hebben voor het gamen, maar een GT540M is wel zeer goed om te gamen. Als je toch voor een videokaart van de Nvidia 600M-serie wilt gaan voor het gamen, (= nieuwste generatie) dan is de eerste videokaart die in aanmerking komt de GT630M. (Om games anno 2012 op medium, misschien high te spelen dus) 😛

    Misschien kwam het niet duidelijk over, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat Acer prima spullen heeft. Maar, zoals ieder merk, gaat er ook wel is iets kapot en als dat het geval is schijnt de service van Acer erg slecht te zijn, vooral in vergelijking tot de super service van Asus.

    Wat betreft de videokaarten. hehe, typo ^.^” dat moest idd de GT 630m zijn 😛