Forum

Topic: PS3 laadt disks bijna niet meer

Anoniem's avatar

Sinds een paar maanden begint mijn PS3 (250GB slim) steeds moeilijker spellen op disk te lezen.
Soms moet ik de disk 10keer eruit en soms duurt t dan gewoon bij elkaar 15min voordat ie de disk leest.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Want als het zo doorgaat ben ik bang dat ie over een tijdje de disks helemaal niet meer leest :/

Mvg,
Valentino

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

16 reacties

  1. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik heb hetzelfde.. Tenminste bij mij lijkt het net alsof die de disc laadt halverwege stopt en weer opnieuw begint. Op een gegeven moment herplaatst die ook de disc en begint het weer. Gebeurt niet altijd, maar helaas veel te vaak.. Ik heb het kunnen oplossen met een reinigingsdisc te gebruiken maar dat hielp maar voor een dag of 2..

  2. 393 XP
    Dj_Kramer's avatar

    uit elkaar halen en de bleuray schoonmaken.
    heb ik laatst ook gedaan en het heeft echt geholpen 🙂
    het kan er ook mee te maken hebben of je rookt.
    zo ja dan zal dat het hoogst waarschijnlijk zijn dat je bleuray lens vies is.
    en anders vage stofdeeltje.

    dus gewoon uit elkaar schroeven (staan wel filmpjes op youtube) en schoonmaken 😉

  3. 436 XP
    ScantraxX26's avatar

    Klinkt je drive ook wst harder? Als dat het geval is dan denk ik dat je Blu ray drive een beetje op zijn einde aan het lopen is. Ik had namelijk precies hetzelfde als dat jij hebt, en na verloop van tijd wilde mn drive helemaal niet meer en klonk het alsof die de opstartcyclus niet wilde doen. Alsof de disc niet aan wilde zwengelen zeg maar. Maar laten we hopen dat het een vuiltje is 😀

  4. 377 XP
    Valentino1994's avatar

    Ik heb hetzelfde.. Tenminste bij mij lijkt het net alsof die de disc laadt halverwege stopt en weer opnieuw begint. Op een gegeven moment herplaatst die ook de disc en begint het weer. Gebeurt niet altijd, maar helaas veel te vaak.. Ik heb het kunnen oplossen met een reinigingsdisc te gebruiken maar dat hielp maar voor een dag of 2..

    Dit klinkt echt super bekent, hij laadt inderdaad half dan stopt ie met veel geluid, begint ie opnieuw en dan houd ie er weer mee op…
    Gebruik je die disk dan nu regelmatig?
    alvast bedankt voor je reactie 😀

    @Dj_Kramer
    Nah IK rook niet maar mijn moeder wel… 😛
    Zal eens eerst een cleaningdisk gebruiken en anders dan op youtube kijken hoe ik de lens schoon moet maken, bedankt voor je reactie ;P

    @ScantraxX26
    Ja, ik hoop dat het gewoon komt omdat de lens vies is…
    Want anders zal ik een nieuwe PS3 moeten kopen of m laten repareren?
    Wat heb jij gedaan?
    Alvast bedankt 🙂

  5. 436 XP
    ScantraxX26's avatar

    @Valentino1994 : Ik heb hem eerst schoongemaakt, bleek dat dat niet de oplossing was. Heb vervolgens gekeken welk model ps3 dat ik had en daar de blu ray drive voor besteld. Toen duurde het wachten te lang en ben ik maar een nieuwe ps3 gaan halen :p. Maar pas echt op mocht je besluiten om je drive te vervangen. Je hebt namelijk de basisplaat waar de drive aan vastzit standaard van je oude ps3 nodig, en je moet weten welk type drive je hebt, anders weet je niet welke je moet bestellen. Maar laten we hopen dat we het daar verder niet over hoeven te hebben en dat je kistje na een schoonmaakbeurtje zn werk weer goed gaat doen 🙂

  6. 377 XP
    Valentino1994's avatar

    @ScantraxX26 Ah oke, ik hoop dat het idd gewoon schoon gemaakt hoeft te worden en dat die dan weer spellen leest zonder problemen 😀

  7. 2457 XP
    peyj's avatar

    Dit klinkt echt super bekent, hij laadt inderdaad half dan stopt ie met veel geluid, begint ie opnieuw en dan houd ie er weer mee op…
    Gebruik je die disk dan nu regelmatig?
    alvast bedankt voor je reactie 😀

    Zou ik eigenlijk wel moeten :P. Maar heb nu al eventjes niet meer gedaan. De laatste tijd doet die het wel minder vaak. Maar het hielp aanzienlijk bij mij al was het tijdelijk. Ik heb ook overwogen de lens schoon te maken of anders de drive zelf te vervangen.. Maar ik zag dat met name de lens vervangen erg lastig kan zijn.. Ik zag bijvoorbeeld op 1 filmpje dat er een bepaald veertje bij de blu-ray drive kan wegspringen en als dat gebeurt het heel moeilijk is die er weer goed in te krijgen.. Vandaar dat ik dat heb uitgesteld. Mn PS3 doet het verder nog prima en met PS+ erbij hoef ik niet altijd met een schijfje te spelen;). Maar het kan soms vervelend zijn als het lang duurt voordat de disx wordt gepakt. Wat ook helpt is je PlayStation aan te zetten zonder een disc en dan na een paar minuutjes deze er pas in te doen. Maar het zijn geen vaste oplossingen.

    Laatst liep ik ook tegen dit aan.. Ik zette mn PS aan en weer dat die de disc wou laden en niet lukte. Maakte van mij niet want ik wou toch Okami spelen die ik had gedownload uit de Store. Dus mn PS pruttelt nog wat met die disc en start dus een spel op waarvoor geen disc nodig is. Direct na het starten loopt mn hele PS vast en moest ik ‘m dus via de aan/uitknop uitzetten. Dus dat vond ik wel bijzonder..

  8. 377 XP
    Valentino1994's avatar

    Laatst liep ik ook tegen dit aan.. Ik zette mn PS aan en weer dat die de disc wou laden en niet lukte. Maakte van mij niet want ik wou toch Okami spelen die ik had gedownload uit de Store. Dus mn PS pruttelt nog wat met die disc en start dus een spel op waarvoor geen disc nodig is. Direct na het starten loopt mn hele PS vast en moest ik ‘m dus via de aan/uitknop uitzetten. Dus dat vond ik wel bijzonder..

    Dat heb ik (nog) niet meegemaakt de enige keer dat mn PS3 blijft hangen is soms bij BO2, maar dat hebben meer mensen dus dat ligt niet perse aan mijn PS3 😛
    Nou ik hoop dat onze PS3’s het nog ff een paar jaar vol houden tot de PS4 en dat ik daarna nog eens een PS3 koop voor 150euro ofzo 😀

  9. 169 XP
    renzer1133's avatar

    wauw ik heb mijn fat 60 gb al 6 jaar en nog nooit problemen gehad xD

  10. 1 XP
    seok0912's avatar

    uit elkaar halen en de bleuray schoonmaken.
    heb ik laatst ook gedaan en het heeft echt geholpen 🙂
    het kan er ook mee te maken hebben of je rookt.
    zo ja dan zal dat het hoogst waarschijnlijk zijn dat je bleuray lens vies is.
    en anders vage stofdeeltje.

    dus gewoon uit elkaar schroeven (staan wel filmpjes op youtube) en schoonmaken 😉

    Hoi,

    ik heb ditzelfde probleem ik heb het doorgenomen maar komt niet direct goed uit. Kan roken inderdaad een grote invloed uitoefenen op de duurzaamheid van de lens, wat ik wel heb gedaan en toch gelukt is. Ik heb hem opengemaakt en met een oorwatje gedoopt in brand spiritus schoongemaakt. En uhm dat heeft geholpen.

  11. 1 XP
    ramon1984's avatar

    als je t spel wil starten he, doe t spel eruit halen als hij t niet doet, en dan nog een keer erin duwen, en dan de ps3 op zijn kop houden terwijl die t spel laad na een paar x doet ie t weer als t goed is, teminste bij mij werkte dat wel

  12. 1 XP
    Ps3smartguy's avatar

    Ik heb de ultime oplossing mijn playstatio 3 ultra slim las gelijk de disc !

    Stap 1 : laat het het disc lees kasje op je ps3 open !
    Stap 2 : pak een stukje keukenpapier / wc papier !
    Stap 3 : spuit een beetje vocht-weerplekkenreiniger er op !
    Stap 4 : dep op de 2 glazen lensjes in je ps3 disc lees kastje !
    Stap 5 : doe het gewenste spel in de ps3 !

    en hij leest je disc 🙏

  13. 1055 XP
    MCLERC's avatar

    Ik heb de ultime oplossing mijn playstatio 3 ultra slim las gelijk de disc !

    Stap 1 : laat het het disc lees kasje op je ps3 open !
    Stap 2 : pak een stukje keukenpapier / wc papier !
    Stap 3 : spuit een beetje vocht-weerplekkenreiniger er op !
    Stap 4 : dep op de 2 glazen lensjes in je ps3 disc lees kastje !
    Stap 5 : doe het gewenste spel in de ps3 !

    en hij leest je disc 🙏

    ik zou een oorstokje gebruiken met wat alcohol of glasex en het werkt ook en je kan niks mollen met wc papier kan je krassen maken want het is en blijft papier waar stukjes hout in kunnen zitten die krasjes maken op je lens ,

    en een Blu-ray schoonmaak CD is ook nog een optie

  14. Anoniem -
    84.30.247.xxx's avatar

    De oplossing voor dit probleem is ps3 opendraaien en dan kijken of je cd speler nog goed vasthangt aan het moederbord dit geld voor de slim modellen.

    Mvg
    Anonieme bron en ervaren hersteller van ps3’s

  15. Anoniem -
    Anoniem-472's avatar

    @84.30.247.xxx: hoe kan ik controleren of de drive nog aan het moederboard vast zit? Hij draait wel etc. dus ik zou denken van wel.

  16. 8864 XP
    7th-son's avatar

    @Anoniem-472: je PS3 openmaken? Of misschien zachtjes rammelen, en dan kijken of je wat hoort. Niet als die aangesloten is natuurlijk