Forum

Topic: PlayStation 4: Wat is er nieuw?

Anoniem's avatar

Donderdag 21 februari, rond 00:10 werd dan eindelijk de PlayStation 4, de waardige opvolger van de PlayStation 3, aangekondigd middels een geweldig spectaculaire show die maar liefst meer dan 2 uur duurde.

De console lijkt een enorme hoeveelheid aan innovaties te krijgen, wat voor innovaties dit allemaal zijn, lees je in dit artikel.

Een nieuwe controller

Dualshock 4 – de naam van de nieuwe controller van Sony. Het eerste wat ons opvalt is dat de controller een nieuwe bestuursfunctie erbij heeft: een touchpad. De Start en Select knop van de (originele) Dualshock 3 controller hebben plaats moeten maken voor dit touchpad. Echter heeft de Dualshock 4 controller nog wel een fysieke thuis-knop zoals de Dualshock 3 controller dit ook heeft.

Het tweede wat opvalt zijn ongetwijfeld de Share knop en de Options knop, links- en rechtsboven gelegen naast het touchpad van de Dualshock 4 controller.

Terwijl de nieuwe Options knop de functies combineert van de Start- en Select knop van de Dualshock 4 controller, heeft de Share knop een totaal nieuwe functie.

Met de Share knop kan je namelijk een screenshot maken, een filmpje opnemen en zelfs je eigen gameplay streamen. Een Capture Card lijkt dus overbodig met de PlayStation 4. De PlayStation 4 neemt naar verluid standaard de laatste 15 minuten gameplay op.

Daarnaast heeft de Dualshock 4 controller ook nog eens een ingebouwde speaker om geluidseffecten vanaf de controller af te spelen en een headset jack waarop je dus een headset aan kan sluiten.

Tot slot heeft de controller ook nog betere R2 en L2 knoppen, betere Analog-sticks met meer grip, een betere Six-Axis motion-sensor en een speciale “Light-Bar” aan de voorkant van de controller om spelers gemakkelijker (met kleuren) te identificeren. Tevens zou deze Light-Bar ook PlayStation Move functies (kunnen) hebben.

De controller is overigens nog in de prototype-fase, dus het daadwerkelijke uiterlijk van de controller zou kunnen afwijken van bovenstaande afbeeldingen.

De specs van de Dualshock 4 controller:

External Dimensions
Approx. 162mm x 52mm x 98mm (width x height x depth) (tentative, excludes largest projection)

Weight
Approx. 210g (tentative)

Keys / Switches
PS button, SHARE button, OPTIONS button
Directional buttons (Up/Down/Left/Right)
Action buttons (Triangle, Circle, Cross, Square)
R1/L1/R2/L2 button, Left stick / L3 button, Right stick / R3 button, Pad Button
Touch Pad 2 Point Touch Pad, Click Mechanism, Capacitive Type
Motion Sensor Six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, threeaxis accelerometer)

Other Features
Light Bar, Vibration, Built-in Mono Speaker
Ports: USB (Micro B), Extention Port, Stereo Headset Jack
Wireless Communication Bluetooth Ver2.1+EDR
Battery Type Built-in Lithium-ion Rechargeable Battery Voltage DC3.7V (tentative) Capacity 1000mAh (tentative)

PlayStation Move en de PlayStation 4

De PlayStation Move zal compatibel zijn met de PS4. Wat is er nieuw? Een nieuwe camera, PlayStation Eye, die diepte ziet. Hierdoor zullen er nieuwe en betere toepassingen voor de PS Move kunnen ontstaan.

De specs van de PlayStation Eye:

External Dimension Approx. 186mm x 27mm x 27mm (width x height x depth)
Weight Approx. 183g (tentative)
Video Pixel (Maximum) 1280 x 800 pixel x 2
Video Frame Rate 1280×800 pixel @ 60fps
640×400 pixel @ 120fps
320×192 pixel @ 240fps
Video Format RAW, YUV (uncompressed)
Lens Dual Lenses, F value/F2.0 fixed focus
Capture Range 30cm~∞
Field-of-View 85
Microphone 4 Channel Microphone Array
Connection Type PS4 dedicated connector (AUX connector)
Cable Length Approx. 2m (tentative)

Opmerkelijke nieuwe functies

De PlayStation 4 heeft naast de Share features nog heel wat andere speciale features. Zo zal het dan eindelijk mogelijk zijn om Cross-game te praten met je vrienden. We hebben het hier over Cross-chat, een feature die erg gewild blijkt te zijn bij de console gaming community.

Een tweede opmerkelijke feature is het feit dat je games zal kunnen spelen terwijl ze zelfs nog aan het downloaden zijn. Dit zal de wachttijd om een game te kunnen spelen enorm verminderen, evenals onze derde opmerkelijke feature.

Het zal namelijk mogelijk zijn een spel zomaar te pauzeren waarna de PlayStation 4 in een soort van sluimerstand gaat. Als je weer verder wilt gamen is je PS4 binnen no-time weer opgestart en kan je verder gaan waar je gebleven was. Op deze manier hoef je dus niet eerst de console en game op te starten en te wachten tot alle logo’s en intro filmpjes afgelopen zijn. Overigens is het door Sony ook bevestigd dat de PS4 sowieso veel sneller op zou starten.

Het zal ook mogelijk zijn PS4 games te streamen naar je PS Vita. Stel je voor, je zit lekker thuis achter je PS4 en plots willen je kinderen/vriendin/vrouw TV kijken, wat je nu doet is gewoon de PS4 het beeld naar je PS Vita laten streamen en je kan verder van waar je gebleven was. Dit was dan al wel mogelijk met de PS3 en de Vita, maar met de PS4 zou dit geperfectioneerd moeten worden en zou je (bijna) alle games moeten kunnen streamen naar je Vita.

Een andere opmerkelijke feature is het geweldig ogend nieuwe menu.

Het ziet er mooi en vooral praktisch uit, en zal net als het PS3 menu een XMB menu zijn. Echter lijkt alles beter en mooier afgewerkt te zijn en zal het ongetwijfeld logisch in elkaar zitten.

Sony komt ook nog eens met een eigen social netwerk, dat enkel bedoeld is voor gamers. Natuurlijk is het ook mogelijk je anonimiteit te houden

In dit sociale netwerk kan je je gameplay video’s en screenshots delen met je vrienden, je high-scores posten, een live-stream aanbieden, noem het maar op. Alles wat je wilt delen kan je er kwijt.

Verder is het ook nog eens mogelijk je opgenomen gameplay op je PlayStation 4 zelf te bewerken, al zullen de edit opties natuurlijk niet heel groot zijn.

De PlayStation 4 Specs

Dat de PlayStation 4 een zeer krachtig apparaat word is wel zeker. De (voorlopige) specs liegen er dan ook zeker niet om.

Main Processor
Single-chip custom processor
CPU : x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
GPU : 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon based graphics engine

Memory
GDDR5 8GB

Hard Disk Drive
Built-in

Optical Drive (read only)
BD 6xCAV
DVD 8xCAV
I/O
Super-Speed USB (USB 3.0), AUX

Communication
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
IEEE 802.11 b/g/n
Bluetooth 2.1 (EDR)

AV output
HDMI
Analog-AV out
Digital Output (optical)

Tot Slot

Ik persoonlijk kijk zeker uit naar de PS4. Ik ben dus ook heel benieuw hoe het apparaat zelf er nou eigenlijk uit zal gaan zien. Helaas is dat op dit moment nog niet bekend gemaakt, dus daarop moeten we nog even wachten.

Ook over de prijs is nog niks bekend al schat ik persoonlijk dat deze uit zal komen op ongeveer 450 euro, een prijs die ik er zeker wel voor over heb.

Ik hoop dat dit artikel het meeste omtrent de PlayStation 4 duidelijk maakt. Als ik iets ben vergeten te melden zal ik dit zo spoedig mogelijk aan dit artikel toevoegen! Typefouten voorbehouden. 🙂

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

8 reacties

  1. 966 XP
    Timutz's avatar

    Dus als ik t goed zie op een afbeelding heeft de ps4 ook trophies? En weet iemand of je account incl. Trophies meegaat naar ps4?

  2. 1981 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    http://www.youtube.com/watch?v=U_nTMbENo74

  3. 927 XP
    ChristiaanvdG's avatar

    Maar heb je ook bij ps4 zo party ? dat je dan met je vrienden kan praten terwijl ze een andere spel spelen ? zoals bij xbox

  4. 236 XP
    Dropy1983's avatar

    Maar heb je ook bij ps4 zo party ? dat je dan met je vrienden kan praten terwijl ze een andere spel spelen ? zoals bij xbox

    “De PlayStation 4 heeft naast de Share features nog heel wat andere speciale features. Zo zal het dan eindelijk mogelijk zijn om Cross-game te praten met je vrienden”

    ja dus 😛

  5. 28 XP
    Kenneth997GT3NL's avatar

    Ik kijk er ook zeker naar uit vooral het”party” gebeuren vind ik wel prettig aangezien ik dat gewend ben op de 360 en mis op de ps3.
    Ook lijkt die nieuwe controller mij erg interesant,maar ik had volgens mij ergens gelezen dat de headset/microfoon ingebouwt zat klopt dit?
    m.v.g.Kenneth

  6. 682 XP
    Playstation Fan's avatar

    Dus als ik t goed zie op een afbeelding heeft de ps4 ook trophies? En weet iemand of je account incl. Trophies meegaat naar ps4?

    Je ps3 account gaat niet mee naar ps4, bij PS4 maak je een nieuw PS4 account.
    En trophies hoogwaarschijnlijk van wel

  7. 22 XP
    Pretender_NL's avatar

    Kunnen de games van Playstation 3 (PS2 en PSone) ook op de Playstation 4 gespeeld worden?

  8. 692 XP
    pikeepikee's avatar

    Ik kijk er ook zeker naar uit vooral het”party” gebeuren vind ik wel prettig aangezien ik dat gewend ben op de 360 en mis op de ps3.
    Ook lijkt die nieuwe controller mij erg interesant,maar ik had volgens mij ergens gelezen dat de headset/microfoon ingebouwt zat klopt dit?
    m.v.g.Kenneth

    Je krijgt geloof ik een headset inbegrepen bij de console, dat was geloof ik een van de aankondigingen die ze een tijdje terug deden.

    Kunnen de games van Playstation 3 (PS2 en PSone) ook op de Playstation 4 gespeeld worden?

    Nee, ps3 spellen kunnen niet en Playstation Store aankopen worden ook niet overgebracht