Forum

Topic: Website met interactieve database scripten

Anoniem's avatar

Beste forumleden,

Ik wil graag een website gaan bouwen met een uitgebreide database. Het is van belang dat iedereen data toe kan voegen aan de database (het toevoegen van iets aan een soort ranking bijvoorbeeld) en dat de database schaalbaar en snel is. Datgene wat ze toevoegen bestaat misschien slechts uit een aantal woorden of zinnen, maar er moet voor elke toegevoegde serie woorden iets een specifieke pagina komen met de gegeven informatie. Je zou het kunnen vergelijken met de profielpagina op facebook, zonder honderden foto’s etcetera.

Ik heb weinig verstand van webdesign, maar vind het geen probleem om hier flink wat tijd in te steken. Ik vraag me dus wat voor type script ik het best kan gebruiken om deze website te maken. Ik lees veel over PHP en MySQL, maar lees ook over een boel andere soorten scripten en kan daarom geen duidelijk antwoord vinden. Hopelijk kan een van jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt!

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

13 reacties

  1. 1384 XP
    Bappie-NL's avatar

    Misschien is Joomla iets voor jou?

  2. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Bedankt voor je antwoord Bappie. Ik heb Joomla even opgezocht en dat ziet er goed uit, een goed Content Management System is precies wat ik nodig heb en zover ik kan zien ondersteunt Joomla PHP + MySQL ook nog eens.

    Maakt Joomla het mogelijk om een contentrijke website te maken zonder al te veel kennis over het schrijven van scripts? Het ziet er erg aantrekkelijk uit om met Joomla een begin te maken, maar ik weet niet in hoeverre onderdelen zijn aan te passen voor wanneer de website een succes blijkt te zijn en ik de basis wil uitbreiden.

    Edit:

    Om even iets meer informatie te geven, zonder mijn precieze idee te geven. Het is in eerste instantie een verzameling van pagina’s waarop een klant een pagina heeft om informatie over zijn product te geven (waarbij hij deze zelf kan updaten). Gebruikers (die geen klant zijn maar de website bezoeken) moeten deze paginas kunnen bekijken en eventueel beoordelen of opslaan in hun profiel om updates bij te houden.

    Mocht het een succes zijn, dan heb ik veel ideeën om het project uit te breiden. Zo zou een knop zoals de Like knop bij Facebook of de Pin knop bij Pinterest die op externe websites geplaatst kan worden een belangrijk onderdeel zijn. Zijn dit soort toevoegingen mogelijk bij Joomla, of kan ik dan beter zelf gaan scripten?

  3. 161 XP
    ps3fan's avatar

    misschien kun je wordpress gebruiken?

  4. 307 XP
    LanceVance's avatar

    Bedankt voor je antwoord Bappie. Ik heb Joomla even opgezocht en dat ziet er goed uit, een goed Content Management System is precies wat ik nodig heb en zover ik kan zien ondersteunt Joomla PHP + MySQL ook nog eens.

    Maakt Joomla het mogelijk om een contentrijke website te maken zonder al te veel kennis over het schrijven van scripts? Het ziet er erg aantrekkelijk uit om met Joomla een begin te maken, maar ik weet niet in hoeverre onderdelen zijn aan te passen voor wanneer de website een succes blijkt te zijn en ik de basis wil uitbreiden.

    Edit:

    Om even iets meer informatie te geven, zonder mijn precieze idee te geven. Het is in eerste instantie een verzameling van pagina’s waarop een klant een pagina heeft om informatie over zijn product te geven (waarbij hij deze zelf kan updaten). Gebruikers (die geen klant zijn maar de website bezoeken) moeten deze paginas kunnen bekijken en eventueel beoordelen of opslaan in hun profiel om updates bij te houden.

    Mocht het een succes zijn, dan heb ik veel ideeën om het project uit te breiden. Zo zou een knop zoals de Like knop bij Facebook of de Pin knop bij Pinterest die op externe websites geplaatst kan worden een belangrijk onderdeel zijn. Zijn dit soort toevoegingen mogelijk bij Joomla, of kan ik dan beter zelf gaan scripten?

    Ehm, elke CMS wordt gemaakt door middel van PHP + MySQL dus dat is wel een beetje logisch… Verder heb ik ervaring met Joomla en kan ik zeggen dat WordPress een veel betere CMS is. WordPress is lichter, heeft meer uitbreidingen en is ook nog eens veel makkelijker in gebruik. PSX Sense draait bijvoorbeeld op WordPress en zoals je ziet werkt de website vlekkeloos. Verder is WordPress uitstekend geschikt voor hetgeen wat jij in je post aangeeft.

  5. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    @LanceVance

    Bedankt voor je antwoord. PSX-Sense werkt inderdaad vlekkeloos en het uiterlijk van de website is, zeker na de laatste grote update, prachtig.

    WordPress had ik zelf daarom ook al bekeken, maar aangezien mijn kennis momenteel niet voldoende is vraag ik om wat advies.

    – Tot welke grens kan je WordPress customizen?
    – Mocht ik het project beginnen op WordPress en daarna over willen zetten op een volledig eigen script of systeem, is dit dan relatief gezien makkelijk of moet dan bijna al het werk opnieuw gedaan worden (alle content bvb overzetten uit de database).
    – Is een eventuele stap naar iOS / Android / Windows Mobile mogelijk (app en lezen in de browser)
    – Is het mogelijk dat een klant of gewone gebruiker pagina’s op de website kan aanpassen?

    Over die laatste vraag; ik zag bij Joomla dat je 9 verschillende typen accounts kan aanmaken met verschillende mogelijkheden en rechten op de website, daar doel ik op met de vraag.

  6. 307 XP
    LanceVance's avatar

    @LanceVance

    Bedankt voor je antwoord. PSX-Sense werkt inderdaad vlekkeloos en het uiterlijk van de website is, zeker na de laatste grote update, prachtig.

    WordPress had ik zelf daarom ook al bekeken, maar aangezien mijn kennis momenteel niet voldoende is vraag ik om wat advies.

    – Tot welke grens kan je WordPress customizen?
    – Mocht ik het project beginnen op WordPress en daarna over willen zetten op een volledig eigen script of systeem, is dit dan relatief gezien makkelijk of moet dan bijna al het werk opnieuw gedaan worden (alle content bvb overzetten uit de database).
    – Is een eventuele stap naar iOS / Android / Windows Mobile mogelijk (app en lezen in de browser)
    – Is het mogelijk dat een klant of gewone gebruiker pagina’s op de website kan aanpassen?

    Over die laatste vraag; ik zag bij Joomla dat je 9 verschillende typen accounts kan aanmaken met verschillende mogelijkheden en rechten op de website, daar doel ik op met de vraag.

    – WordPress kan je op elk denkbaar gebied aanpassen. Er zijn duizenden plugins, layouts etc. beschikbaar. en het is zelf ook goed aan te passen.
    – Het overzetten van een WordPress website naar een eigen systeem kan, maar dit zal heel veel werk en tijd in beslag nemen aangezien je alles moet omgooien. Vooral met de kennis die jij nu momenteel hebt. Er is eerlijk gezegd ook geen reden om een WordPress website over te zetten naar een eigen systeem dus daar hoef je je niet druk over te maken.
    – Een stap naar iOS, Android en Windows Mobile kan ook gewoon. Er zijn plugins beschikbaar voor WordPress die automatisch een mobiele versie maken voor bijna elke soort telefoon. Je hoeft er zelf dan niks aan te doen.
    – Met WordPress is het ook mogelijk om een klant of gewone gebruiker de pagina’s, teksten etc. aan te laten passen. En ja, WordPress heeft net als Joomla verschillende groepen met rechten, dus redacteur, spectator, normale lid etc.

  7. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    - WordPress kan je op elk denkbaar gebied aanpassen. Er zijn duizenden plugins, layouts etc. beschikbaar. en het is zelf ook goed aan te passen.
    – Het overzetten van een WordPress website naar een eigen systeem kan, maar dit zal heel veel werk en tijd in beslag nemen aangezien je alles moet omgooien. Vooral met de kennis die jij nu momenteel hebt. Er is eerlijk gezegd ook geen reden om een WordPress website over te zetten naar een eigen systeem dus daar hoef je je niet druk over te maken.
    – Een stap naar iOS, Android en Windows Mobile kan ook gewoon. Er zijn plugins beschikbaar voor WordPress die automatisch een mobiele versie maken voor bijna elke soort telefoon. Je hoeft er zelf dan niks aan te doen.
    – Met WordPress is het ook mogelijk om een klant of gewone gebruiker de pagina’s, teksten etc. aan te laten passen. En ja, WordPress heeft net als Joomla verschillende groepen met rechten, dus redacteur, spectator, normale lid etc.

    Bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Ik ga me direct inlezen en zo snel mogelijk een begin maken via WordPress, het klinkt namelijk allemaal erg positief.

  8. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    Nee, er zijn ook CMS’en, die in Ruby, ASP.NET, etc. worden geschreven, ter vervanging van PHP.
    Maar deze CMS’en zijn niet zo heel erg bekend, maar Ruby is over het algemeen sneller, en ASP.NET wordt vooral voor Windows Servers gebruikt.

    [s]Alleen snap ik niet waarom je een CMS wilt gebruiken voor zoiets, want je wilt een heel pakket hebben, voor maar 1 doel (tenzij je een hele site wilt maken, dan kan ik het wel begrijpen).[/s]
    Maar het bouwen van sites met PHP + MySQL heeft nauwelijks wat met Web Design te maken, het is dan meer Web Development.
    Het gebruik van CMS’en en kant-en-klare Plugins en Themes is weer Web Mastering.

    Edit:
    Nu zie ik dat je inderdaad een website wilt oprichten.
    Als beginneling kun je beter niet aan PHP + MySQL komen, behalve als je het wilt leren.

  9. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Nee, er zijn ook CMS’en, die in Ruby, ASP.NET, etc. worden geschreven, ter vervanging van PHP.
    Maar deze CMS’en zijn niet zo heel erg bekend, maar Ruby is over het algemeen sneller, en ASP.NET wordt vooral voor Windows Servers gebruikt.

    [s]Alleen snap ik niet waarom je een CMS wilt gebruiken voor zoiets, want je wilt een heel pakket hebben, voor maar 1 doel (tenzij je een hele site wilt maken, dan kan ik het wel begrijpen).[/s]
    Maar het bouwen van sites met PHP + MySQL heeft nauwelijks wat met Web Design te maken, het is dan meer Web Development.
    Het gebruik van CMS’en en kant-en-klare Plugins en Themes is weer Web Mastering.

    Edit:
    Nu zie ik dat je inderdaad een website wilt oprichten.
    Als beginneling kun je beter niet aan PHP + MySQL komen, behalve als je het wilt leren.

    Het doel is inderdaad om een volledige website te bouwt dat om de database draait. Ik ben best bereid een flink aantal uren in dit project te steken, maar wanneer het gemakkelijk en net zo goed kan met WordPress dan kies ik in eerste instantie daarvoor.

    Wat zou jij aanraden Yamihoshi? WordPress of een van de scripts (php/ruby/asp.net) aanleren.

  10. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    WordPress is al alles wat je wilt hebben, maar het leren van PHP is altijd goed, als je later zelf iets aan de site wilt toevoegen, of zelfs iets los van de site wilt maken.
    Of misschien studeer je later wel aan het HBO, in de Informatica branche, waar het vooral om Programmeren draait.
    Kun je eenmaal PHP Programmeren, zul je zien hoe makkelijk het is om dan over te gaan op C++, C#, Java, of iets anders wat op de C Taal lijkt.

  11. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    WordPress is al alles wat je wilt hebben, maar het leren van PHP is altijd goed, als je later zelf iets aan de site wilt toevoegen, of zelfs iets los van de site wilt maken.
    Of misschien studeer je later wel aan het HBO, in de Informatica branche, waar het vooral om Programmeren draait.
    Kun je eenmaal PHP Programmeren, zul je zien hoe makkelijk het is om dan over te gaan op C++, C#, Java, of iets anders wat op de C Taal lijkt.

    Bedankt voor je reactie en de bevestiging dat WordPress als start voldoende is. Ik studeer al bedrijfskunde (WO) dus informatica is geen optie, maar het leren van programmeren is wel een erg bruikbare vaardigheid.

    Ik had besloten om te beginnen met het bijspijkeren van mijn html, daarna te kijken naar CSS en dan te beginnen aan php/mysql. Is dit een slimme volgorde? Dit had ik gelezen voordat ik WordPress ging bekijken en ik begreep dat deze volgorde een goede basis zou geven om te beginnen.

  12. 95 XP
    Nevik88's avatar

    Is in mijn ogen de juiste volgorde, probeer eventueel nog wat JavaScript erbij te pakken na je HTML/CSS.

  13. 644 XP
    YamiHoshi.nl's avatar

    HTML en CSS zijn juist meer Web Design codes.
    JavaScript gaat al meer richting het Programmeren, maar een Web Applicatie maken zonder verstand van HTML is nooit goed, aangezien dat de ruggengraad is van het web.
    Een beetje CSS kan ik ook, maar het is zo weinig, dat ik dat altijd aan een Designer over laat.

    CSS is in mijn ogen optioneel, maar wel goed om te kunnen, wil je dat je goed functionerende App ook nog leuk uitziet.
    De basis van MySQL is niet zo gek veel, aangezien MySQL niks meer is dan een Database (aka, opgeslagen gegevens), maar (middel-)grote PHP Apps kunnen er niet zonder.

    http://www.w3schools.com
    Hier kun je aan de slag met HTML, CSS, PHP, MySQL, en JavaScript, dus dit is alles wat je moet leren voor Web Development, en Web Design.