Forum

Topic: Versterker aansluiten op Samsung tv

Anoniem's avatar

Zoals de titel al aangeeft!

Heb een oudere versterker staan, geen HDMI ingang,en geen Optische ingang.
Gewoon simpel oud ding.

Tijdje geleden een Samsung tv gekocht, hele dag lopen prutsen om geluid van de tv via de boxen te doen.
Na lang zoeken kwam ik er achter dat dat niet ging werken, omdat de versterker de goede ingangen simpelweg niet heeft.

Dus wat heb ik toen gedaan, een kabeltje via de achterzeide naar de hoofdtelefoon aansluiting van de tv gedaan. Tadaa, en het werkt!
MAAR, het is erg rot. Want ik gebruik mijn boxen alleen voor gamen (DVD speler werkt overigens wel los).
Dus elke keer moet ik mijn kabeltje achter de tv eruit trekken om weer geluid te verkrijgen via mijn tv. (wat niet bevordelijk is voor de uitgang + tv)

Nu is het zo dat mijn vader een nieuwe versterker inclusief Blu-Ray heeft gekocht,maar vind hem te ingewikkeld en wilt hem ruilen met mijn simpelere set.

De nieuwe versterker heeft optische ingang + HMDI ingangen.

Dus wat heb ik nodig om mijn PS3 geluid te verkrijgen via de nieuwe set, HDMI of Optisch ?
Of heb ik dadelijk helemaal niks.

(Heb vanavond even BF3 gedaan via tv geluid,,te triest)

Alsvast bedankt jongens!

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

21 reacties

  1. 22 XP
    Pretender_NL's avatar

    Via HDMI van je PS3 naar de receiver of indien je HDMI al nodig hebt voor de tv dan optische kabel van ps3 naar receiver

    Het zou nog mooier zijn als je kunt ‘doorlussen’
    Dus HDMI van receiver naar tv en dan al je “losse apparaten” via receiver aansluiten
    – ps3 via hdmi naar receiver
    – dvd via hdmi of optische kabel naar receiver
    – xbox360 via hdmi naar receiver
    Etc.

  2. 8864 XP
    7th-son's avatar

    al je apparaten dus PS3/DVD etc met HDMI naar de ingangen van je receiver
    dan met een hdmi kabel vanuit je receiver uitgang naar je tv toe
    zo heb je het minste kabels naar je tv toe, en heb je alles netjes weg gewerkt

    je kunt ook alles optisch aansluiten op je receiver
    weet je, er zijn zoveel manieren om het te doen!
    zelf doe ik optisch, omdat ik het idee heb dat dat minder delay geeft in geluid
    en dan uiteraard rechstreeks van bv ps3 naar receiver

    nog meer vragen? 🙂

  3. 46 XP
    Lutiano's avatar

    De hoogste kwaliteit behaal je toch echt met een optische kabel als het om je geluid gaat aangezien dit met de snelheid van het licht gebeurt en er dus veel meer data over een veel hogere snelheid kan worden verzonden, je moet het zien als een glasvezel netwerk voor geluid. let wel op ik spreek nu over digitale content die verstuurd word via die kabel stel je speelt muziek af van een slechte kwaliteit over een optische kabel dan is het helaas geen tovenaar die de kwaliteit aanpast naar vandaag de dag. tevens nog een voordeel van de optische kabel is dat je geen last hebt van interferentie, of ook wel gezegd het verstoren van signaal. ongeagd of er nou 1000 kabels liggen.

  4. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Oké,mm ps3 is aangesloten met hdmi rechtstreeks naar de tv. Dus als k het goed begrijpt móet die straks vanaf de ps3 naar de versterker ? Hoe krijg ik dan beeld ?

    En heb ook optisch ingang op de tv en versterker dus waarschijnlijk ga ik die gebruiken.
    Dvd speler gaat eruit,komt bluray voor in de plaats.

  5. 22 XP
    Pretender_NL's avatar

    Als het kan met de receiver dan van receiver naar tv met HDMI en ook van je PS3 naar receiver met HDMI. Dus 2x HDMI hier gebruiken.

    Mocht dit niet kunnen dan met HDMI van je PS3 naar tv en met optische kabel van je PS3 naar je receiver

  6. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Oké,heb totaal 4x hdmi ingangen op mm tv. + 1x optisch ingang.

  7. 8864 XP
    7th-son's avatar

    Wat in je tv zit zal een optische uitgang zijn denk ik..
    in ieder geval
    ik raad aan om rechtstreeks van bijvoorbeeld je PS3 met een optische kabel naar je receiver te gaan, hier sla je je TV mee over, en uiteraard ook een eventuele delay
    En met HDMI van je PS3 naar je receiver

    Je kunt ook met HDMI van PS3 naar je receiver (input)
    en dan vanuit je receiver naar je TV met een HDMI, zo word je beeld én geluid gewoon doorgestuurd

  8. 1064 XP
    jonas46's avatar

    Wat in je tv zit zal een optische uitgang zijn denk ik..
    in ieder geval
    ik raad aan om rechtstreeks van bijvoorbeeld je PS3 met een optische kabel naar je receiver te gaan, hier sla je je TV mee over, en uiteraard ook een eventuele delay
    En met HDMI van je PS3 naar je receiver

    Je kunt ook met HDMI van PS3 naar je receiver (input)
    en dan vanuit je receiver naar je TV met een HDMI, zo word je beeld én geluid gewoon doorgestuurd

    idd, zo heb ik het gedaan. ik had ook eerst via mijn samsung tv, maar hier zat dan een kleine delay op. kwalitatief ben je ook beter met een rechtstreekse verbinding van ps3 naar receiver met een optische kabel.

  9. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Dus van mijn ps3 optisch ingang naar optisch op de versterker?
    En het geluid van mm tv met hdmi ?
    Bluray ook VIA aparte hdmi kabel ?

  10. 1064 XP
    jonas46's avatar

    Dus van mijn ps3 optisch ingang naar optisch op de versterker?
    En het geluid van mm tv met hdmi ?
    Bluray ook VIA aparte hdmi kabel ?

    idd zo zal je het beste resultaat krijgen. als je meer apparaten wilt aansluiten op de optische ingang van je versterker kan je dit gebruiken. ik doe het zo en ik krijg perfect geluid zonder delay. ik ga ervan uit dat op je blu ray versterker maar 1 optische ingang zit.

  11. 8864 XP
    7th-son's avatar

    ik denk eerder dat zijn receiver ook wel meer dan 1 optische ingang heeft, dus ik denk ook niet dat hij die splitter nodig heeft

    hij zei wel dat er maar 1 optische ingang zat, en 4 hdmi ingangen, maar daar had hij het over zijn tv

  12. 1064 XP
    jonas46's avatar

    ik denk eerder dat zijn receiver ook wel meer dan 1 optische ingang heeft, dus ik denk ook niet dat hij die splitter nodig heeft

    hij zei wel dat er maar 1 optische ingang zat, en 4 hdmi ingangen, maar daar had hij het over zijn tv

    een receiver MET bluray heeft bijna altijd maar 1 optische ingang. wil je meer mogelijkheden, koop dan een losse versterker zoals yamaha, pioneer etc. maar ik denk dat hij best eens wat foto’s toont. we zullen hem veel beter kunnen helpen zo.

  13. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Thanks jongens, misschien ga ik dit weekend over op ruil, en dan ga ik het allemaal op mijn gemak uitvogelen!

    Zodra ik er niet uit komt ,en of gelukt is laat ik het weten.

    Voor nu harstikke bedankt voor jullie hulp, top!

  14. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Om even verder te gaan op mijn stomme vragen :

    Ook mogelijk om optische kabel van versterker naar tv, dan het goeide kanaal pakken (bijvoorbeeld video 1 of 2 ect.)
    Dan heb ik geluid via mijn tv,dus als ik mijn PS3 aan zet heb ik ook geluid ?

    Of zit ik nu scheef te denken.

  15. 8864 XP
    7th-son's avatar

    dat kan ook, maar dan heb je wel kans op een kleine delay denk ik
    en er volgens mij nog meer over verteld in dit topic, ik geloof over de kwaliteit van het geluid

  16. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Wat een drame.

    Loop de hele dag te schelden en te tieren.
    Heb een Marantz Bluray en losse versterker.

    Ene keer deed geluid van de dvd wel (heb even geen blu ray disc), beeld is ruk!
    Geluid heb ik wel gefixt.

    Nu het andere.. optische kabel vanaf tv naar versterker, 0,0 geluid.

    Zelfs optisch op mijn ps3 gedaan en instelling van ps3 naar optisch veranderd, ook helemaal niks.

  17. 8864 XP
    7th-son's avatar

    instellingen in je tv
    menu—>geluid—>spdif uitgang moet aanstaan (mocht je dat in kunnen stellen, bij mijn series 6 is dat al standaard aan)

    bij je receiver kijken of je daadwerkelijk je tv in de INPUT hebt gedaan, en niet in een OUTPUT
    en uiteraard kijken of je de juiste bron/source hebt geselecteerd op je receiver

    mocht je alle speakers aangesloten hebben kun je kijken of de tv ook ingesteld staat op surround en dergelijke

    PS: type receiver doorgeven heeft voor ons ook wel nut 😉
    TV model kun je volgens mij bij jou 5 Series zien aan de zijkant op een sticker, anders de achterkant

  18. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Klopt, net alles nagelopen, alles zat goed.

    Toch even uit de ps3 getrokken en via de tv weer gedaan, weer geen geluid.
    Maar dat komt dus omdat ik op mijn versterker kanalen kan kiezen, dus koos automatisch voor “tv” , blijkt dus dat het “bluray” had moeten zijn, heb nu dus eindelijk geluid.

    Nu hopen dat alles blijft werken, en dan alles toch goed is aangesloten.

    (van die instructie boekjes wordt je ook niet wijs)

  19. 8864 XP
    7th-son's avatar

    zoals ik al zei, kijk of je je versterker op de goeie bron/source staat ingesteld
    anders komt er weinig geluid uit

    het is niet zo dat als je een tv op je receiver aan sluit, dat je je receiver op “TV” zet en je met een geluid hebt
    zo makkelijk kan het natuurlijk net niet 😉

  20. 979 XP
    Mikeyboy's avatar

    Klopt,

    Had hem inderdaad op tv ingesteld, kreeg er geen geluid uit, nu staat die op blu ray ingesteld, en krijg ik geluid.
    Ook geen delay ontdekt, dus volgens mij is het goed zo. Eindelijk. 🙂

    Vroeger met de oudere typen versterkers, moest je Video 1 of 2 kiezen voor geluid.

    Dat zit op mijn versterker niet meer,alles gaat via HDMI en of Optisch.
    Dus dacht automatisch dat ik “tv” moest selecteren op mijn versterker + wat instellingen op mijn tv doen.
    Maar dat is niet het geval, moet gewoon “bluray” kiezen, dan heb ik geluid via mijn boxen.

  21. 8864 XP
    7th-son's avatar

    mooi dat het opgelost is!