Forum

Topic: Waarom zijn de games in de store duurder dan in de winkel

Anoniem's avatar

Hallo allemaal,

Ik vraag mezelf af waarom de games in de store duurder zijn dan in de winkel er zit geen hoesje bij geen cd enz.

Bedankt alvast

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

13 reacties

  1. 8864 XP
    7th-son's avatar

    Geen idee, het is een goeie vraag
    Ben alleen bang dat niemand er een logische verklaring voor heeft
    Misschien dat Sony rekening houd met het feit dat er accounts geshared worden
    als je een game online koopt, en je deelt het met een vriend(in), ben je in principe maar de helft kwijt.

    Gelukkig zijn niet alle games duurder dan in de winkel, maar goed, je moet natuurlijk nagaan dat je op die manier geen schijfje/hoestje etc krijg zodra je die koopt.

    Het zijn uiteindelijk gewoon rare praktijken vind ik, en nog oneerlijk ook
    Kijk naar bijvoorbeeld The Walking Dead: Survival Instinct (sowieso al een bere slecht spel!), die kost in onze store 60 euro
    In de amerikaanse store daarentegen, kost deze 50 dollar, wat gelijk staat met ongeveer 38 euro!
    Snap jij het?

  2. 38 XP
    peeett's avatar

    Geen idee, het is een goeie vraag
    Ben alleen bang dat niemand er een logische verklaring voor heeft
    Misschien dat Sony rekening houd met het feit dat er accounts geshared worden
    als je een game online koopt, en je deelt het met een vriend(in), ben je in principe maar de helft kwijt.

    Gelukkig zijn niet alle games duurder dan in de winkel, maar goed, je moet natuurlijk nagaan dat je op die manier geen schijfje/hoestje etc krijg zodra je die koopt.

    Het zijn uiteindelijk gewoon rare praktijken vind ik, en nog oneerlijk ook
    Kijk naar bijvoorbeeld The Walking Dead: Survival Instinct (sowieso al een bere slecht spel!), die kost in onze store 60 euro
    In de amerikaanse store daarentegen, kost deze 50 dollar, wat gelijk staat met ongeveer 38 euro!
    Snap jij het?

    Precies vind het echt belachelijk. Ik zou graag gebruik maken van het kopen van games uit de store. Maar voor de meeste games ben je minimaal €20 goedkoper uit

  3. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Ik denk dat dit ook te maken heeft dat ze niet met de winkels gaan willen gaan concureren. Als ze namelijk de consoles niet willen verkpen dan heb je een probleem 😉

  4. 321 XP
    The_darknessking's avatar

    Ik heb ook geen flauw idee. Eigenlijk moet de digitale versie juist goedkoper zijn. Er zit geen boekje of hoesje voor het spel bij.

  5. 531 XP
    Dreamingman's avatar

    Heb ook geen idee waarom die games in de store duurder zijn. In weze zouden die games veel goedkoper moeten zijn. Want je hebt 1. geen druk kosten van het boekje 2. geen kosten van de dvd/blueray drager, 3. Geen kosten van het dvd hoesje 4. Geen transport kosten.

    De server kosten hebben ze toch al, en je maakt mij niet wijs dat die bij downloaden van een game hoger zouden zijn dan aanschaf boekje, druk kosten, het fabriceren van een hoesje en dvd/blueray plaatje bijelkaar.

    Dus laat Sony maar eens uitgaan leggen waar het verschil in prijs hem in zit. Heb hier al vaker over gemaild naar Sony maar krijg nooit antwoord daarop van hun helaas.

  6. 530 XP
    Wintermute's avatar

    Ik denk omdat games door ketens als Bv. een GameMania,een Media Markt enzo in bulk worden ingekocht, worden dan veelvuldig aangekocht,krijgen ze vast partijkorting etc., kunnen ze dan ook voor een leuk(er) prijsje neerzetten in de winkel.

    Of…zoals in Amerika, waar Gamestop soms zelfs gaat boycotten als iets niet naar de zin is.
    (Gamestop heeft een vrij grote positie en kan zich veel permitteren omdat Sony nu eenmaal MOET verkopen)

    Sony heeft online geen concurrentie voor hun games, ook geen winkeliers waarmee ze rekening hoeven te houden.
    Waarom zouden ze de “ooit vastgestelde” prijs aanpassen?

    Zou wel verklaren waarom al die ouwe PSOne titels en sommige PSP titels nog steeds ranzig duur zijn.
    (voor wat het is dan he, MGS is wel cool, maar 19,99?????)

    Korte versie, in overleg met winkeliers is volgens mij de prijs aanpasbaar, maar digitaal gaat dat helaas enkel in overleg met Sony zelf.
    Geen middenman, geen concessies, Sony wil je centjes.

  7. 1384 XP
    Bappie-NL's avatar

    Op zich ben ik een groot voorstander van digitale aankopen. Maar ook voor mij geldt dat ik vaak de retail versie aanschaf gezien het prijsverschil. En waar het aan ligt, ik denk inderdaad dat dat komt doordat er geen concurrentie is. Wil je de digitale versie? Prima maar dan zul je gewoon de prijs moeten betalen die er voor staat in de store.

    De andere reden die mij beperkt in het aanschaffen van digitale versies is de opslag mogelijkheid. Als ik nu wil gaan gamen, sta ik voor mijn collectie retail games, zoek er 1 uit en ga gamen. Wanneer ik de zelfde grootte collectie aan digitale games zou hebben, zou dat betekenen dat ik steeds games moet verwijderen om een andere game te kunnen downloaden en installeren. Zo wilde ik vorige week aan Mass Effect 1 gaan beginnen… Eerst een game verwijderen om weer voldoende ruimte te creëren, vervolgens naar de store welke bijzonder langzaam werkt, Mass Effect 1 downloaden, installeren en voordat ik eindelijk aan de game kon beginnen zat ik 2 uur verder.

    Wat mij dan weer juist aanmoedigt bij het aanschaffen van digitale games zijn de aanbiedingen via PSN+. Je schaft de games aan met korting of zelfs gratis. Wellicht dat dit er ook mee te maken heeft dat digitale games duurder zijn, ergens moet geld vandaan komen om games met spectaculaire korting of zelfs gratis aan te kunnen bieden. Toch?

  8. 787 XP
    I_Eat_Noobsz's avatar

    wat ook nog een reden kan zijn, is dat de store europees is en de prijzen in bijvoorbeeld polen of waar dan ook gewoon duur zijn in de winkels.

  9. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik denk dat dit ook te maken heeft dat ze niet met de winkels gaan willen gaan concureren. Als ze namelijk de consoles niet willen verkpen dan heb je een probleem 😉

    Klopt, wanneer zij spellen goedkoper gaan aanbieden dan in sommige winkels dan ga je concurrentie vormen voor je eigen verkooppartners. Geen hardware in verkoop = geen games. Daarnaast speelt buitenlandse games wel een beetje een rol, maar er is wel een verschil (meende ik) in aanbiedingen tussen PSN NL en bijvoorbeeld PSN DE of andere landen. De prijzen moeten wel gelijk blijven en elkaar om te voorkomen dat mensen massaal hun land instellingen gaan wijzigen. Tot slot moet je wel rekening houden dat het je geen hoesje kost, maar je hebt wel servers nodig die 24-7 online moeten zijn. Die terrabytes aan opslag nodig zijn, klimaatvoorzieningen, achtervang, onderhoud, etc etc etc. Dus de kosten zullen daarvan net zo hoog als niet hoger uitvallen. Denk dat de prijzen pas gaan dalen wanneer de verkoop toe neemt, want dan maken ze meer winst.

  10. 121 XP
    GTA5owns's avatar

    Ik koop alleen DLC in de store en als er aanbiedingen zijn zoals de GoW collection vol. 2

  11. Anoniem -
    143.176.173..xxx's avatar

    @Flaming_Kaiser: I think that this is the reason

  12. Anoniem -
    62.140.137..xxx's avatar

    @Bappie-NL: ps plus zijn de spellen niet graties.maar je least ze voor 60 euro per jaar.geen ps plus meer,dan kun je al die (graties) spellen niet meer spelen

  13. 68 XP
    serdar's avatar

    Meeste game azijn goedkoper in store maar niet alle de games zijn goedkoper omdatje het niet uit kan lenen aan vrienden enzo of weer doorkomt verkopen maar som zijn de games in de winkel ook weer goedkoper