Forum

Topic: PC – CPU bottleneck?

Anoniem's avatar

Hallo allemaal,
Ik heb laatst een MSI GTX 660 gekocht en ik had de performance iets beter verwacht, Ik heb 6 gb RAM en een Intel Core i3 540, ik denk dat mijn CPU mijn GPU dus bottleneckt omdat hij best oud is en ik vraag me ook af of ik erg veel verschil zou zien als ik mijn moederbord ook upgrade want die is ook best oud.
Zou ik beide wel uberhaupt hoeven up te graden? En zo ja, welke CPU/moederbord raden jullie me aan?

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

7 reacties

  1. 1064 XP
    jonas46's avatar

    Hallo allemaal,
    Ik heb laatst een MSI GTX 660 gekocht en ik had de performance iets beter verwacht, Ik heb 6 gb RAM en een Intel Core i3 540, ik denk dat mijn CPU mijn GPU dus bottleneckt omdat hij best oud is en ik vraag me ook af of ik erg veel verschil zou zien als ik mijn moederbord ook upgrade want die is ook best oud.
    Zou ik beide wel uberhaupt hoeven up te graden? En zo ja, welke CPU/moederbord raden jullie me aan?

    ik kan me toch niet voorstellen dat een cpu het resultaat van de gpu zo zou terugschroeven. je kan namelijk perfect games spelen met een i3 processor.

  2. 1374 XP
    rva_96's avatar

    Ik neem aan dat je nog een hdd hebt? Ik weet wel dat een ssd heel veel wonderen kan verrichten! Je verwacht het misschien niet, maar je hdd is best wel een grote bottleneck! Verder is het me nog niet precies duidelijk welke performance je bedoelt van de videokaart, bedoel je de fps, op hoog je de settings kan zetten?

  3. 5399 XP
    PattyS3's avatar

    Wat had je van de 660 verwacht? En welke games? 😛

  4. 2259 XP
    iRobbert-'s avatar

    Ik gok dat de i3 die je hebt de 3e generatie Ivy Bridge architectuur is. Dat zal goed moeten zijn voor een aantal van de nieuwere spellen, maar voor Crysis 3 zou je beter kunnen profiteren van een echte quad core, dus je CPU is dan te traag inderdaad.

    PCIe express 2.0 zou alleen bottlenecken als het op 4x snelheid zou gaan draaien. 16x 1.0 is dezelfde als 8x 2,0 en gelijk aan 4x 3,0. Elke generatie PCIe is ongeveer tweemaal de bandbreedte van elkaar.
    Dus op wat voor snelheid draait die?

    Edit: Hier op BF3 haal je wel een redelijke score: http://www.game-debate.com/gaming-pc/index.php?r_id=116965&cpu=Core%20i3-540%203.06GHz&gpu=GeForce%20GTX%20660%20MSI%20Hawk%202GB%20Edition&ram=8GB#gamingPCReport
    Met 8gb intern geheugen.

    Huh? Welke drivers gebruik je? Dit is jou pc toch?
    http://www.youtube.com/watch?v=Js_dIitbql4
    Dit draait smooth! Met Crysis 3.

  5. 653 XP
    Straatveger's avatar

    heb zelf een dikke I7 core pc met monster gigabyte kaart. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat..

  6. 1064 XP
    jonas46's avatar

    heb zelf een dikke I7 core pc met monster gigabyte kaart. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat..

    Om games te draaien hoef je echt geen geld uit te geven aan een i7 processor. lukt met een i5 ook perfect, je kan beter extra geld spenderen aan je videokaart.

  7. 417 XP
    Omer58's avatar

    ik kan me toch niet voorstellen dat een cpu het resultaat van de gpu zo zou terugschroeven. je kan namelijk perfect games spelen met een i3 processor.

    Een kennis van mij zei dat het best mogelijk is, en die kennis weet heel erg veel af van pc’s 😉 dus ik weet het vrijwel zeker.

    Ik neem aan dat je nog een hdd hebt? Ik weet wel dat een ssd heel veel wonderen kan verrichten! Je verwacht het misschien niet, maar je hdd is best wel een grote bottleneck! Verder is het me nog niet precies duidelijk welke performance je bedoelt van de videokaart, bedoel je de fps, op hoog je de settings kan zetten?

    Dat betwijfel ik, het gaat sowieso de laadtijden verbeteren, maar ik denk eigenlijk niet dat het de gameplay erg zal beïnvloeden, maar bedankt voor je comment.

    Wat had je van de 660 verwacht? En welke games? 😛

    Ik had 2 tot 3 keer de performance verwacht van mijn voormalige R 5770 Hawk, dus Battlefield op ultra met gemiddeld 40-50 frames.

    Om games te draaien hoef je echt geen geld uit te geven aan een i7 processor. lukt met een i5 ook perfect, je kan beter extra geld spenderen aan je videokaart.

    Ja idd dat weet ik, ik heb ook veel positieve reviews gezien over core i5 processors

    Ik gok dat de i3 die je hebt de 3e generatie Ivy Bridge architectuur is. Dat zal goed moeten zijn voor een aantal van de nieuwere spellen, maar voor Crysis 3 zou je beter kunnen profiteren van een echte quad core, dus je CPU is dan te traag inderdaad.

    PCIe express 2.0 zou alleen bottlenecken als het op 4x snelheid zou gaan draaien. 16x 1.0 is dezelfde als 8x 2,0 en gelijk aan 4x 3,0. Elke generatie PCIe is ongeveer tweemaal de bandbreedte van elkaar.
    Dus op wat voor snelheid draait die?

    Edit: Hier op BF3 haal je wel een redelijke score: http://www.game-debate.com/gaming-pc/index.php?r_id=116965&cpu=Core%20i3-540%203.06GHz&gpu=GeForce%20GTX%20660%20MSI%20Hawk%202GB%20Edition&ram=8GB#gamingPCReport
    Met 8gb intern geheugen.

    Huh? Welke drivers gebruik je? Dit is jou pc toch?
    http://www.youtube.com/watch?v=Js_dIitbql4
    Dit draait smooth! Met Crysis 3.

    Ik kan je niet vertellen op welke PCIe hij draait, maar wel dat het de i3 540 is, en ik ben begonnen met een HP pc, die ik later heb geupgrade, dus verwacht een crappy moederbord en een crappy processor.
    Crysis 3 op max runnen moet toch even een droom blijven voor mij XD. Die game ziet er te goed uit.