Forum

Topic: Afstuderen

Anoniem's avatar

Hallo game fanaten,

Ik bevind me nu in mijn laatste jaar van mijn opleiding Commerciële Economie (Bachelor – HBO) en ik moet eind Januari al beginnen met afstuderen en ik ben druk op zoek met vinden van bedrijf.

De laatste paar jaar is mijn hobby (gamen) een beetje doorgeslagen naar een soort van obsessie. Ik wil constant op de hoogte gehouden van de trends en ontwikkelingen op het gebied van games. Ik zat dan ook al enkele jaren lang een paar keer per dag op deze website. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat dit wel eens een branche kan zijn waarin ik later wil gaan werken.

Ik ben daarom ook opzoek naar een afstudeer stage in deze branche. Nu weet ik echt totaal niet waar ik moet beginnen met zoeken daarom wil ik jullie om tips vragen. Houd er wel rekening mee dat ik niet een programmeur of game designer ben. Ik ben opzoek naar een marketing gerelateerde stage bij een uitgever of een developer.

Ik woon zelf in Breda maar ben ook bereid om te verhuizen of om te reizen. ik weet dat Rockstar hier een kantoor heeft staan maar weet iemand wat de functie van dat kantoor is? Ik denk namelijk dat deze voornamelijk bedoeld is voor PR marketing in Nederland. Zou wel mooi zijn om daar te kunnen afstuderen. Zelf ga ik ook naar First Look om natuurlijk de nieuwe ps4 te testen maar ook een beetje om te kijken of ik in contact kan komen met iemand die me kan helpen.

Als iemand nog tips of specifieke contact gegevens heeft kan je me een pm sturen of een reactie plaatsen.

met vriendelijke groet,

Killbilspier A.K.A I-Sick_play3r-I

(het wordt wel eens tijd dat ik mijn naam ga veranderen :P)

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

13 reacties

  1. Management - 5204 XP
    M4GN3T's avatar

    Zijn genoeg uitgevers die stagaires gebruiken, de grootste kantoren zijn vooral EA, Microsoft, Sony en Ubisoft, denk dat je daar meeste kans hebt.

  2. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Hallo game fanaten,

    Ik bevind me nu in mijn laatste jaar van mijn opleiding Commerciële Economie (Bachelor – HBO) en ik moet eind Januari al beginnen met afstuderen en ik ben druk op zoek met vinden van bedrijf.

    De laatste paar jaar is mijn hobby (gamen) een beetje doorgeslagen naar een soort van obsessie. Ik wil constant op de hoogte gehouden van de trends en ontwikkelingen op het gebied van games. Ik zat dan ook al enkele jaren lang een paar keer per dag op deze website. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat dit wel eens een branche kan zijn waarin ik later wil gaan werken.

    Ik ben daarom ook opzoek naar een afstudeer stage in deze branche. Nu weet ik echt totaal niet waar ik moet beginnen met zoeken daarom wil ik jullie om tips vragen. Houd er wel rekening mee dat ik niet een programmeur of game designer ben. Ik ben opzoek naar een marketing gerelateerde stage bij een uitgever of een developer.

    Ik woon zelf in Breda maar ben ook bereid om te verhuizen of om te reizen. ik weet dat Rockstar hier een kantoor heeft staan maar weet iemand wat de functie van dat kantoor is? Ik denk namelijk dat deze voornamelijk bedoeld is voor PR marketing in Nederland. Zou wel mooi zijn om daar te kunnen afstuderen. Zelf ga ik ook naar First Look om natuurlijk de nieuwe ps4 te testen maar ook een beetje om te kijken of ik in contact kan komen met iemand die me kan helpen.

    Als iemand nog tips of specifieke contact gegevens heeft kan je me een pm sturen of een reactie plaatsen.

    met vriendelijke groet,

    Killbilspier A.K.A I-Sick_play3r-I

    (het wordt wel eens tijd dat ik mijn naam ga veranderen :P)

    Ga op twitter/Facebook, en zoek de bedrijven die M4GN3T noemt op. Ze hebben vaak NL/BE afdelingen, en zijn via social media prima te benaderen. Als je een tweet zoekt in de lijn van ‘ik zoek een stageplek voor marketing in de game-industrie’ sturen ze je vast hun contact details. En, als je het wat gewaagder wil doen, kan je natuurlijk ook je eigen baan creeeren door als marketing-agent op te treden voor een indie developer. Kan je zelfs vanuit huis werken. Ik weet dat iig Atom Republic (http://www.atomrepublic.co.uk, @Atomrepublic) op zoek was naar een goede marketeer.

    Andere adressen: EA Benelux (@EA_Benelux), EA mobile, (@EAMobileNL), of als je ook in de boardgames geinteresseerd bent; Goliath games @GoliathGames… Adressen zat!

  3. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Goh, zou mooi zijn als zich een kans voor doet op een forum als dit…
    Maar.., ik ben toch wel nieuwsgierig naar een paar dingen, dus ik stel je alvast wat vragen die je kan gaan verwachten in je zoektocht naar een geschikt bedrijf.

    Ben je iemand van hoge verwachtingen of iemand die genoegen neemt met minder?

    Op welk gebied denk je dat de kennis op gedaan uit je studie een rol kan betekenen voor een bedrijf in deze sector en hoe zou je deze toepassen?

    Ben je bereid om technische dingen te leren als dat van je gevraagd of verwacht wordt, zelfs in je eigen tijd?

    Als jou de kans gegeven wordt om een idee te realiseren op kostte van het bedrijf, wat zou dat dan zijn en hoe zou je dit aanpakken?

    Wat zou je willen leren en verwacht je van je stageperiode?

    Het zou leuk zijn als je bovenstaande vragen beantwoord. Naast dat het je zou kunnen helpen om je voor te bereiden op eventuele gesprekken in de toekomst met mensen in deze branche, zou het mij zo maar eens kunnen overtuigen om een balletje op te gooien bij ons in het bedrijf. Ik ben werkzaam bij een bedrijf in de IT-sector en toevallig hadden we het gister erover om misschien op zoek te gaan naar iemand die een marketing gerichte studie doet namelijk 🙂

  4. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Goh, zou mooi zijn als zich een kans voor doet op een forum als dit…
    Maar.., ik ben toch wel nieuwsgierig naar een paar dingen, dus ik stel je alvast wat vragen die je kan gaan verwachten in je zoektocht naar een geschikt bedrijf.

    Ben je iemand van hoge verwachtingen of iemand die genoegen neemt met minder?

    Op welk gebied denk je dat de kennis op gedaan uit je studie een rol kan betekenen voor een bedrijf in deze sector en hoe zou je deze toepassen?

    Ben je bereid om technische dingen te leren als dat van je gevraagd of verwacht wordt, zelfs in je eigen tijd?

    Als jou de kans gegeven wordt om een idee te realiseren op kostte van het bedrijf, wat zou dat dan zijn en hoe zou je dit aanpakken?

    Wat zou je willen leren en verwacht je van je stageperiode?

    Het zou leuk zijn als je bovenstaande vragen beantwoord. Naast dat het je zou kunnen helpen om je voor te bereiden op eventuele gesprekken in de toekomst met mensen in deze branche, zou het mij zo maar eens kunnen overtuigen om een balletje op te gooien bij ons in het bedrijf. Ik ben werkzaam bij een bedrijf in de IT-sector en toevallig hadden we het gister erover om misschien op zoek te gaan naar iemand die een marketing gerichte studie doet namelijk 🙂

    Sterk advies WJayW.

    Ik zou je ook adviseren om niet per se een vacature te zoeken, maar gewoon contact op te nemen met mensen in de sector of inderdaad hun Twitter kanaal, email of wat dan ook.

    Laat zien wat voor waarde je aan het bedrijf kan leveren. Wat heb je tot nu toe gepresteerd? Waar ben je echt goed in en wat zijn je minder sterke punten?
    Hoe ga jij het bedrijf waar je voor solliciteert verder helpen? Waarom jou en niet 2348723784 anderen?

    Marketing is ook een best breed onderdeel met verschillende sub-disciplines. In welk punt ben je zelf echt geinteresseerd en welke dingen binnen marketing ben je echt goed?

    En kom niet met de standaard antwoorden aan maar wees eerlijk en oprecht. Iedereen kan zeggen dat hij of zij een harde werker is als een sterke kant van zichzelf, maar heb je ook bewijs dat je een keiharde werker bent? Of ben je afgestudeerd met een 6.0 gemiddeld, heb je geen bijzondere bijbanen gehad, daarnaast iets gepresteerd of wat dan ook? Beargumenteer je antwoorden goed en heb vertrouwen in jezelf.

  5. 310 XP
    killbilspier's avatar

    Wauw, echt bedankt voor alle snelle reacties! Ik denk dat via social media inderdaad de snelste en makkelijkste oplossing is om in contact te komen met een bedrijf. Dit ga ik ook zeker proberen alleen ben ik zelf wel altijd wat meer van het persoonlijke contact omdat dit een betere indruk geeft.

    Goh, zou mooi zijn als zich een kans voor doet op een forum als dit…
    Maar.., ik ben toch wel nieuwsgierig naar een paar dingen, dus ik stel je alvast wat vragen die je kan gaan verwachten in je zoektocht naar een geschikt bedrijf.

    Ben je iemand van hoge verwachtingen of iemand die genoegen neemt met minder?

    Op welk gebied denk je dat de kennis op gedaan uit je studie een rol kan betekenen voor een bedrijf in deze sector en hoe zou je deze toepassen?

    Ben je bereid om technische dingen te leren als dat van je gevraagd of verwacht wordt, zelfs in je eigen tijd?

    Als jou de kans gegeven wordt om een idee te realiseren op kostte van het bedrijf, wat zou dat dan zijn en hoe zou je dit aanpakken?

    Wat zou je willen leren en verwacht je van je stageperiode?

    Het zou leuk zijn als je bovenstaande vragen beantwoord. Naast dat het je zou kunnen helpen om je voor te bereiden op eventuele gesprekken in de toekomst met mensen in deze branche, zou het mij zo maar eens kunnen overtuigen om een balletje op te gooien bij ons in het bedrijf. Ik ben werkzaam bij een bedrijf in de IT-sector en toevallig hadden we het gister erover om misschien op zoek te gaan naar iemand die een marketing gerichte studie doet namelijk 🙂

    Bedankt voor je reactie, dit gaat mij zeker helpen met het vinden van een afstudeerstage.

    Ben je iemand van hoge verwachtingen of iemand die genoegen neemt met minder?
    Ik ben zeker iemand met hoge verwachtingen ik wil altijd het onderste uit de kan proberen te halen om mijn doel te behalen, zeker als ik gepassioneerd ben kan ik behoorlijk gedreven zijn om een doel te behalen. Zo ben ik toen ik 12 jaar was elke ochtend om kwart over 5 mijn bed uit gegaan om vervolgens 2,5 uur te reizen naar school en dan om 4 uur te trainen en vervolgens weer de zelfde rit naar huis waardoor ik elke dag rond 8 uur s’avonds thuis kwam. Dit allemaal omdat ik profvoetballer wilde worden. Ik heb dat 3 jaar volgehouden en ben ik vervolgens naar een club gegaan die dichter in de buurt zat en beter met school kon combineren.

    Op welk gebied denk je dat de kennis op gedaan uit je studie een rol kan betekenen voor een bedrijf in deze sector en hoe zou je deze toepassen?
    In mijn studie heb ik kennis gemaakt met alles wat nodig is om in te spelen op de behoefte van de klant. Binnen mijn opleiding heb ik hierbij verschillende soorten onderzoeken moeten uitvoeren waaronder: Strategisch Marketingplan, Marketingcommunicatieplan, Online marketingplan, Exportplan en Verkoopplan. Op dit moment volg ik de minor Online marketing waardoor ik mij wil verdiepen in het online gedeelte van een bedrijf. Ook ben ik voor mijn stage 6 maanden naar Zuid-afrika (kaapstad) gereisd om zo meer kennis van culturen en talen te leren. Wat ik kan betekenen voor een bedrijf moet eerst duidelijk zijn wat voor bedrijf het is en waar het bedrijf op zoek naar is (het problee). Ik ben zelf nog jong (20 jaar), ik heb dus een andere kijk op een bedrijf dan de mensen die er al jaren werken.

    Ben je bereid om technische dingen te leren als dat van je gevraagd of verwacht wordt, zelfs in je eigen tijd?
    Ik heb stage gelopen bij een bedrijf in Zuid-Afrika wat Tablets en andere mobiele apparaten (android) verkocht. Naast mijn passie voor gamen heb ik ook nog veel interesse in Gadgets. Tijdens mijn stage heb ik dus ook veel moeten leren over Android en hierin ben ik ook weer een beetje doorgeslagen. Omdat ik tijdens mijn stage vaak mee mocht naar meetings liep ik vaak tegen de lamp dat ik nog niet zo veel af wist van de technische kant van de tablets. Hierdoor ben ik in mijn vrije tijd heel veel gaan opzoeken en gaan klooien (rooten & custom roms flashen) met de tablet met als gevolg dat ik nu redelijk veel afweet van het besturingssysteem en van de hardware. Ook moest ik vaak simpele dingen doen met photoshop alleen had ik voor mijn stage nog nooit met het programma gewerkt dit heb ik mezelf toen thuis een beetje aangeleerd.

    Als jou de kans gegeven wordt om een idee te realiseren op kostte van het bedrijf, wat zou dat dan zijn en hoe zou je dit aanpakken?
    Dit verschilt natuurlijk per bedrijf maar in het algemeen gaat het vooral om een goede voorbereiding en planning. Stel dat ik voor Blackberry een strategisch marketing plan moest schrijven dan lijkt mij geweldig om een huidige strategie die niet meer houdbaar is te veranderen naar een nieuwe strategie waarbij ik mijn visie op het bedrijf kan los laten. Dit is natuurlijk niet weggelegd voor een stagiair zeker niet bij zo een groot bedrijf maar voor een MKB zou ik daar misschien wel een kleine invloed op kunnen hebben.

    Wat zou je willen leren en verwacht je van je stageperiode?
    Vooral ervaring! Ik verwacht een interactieve stage waarin ik betrokken wordt bij het bedrijf en ik zo veel mogelijk de ruimte krijg om mezelf te ontwikkelen. Ik wil leren hoe het bedrijfsleven in elkaar zit en hoe mensen met elkaar om gaan. Hoe wordt er onderhandeld en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

    Ik hoop dat ik je vragen een beetje goed heb beantwoord, Ik ben nog een beetje voorzichtig geweest om het niet te persoonlijk te maken omdat ik nogal wat privacy van mezelf op een forum gooi maar in een gesprek kan ik hierin natuurlijk veel dieper gaan. Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat voor bedrijf je werkt je kan me een PM sturen als je dat liever hebt.

    Iedereen bedankt voor de reacties en als iemand toevallig werkt bij een bedrijf in de game industrie, laat het even weten wie weet kan je me wel helpen.

    Groetjes

  6. 1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Mooi stukje, die stage in Zuid-Afrika en het combineren van studie en top-sport zijn twee dingen waarmee je bijna overal punten scoort als je solliciteert.Ik zou zelf iets dieper in gaan op de dingen die je precies hebt geleerd (strategisch marketingplan bijvoorbeeld is erg algemeen, wat dieper in gaan op echt specifieke dingen die je hebt gedaan geeft vaak wat meer inzicht in hoe goed je bepaalde materie begrijpt en hoe je over die materie denkt.).

    Waar ben je echt goed in en wat zijn je minder sterke punten?
    Hoe ga jij het bedrijf waar je voor solliciteert verder helpen?

    Die twee vragen zette ik hierboven in een post neer en dat zijn twee vragen die je goed moet kunnen beantwoorden (in ieder geval, in de sectoren waar ik tot nu toe bezig ben geweest en over heb gehoord). Wat ik zei, er zijn vaak veel mensen die solliciteren op de mooiste functies (stage bij Sony, Microsoft, EA, Ubisoft, Activision) terwijl er slechts enkele plaatsen beschikbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat je jezelf goed presenteert en dat diegene die je interviewt (waarschijnlijk een Human Resource medewerker) overtuigd waarom ze juist jou moeten aannemen.

    Zoals ik zei, top-sport en studie combineren + een buitenlandse stage (met de bijbehorende informatie die je hier ook gaf) zijn twee onderwerpen waar je zeker punten mee scoort. Maar hoe kan je die vaardigheden daarvan in het bedrijf waar je solliciteert gebruiken?

    Succes gewenst en ik zou het leuk vinden om hier te lezen of het is gelukt.

  7. 310 XP
    killbilspier's avatar

    dankjewel ja ik ga nog wel laten weten of het is gelukt 🙂

  8. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik hoop dat ik je vragen een beetje goed heb beantwoord, Ik ben nog een beetje voorzichtig geweest om het niet te persoonlijk te maken omdat ik nogal wat privacy van mezelf op een forum gooi maar in een gesprek kan ik hierin natuurlijk veel dieper gaan. Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat voor bedrijf je werkt je kan me een PM sturen als je dat liever hebt.

    Tijdje geleden alweer, maar dat krijg je als er vakanties tussendoor komen he 😀

    PM is gestuurd ondertussen.

    Veel succes met het vinden van een geschikte stageplek.

  9. 1 XP
    fischerm38's avatar

    Op de pagina Bedrijf Telefoonnummer kunt u verschillende bedrijven te vinden in zijn sector. Er zijn ook alle contactgegevens.

  10. 904 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    Ben wel benieuwd of het is gelukt..

  11. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik ook wel eigenlijk, het is inmiddels al weer enige tijd geleden 🙂

    Het is bij ons in het bedrijf toen niet doorgegaan omdat er uiteindelijk besloten was toch geen stageplek aan te bieden. Maar ben zeker benieuwd of het toch gelukt is om ergens anders een leuke stage te vinden.

  12. 307 XP
    LanceVance's avatar

    Ik ben zelf ook wel benieuwd wat hiervan is uitgekomen, want ik moet zelf namelijk ook stage gaan lopen in september. Toevallig stuur ik ook Commerciële Economie en wil ik ook iets in deze richting gaan doen.