Hallo, ik ga volgende jaar mijn eindexamen doen en wil hierna game developer worden op het Grafisch Lyceum in Rotterdam! Is dit leuk en heeft iemand hier ervaring mee?
Vond het op de middelbare school al doodsaai om een spelletje in Greenfoot te maken, laat staan om een complete game te ontwikkelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ik heb zelf geen ervaring met deze opleiding, maar een goede algemene tip voor het kiezen van je opleiding is het volgende:
Wat zou je het liefst voor werk gaan doen na je opleiding?
Een opleiding kan minder leuk zijn, maar wanneer de carrièremogelijkheden van de opleiding wel echt je droom/doel zijn, dan is het vele malen makkelijker om een opleiding goed af te ronden. En een opleiding duurt een paar jaar, daarna moet je ruim 40 jaar (waarschijnlijk full time) aan het werk, dus mijn tip, baseer de keuze meer op je dromen en doelen voor je carrière in plaats van puur hoe leuk een opleiding is.
Om dan er achter te komen of dit inderdaad leuk is, ga alvast aan het werk! Probeer te developen of te designen (ik weet niet of developen puur coderen is) en kijk hoe het je bevalt. Kijk video’s op YouTube of andere websites over hoe het werk van een game developer er uit ziet. Probeer in contact te komen met mensen die het werk al doen, zoals Vinnie1234 bijvoorbeeld (opleiding dan) en vraag hem wat meer gerichtere vragen en kijk of dat voor jou wat is.
Vond het op de middelbare school al doodsaai om een spelletje in Greenfoot te maken, laat staan om een complete game te ontwikkelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Het lijkt mij anders wel leuk om aan een game mee te helpen testen, art enz.. en dan bedoel ik niet een game als Tetris maar een echte grote A++ game
Sorry Blizzard voor het geval jullie het weer vragen…niet bij jullie (niet mijn soort games).
Ik werk al jaren in software development, weliswaar niet games maar er zijn zeker wat overeenkomsten.
Het is een beroep wat je moet liggen, je moet elke dag meer willen weten en jezelf door blijven ontwikkelen…zeker omdat de techniek ook niet stil staat.
Ook zul je moeten kiezen wat je wilt doen binnen game development, want je zult niet alles kunnen doen (en geloof me, je wilt ook niet alles doen). Dus wil je code kloppen en engines maken? Game level of character modellering, muziek en geluiden, gameplay ontwikkeling etc… beslis voor jezelf wat je het best ligt en ga er dan met volle overgave voor.
Het lijkt mij anders wel leuk om aan een game mee te helpen testen, art enz.. en dan bedoel ik niet een game als Tetris maar een echte grote A++ game
Sorry Blizzard voor het geval jullie het weer vragen…niet bij jullie (niet mijn soort games).
Je gaat ECHT niet beginnen bij de grote AAA studios, je zal je echt op moeten werken. Ofwel, eerst zelf laten zien wat je kan, dus zelf aan game-concepten gaan klooien, eens iets proberen te maken, al is het een zoveelste flappy bird kloon, een android of iOS spel op de Store proberen te krijgen, zodat je weet wat daar allemaal bij komt kijken, dat soort dingen.
Als je dat gedaan hebt, heb je 1) zelf een idee van wat je echt leuk vindt, 2) een portfolio met wat ervaring die je kan gebruiken richting toekomstige werkgevers. Mogelijk kan je dan tegen die tijd bij een indie-developer als http://www.orangepixel.net/ , Vlambeer, of een van de vele andere Nederlandse indie devs stage lopen, en zo de kneepjes van het vak leren.
Maar, ga er niet vanuit dat je meteen bij de Ubisofts en EA van deze wereld aan het werk komt, tenzij je ECHT heel goed bent.
Het lijkt mij anders wel leuk om aan een game mee te helpen testen, art enz.. en dan bedoel ik niet een game als Tetris maar een echte grote A++ game
Sorry Blizzard voor het geval jullie het weer vragen…niet bij jullie (niet mijn soort games).
Ik heb de mogelijkheid gekregen om vorig jaar Killzone shadowfall te testen, nog voor de game af was uiteraard
Heb dit niet gedaan, omdat ik dan 4 dagen achter elkaar een spel moest gaan uitproberen wat nog niet af was, dit gaf mij het idee dat het dan een verkeerde indruk bij mij zou achter laten.
Testen in het bedrijf zelf tijdens de productie lijkt me persoonlijk al helemaal niets, continu hetzelfde stukje af moeten lopen om te kijken of die ene bug er nog in zit of niet.
Ik heb de mogelijkheid gekregen om vorig jaar Killzone shadowfall te testen, nog voor de game af was uiteraard
Heb dit niet gedaan, omdat ik dan 4 dagen achter elkaar een spel moest gaan uitproberen wat nog niet af was, dit gaf mij het idee dat het dan een verkeerde indruk bij mij zou achter laten.
Testen in het bedrijf zelf tijdens de productie lijkt me persoonlijk al helemaal niets, continu hetzelfde stukje af moeten lopen om te kijken of die ene bug er nog in zit of niet.
Ik heb het idee dat veel games niet goed getest worden, in dat opzicht valt bij sommige bedrijven veel te verbeteren. Ook de variatie van levels zijn bij sommige games om te huilen (Diablo 3) daar komt art bij kijken, jammer genoeg heb ik m’n hobby tekenen jaren geleden ver achter me gelaten omdat “ik zelf” nooit tevreden was met het resultaat.
Ik heb het idee dat veel games niet goed getest worden, in dat opzicht valt bij sommige bedrijven veel te verbeteren. Ook de variatie van levels zijn bij sommige games om te huilen (Diablo 3) daar komt art bij kijken, jammer genoeg heb ik m’n hobby tekenen jaren geleden ver achter me gelaten omdat “ik zelf” nooit tevreden was met het resultaat.
het gaat tegenwoordig volgens mij ook dat je van zoveel mogelijk markten thuis bent in bepaalde industriën.
me broer is normaal ook grafisch ontwerper, maar doet veel meer bij Guerilla
een ander voorbeeld, ikzelf ben elektricien, maar zowel op normaal gebied als tapwater, luchtbehandelingen en CV installaties etc
Ik denk niet zozeer dat ze niet goed genoeg testen, maar eerder de tijd die ze ervoor krijgen te kort is
Vond het op de middelbare school al doodsaai om een spelletje in Greenfoot te maken, laat staan om een complete game te ontwikkelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ik doe zelf een game dev opleiding. Ik werk meeste met c++ en dan echt de code. Ik vind het leuk, maar je moet er echt van houden
Ik heb zelf geen ervaring met deze opleiding, maar een goede algemene tip voor het kiezen van je opleiding is het volgende:
Wat zou je het liefst voor werk gaan doen na je opleiding?
Een opleiding kan minder leuk zijn, maar wanneer de carrièremogelijkheden van de opleiding wel echt je droom/doel zijn, dan is het vele malen makkelijker om een opleiding goed af te ronden. En een opleiding duurt een paar jaar, daarna moet je ruim 40 jaar (waarschijnlijk full time) aan het werk, dus mijn tip, baseer de keuze meer op je dromen en doelen voor je carrière in plaats van puur hoe leuk een opleiding is.
Om dan er achter te komen of dit inderdaad leuk is, ga alvast aan het werk! Probeer te developen of te designen (ik weet niet of developen puur coderen is) en kijk hoe het je bevalt. Kijk video’s op YouTube of andere websites over hoe het werk van een game developer er uit ziet. Probeer in contact te komen met mensen die het werk al doen, zoals Vinnie1234 bijvoorbeeld (opleiding dan) en vraag hem wat meer gerichtere vragen en kijk of dat voor jou wat is.
Succes!
Het lijkt mij anders wel leuk om aan een game mee te helpen testen, art enz.. en dan bedoel ik niet een game als Tetris maar een echte grote A++ game
Sorry Blizzard voor het geval jullie het weer vragen…niet bij jullie (niet mijn soort games).
Ik werk al jaren in software development, weliswaar niet games maar er zijn zeker wat overeenkomsten.
Het is een beroep wat je moet liggen, je moet elke dag meer willen weten en jezelf door blijven ontwikkelen…zeker omdat de techniek ook niet stil staat.
Ook zul je moeten kiezen wat je wilt doen binnen game development, want je zult niet alles kunnen doen (en geloof me, je wilt ook niet alles doen). Dus wil je code kloppen en engines maken? Game level of character modellering, muziek en geluiden, gameplay ontwikkeling etc… beslis voor jezelf wat je het best ligt en ga er dan met volle overgave voor.
Je gaat ECHT niet beginnen bij de grote AAA studios, je zal je echt op moeten werken. Ofwel, eerst zelf laten zien wat je kan, dus zelf aan game-concepten gaan klooien, eens iets proberen te maken, al is het een zoveelste flappy bird kloon, een android of iOS spel op de Store proberen te krijgen, zodat je weet wat daar allemaal bij komt kijken, dat soort dingen.
Als je dat gedaan hebt, heb je 1) zelf een idee van wat je echt leuk vindt, 2) een portfolio met wat ervaring die je kan gebruiken richting toekomstige werkgevers. Mogelijk kan je dan tegen die tijd bij een indie-developer als http://www.orangepixel.net/ , Vlambeer, of een van de vele andere Nederlandse indie devs stage lopen, en zo de kneepjes van het vak leren.
Maar, ga er niet vanuit dat je meteen bij de Ubisofts en EA van deze wereld aan het werk komt, tenzij je ECHT heel goed bent.
Ik heb de mogelijkheid gekregen om vorig jaar Killzone shadowfall te testen, nog voor de game af was uiteraard
Heb dit niet gedaan, omdat ik dan 4 dagen achter elkaar een spel moest gaan uitproberen wat nog niet af was, dit gaf mij het idee dat het dan een verkeerde indruk bij mij zou achter laten.
Testen in het bedrijf zelf tijdens de productie lijkt me persoonlijk al helemaal niets, continu hetzelfde stukje af moeten lopen om te kijken of die ene bug er nog in zit of niet.
Ik heb het idee dat veel games niet goed getest worden, in dat opzicht valt bij sommige bedrijven veel te verbeteren. Ook de variatie van levels zijn bij sommige games om te huilen (Diablo 3) daar komt art bij kijken, jammer genoeg heb ik m’n hobby tekenen jaren geleden ver achter me gelaten omdat “ik zelf” nooit tevreden was met het resultaat.
het gaat tegenwoordig volgens mij ook dat je van zoveel mogelijk markten thuis bent in bepaalde industriën.
me broer is normaal ook grafisch ontwerper, maar doet veel meer bij Guerilla
een ander voorbeeld, ikzelf ben elektricien, maar zowel op normaal gebied als tapwater, luchtbehandelingen en CV installaties etc
Ik denk niet zozeer dat ze niet goed genoeg testen, maar eerder de tijd die ze ervoor krijgen te kort is