Forum

Topic: Voor de klagers over psplus!!!!!

Anoniem's avatar

Eindelijk is het bewezen. Psplus word hier altijd maar afgezeken door velen. Terwijl dat dus nergens voor nodig is. Lees onderstaande artikel eens even door zou ik zeggen. De waarde van de games van afgelopen jaar in psplus is maar liefst 1213 euro waard. Dus voor 1213 euro aan games hebben jullie gekregen. Dus hoezo kan die 49 euro niet uit voor een abo???

http://www.nu.nl/games/3953391/totale-waarde-playstation-plus-games-in-2014-bedraagt-1200-euro.html

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

30 reacties

  1. 389 XP
    Suugie's avatar

    Nu geeft dit natuurlijk wel een heel vertekend beeld he…
    Gebaseerd op de actuele verkoop prijzen van de ps store… dat altijd erg hoog is.
    Ondanks dat is de waarde van de contant sowieso veel hoger als de ps+ lidmaatschap prijs.

  2. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    PS Plus is een prima service, en absoluut waar voor zijn geld. Alleen is het vergelijk met de actuele prijzen in de Store niet echt reeel. Dat is alsof je gaat kijken wat je kwijt bent als je alle films van Netflix op zou moeten kopen, of als je alle boeken uit de bibliotheek zelf zou moeten kopen.

    Desalniettemin: mij hoor je niet klagen! 😛

  3. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog maar eens zeggen, PSplus is een service die in principe de cloudstorage, automatische updates en downloads, exclusieve toegang tot beta’s, kortingen en sinds de ps4 de online multiplayer biedt… de Instant Game Collectie is in het leven geroepen toentertijd om mensen over de streep te trekken zich te abonneren op de service.
    De games zijn dus extra en je betaalt in principe dus voor de andere voordelen die PSplus je biedt.

    Dat gezegd hebbende, snap ik best dat veel mensen PSplus aanschaffen voor de IGC en denken dat het daar om draait.
    En zelfs dan nog als je dat neemt uit uitgangspunt, je krijgt (na de laatste aanpassing aan de service) 72 games over 3 platformen voor zo’n 50euro per jaar.
    Dat is dus 72/50=1,44euro per game… voor dat geld haal je nog geeneens de goedkoopste indiegame binnen die je aangeboden kreeg, laat staan een grotere titel.

    Mensen die klagen doen dat omdat het aanbod wat ze krijgen niet aan hun smaak voldoet… maar je kunt mij niet wijsmaken dat er tussen die 72 games niet minimaal 3 games (of meer) zitten die je leuk vind…

    klagen over PSN daarentegen kan ik mij wel voorstellen… maar dat is een andere discussie.

  4. 2457 XP
    peyj's avatar

    Voor de PS3 wel, maar voor de PS4 heb ik nog maar twee games gedownload die mij aanspraken. PS+ is het zeker waard voor de iets meer casual gamer. Die niet alle games koopt, of voor gamers die niet geld hebben om met regelmaat nieuwe spellen te kopen. Ik heb met regelmaat gehad dat ik de games voor PS+ al in mijn bezit had.

  5. 1150 XP
    DarkElement's avatar

    Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog maar eens zeggen, PSplus is een service die in principe de cloudstorage, automatische updates en downloads, exclusieve toegang tot beta’s, kortingen en sinds de ps4 de online multiplayer biedt… de Instant Game Collectie is in het leven geroepen toentertijd om mensen over de streep te trekken zich te abonneren op de service.
    De games zijn dus extra en je betaalt in principe dus voor de andere voordelen die PSplus je biedt.

    Dat gezegd hebbende, snap ik best dat veel mensen PSplus aanschaffen voor de IGC en denken dat het daar om draait.
    En zelfs dan nog als je dat neemt uit uitgangspunt, je krijgt (na de laatste aanpassing aan de service) 72 games over 3 platformen voor zo’n 50euro per jaar.
    Dat is dus 72/50=1,44euro per game… voor dat geld haal je nog geeneens de goedkoopste indiegame binnen die je aangeboden kreeg, laat staan een grotere titel.

    Mensen die klagen doen dat omdat het aanbod wat ze krijgen niet aan hun smaak voldoet… maar je kunt mij niet wijsmaken dat er tussen die 72 games niet minimaal 3 games (of meer) zitten die je leuk vind…

    klagen over PSN daarentegen kan ik mij wel voorstellen… maar dat is een andere discussie.

    Amen.

  6. 9118 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog maar eens zeggen, PSplus is een service die in principe de cloudstorage, automatische updates en downloads, exclusieve toegang tot beta’s, kortingen en sinds de ps4 de online multiplayer biedt… de Instant Game Collectie is in het leven geroepen toentertijd om mensen over de streep te trekken zich te abonneren op de service.
    De games zijn dus extra en je betaalt in principe dus voor de andere voordelen die PSplus je biedt.

    Dat gezegd hebbende, snap ik best dat veel mensen PSplus aanschaffen voor de IGC en denken dat het daar om draait.
    En zelfs dan nog als je dat neemt uit uitgangspunt, je krijgt (na de laatste aanpassing aan de service) 72 games over 3 platformen voor zo’n 50euro per jaar.
    Dat is dus 72/50=1,44euro per game… voor dat geld haal je nog geeneens de goedkoopste indiegame binnen die je aangeboden kreeg, laat staan een grotere titel.

    Mensen die klagen doen dat omdat het aanbod wat ze krijgen niet aan hun smaak voldoet… maar je kunt mij niet wijsmaken dat er tussen die 72 games niet minimaal 3 games (of meer) zitten die je leuk vind…

    klagen over PSN daarentegen kan ik mij wel voorstellen… maar dat is een andere discussie.

    Daar is zeker nog een wat over te zeggen er moet zeker nog wat verbeterd worden met PSN maar ik zie dit wel goedkomen. PSN kosten blijven gewoon een lachertje een game en je hebt het er al uit.

  7. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog maar eens zeggen, PSplus is een service die in principe de cloudstorage, automatische updates en downloads, exclusieve toegang tot beta’s, kortingen en sinds de ps4 de online multiplayer biedt… de Instant Game Collectie is in het leven geroepen toentertijd om mensen over de streep te trekken zich te abonneren op de service.
    De games zijn dus extra en je betaalt in principe dus voor de andere voordelen die PSplus je biedt.

    Dat gezegd hebbende, snap ik best dat veel mensen PSplus aanschaffen voor de IGC en denken dat het daar om draait.
    En zelfs dan nog als je dat neemt uit uitgangspunt, je krijgt (na de laatste aanpassing aan de service) 72 games over 3 platformen voor zo’n 50euro per jaar.
    Dat is dus 72/50=1,44euro per game… voor dat geld haal je nog geeneens de goedkoopste indiegame binnen die je aangeboden kreeg, laat staan een grotere titel.

    Mensen die klagen doen dat omdat het aanbod wat ze krijgen niet aan hun smaak voldoet… maar je kunt mij niet wijsmaken dat er tussen die 72 games niet minimaal 3 games (of meer) zitten die je leuk vind…

    klagen over PSN daarentegen kan ik mij wel voorstellen… maar dat is een andere discussie.

    50 euro voor online opslag van saves en misschien 1 bèta + auto update en korting op sommige games vind ik wel heel erg duur, lijkt me niet dat daar ps+ voor de ps3 voor bedoeld was.

  8. 2015 XP
    WJayW's avatar

    50 euro voor online opslag van saves en misschien 1 bèta + auto update en korting op sommige games vind ik wel heel erg duur, lijkt me niet dat daar ps+ voor de ps3 voor bedoeld was.

    Vergeet niet dat het voor al je playstation platformen geldt, dus de cloudopslag (1gb) voor zowel de ps3, ps4 en de vita… de auto updates/downloads voor alle 3 de systemen, kortingen voor games en dlc op alle 3 de systemen… etc, etc…
    Tevens is de share play op de ps4 ook ondergebracht onder psplus… gezien je het niet zonder kunt, al is dat ook logisch omdat je alleen online kunt gamen met psplus.

    Maar goed, nog maar even wat van de Sony site qua informatie tevoorschijn gehaald:

    Wat is PlayStation Plus?

    PlayStation Plus is een abonnementsservice waarmee allerlei extra features aan PlayStation Network worden toegevoegd. Een abonnement op deze service kan in de PlayStation Store worden aangeschaft. Als PlayStation Plus-lid heb je de beschikking over de volgende services:

    – Maandelijks exclusieve toegang tot PSN, minis en PS one-games.
    – Maandelijks exclusieve PlayStation Store-kortingen.
    – Exclusieve toegang tot premium avatars en dynamische thema’s.
    – Als eerste en met voorrang toegang tot gamedemo’s en bètaversies.
    – Volledige game uitproberen: probeer volledige games voor een bepaalde periode uit voordat je deze aanschaft.
    – Automatisch downloaden: stel je PS3-systeem in om systeemsoftware, game-updates en zelfs nieuwe gamedemo’s automatisch en rechtstreeks naar je PS3 te downloaden.

    bron: http://nl.playstation.com/psn/support/ps3/detail/linked286117/item289594/PlayStation-Plus-lidmaatschap/

    …wat ik dus ook nog vergeten was waren de volledige games uit proberen en de avatars en thema’s…al met al krijg je best veel voor die 50 euro. En dat is dus zonder de IGC.

  9. 1556 XP
    Mithrandir's avatar

    Ik ben PS Plus abonnee sinds dag één, en heb het nooit als iets anders gezien dan een abonnement die toegang tot een set games gaf. De overige opties zijn aardig, maar absoluut ondergeschikt. (Sterker, die hadden juist standaard al aan moeten staan, zonder PS Plus)
    De games zijn wat PS Plus zo bijzonder maakt(e), en het meest waardevolle onderdeel van het hele aanbod.

    Leuk van die quote, WJayW, maar van dat aanbod geldt eigenlijk alleen het laatste punt (automatisch downloaden) nog maar, en de tweede (Plus korting) maar heel summier.

  10. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik ben PS Plus abonnee sinds dag één, en heb het nooit als iets anders gezien dan een abonnement die toegang tot een set games gaf. De overige opties zijn aardig, maar absoluut ondergeschikt. (Sterker, die hadden juist standaard al aan moeten staan, zonder PS Plus)
    De games zijn wat PS Plus zo bijzonder maakt(e), en het meest waardevolle onderdeel van het hele aanbod.

    Leuk van die quote, WJayW, maar van dat aanbod geldt eigenlijk alleen het laatste punt (automatisch downloaden) nog maar, en de tweede (Plus korting) maar heel summier.

    Het 2e, 3e, 4e en 5e punt gelden allemaal nog hoor. (goed sommige zijn wat summier inderdaad).
    Maar sowieso is er een hoop aan PSplus gesleuteld hoor vanaf het moment dat het uitkwam tot nu…
    al met al gaat het erom dat je voor jezelf kunt bepalen of het geld wat je uitgeeft aan de service het ook voor jou waard is.

    BTW. je gaat wel lekker op nl.gametowinprizes.com trouwens.

  11. 490 XP
    Goregash's avatar

    Gaat vaak ook meer om de belofte van Sony om goede titels in de IGC te stoppen. En voor de PS4 viel dat eigenlijk wel vies tegen. Tuurlijk verwacht je eerste 6 maanden geen speciale titels maar daarna kunnen toch langzamerhand wel wat games uitkomen op de IGC? Desnoods was het Blackflag voor PS4 of Watch_Dogs. En zo zijn er vast nog wel een paar Cross platform games. IGC is ook de hele verkooptruc van PSPlus geweest. Je hebt het nu nodig op de PS4 om te kunnen gamen met vrienden maar dat was eerst niet zo. Op de ps3 had je PSplus omdat de IGC zo goed was, niet vanwege de save back up of kortingen in de PS Store.

    Daarbij heb je natuurlijk PSN die traag is en de store die supersloom is (Heb ik paar mensen zien roepen, geen persoonlijke ervaring).

    Ja en dan gaan mensen zeuren. Das op zich ook logisch, er wordt iets beloofd maar niet waar gemaakt en als dan de service ook nog ondergeschikt lijkt te zijn aan de concurrent.

    Maar heel eerlijk ben ik heel erg blij met PS4 en online play is echt een enorme vooruitgang. Sommige indies zijn best leuk. Persoonlijk zou ik wat populaire Indies uitkiezen voor de IGC.

    Ik ben wel tevreden verder. Ik krijg elke maand gratis games, of ik er wat aan heb of niet. Ik heb toch PSplus nodig en voor die 50 per jaar zal me een worst wezen. Ik ga me er ook niet meer druk om maken. Zit er wat leuks bij dan mooi, zo niet ja das kut maar volgende maand weer een kans. Ik kan toch mijn PSplus niet opzeggen, want dan kan ik niet online gamen :S

  12. 1306 XP
    A Gamer's avatar

    Mijn PS+ abonnement is deze week verlopen en ik ben voorlopig niet van plan het te verlengen ook. Online gamen doe ik bijna niet, geniet meer van singleplayer-titels. Ik heb PS+ voornamelijk voor de Instant Game Collection, en totdat er een beetje fatsoenlijke titels in worden gestopt is er voor mij geen reden hier €50,- per jaar aan uit te geven. Zeker niet voor al die indytroep die me niet bekoren kan.

    Los daarvan, vind ik dat als ik betaal voor een online service, die online service goed hoort te werken. Het laden van het berichtenscherm of het laden van iemand’s profiel duurt een eeuwigheid (letterlijk bijna), om over de PS Store nog maar te zwijgen. Als ik €50,- per jaar betaal, moet dat gewoon goed werken. Bij de PS3 kwamen ze er nog mee weg, maar van de PS4 had ik meer verwacht.

  13. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Ik zelf heb (nog) geen ps4, maar wel een ps3 en vita en daarop is ps plus toch wel de beste investering geweest die ik ooit gedaan heb. Een totaal van €75 (2 jaar) heb ik betaald, waarvoor ik 104 PS3, 49 Vita en 1 PSP game(s) heb teruggekregen. PS Plus is hèt argument om tegen een PC fanboy in te brengen wanneer ze je proberen wijs te maken dat de goedkopere games de aanschaf van een dure gaming PC goed maken. Tenzij je per se alle full price titels die ooit in je leven uit gaan komen op release date moet hebben is dat niet dus niet zo als je PS Plus hebt.

    Ik vind het dan ook verwaand gedrag dat mensen uberhaupt durven te klagen over het krijgen van gratis games, zelf als is het niet hun smaak. Zelfs al heb je maar 1 playstation platform dan haal je het geld er redelijk makkelijk uit, laat staan als je er 2 of zelfs 3 hebt.

  14. 1306 XP
    A Gamer's avatar

    Ik zelf heb (nog) geen ps4, maar wel een ps3 en vita en daarop is ps plus toch wel de beste investering geweest die ik ooit gedaan heb. Een totaal van €75 (2 jaar) heb ik betaald, waarvoor ik 104 PS3, 49 Vita en 1 PSP game(s) heb teruggekregen. PS Plus is hèt argument om tegen een PC fanboy in te brengen wanneer ze je proberen wijs te maken dat de goedkopere games de aanschaf van een dure gaming PC goed maken. Tenzij je per se alle full price titels die ooit in je leven uit gaan komen op release date moet hebben is dat niet dus niet zo als je PS Plus hebt.

    Ik vind het dan ook verwaand gedrag dat mensen uberhaupt durven te klagen over het krijgen van gratis games, zelf als is het niet hun smaak. Zelfs al heb je maar 1 playstation platform dan haal je het geld er redelijk makkelijk uit, laat staan als je er 2 of zelfs 3 hebt.

    1. Je krijgt ze niet gratis, je betaald ervoor. Althans, IK betaal(de) daarvoor.
    2. Niemand klaagt over de IGC voor de PS3, men klaagt dat de IGC voor de PS4 zóveel onderdoet voor die van de PS3.
    3. Je moet niet discussiëren met fanboys 😉

  15. 4299 XP
    Peter01's avatar

    Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog maar eens zeggen, PSplus is een service die in principe de cloudstorage, automatische updates en downloads, exclusieve toegang tot beta’s, kortingen en sinds de ps4 de online multiplayer biedt… de Instant Game Collectie is in het leven geroepen toentertijd om mensen over de streep te trekken zich te abonneren op de service.
    De games zijn dus extra en je betaalt in principe dus voor de andere voordelen die PSplus je biedt.

    Dat gezegd hebbende, snap ik best dat veel mensen PSplus aanschaffen voor de IGC en denken dat het daar om draait.
    En zelfs dan nog als je dat neemt uit uitgangspunt, je krijgt (na de laatste aanpassing aan de service) 72 games over 3 platformen voor zo’n 50euro per jaar.
    Dat is dus 72/50=1,44euro per game… voor dat geld haal je nog geeneens de goedkoopste indiegame binnen die je aangeboden kreeg, laat staan een grotere titel.

    Mensen die klagen doen dat omdat het aanbod wat ze krijgen niet aan hun smaak voldoet… maar je kunt mij niet wijsmaken dat er tussen die 72 games niet minimaal 3 games (of meer) zitten die je leuk vind…

    klagen over PSN daarentegen kan ik mij wel voorstellen… maar dat is een andere discussie.

    stel er zitten idd 3 games tussen die je echt leuk vind. is er dan niet de mogelijkheid dat je die al gekocht hebt ? wat heb je dan aan die gratis games ?

  16. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    Vergeet niet dat het voor al je playstation platformen geldt, dus de cloudopslag (1gb) voor zowel de ps3, ps4 en de vita… de auto updates/downloads voor alle 3 de systemen, kortingen voor games en dlc op alle 3 de systemen…

    Vergeet niet dat het met de ps3 is begonnen en verder niks, dus zonder de ps+ games zal het Veel te duur zijn geweest.

  17. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    1. Je krijgt ze niet gratis, je betaald ervoor. Althans, IK betaal(de) daarvoor.
    2. Niemand klaagt over de IGC voor de PS3, men klaagt dat de IGC voor de PS4 zóveel onderdoet voor die van de PS3.
    3. Je moet niet discussiëren met fanboys 😉

    Daar kan ik me niet in vinden, aangezien je op PS4 plus betaalt om online te kunnen (zelfs al gebruik je geen online, dat is de basisfunctie van het abonnement). Alle gratis games zijn een extra, en zelfs al doe je het alleen maar daarvoor dan haal je er er met alleen de games voor 1 platform dus al je geld uit terug is wat ik zeg.

    Het probleem is eerder dat mensen lange tijd klaagden over de “indystation” door alle indies die op psn en plus uitkwamen/komen. Alsof een indy game niet als “echte” game telt of zo. Belachelijk als je het mij vraagt.

  18. 490 XP
    Goregash's avatar

    Alsof een indy game niet als “echte” game telt of zo. Belachelijk als je het mij vraagt.

    Nee telt het ook niet. Daarom heet het ook een Indiegame. Bij indiegames denk je aan verouderde engines, slechtere graphics, experimentele innovatie en vaak kortere speelduur.
    Dat gezegd hebbende hadden sommige AAA titels ook wel gemarkeerd kunnen zijn als Indie maar goed…

    Sony beloofde AAA Titels en gaf Indie titels. Daar zit het verschil in. AAA Titels zijn populairder en geschikt voor een heel groot publiek. Indie games daarentegen kunnen best vreemd zijn of niet erg in de smaak vallen. Deze maand was Injustice en je hoorde niemand klagen! Ik hou niet van side scroll fight games, maar dit is iig een waardige titel. Enige game die ik verder echt uitgespeeld hebt was Dig. Rest was saai, eentonig en lelijk. Indie games horen thuis op een Vita of zo en zijn zeker niet deNext Generation console waardig!

  19. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Nee telt het ook niet. Daarom heet het ook een Indiegame. Bij indiegames denk je aan verouderde engines, slechtere graphics, experimentele innovatie en vaak kortere speelduur.
    Dat gezegd hebbende hadden sommige AAA titels ook wel gemarkeerd kunnen zijn als Indie maar goed…

    Mensen verwarren “indie” met “goedkope prut games”. Dat zijn twee verschillende termen waar je erg voorzichtig mee moet zijn. Er zijn namelijk meer dan genoeg indie titels die de gemiddelde AAA titel met gemak uit het veld slaan op het vlak van verhaal, graphics, innovatie en zelfs algemene productiekwaliteit. Kijk maar naar de AAA prut die de laatste jaren uit is gekomen; games die niet af zijn (zij het dmv DLC of benodigde patches), singeplayers die je in 2 tot 6 uur uitspeelt (terwijl de game gewoon full price is), en grote franchises die na een grote innovatie in een vroeg deel vrijwel niets anders meer uitvoeren dan het aanbrengen van kleine tweaks in de sequels en eventuele prequels.

    Sony beloofde AAA Titels en gaf Indie titels. Daar zit het verschil in. AAA Titels zijn populairder en geschikt voor een heel groot publiek. Indie games daarentegen kunnen best vreemd zijn of niet erg in de smaak vallen. Deze maand was Injustice en je hoorde niemand klagen! Ik hou niet van side scroll fight games, maar dit is iig een waardige titel. Enige game die ik verder echt uitgespeeld hebt was Dig. Rest was saai, eentonig en lelijk. Indie games horen thuis op een Vita of zo en zijn zeker niet deNext Generation console waardig!

    De PS Plus IGC heeft niets te maken met AAA of niet, aangezien de games beoordeeld worden op metacritic rating. En omdat er een hoop indie games bestaan van hogere kwaliteit dan de gemiddelde AAA game, kan je die dus zeker in de IGC verwachten.

    Het probleem zit hem eerder in de prijs. Stel je krijgt bijvoorbeeld alleen maar games van €1-5, dan kan ik de frustratie begrijpen. Krijg je in dat hele jaar echter ook maar één grote titel, dan heb je het geld van je plus abbo (€37,50) al terugverdiend. En om dan dus te gaan lopen zeiken op iedere indie game die je er vervolgens bij krijgt? Kom op zeg…nogmaals, verwaand gedrag en totaal niet nodig.

    Kijk misschien eens verder dan je neus lang is en realiseer je wat een prachtige games er uit de indie hoek komen, zelfs al vind je het merendeel niet leuk. Bovendien steun je zo ook nog eens de devs die zonder enige zekerheid op cashen toch hun hart en ziel in het werk steken.

  20. 490 XP
    Goregash's avatar

    Toch moet je mee eens zijn dat de Indies de we gekregen hebben tot nu toe gewoon crap waren, snel uitgespeeld of gewoon veredelde puzzel games waren. Mijn Abbo was btw gewoon 50 euries, dat is ook de standaard prijs, ik vind niet dat we elke keer die kortings prijs als vergelijking mogen stellen. Niet iedereen heeft die mogelijkheid namelijk.

    Wij hebben Maandenlang gezeurd omdat er alleen maar Indie games waren. Deze maand is er eindelijk een goede titel. Maand 12 hè. Dan is er nog een % aan mensen die de game niet downloaden of leuk vinden. Dus als ze maar 1 50 euro game per jaar releasen is er toch geen reet aan? Enige waarvoor PSplus IGC echt rendabel is, is PS3 en Vita.

    Voor de PS4 is het een vereiste als je online speelt. Maar ik kan mij heel goed vinden in de mensen die geen online games spelen en alleen een ps4 hebben om géén PSplus te nemen. Het is namelijk niet de moeite waard.

    Kortingen zijn echt slecht. In de winkel is het goedkoper dan op de Store met heel soms een uitzondering zoals TLOU laatst. Maar ik durf te wedden dat ik em 2e hands ook wel voor 20 op had kunnen pakken.

    Verder is het berichtensysteem echt ruk, zwaar frustrerend zelfs… En als je dan ook nog betaald per maand/jaar dan wordt je ook een beetje geirriteerd ja.

    Dashboard, de store, psn en de berichtenservice moet gewoon betrouwbaar zijn. En daarnaast moet er betere games aangeboden worden in de IGC voor PS4. En dat missen we nog een beetje.

    Nogmaals: Als PS4 niet verplicht Plus nodig had om online te gamen had ik het niet gehad. Dan had ik wel per maand gekeken of de games de moeite waard waren. En zo denken veel meer mensen.

  21. 518 XP
    JaHe's avatar

    Ik heb ook al een tijdje PS+ en vind dat de kosten best meevallen als je het afzet tegen wat je krijgt.
    Ter vergelijking : wat kost WoW per maand ? Wat krijg je daar voor ?
    Wat kost Spotify ? kan alleen maar muziek luisteren (mits ik een internetverbinding heb),
    Om nog maar niet te beginnen over de TV aanbieders, daar betaal ik elke maand om reclame te mogen kijken…
    het is maar net in welk perspectief je het bedrag stelt en wat jij het zelf waard vind.
    Ik betaal graag voor de entertainment die PS+ mij bied. Laatst weer met een jaartje verlengd, want er moeten ook trophies gehaald worden 😉

  22. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    -snip-

    Kijk, daar kan ik me dan wel helemaal in vinden. Ik had het meer over de mensen die keer op keer over indies klagen, puur omdat het indies zijn. En met indie bedoelen ze dan niet indie, maar eigenlijk gewoon alles wat op het eerste gezicht op een android game lijkt (hier heb ik geen ps4 voor!).

    Maar wanneer het om een grotere/meer populaire indie dev gaat is iedereen opeens stil. Denk bijvoorbeeld aan Telltale Games (The Walking Dead, Tales from the Borderlands, The Wolf Among Us, Game of Thrones), Red Barrel (Outlast), Tripwire (Killing Floor), Ronimo (Awesomenauts) of zelfs Valve (Half Life, Left 4 Dead, Portal, Counter Strike, TF, etc). Ik kan er nog wel meer opnoemen maar dan wordt het een erg lange post.

    Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen is ja er is een hoop prut op de indie markt, maar dat betekent niet meteen dat indie gelijk staat aan prut. Al die kleinere bagger games zijn daarnaast uiterst nodig omdat diezelfde devs zo ervaring op doen om later betere games te produceren, wat zowel voortgaand als indie dev of binnen aan AAA bedrijf kan zijn. Is dus mooi dat Sony ze naast Steam nu ook die kans bied, hoewel het inderdaad erg jammer is als je dan 12 maanden alleen maar de mindere games ziet op PS Plus.

    Dat laatste was voor zover ik begrepen heb echter meer omdat er gewoon nog niet echt veel betere titels uit te delen vielen. En om dat goed te maken zijn er dus een hoop kleinere indies voor in de plaats gekomen, die als het ware “de schuld krijgen” van alle problemen. 🙁

  23. 490 XP
    Goregash's avatar

    Er zijn nou eenmaal een hoop Indie games die maar een klein % gamers echt heel leuk vinden. Niet iedereen kan weer terug naar 8 bit graphics zonder hoofdpijn. De graphics blijven verbeteren en verbeteren en dan is het bitter om een oud spel in je handen geduwd te krijgen. Dat is inderdaad niet waar je een PS4 voor hebt gekocht. Lijkt mij in ieder geval. Veel Indie games kunnen namelijk ook gewoon op je Telefoon gespeeld worden. Neem een Minecraft bijvoorbeeld. Razendpopulair, is de digitale Lego van deze generatie. Maar koop je daar nou echt een Next Gen console voor? Minecraft die je gewoon in de playstore kan kopen voor op je android. Die game is overigens niet eens in de IGC maar die zou wel meer gewaardeerd worden dan een Velocity 2X, Strider of Doki-Doki Universe (Serieus wtf was dat zeg? Soort slechte little big planet?) van paar maanden terug.

    Misschien zeuren we ook gewoon teveel. Misschien zijn er helemaal niet zoveel Indie games voor de PS4 uit. AAA Titels in ieder geval ook niet dus ja dan wordt het lastig. Enige aanbod wat ze kunnen geven zijn dan Indies die eigenlijk niet heel boeiend zijn.

    Als ik naar de lijst kijk van 25 games die uit gekomen zijn voor de PS4 in de IGC kan ik op 1 hand tellen welke ik uit heb gespeeld en welke ik uit zou spelen.

    Dead Nation, Outlast, Steamworld Dig en Trine. (Dead Nation en Trine heb ik zelfs al) De rest van de games heb ik allemaal geprobeerd en waren echt niet mijn smaak. Rare tekenstijl, vaag japans verhaal, klote besturing en ga zo maar door.

    Mochten mensen geïnteresseerd zijn hier is de PS4 lijst met games uit de IGC Playstation 4 IGC

    Ben blij dat First Light uit komt volgende maand. Das echt een game waar ik het de moeite waard voor vind. En ik ben ook overtuigd dat volgend jaar veel meer titels voor PS4 komen. Het was denk ik nog te vroeg. Veel goede indies zijn ook nog in ontwikkeling voor PS4 en die zullen ook volgen.

  24. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Oorspronkelijk geplaatst door da_teamkilla
    Alsof een indy game niet als “echte” game telt of zo. Belachelijk als je het mij vraagt.

    Nee telt het ook niet. Daarom heet het ook een Indiegame. Bij indiegames denk je aan verouderde engines, slechtere graphics, experimentele innovatie en vaak kortere speelduur.

    Wat een onzin! Een indiegame heet zo omdat het gemaakt is door een klein team wat niet het grote budget heeft als een grote uitgever/ontwikkelaar… maar het is en blijft een game.
    Er is geen gradatie in een echte game of geen echte game… ik geef het je nog te doen ook trouwens, maak er maar eens 1 dan zul je zien dat er meer bij komt kijken.

    Daarnaast het gedeelte waar je denkt aan verouderde engines, is ook onzin…. dat is iets wat tussen je oren zit en bij jouw persoonlijk ligt. Mooi voorbeeld, de Unreal engine wordt nog steeds gebruikt in AAA titels, maar is ook geadopteerd in diverse indiegames.

    Slechtere graphics, is subjectief… ligt aan meerdere dingen zoals artstyle, maar ook zeker aan je eigen smaak… en vergeet niet ook aan het budget! Wat immers het allergrootste verschil is tussen indiegames en AAA titels.

    Experimentele innovatie? Wat? Alle nieuwe game elementen zijn experimenteel zolang iets nog niet eerder gedaan is of toegepast in die situatie… dat geldt voor zowel indie als AAA games. En innovatie, ja… daar lopen de indie games vaak verder voorop dan AAA titels…maar dat is omdat een klein team met een kleiner budget een groter risico durft te nemen en geen aandeelhouders tevreden hoeft te houden die alles maar voor bakken geld willen houden. Dat is ook de reden waarom je zoveel COD en AC games hebt die voortborduren op hetzelfde concept en minder innovatief zijn dan de gemiddelde indie game.

    Kortere speelduur is vaak logisch… maar er zijn toch zeker een aantal indiegames die behoorlijk wat tijd van je kunnen vergen en wat AAA titels die simpelweg korter zijn.

    Maar hoe je het ook went of keert, het is je persoonlijke smaak en voorkeur of je een game kunt waarderen of niet. Maar feit is dat een indie game net zo een echte game is als een AAA titel.

    Maar terug ontopic, dat je er een hoop krijgt nu in de IGC is ook logisch… er zijn simpelweg te weinig grote titels om in de IGC te stoppen. Ook is het zo dat Sony uitgevers en ontwikkelaars benaderd en een aanbod doet voor een game maar de beslissing ligt bij de uitgever/ontwikkelaar of ze daarmee akkoord gaan. Ik kan mij voorstellen dat zeker nu de ps4 net iets langer dan een jaar uit is en de verkopen nog steeds elke dag groeien dat de grote titels voorlopig nog even uitblijven omdat uitgevers/ontwikkelaars nog het vertrouwen hebben dat mensen hun games alsnog kopen voor een gereduceerde prijs zodra er overgestapt wordt naar deze “next-gen”. Je ziet het trouwens ook met de remasters gebeuren… er is een markt voor omdat er mensen zijn die pas nu instappen in gaming of oudere games gemist hebben en dus deze aanschaffen…
    Terwijl voor een beginnende ontwikkelaar zo’n deal met Sony juist hartstikke interessant is, want je krijgt een smak geld (niet zoveel als dat je de game per stuk zou kunnen verkopen) maar je hebt wel gelijk een miljoenen publiek bereikt en naamsbekendheid kunnen genereren…wat de kans op succes voor je volgende game/instalment groter kan maken.

    Maar goed, conclusie is en blijft dat het gewoon games zijn en dat mensen teveel klagen over wat ze krijgen/ontvangen en wat ze verwachten. Beloftes van Sony over AAA titels op de ps4 zijn lichtelijk in het water gevallen met Driveclub… vandaar dat we nu injustice en straksinfamous first light krijgen…
    En vergeet niet, als je het nu zo slecht vind allemaal kan het alleen maar beter worden… dus misschien geeft dat nog wat hoop.

  25. 490 XP
    Goregash's avatar

    We gaan het meemaken allemaal. Klinkt misschien allemaal negatief maar het is gewoon niet leuk om een premium service te hebben en dan afgepoeierd te worden met goedkope prut op een High end gaming console, kortingen die schandalig zijn voor digitale aankopen en veel storingen (nog steeds) op het PSN. En dan nog het ontbreken van features…

    Ik snap dat sommige mensen het prima vinden als psn down is of dat berichten 30 minuten later aankomen. Maar als je als console jezelf op de markt wilt zetten zijn dit wel dingen die moeten werken. Zeker nu ze veel meer op Online gaming aan het focusen zijn. Denk aan Twitch.tv streams, wat voor sommige mensen een beroep is, of digitale test versies die niet gebruikt kunnen worden maar er wel een review verwacht wordt diezelfde dag. Gamers die nu steeds meer gezamenlijk willen gamen, elkaar opzoeken en elkaars hulp nodig hebben. Maar als mijn bericht pas na 30 minuten binnen komt hoeft het niet meer. Ik kreeg zelfs gisteren nog een stuk of 5 berichten binnen die dinsdag waren verstuurd…

    Maar waar zijn bijvoorbeeld de 1 uur proberen games, de exclusieve demo’s, eerdere toegang in beta’s?
    De Evolve Alpha bijvoorbeeld kon je als Playstation eigenaar pas na het weekend erin. Als PSplus je exclusieve early access bied was dat probleem ook eerder opgemerkt.

    Als je dan naar de kortingen kijkt en legt de Digitale Store Giant Steam ernaast zie je ook duidelijk dat je gewoon hard genaaid wordt met die kortingen. En steam vraagt geen eens geld elke maand maar heeft wel servers staan waar je U tegen zegt.

    Het gaat niet puur om de teleurstellende IGC van PSplus die er voor zorgt dat mensen zeuren. Het is het beloven van zoveel features en vervolgens heeft iedereen PSplus voor de kortingen en de cloud game storage. Daarna zitten we allemaal met gekruisde vingers elke 1e week van de maand hopend op een titel die wel in de smaak valt om de pijn te verlichten.

  26. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Ik ben het inderdaad met je eens dat Sony nog een heleboel kan verbeteren op het vlak van PS4 firmware, PSN servers en natuurlijk de store prijzen (hoewel ik eerlijk gezegd betwijfel of dat laatste ooit nog gaat veranderen). Hopelijk gaan we dat in de komende jaren zien, inclusief een paar mooie titels in de IGC natuurlijk 😉

  27. 1870 XP
    R*forever's avatar

    AAA= een game die gecreerd wordt met zo weinig mogelijk productie kosten maar een hoog budget: bv cod
    Of een game waar hoge budgetten worden gebruikt en zich de vrije loop laten geven: bv BIOSHOCK infinite
    dit kapitaal wordt ook wel gecompenseerd met de productietijd of krijgen zelfs deadlines opgelegd vandaar dat Ubisoft nu bv in de kijker staar….. Deadlines is het probleem. Developpers krijgen geen tijd meer en ceo’s leggen maar druk…

    PSN TITEL: een game van kleinere grote ipv een retail game. Dat wil niet zeggen dat deze games kleine productie kosten hadden

    Retail game: game die je in de winkel koopt…

    Indie game: een studio die het niet echt breed heeft. Meestal veel beginnende studio’s of gewoon studio’s met weinig personeel. De games kunnen groot en lang zijn. Maar zijn meestal 2D en vanuit vogelperspectief. Het zijn niet perse minigames maar zeker geen games van console kwaliteit. Ze kunnen grafisch sterk zijn maar dan is de duur of de gameplay of animaties dan weer in de minderheid …

    KICKSTARTER: een project dat wordt voorgesteld en zijn budget bijeensprokkelt via donaties. Eens ze gesponsord worden beginnen ze aan het project. Meestal gebeurt dit via communitys. Project cars is bv een race game van zeer hoge kwaliteit. Het is van de makers van need for speed Street maar omdat ze zich afzonderen moesten ze zich zelf een weg vinden voor een budget. Een kickstarter is dus een ideale oplossing. Weet wel dat kickstarters niet altijd goed kunnen aflopen. En dat je je geld kwijt bent….

    Blockbuster: gewoon een gekende titel met veel actie of humor of clifhangers. Maar aangrijpende story’s kunnen hier zeker ook bij horen

    PSN MINI: games voor onderweg of als je bijna geen tijd hebt. Flash games zeg maar…

    B games: studio’s met hoge budgetten maar niet zo hoog voor een AAA. Meestal hebben ze ook niet alle middelen. Ook kan het zijn dat de studio’s wel financieel goed zijn maar ze niet echt uitsteken tussen de concurrentie. De games zijn noch tans van degelijke kwaliteit maar meer voor een kleine doelgroep. De games zijn dan ook geen hype…

    Bv sniper elite 3, PAYDAY 2, dishonored

  28. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Indie game: een studio die het niet echt breed heeft. Meestal veel beginnende studio’s of gewoon studio’s met weinig personeel. De games kunnen groot en lang zijn. Maar zijn meestal 2D en vanuit vogelperspectief. Het zijn niet perse minigames maar zeker geen games van console kwaliteit. Ze kunnen grafisch sterk zijn maar dan is de duur of de gameplay of animaties dan weer in de minderheid …

    Dat is een definitie die veel reageerders hier op PSX lijken aan te houden, maar die totaal niet klopt. Indie (independent) betekent namelijk niets anders dat een game dev niet afhankelijk is van een publisher om een game te maken. Wat als indie dev wèl kan is een “samenwerking” met een publisher aangaan, bijvoorbeeld om je game op bepaalde platformen te laten verschijnen (op ps3&x360 was het hebben van een uitgever verplicht), om fysieke discs te laten maken of zelfs om een (klein) budget te vragen. Een bedrijf blijft daarbij indie als de publisher zich verder niet veel met het maken van de game gaat bemoeien.

    Ja, je hebt teams van 1 tot 4 man die sinds de ps4 release zo veel in het spotlicht staan omdat ook zij nu een kans krijgen, maar dat is niet waar het “indie” genre voor staat. Ja er zijn veel experimentele games en games die niet “compleet” zijn, maar dit is simpelweg omdat iedere game waarvan de koers niet door een publisher bepaald wordt automatisch indie is. Daar valt dus een hoop onzin games, maar ook een zeer grote catalogus aan grotere games onder.

    Om wat concreter te zijn, enkele voorbeelden van indie:

    – De wat meer tactische en sim FPS games. Counter Strike, Payday: The Heist, ARMA/Operation Flashpoint en Red Orchestra zijn voorbeelden van indie games
    – Bijna iedere MMO (zowel f2p als p2p), wat games zijn waar toch vaak enorme bedrijven achter staan. Denk bijv. aan Jagex (Runescape & Transformers Universe) met hun pak hem beet 500 werknemers
    – Bijna iedere MOBA. Dit is een voornamelijk e-sports genre wat de laatste jaren gigantisch is geworden en waar dus ook steeds grotere budgetten mee gemoeid zijn. Toch hebben publishers dit nog niet echt opgepakt, op de gefaalde poging van EA na
    – Het merendeel van de (goede) horror-survival games die in de laatste jaren zijn uitgekomen, zowel online (Rust, Dayz) als offline (Outlast, Slender, Amnesia, Among the Sleep, Lone Survival)
    – De meeste sandbox games (met bijv. Minecraft, Terraria en Edge of Space als uitschieters) en simulatie games
    Roguelikes, een genre wat haast exclusief indie games bevat. Denk aan Binding of Isaac, Don’t Starve, Magicite, FTL: Faster Than Light, Spelunky, Dungeons of Dredmor of State of Decay
    – Zoals je zelf al zegt, de meeste 2D platformers, wat goed is, want op een Rayman na zien we deze vrijwel nooit van de niet-indie devs
    Arty games, een relatief klein genre wat eigenlijk zonder reden als het gezicht van de indies wordt gezien. Denk bijv aan LIMBO, Flow/Flower/Journey, Proteus, “Papers, Please”, Eufloria of Antichamber
    story-telling games, zoals: The Walking dead (TT games) ,Valiant Hearts, Broken Age, Thomas Was Alone, Bastion & Transistor, Brothers: Tale of Two Sons, to the Moon, the Stanley Parable en Gone Home

    TL;DR: Het wordt tijd dat het misverstand dat indie games “minderwaardig” zijn wordt opgehelderd. Zonder indie games mis je een ZEER GROOT DEEL van de gaming markt en een hoop goede titels die toch zeker wel console-waardig zijn. Zonder de indies speel je niets anders dan hersenloze shooters, RPGs, en hier en daar een racer, wat prima is als je daarvan houdt! Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

  29. 1870 XP
    R*forever's avatar

    Dat is een definitie die veel reageerders hier op PSX lijken aan te houden, maar die totaal niet klopt. Indie (independent) betekent namelijk niets anders dat een game dev niet afhankelijk is van een publisher om een game te maken. Wat als indie dev wèl kan is een “samenwerking” met een publisher aangaan, bijvoorbeeld om je game op bepaalde platformen te laten verschijnen (op ps3&x360 was het hebben van een uitgever verplicht), om fysieke discs te laten maken of zelfs om een (klein) budget te vragen. Een bedrijf blijft daarbij indie als de publisher zich verder niet veel met het maken van de game gaat bemoeien.

    Ja, je hebt teams van 1 tot 4 man die sinds de ps4 release zo veel in het spotlicht staan omdat ook zij nu een kans krijgen, maar dat is niet waar het “indie” genre voor staat. Ja er zijn veel experimentele games en games die niet “compleet” zijn, maar dit is simpelweg omdat iedere game waarvan de koers niet door een publisher bepaald wordt automatisch indie is. Daar valt dus een hoop onzin games, maar ook een zeer grote catalogus aan grotere games onder.

    Om wat concreter te zijn, enkele voorbeelden van indie:

    – De wat meer tactische en sim FPS games. Counter Strike, Payday: The Heist, ARMA/Operation Flashpoint en Red Orchestra zijn voorbeelden van indie games
    – Bijna iedere MMO (zowel f2p als p2p), wat games zijn waar toch vaak enorme bedrijven achter staan. Denk bijv. aan Jagex (Runescape & Transformers Universe) met hun pak hem beet 500 werknemers
    – Bijna iedere MOBA. Dit is een voornamelijk e-sports genre wat de laatste jaren gigantisch is geworden en waar dus ook steeds grotere budgetten mee gemoeid zijn. Toch hebben publishers dit nog niet echt opgepakt, op de gefaalde poging van EA na
    – Het merendeel van de (goede) horror-survival games die in de laatste jaren zijn uitgekomen, zowel online (Rust, Dayz) als offline (Outlast, Slender, Amnesia, Among the Sleep, Lone Survival)
    – De meeste sandbox games (met bijv. Minecraft, Terraria en Edge of Space als uitschieters) en simulatie games
    Roguelikes, een genre wat haast exclusief indie games bevat. Denk aan Binding of Isaac, Don’t Starve, Magicite, FTL: Faster Than Light, Spelunky, Dungeons of Dredmor of State of Decay
    – Zoals je zelf al zegt, de meeste 2D platformers, wat goed is, want op een Rayman na zien we deze vrijwel nooit van de niet-indie devs
    Arty games, een relatief klein genre wat eigenlijk zonder reden als het gezicht van de indies wordt gezien. Denk bijv aan LIMBO, Flow/Flower/Journey, Proteus, “Papers, Please”, Eufloria of Antichamber
    story-telling games, zoals: The Walking dead (TT games) ,Valiant Hearts, Broken Age, Thomas Was Alone, Bastion & Transistor, Brothers: Tale of Two Sons, to the Moon, the Stanley Parable en Gone Home

    TL;DR: Het wordt tijd dat het misverstand dat indie games “minderwaardig” zijn wordt opgehelderd. Zonder indie games mis je een ZEER GROOT DEEL van de gaming markt en een hoop goede titels die toch zeker wel console-waardig zijn. Zonder de indies speel je niets anders dan hersenloze shooters, RPGs, en hier en daar een racer, wat prima is als je daarvan houdt! Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

    Zelf speel ik graag PAYDAY. En PAYDAY is echt geen indie. Sony ging samen met overkill dit uitbrengen als een psn titel. De pc kreeg ook zijn support en veel meer zelfs. Sinds 2 is het zelfs op discs gekomen en ook naar Xbox gebracht. Hetzelfde met trials maar dan omgekeerd.

    Indie games zijn games afhankelijk van een studio klopt. Maar games als counterstrike een indie????? Nu gaan we toch de mist in. Je hebt wel gelijk dat PAYDAY misschien een indie was en dan was ik misschien dus verkeerd geïnformeerd over het woord info. Want PAYDAY was inderdaad dan zoiets als counterstrike. Maar ik kan me ook niet meer herinneren dat 505 games hun financierde. Sinds 2 is het een succes geworden…

    Jouw tekst kan dan misschien kloppen. Ik neem het noch in twijfel maar mijn tekst klopt dan ook niet meer. Misschien was ik verkeerd geïnformeerd dus over indie. Het enigste probleem is dat er zoveel overspoelingen van indie’s is en dat je duidelijk sommige kunt categoriseren.

    Alsof we low en indie’s hebben en high end indie’s 🙂 . Ik ben in de war aan het raken….

  30. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Je hebt deels gelijk, omdat Payday 2 inderdaad geen indie game is. De eerste Payday echter wel, en zonder dat originele deel zouden er natuurlijk geen vervolgen mogelijk zijn 🙂 (dit zien we overigens wel vaker tegenwoordig, succesvolle indie games die vervolgens door een publisher worden opgepakt, denk aan Microsoft die Mojang heeft opgekocht en Bandai Namco die besluit Project Cars te backen)

    Het is nu misschien wat lastig voor te stellen, maar ook Valve was voordat ze een gigantische publisher werden een indie dev. Dit is nu eigenlijk nog steeds te zien aan de manier waarop ze hun eigen titels maken; kleine teams en studio, geen drukte om geld, en de devs kunnen zelf bepalen bij welk project ze willen aanschuiven en wanneer (letterlijk, iedereen heeft wieltjes onder zijn/haar bureau). Volledige vrijheid dus! Ik zou ze nu alleen geen indie dev meer noemen, hoewel sommigen vinden dat dat wel zo is.

    Het “probleem” met het woord indie is denk ik dat de definitie van kleine studio, kleine game vroeger wel klopte (waarschijnlijk omdat dat nou eenmaal de enige rendabele manier was), maar dat er de laatste paar jaren gewoon zo veel veranderingen in de industrie hebben plaatsgevonden dat dit lang niet altijd meer zo is. Hieraan bijgedragen hebben bijvoorbeeld zaken als Steam (Greenlight), de opkomst van DLC & Microtransacties, The Humble Bundle, het toegankelijker worden van engines zoals Unity en Unreal, Kickstarter en dan nog Sony die met de PS Vita en PS4 grootse steun aan indie devs zijn gaan bieden. Tenslotte heb je de universiteiten die sinds kort specifieke opleidingen voor indie devs hebben, wat eigenlijk gewoon betekent dat je in meerdere disciplines opgeleid wordt in plaats van slechts 1. Ook zonder publisher kunnen tegenwoordig games van goede kwaliteit afgeleverd worden dus.

    Excuses overigens als ik in mijn vorige berichten wat fel over kom, ik ben zelf een dev in opleiding en hoewel mijn ambities bij AAA bedrijven liggen ben ik erg hartstochtelijk over dit onderwerp. 😀