Forum

Topic: Optical gebruiken

Anoniem's avatar

Hallo mensen,

Ik heb hier een versterker staan met enkele boxen.

Nu wil ik die versterker (met die boxen) aansluiten op mijn PS3 voor surround geluid. Ik weet dat dit kan via een Optical maar ik moet dan 10 meter Optical gebruiken om bij mijn PS3 te komen. Ik las dat tot 5 meter een Optical betrouwbaar is en dat hij daarna instabiel wordt.
In hoeverre is dat een probleem? Dat hij instabiel wordt.

Ik dacht aan een oplossing met een D/A converter er tussen te zetten die de Optical omzet naar apparte kanalen. Vanaf die converter zouden dan verschillende tulp kabels lopen die ik gewoon in mijn versterker kan pluggen.

Uiteraard moet het allemaal zo goedkoop mogenlijk. Wat raden jullie me aan? En kent iemand het kastje waar ik over spreek?

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

16 reacties

  1. 207 XP
    Niekker's avatar

    hij wordt instabiel als je haakse bochten in de kabel maakt, het licht kan dan niet meer goed tegen de binnenkant van de kabel weerkaatsen, waardoro je dus storing krijgt;)

    enne:x wil je nog een 10m hebben? ik heb hier er nog eentje liggen van 10 meter, paar keer gebruikt en nu ligt ie stof te vangen:)

  2. 515 XP
    patrickvanloosbroek's avatar

    is er ook een kabel die van 1 optical naar 2 tulp gaaat

  3. 1386 XP
    Redd's avatar

    is er ook een kabel die van 1 optical naar 2 tulp gaaat

    Optical werkt met licht, en tulp is een stroomkabel.

    Kans is erg klein dus.

  4. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Optical werkt met licht, en tulp is een stroomkabel.

    Kans is erg klein dus.

    Is dat zeker? Want ik ben op zoek naar een kastje die de Optical splitst naar 6 kanalen.

    hij wordt instabiel als je haakse bochten in de kabel maakt, het licht kan dan niet meer goed tegen de binnenkant van de kabel weerkaatsen, waardoor je dus storing krijgt;)

    enne:x wil je nog een 10m hebben? ik heb hier er nog eentje liggen van 10 meter, paar keer gebruikt en nu ligt ie stof te vangen:)

    Hoe haaks kan het worden?

    Ik heb misschien wel interesse in die Optical 10m. Waarom gebruik je hem niet meer?

  5. 207 XP
    Niekker's avatar

    Is dat zeker? Want ik ben op zoek naar een kastje die de Optical splitst naar 6 kanalen.

    Hoe haaks kan het worden?

    Ik heb misschien wel interesse in die Optical 10m. Waarom gebruik je hem niet meer?

    hoe haaks? nou laten we zeggen dat zowieso 90 graden veel te veel is, natuurlijk zo recht mogelijk maar je kan best bochten er in maken, in kastjes kan je het best doen, maar je moet de kabel niet forceren (bijvoorbeeld dus in een hoek drukken ofzo)…

    en de kabel gebruik ik niet meer omdat: ik eerst een moederbord had met optisch geluid naar mijn speakers, maar die ging stuk na paar dagen al… nu heb ik er eentje met coaxial naar mijn speakers, dus die optic kabel ligt stof te vangen;)

  6. 1386 XP
    Redd's avatar

    Is dat zeker? Want ik ben op zoek naar een kastje die de Optical splitst naar 6 kanalen.

    Het schijnt dus wel te bestaan, een zogenaamde “Optical Coupler” (spelling?) zet het lichtsignaal om in analoog. (draadjes)

    However, dat lees ik net op dit forum, ik weet er zelf niks van maar mischien helpt dat je in de goede richting.

  7. 515 XP
    patrickvanloosbroek's avatar

    en dat forum stond ook dat je van hdmi het beeld kan doen en het geluid over de tulp(scart)

  8. 1386 XP
    Redd's avatar

    en dat forum stond ook dat je van hdmi het beeld kan doen en het geluid over de tulp(scart)

    En waarom is dat handig hier te vertellen? 😡

  9. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Ik heb nu als idee om een externe geluidskaart te kopen die een Optical in heeft en Digital out. Ik heb net ontdenkt dat mijn versterker een Digital in heeft :).

    Die Optical Coupler (of ook wel Optocoupler) kan ik nergens vinden. Ze bestaan wel maar ik kan ze niet vinden.

  10. 1386 XP
    Redd's avatar

    Dat is dan basically hetzelfde toch, R@tz? Die coupler had toch ook als ’t ware een Optical in en Digital out?

    In ieder geval, die geluidskaart zal een stuk makkelijker te vinden zijn. 😀

  11. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Dat is dan basically hetzelfde toch, R@tz? Die coupler had toch ook als ’t ware een Optical in en Digital out?

    In ieder geval, die geluidskaart zal een stuk makkelijker te vinden zijn. 😀

    Ja, eigenlijk is het gewoon het zelfde. Alleen was ik met die Optocoupler op zoek naar eentje die de Optical splitste in 6 tulpjes.

    En inderdaad is een externe geluidskaart een stuk makkelijker te vinden 😀

  12. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Ik heb een belletje hier en daar gedaan en nu blijkt dat je wel een 15 meter Optical kan gebruiken mits je een beetje goede kwaliteit kabel hebt. Ik ga nu dus een Optical van 15 meter bestellen (€40,-) en dan zal het goed moeten komen.

    Bedankt voor al jullie reacties en tips 😀

  13. 110 XP
    Marshall's avatar

    Als ze kabels van 10 m verkopen zou ik ervan uit gaan dat je deze ook zonder al te veel verliezen moet kunnen gebruiken.

  14. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Als ze kabels van 10 m verkopen zou ik ervan uit gaan dat je deze ook zonder al te veel verliezen moet kunnen gebruiken.

    Ik heb inmiddels een kabel van 15 meter liggen. Ik heb geen storingen…

  15. 1386 XP
    Redd's avatar

    Nice! Dus het hele systeem werkt nu naar behoren? 😀

  16. 1402 XP
    Selec1's avatar

    Nice! Dus het hele systeem werkt nu naar behoren? 😀

    Yup! :D. Heerlijk om te spelen met DTS 😀