Forum

Topic: Grote problemen met bluray speler PS4

Anoniem's avatar

Sinds eind vorig jaar kan ik geen games meer spelen. De discs gaan niet in de console omdat het mechanisme die de disc moet laden niet werkt. Ik koop al mijn games op disc. En ik kijk films op bluray.

Gelijk contact gezocht met helpdesk Sony maar die konden niks voor mij doen omdat de console 3.5 jaar oud is. Het bedrijf waar ik de PS4 heb gekocht is failliet.

Ik ben het internet op gegaan en legio aan gevallen gevonden (wereldwijd) waarbij problemen zijn met de bluray spelers. Gaat meestal om de oudere type spelers. De PS4 slim en de PS4 Pro schijnt dit probleem niet te hebben.

Sinds update 5.0 schijnt de oudere bluray speler niet goed aanspreekbaar te zijn vanaf de printplaat.

Sommige consoles spugen de disc weer uit.

Er zijn op YouTube veel films die oplossingen bieden. Van het verstellen van een schroef aan de zijkant (waarbij de garantie niet vervalt) tot het laten zien hoe je zelf de speler kan vervangen.

Ik vind echter dat Sony zijn klanten in de jou laat.
Ze bieden nu achteraf wel een reparatie aan: kosten 150 euro. Dat vind ik echter te veel geld.
Daarnaast: ik heb een technisch bedrijf mijn console laten onderzoeken. En inderdaad, het blijkt om de bluray speler te gaan.

Contact opgenomen met Consumentenbond. Dit gevonden:

https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/playstation-4-update-5-0-maakt-duizenden-ps4-s-onbruikbaar-15864/index1.html#post67288

Ik heb gereageerd onder Enric.

Contact opgenomen met het BNN-VARA programma Kassa. Ze hebben gereageerd en gevraagd of ik in de uitzending wil. Wat we nu nodig hebben zijn mensen die dezelfde klachten hebben. Ze kunnen een groot bedrijf als Sony pas aanpakken als er genoeg klachten zijn.

Ik zou zeggen, heb je ook te maken met problemen rondom de bluray speler van de PS4? Reageer! Stuur een mail naar Kassa (zie hun website). Reageer op de link van consumentenbond hier boven. Reageer in deze topic.

Als het om meer dan toeval gaat maar om een systematisch probleem dan zou Sony een betere oplossing moeten bieden en misschien zelfs een nieuwe speler gratis moeten inbouwen. Want het gaat om een technisch foutje van Sony zelf.

Groet,
gameXL

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

33 reacties

  1. Anoniem -
    86.88.21.xxx's avatar

    Beetje kort door de bocht. Je speelt al je games via de speler je kijkt er films mee. Dus intensief gebruik. tja dan gaat het eens fout, en dan klagen omdat je al anderhalf over de garantie ben. Als het je leeskop is kost het maar paar tientjes

  2. 113 XP
    Migor's avatar

    nieuwe Blu-ray kost rond de 70 euro en is makkelijk te vervangen

  3. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @86.88.21.xxx: Nou, om te beginnen is het niet mijn leeskop. De bluray speler doet gewoon helemaal niks meer. Dan blijkt dat er veel gevallen zijn met dezelfde klachten. En ik weet niet of je de moeite hebt genomen om de link van consumentenbond te lezen?
    En dan nog jouw beredenering dat ik mijn bluray speler intensief gebruik. Allereerst weet jij helemaal niet wat de frequentie van het gebruik is. Ten tweede hoort een bluray speler langer dan 3.5 jaar mee te gaan. Dat is juist kort…

  4. 1063 XP
    jonas46's avatar

    Denk je nu echt dat dit hele circus iets zal opleveren. Je console is 3,5 jaar oud, je hebt het gevecht al verloren nog voor het moet beginnen. Koop een nieuwe lezer of ps4 en laat dit verhaal achterwege, het zal je enkel maar onnodige miserie opleveren. Hoe kan jij trouwens bewijzen dat dit door de nieuwe update komt. Duizenden is een peulenschil op het totaal aantal verkochte ps4 consoles. Je moet gewoon aanvaarden dat je nu buiten de garantie zit en dat dit voor eigen kost zal zijn. Als Sony hierop uitzonderingen gaat beginnen maken dan zijn ze vertrokken met een verhaal dat nooit zal eindigen. Hoe jammer dit ook mag zijn.

  5. Anoniem -
    82.74.254..xxx's avatar

    Ik speel nu meer op mijn ps4pro dan op mijn day 1 ps4 maar heb nog geen problemen gehad met de speler. Ik speel 99% van de games via disc.

    @86.88.21.xxx: Alle games worden geïnstalleerd op de hdd.. dus de speler zelf wordt niet “intensief” gebruik door de ps4 zelf.

  6. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @jonas46: Wel, ten tijden van de PS3 had Sony een heel ander beleid. Toen kenden de consoles ook problemen. Vooral de Phat PS3. En wat blijkt? Of je nou garantie had of niet, tegen 60 euro kon je je PS3 opsturen en twee weken later had je een werkende PS3 terug. Dat was service! En ze erkenden dat het lag aan de kinderziektes van hun product. Toen de tweede generatie PS3 uitkwam heb ik er een gekocht en de andere aan mijn dochter gegeven.
    Tot op de dag van vandaag doet mijn PS3 het prima. Die is net zo vaak gebruikt als de PS4 en ik heb ‘m veel langer…
    De service en beloning voor loyaliteit (ben klant zijn de eerste PS en heb bijna 600 games in totaal) zou beter mogen heden ten dage…

  7. 1776 XP
    Scrappy-_-coco0's avatar

    Technisch foutje of niet, je garantie is inmiddels verlopen dus dan kan je klagen wat je wil maar er valt niets aan te doen.

  8. 113 XP
    Migor's avatar

    @gamexl: loyaliteit ?? Daar kijkt een bedrijf niet naar. Dingen gaan kapot daar kan je niks aan doen. Ze moeten ergens een lijn trekken. Spijtig voor jou maar het is zoals het is. Neem het verlies en kijk voor
    een nieuw speler

  9. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @Migor: In het verleden hadden ze een ander beleid. Bij de PS3 waren ze zeer schappelijk naar hun klanten toe en hadden ze een programma waarbij je voor 60 euro je na een week of twee een andere PS3 had (refurbished).
    Dat is wat ik bedoel met “Sony is veranderd”.

  10. 17 XP
    Brahmovic's avatar

    @gamexl: Unfortunately voor jou hebben ze daar ook gewoon het recht toe toch? Je tekent voor voorwaarden en garantie enzovoort als je koopt. Als de garantie verlopen is, lijkt het me een gevalletje pech. Ik ben het met je eens dat goede service een bedrijf kan sieren, aan de andere kant: play by the rules. Of mis ik iets?

  11. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @Brahmovic: Naast de garantie die op producten wordt gegeven bestaat ook zoiets als de aannemelijke duur van producten. Dit staat ook zo verankerd in de wet. Voor iedere categorie producten is er een redelijkheidstermijn van kracht. Als je een TV koopt met 1 jaar garantie en hij gaat na een jaar en twee maanden kapot buiten jouw schuld om (door b.v een fabrieksfout) dan kun je toch het bedrijf aansprakelijk stellen. Zeker als het een veel voorkomend euvel betreft.
    Dit is geen gemakkelijke zaak dat geef ik toe. Maar de bereidheid van Sony om dit soort gevallen deels te compenseren is komen te vervallen. Bij de PS3 waren ze juist erg klantvriendelijk.

  12. 1063 XP
    jonas46's avatar

    @gamexl: Je krijgt de wettelijke garantie en daar stopt het. Als ze jouw beleid zouden voeren dan kon Sony ondertussen wel de boeken dicht hebben gedaan. Je garantie is verlopen en je zal zelf opdraaien voor reparatie of vervanging van je ps4. En de aannemelijke duur die je vermeld is theorie, waar trek je trouwens de grens van aannemelijk ?

  13. Anoniem -
    213.46.106.xxx's avatar

    @gamexl: koop gewoon een nieuwe ps4 man. dat ding is al bijna 4 jaar oud dus klaag niet.

  14. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @jonas46: Die trekt de Europese Unie en het land waar je woont. En het is alleen van toepassing als je aan kunt tonen dat het ligt aan een fabricagefout.
    Ik heb dat zelf niet verzonnen… Je kunt het nalezen bij de consumentenbond.

    Reactie consumentenbond:

    Dennis Pronk
    Wij vinden dat een update belangrijk is; het levert je vaak een veiliger product op. En soms verbetert een update ook de functionaliteit. Maar het kan niet zo zijn dat de functionaliteit door een update duidelijk verslechtert. Een product hoort, bij normaal gebruik, zo lang mee te gaan als je ervan mag verwachten. In bovenstaande gevallen en de gevallen op de Sony PlayStation EU Community doet de blu-ray speler het niet meer na een update. Wij vinden dat Sony dit probleem kosteloos moet oplossen.

    Wat kun jij doen? Sony heeft aangegeven dat je contact op kunt nemen met de helpdesk https://www.playstation.com/nl-nl/get-help/#!/. Hier kun je vragen om kosteloze reparatie of vervanging. Kom je er bij Sony niet uit, laat het dan weten met een reactie hieronder!

    Ik heb Sony PlayStation en haar PR-bureau officieel op de hoogte gebracht van het bovenstaande standpunt. Maar vooralsnog is hier niet op gereageerd. Zoals eerder gemeld gaan we deze week aandacht aan geven aan dit probleem via @Consumentenbond.

  15. 1063 XP
    jonas46's avatar

    @gamexl: Dit zal niks opleveren. Enkele duizenden op miljoenen exemplaren is een peulenschil. En hoe kan bewezen worden dat dit daadwerkelijk de schuld van een update is? Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit probleem zeer jammer voor je, maar ik zou me er gewoon bij neerleggen en een nieuwe ps4 kopen of de lezer vervangen.

  16. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @jonas46: Het is simpeler dan je denkt. De PS4 geeft namelijk een foutcode die verwijst naar het probleem met het niet kunnen identificeren van de bluray speler… tadaaa! 😉

    Hieronder een gamer aan het woord. Dit is niet precies zoals het bij mij is gegaan maar het lijkt er wel sterk op. Ik kan mijn PS4 nog wel gebruiken voor Netflix of andere apps.

    Quote van Harmpi:
    Begin oktober is er een verplichte update voor de PS4 uitgerold. Zonder de update kun je met de PS4 niet meer online.
    Bij iedere PS4 met een defecte, afwezige of niet met moederboard serienummer matchende blu-ray speler geeft tijdens de installatie van de update een error E-801809A8. De PS4 is vanaf dat moment niet meer bruikbaar to de nutteloze bluray drive vervangen is.

    Veel mensen gebruikten de bluray helemaal niet want ze kopen digitale versies online. Sony weigert iets aan de update te doen. De consoles met blu-ray probleem werkten voor de update van Sony jarenlang perfect. Mensen hebben honderden euros uitgegeven aan digitale versies van spellen. De verplichte maandelijkse kosten voor toegang tot de online diensten lopen ook gewoon door. Onze consoles van ooit 400 euro + honderden euros aan digitale spellen zijn nu zo nuttig en zo waardevol als een baksteen.

    Het Sony support forum staat vol met boze PS4 eigenaren met dit probleem. Deze thread over het probleem had na 5 dagen 175.000 bezoekers gehad en meer dat 2000 replies. http://community.eu.playstation.com/t5/PS4-Support/error-code-E-801809A8/td-p/25326568 Inmiddels zijn deze getallen verdubbeld. Sony heeft na 2 weken onduidelijkheid een summier berichtje op het forum achter gelaten. Indien problemen bel sony support. Hiermee achten zij het probleem “opgelost”.

  17. 974 XP
    bliksum's avatar

    Je hebt gewoon dikke pech, die dingen gaan een keer kapot! En de tijden veranderen,

  18. 322 XP
    WippertNL's avatar

    https://twitter.com/Consumentenbond/status/962400799166025728

  19. Anoniem -
    82.74.139..xxx's avatar

    Grappig hoe de meesten hier reageren tot er een update komt waardoor hun player in een keer defect is dan piepen ze wel anders. Mocht het zo zijn dat dit geval te maken heeft met een update behoort Sony dit gewoon op te lossen ongeacht wanneer het product is aangeschaft.

  20. Anoniem -
    86.95.100.xxx's avatar

    De mijne maakt ook meer lawaai dan eerst dacht eerst mechanisch defect opengehad niks mis mee. Maak vooral bij laden veel herrie.
    Wel of niet door update kan ik niet bevestiging tijdje veel bf1 gespeeld en deze heb ik digitaal.

  21. Anoniem -
    86.95.100.xxx's avatar

    @bliksum:

    Klopt niet helemaal je mag er van uit gaan dat hij minimaal een jaar of 5 meegaat.(er vanuit gaan dat hij normaal gebruikt is. )

  22. 1063 XP
    jonas46's avatar

    @82.74.139..xxx: Grappig hoe sommige mensen zich er niet neer bij kunnen leggen dat de garantieperiode verlopen is. Jammer maar helaas, heb het zelf meegemaakt ten tijde van de ps3. Ik heb gewoon een nieuwe gekocht i.p.v iets te proberen waarvan je al weet dat het nooit zal lukken.

  23. 2498 XP
    gamexl's avatar

    @jonas46: Beste Jonas, ten tijde van de PS3 had Sony een erg goede regeling voor zijn klanten. Slechts voor 60 euro mocht je je PS3 opsturen naar Duitsland waar de PS3 werd nagekeken. Als het té lang ging duren kreeg je binnen twee à drie weken een refurbished PS3 terug met nieuwe garantie en anders je eigen PS3 die gerepareerd was (plus garantie op de reparatie).
    Dat noemde ik nou service!

    Jammer dat hun beleid veranderd is. Nu vragen ze 150 euro voor een reparatie.

  24. 2457 XP
    peyj's avatar

    Mijn PS4 begon een tijdje terug ook disks uit te spugen. Gelukkig hield dit op na 2 reboots. Heb wel dat die de disks langzamer inslikt..

    Maar los van alles. Waarom moet Sony je helpen? Je hebt binnen de EU recht op 2 jaar garantie via de verkoper. Dus dat is niet eens via Sony. Je PS4 is al 3.5 jaar oud, natuurlijk moet de levensduur van zo’n apparaat langer zijn, maar je kan niet dan op garantie rekenen. De enige manier dat je een case kan opbouwen is dat je kan aantonen dat er een reeks is met PS4’s waar een productiefout in zit. Een bedrijf gaat niet snel toegeven dat er een probleem is, want dat is natuurlijk slechte PR.

    Snap dat je graag je PS4 gemaakt wil hebben en dat het ook een stukje principe kwestie is. Maar ik denk niet dat Sony snel overstag zal gaan. Het is of een nieuwe kopen (misschien direct een upgrade naar de Pro? 😉 ), of voor de reparatie kosten gaan. Of digitaal je games gaan kopen. Want anders kan het zijn dat je nog wel even zonder een werkende PS zit. Je kan ook kijken of er misschien ergens een console reparateur bij je in de buurt zit. Misschien dat het nog weer iets scheelt.

    Hopelijk krijg je wel succes bij Sony :).

  25. 974 XP
    bliksum's avatar

    als iemand last heeft van de ps4 die disc uit spugt, je kunt hem ook via de controller er uit halen, als je op de minden (playstation buttem) drukt, dan krijg je een zwart vakje, en in dat dat zwarte vakje staat er bij, disc verwijderen, en dat doe ik tegenwoordig,

  26. 8379 XP
    7th-son's avatar

    @bliksum: het probleem is dat de disc op willekeurige momenten er automatisch er uit komen, niet dat ze er niet uit komen

  27. Anoniem -
    2a02:a453:7428:1:195a:ae90:b1fa:3.xxx's avatar

    Mijn eerste ps4 die is op de 2 jaar garantie al kapot gegaan .Ik heb de ps4 laten maken bij . Ombouw zuidLimburg . En het koste me maar 100 euro voor een nieuwe cd drive

  28. 9117 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @86.95.100.xxx: Ik zal je uit je droom halen 5 jaar op een bluray speler zal het niet worden. Ik snap dat het vervelend is ik heb het zelf gehad met mijn PS3 phat na 3,5 jaar een refurb gehad ging stuk na een jaar stuk. Weggegeven aan een vriend die heeft hem gemaakt nadat ik een nieuwe had gekocht.

  29. Anoniem -
    62.140.137.xxx's avatar

    Helaas krijg ik vandaag een probleem met mij PlayStation, ik ben verplicht op de playstation te updaten naar versie 5.50. Dit heb ik gedaan via een USB, ik heb hierbij twee mappen aan gemaakt.. 1 met PS4′ en 1 met UPDATE’ nadat ik dit gedaan heb hem ik de update in het mapje UPDATE gedaan.. en dat mapje weer ik het mapje PS4′ en zo toegevoegd aan mijn USB. Hierna heb ik mijn ps4 safe modus opgestart.. en geklikt op systeem update (via Usb ) alles ging volgens plan.. hij begon met updaten en alles was klaar. Tot dat ik mijn ps4 opnieuw starten en hij gewoon weer hetzelfde aangaf.. dat ik weer dezelfde update moest uitvoeren.

    Ik heb Sony al aan de lijn gehad en alle stappen gevolgd die hun mij voor legden..
    Helaas geen resultaat.

    Het lijkt net of ik hier keihard word opgelicht.. en dat ik word verplicht om iets te doen om mijn ps4 te kunnen starten.

  30. 9117 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @gamexl: 2000 replies op 75 miljoen consoles ja megaveel. oh ja Kassa ik had iets gezien met iemand die zei dat zijn scherm spontaan was gebarsten op het nachtkastje en iemand die boos was dat zijn scherm kapot ging toen hij tegen de punt van de tafel aanging met zijn scherm….

  31. Anoniem -
    2a02:1810:a53d:3d00:c5b4:6eb:93a8:1.xxx's avatar

    Heb het zelfde probleem.
    Twee en half jaar oud. Neemt geen blurays meer aan.
    [email protected]

  32. 9117 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @86.95.100.xxx: Geen enkele speler gaat 5 jaar garantie krijgen.

  33. 66 XP
    VicBoss187's avatar

    40 euro kan je al een nieuwe blue ray speler kopen en zelf er in plaatsen en probleem opgelost.Op ps3 heb ik dit vaak zelf moeten fixen en meestal ging het ook goed.succes!